Een jong paard beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:46

EskeGirl schreef:
Intjuh schreef:
hee meissie..

er zijn meerdere boeken over hoe je aan het werk kunt gaan met je paard..

ik heb zelf alleen ervaring met zadelmakke paarden die ik heb doorgereden.. maar heb nu zelf ook een 2,5 jarige staan.. net gekocht en heb eerst volgens de monty roberts manier gedaan.. laten weten wie de baas is.. wegjagen.. bij je laten komen.. verslapt zn aandacht van jou weer weg jagen.. net zo lang tot dat ie achter je aan loopt.. dit is echt de basis... daarna kun je met een touwtje aan de hand door de bak de HO er opzetten.. op youtube staan ook filmpjes van die man...

hij doet dit op een heel natuurlijke manier.. net zo als paarden dit ook in de groep doen..

en je krijgt een band met hem/haar.. en hier kun je niks aan verkloten hoor.. als je 2 of 3 keer in de week zo met hem aan de gang gaat.. vinden ze het naar mijn ervaring alleen maar leuk...

Dit is een Join Up, zoals jij het beschrijft.
Dit mag je nooit, maar dan ook nooit doen zonder dat je les hebt gehad.
Niet zomaar gaan klooien, van een mislukte Join Up kan een paard een trauma oplopen.
Je jaagt een paard bij de JU uit de 'kudde', dit is voor een paard hetzelfde als de doodstraf.
Je dwingt hem als het ware om jou als leider te zien.

Niet doen hoor, kan heel slecht zijn :n
Ik heb het nu over de JU, ik denk dat jij het hier over hebt, met de Monty Roberts manier.
Je mag een JU trouwens maar 3x in het leven van een paard doen, dus met 3x per week ben je behoorlijk fout bezig.

je mag een juiste join up, zo vaak uitvoeren als nodig! maar als je een join up juist uitvoert is het niet vaak nodig..
een join up word te snel en te onnodig en te ondeskundig uitgevoerd en dat is inderdaad een ernstige vorm van mentale dierenmishandeling. maar met een ontzettend dominant paard wat vaak het lijderschap denkt over te kunnen pakken kan een join up echt geen kwaad, nogmaals als hij juist en deskundig word uitgevoerd.. ik vraag me af met welke motivatie je die 3x opnoemt. Kun je me dat vertellen?[/quote]

Waar ik het vandaan heb?
Monty Roberts heeft zelf gezegd dat het maximaal 3x in een paardenleven mag worden uitgevoerd :).

Mandy_NY

Re: Een jong paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:49

ooh haha uitgel*ld,
tja, als monty het zegt zal ik niet zeggen dat het niet zo is.. Maar nou is monty ook wel iemand die het ALTIJD perfect doet en een paard dat met monty werkt ook zo duidelijk en concequent benaderd wordt dat hij niet zal twijfelen over de hierachie tussen hen ;)

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:43

hmm motivatie.. bij die van mij werkt het.. had het eerst niet gedaan.. totdat ze me begon uit te proberen.. steigeren als ik haar het land uithaalde enz.. nu ik die join up heb gedaan.... Helemaal zonder les.. heeft ze veel meer respect voor mensen, ook voor mijn overbuurmeisje die mn paard daarvoor het land uitjaagde

de join up is goed.. heb het ook gedaan ben een uur bezig geweest.. en dan moet ze achter je aan lopen en dat doet ze ook.. wel tussendoor heen lopen stil blijven staan.. tussen de ogen kriebelen kijken of ze je volgt.. doet ze dat niet weer wegjagen.. .. ben er hartstikke tevreden over en mn paardje vond het fantastisch.. :D met de drie keer bedoel ik... gewoon na die keer join up los in de bak... .. achter je aan laten lopen.. tussen balkjes door.. over balkjes heen enz.. als hij jou respecteert kun je hem ook veel beter aan een touwtje laten lopen.. en longeren.. ik bedoel niet 3 keer in de week die join up doen hoor.. zo dom ben ik nu ook weer niet..

verder hoef je het niet precies als die monty roberts te doen.. heb de manier van hem gevolgd maar een stukje van mezelf er in gedaan.. en denk echt wel dat iemand met gezond verstand en kijk op paarden dat zelf kan...

denk tenminste dat je mij bedoeld..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:45

Intjuh schreef:
hmm motivatie.. bij die van mij werkt het.. had het eerst niet gedaan.. totdat ze me begon uit te proberen.. steigeren als ik haar het land uithaalde enz.. nu ik die join up heb gedaan.... Helemaal zonder les.. heeft ze veel meer respect voor mensen, ook voor mijn overbuurmeisje die mn paard daarvoor het land uitjaagde

de join up is goed.. heb het ook gedaan ben een uur bezig geweest.. en dan moet ze achter je aan lopen en dat doet ze ook.. wel tussendoor heen lopen stil blijven staan.. tussen de ogen kriebelen kijken of ze je volgt.. doet ze dat niet weer wegjagen.. .. ben er hartstikke tevreden over en mn paardje vond het fantastisch.. :D met de drie keer bedoel ik... gewoon na die keer join up los in de bak... .. achter je aan laten lopen.. tussen balkjes door.. over balkjes heen enz.. als hij jou respecteert kun je hem ook veel beter aan een touwtje laten lopen.. en longeren.. ik bedoel niet 3 keer in de week die join up doen hoor.. zo dom ben ik nu ook weer niet..

verder hoef je het niet precies als die monty roberts te doen.. heb de manier van hem gevolgd maar een stukje van mezelf er in gedaan.. en denk echt wel dat iemand met gezond verstand en kijk op paarden dat zelf kan...

Je kan met 'wegjagen' ook loswerken bedoelen?

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:47

dat kan inderdaad.. maar loswerken vind ik eigenlijk iets meer voor aan de longe.. het is de bedoeling dat het paard bij je weggaat omdat hij zijn aandacht op dat moment niet bij jou heeft.. tenminste.. dat heb ik gedaan.. en binnen een uur werkte het..

natuurlijk ook niet in het oneindige doorgaan.. hij loopt in de kudde ook niet een uur achter de leider aan..

maar wat ik mij afvroeg... dit gebeurt ook in de kudde zo'n join up.. wat nu als het paard in zijn hele leven in meer dan 3 kuddes komt.. dan gebeurt toch hetzelfde ?? weet niet hoor zo diep zit ik er ook weer niet in..

lientjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:04

ik denk dat een join up een goede voorbereiding is, mits je hem inderdaad goed uitvoert. je paard moet zich veilig bij je voelen maar wel respect voor jou persoonlijke ruimte hebben.

ik zou als ik jou was alles rustig aan opbouwen en niet te snel gaan want iedere keer als het mis gaat ben je weer terug bij af...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:15

Intjuh schreef:
dat kan inderdaad.. maar loswerken vind ik eigenlijk iets meer voor aan de longe.. het is de bedoeling dat het paard bij je weggaat omdat hij zijn aandacht op dat moment niet bij jou heeft.. tenminste.. dat heb ik gedaan.. en binnen een uur werkte het..

natuurlijk ook niet in het oneindige doorgaan.. hij loopt in de kudde ook niet een uur achter de leider aan..

maar wat ik mij afvroeg... dit gebeurt ook in de kudde zo'n join up.. wat nu als het paard in zijn hele leven in meer dan 3 kuddes komt.. dan gebeurt toch hetzelfde ?? weet niet hoor zo diep zit ik er ook weer niet in..

'
Loswerken is iets anders dan longeren.
Het is je paard laten lopen met lichaamstaal, daarbij hoort hij eigenlijk los, hij kan ook aan de longe ;)

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:51

ow zow "los werken".. haha ik dacht dat je bedoelde met loswerken bijv. spieren etc.. voor een training.. maar je bedoeld gewoon los als in vrij rond lopen.. en niet aant touwtje... ja dat bedoel ik ook.. alleen andere benaming.. maar kan inderdaad wel verkeerd begrepen worden.. zal even letten op mijn "nogal plat" taalgebruik hehe nou we zijn er uit.. denk ik.. toch vraag ik me nog steeds af hoe dat zit in de kudde.. of is daar al een andere topic voor..

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:02

Loswerken is in de NH een algemeen begrip.. Loswerken, Freestylen allemaal manieren om de hierarchie te bevestigen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 01:02

Intjuh schreef:

De JU een UUR lang meenemen? Als je de JU volgens MR hebt toegepast, en een volledig uur bezig bent om contact te krijgen, heb je het echt niet goed begrepen! De JU is het moment dat hij contact met je maakt. Dat kan in een paar minuten, maximum 10 minuten. Wat jij beschrijft van een paard dat een uur lang daarna achter je aanloopt is de FOLLOW UP! En als je in dat uur je paard bestraft door hem weer weg te jagen om dat hij zijn concentratie verliest, is dat in mijn ogen pure mishandeling.

De JU kun je op verschillende manieren krijgen. Op het moment zelfs dat jij de box inkomt. Is geen wegjagen voor nodig. Gewoon contact maken. Kijken of je paard aandacht heeft voor jou. Heeft hij dat niet, kun je dat op andere manieren oplossen dan de JU...
En op het moment dat je er je eigen mix van maakt, ben je niet bezig met de JU volgens MR.
Pat Parelli heeft eigen methodes om de JU mee te nemen.
Voest ook.
Niets mis mee.
Maar de JU volgens MR, bij een paard waar het niet nodig is, en dan vaker dan 3 keer in zijn leven, is pure psychische mishandeling....

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:19

MarjanB schreef:
Hoi, Op zich kan je wel met een 2 jarige aan de gang om iets te leren en ik denk dat het ook geen kwaad kan (uit ervaring) Maar let alsjeblieft op! Ik ben wat jaartjes ouder en heb veel ervaring met jonge paarden maar heb laatst mn ribben nog aardig gekneusd toen mn allerliefste paard ineens bedacht dat ik misschien ook wel kon dienen als sleep voor de bak (en dus goed hard terecht ben gekomen) dus als je wat doet zorg dat je niet alleen bent!

Heb je al moeten niezen? Dat doet énorm veel pijn!

Ik ben als muurdecoratie gebruikt, lekker al mijn zwevende ribben gekneusd rechts, zowel voor als achter +:)+
Ging het in het ziekenhuis als het volgt:
- (ik) "Hoelang duurt dit voor het geneest?"
* "Goh, toch wel vier weken hoor, als je stilzit"
- "Aha. En als je niet stilzit?"
* "Waarom zou je dat doen? Dan wel maanden!"
Dat wordt nog fijn :)
Laten we een clubje oprichten!

Aan de TS:
Goed dat je wat grondwerk wil doen met je paardje. Zorg er gewoon zeker voor dat je ze niet overbelast! Dus niet elke dag gaan oefenen, maar elke week een kort stukje. Of elke twee weken zelfs!
Leer ze wat respect voor je en de stemhulpen, die zullen over een jaar of twee (bij het inrijden) nog goed van pas komen.

Probeer toch hulp te zoeken. Desnoods gewoon even vragen aan een instructeur, die je duidelijk kan uitleggen wat je moet doen. Ja, daar is Bokt ook voor, maar uitleg met handen en voeten is toch altijd een beetje beter ;)
Een niet te grote bak en véél geduld. Als je te kwaad wordt: even uitblazen en tot tien tellen.
Het is een jong paard, het weet soms niet beter. En ben jij wel juist?

Succes!

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:44

hee cassidy..

hoe vaak in een levensjaar.. komt jou paard of een dergelijk ander paard in een andere groep dan?

waarschijnlijk heeft het paard van mijn vriendin mijn paard dan ook mishandeld.. want dat heeft bijna een week geduurd voordat hij (van mn vriendin) eindelijk toestond dat die van mij bij hem in de buurt kwam... een week lang elke keer als ze dichter bij hem in de buurt kwam dan 2 meter.. jaagde hij mijn paard het land door.. een week lang dat is dan toch wel pure psychische mishandeling denk je niet...

en nu... nu staan ze gezellig naast elkaar te eten.. en als zij (die jonger is) iets doet wat hij (die de leider is) niet leuk vind.. jaagt hij haar weer het land door... is dit dan ook mishandeling.. want zij dacht toch echt dat ze vriendjes waren... zo gaat dat in de natuur.. dus eigenlijk is het gewoon respect krijgen en geven..

en ik kan je vertellen dat mn paard daar echt niks aan heeft overgehouden.. ze wandelt nu gezellig naast mij.. stopt als ik dat wil.. loopt achteruit als ik dat wil.. komt naar me toe als ik dat wil..

probeert me ook weleens uit maar dat hoort erbij.. als ze dat niet durfde was er miss wel iets aan de hand.. maar het is nog steeds een vrolijk jong paard... waar ik wat mee kan.. zonder dat ze altijd over me heen loopt..

iedereen denkt er anders over..miss moet ik het paard van mn vriendin maar aangeven als mishandelaar :P

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:55

Mijn advies is om er toch iemand bij te halen die jou kan begeleiden. Die vaker jongen paarden heeft beleerd.
Of je nu 14 of 34 bent, als je het nog nooit gedaan hebt moet je er gewoon hulp bij halen. Want er is niks zo vervelend als een slechte start maken met een jong paard.
Als je het toch perse alleen wilt doen, eerst luisteren aan een halstertouwtje. Als hij dan al niet luistert hoef je nog niet aan longeren te denken. Vooral consuquent zijn!! en duidelijk onderscheid maken in braaf en niet braaf. En duidelijk stem gebruik. Korte krachtige woordjes voor de opdrachten die je geeft. STAP, DRAF, GALOP , HOOO. En niet de enie keer: rustig maar prrrr, en de andere keer: hooo maar. Een gewoonte van maken dat het of ho, rustig maar enz is.
Verder als hij braaf zn rondjes loopt natuurlijk uitbundig belonen, en vooral druk van de longeerlijn halen! dat is een grotere beloning dan het worod ''braaf'' hij moet t werk ook prettig vinden.

Succes ermee ;) en nogmaals, begin er liever niet alleen aan maar haal er een deskundig iemand bij.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:04

een hele hoop meningen, maar als je iets met die twee jarige wilt doen. Zou ik bij de basis beginnen. Kan hij/zij meelopen aan een halster touw. Is hij/zij gewend om vast te staan, voetjes geven? Ik heb met die van mij als jaarling en twee jarige veel gewandeld. Hiermee overbelast je een jong paard niet, je bouwt een band op samen en je kunt veel dingen leren aan de hand. Wel is het belangrijk dat je dit eerst in kleine vertrouwde omgeving doet waar het paard niet kan wegkomen. Dus niet van het erf af gaan, de meeste jonge paarden vinden dit de eerste keer erg eng. Je kunt ook met de twee jarige in de bak lopen aan een halster touwtje, om het later moeilijker te maken kun je dan balkjes neerleggen en daar bijv. tussendoor lopen. Toen mijn paard twee was stond ik op een stal waar veel western ruiters stonden en zij deden 1 keer per 2 weken trail (allemaal oefeningen zoals, plastig op de grond en daaroverheen lopen, bruggetje, hek open, tonnen met plu's ) Heel veel spannende dingen die ik gewoon aan de hand deed met mijn twee jarige. Hier heeft hij super veel van geleerd! Gewoon aan het halster en aan een touwtje. Natuurlijk niet iedere dag, want als twee jarige is het vooral ook fijn als hij/zij nog jong kan zijn en in het land. Ze moeten het psychisch ook allemaal verwerken.

wat betreft grondwerk, je hebt heel veel principes en iedereen heeft er een mening over. Let wel op, dat wanneer je een jong paard op een cirkel hebt en je hem voorwaarts drijft je hem/haar de stuipen op het lijf kunt jagen met evtuele schrikgevolgen. Als je het op de juiste manier doet misschien niet, maar ja wat is de juiste manier? en wat is je twee jarige al gewend?

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:17

Intjuh schreef:
hee cassidy..

hoe vaak in een levensjaar.. komt jou paard of een dergelijk ander paard in een andere groep dan?

waarschijnlijk heeft het paard van mijn vriendin mijn paard dan ook mishandeld.. want dat heeft bijna een week geduurd voordat hij (van mn vriendin) eindelijk toestond dat die van mij bij hem in de buurt kwam... een week lang elke keer als ze dichter bij hem in de buurt kwam dan 2 meter.. jaagde hij mijn paard het land door.. een week lang dat is dan toch wel pure psychische mishandeling denk je niet...

en nu... nu staan ze gezellig naast elkaar te eten.. en als zij (die jonger is) iets doet wat hij (die de leider is) niet leuk vind.. jaagt hij haar weer het land door... is dit dan ook mishandeling.. want zij dacht toch echt dat ze vriendjes waren... zo gaat dat in de natuur.. dus eigenlijk is het gewoon respect krijgen en geven..

en ik kan je vertellen dat mn paard daar echt niks aan heeft overgehouden.. ze wandelt nu gezellig naast mij.. stopt als ik dat wil.. loopt achteruit als ik dat wil.. komt naar me toe als ik dat wil..

probeert me ook weleens uit maar dat hoort erbij.. als ze dat niet durfde was er miss wel iets aan de hand.. maar het is nog steeds een vrolijk jong paard... waar ik wat mee kan.. zonder dat ze altijd over me heen loopt..

iedereen denkt er anders over..miss moet ik het paard van mn vriendin maar aangeven als mishandelaar :P

_O-

UnicoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:09

wow wat een kritiek op haar!
geef haar toch gewoon wat tips zodat ze zelf rustig kan bekijken wat ze kan doen.

het paard is idd wat jong, maar voor aan een touw te lopen en wat respect oefeningen kan je al lang beginnen.

Neem een afgesloten plaats, niet te klein zodat het paard nog wat vrijheid heeft als er wat spannends gebeurt.
zorg er wel voor dat er iemand bij is die wat ouder is en veel van jonge paarden kent.
zorg er altijd voor dat je meteen laat merken wat wel mag en wat niet mag, hij mag je niet voortrekken ofzo!
met een jong paard is het ook aangenaam dat jen iet te lang werkt, als is het maar 10 minuutjes, gewoon blijven herhalen en veel geduld hebben. beloon je paard door te stoppen en hem op de wei te plaatsen. hij ziet dit dan dat hij ontspanning krijgt als hij het goed doet.

voorbeeldje, van het moment dat hij naast je blijft lopen en je niet vooruit trekt beloom je hem bv met een snoepje en zet je hem op de wei, dit is ook een goede oefening om hem de klik te leren maken : wei = ontspanning, piste = werken.

een hele leuke manier om dit uit te voeren is clikkertraining!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:22

@ Intjuh.

Wat paarden onderling met elkaar doen is niet te vergelijken met een JU door een mens van hooguit een aantal minuten.
Paarden onderling zijn continu bezig met het verbeteren van hun positie van een rangorde binnen een kudde, al bestaat deze kudde hooguit uit 2 paarden.
Een mens die echter 5 minuten met een paard bezig is, kan het opvoedingsaspect van een ander paard die de overige 23 uur en 5 minuten met een ander paard bezig kan zijn, ab-so-luut niet evenaren.
Dat jij dat niet ziet, en niet snapt is toch echt jouw probleem.
En als je een ander paard aan wilt klagen voor paardenmishandeling: ga vooral je gang. Denk dat anderen je niet helemaal serieus gaan nemen.

ulunawolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:58

ik heb een 1,5 jaar paard die al redelijk groot is en ik heb een zadel opgedaan maar ze begon te bokken toen ik een stukje ging wandelen met haar mag ik haar bestraffen of moet ik haar kalmeren?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:27

@ulunawolf

Ik zou zeggen: Zet hem in de wei en kom minstens een jaar niet meer met dat zadel aan :j

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:40

Monthy Roberts blijkt zo vriendelijk niet te zijn,ik was naar zo een demonstratie geweest,en dat paard was helemaal bang,maar hij moest meelopen van Monthy,dus trok hij maar aan het halstertouw,zo perfect is die man dus niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:28

Monty doet exact hetzelfde wat iedere andere NH-er ook doet. Hij maakt het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. Om een paard te leren wijken voor druk, moet hij wel degelijk eerst weten wat druk is. Ook op dat paardenhoofd. En dat is wat Monty aan het doen is.
Het beleren en corrigeren van paarden gaat echt niet altijd met zoetje woordjes en een vriendelijke aai. Een paard via NH benaderen (en dan schaar ik MR daar echt niet onder) is geen dansje om hem een maken om middernacht bij het licht van de volle maan. NH is: zo hard als het moet, en zo zacht als het kan.