EskeGirl schreef:Intjuh schreef:hee meissie..
er zijn meerdere boeken over hoe je aan het werk kunt gaan met je paard..
ik heb zelf alleen ervaring met zadelmakke paarden die ik heb doorgereden.. maar heb nu zelf ook een 2,5 jarige staan.. net gekocht en heb eerst volgens de monty roberts manier gedaan.. laten weten wie de baas is.. wegjagen.. bij je laten komen.. verslapt zn aandacht van jou weer weg jagen.. net zo lang tot dat ie achter je aan loopt.. dit is echt de basis... daarna kun je met een touwtje aan de hand door de bak de HO er opzetten.. op youtube staan ook filmpjes van die man...
hij doet dit op een heel natuurlijke manier.. net zo als paarden dit ook in de groep doen..
en je krijgt een band met hem/haar.. en hier kun je niks aan verkloten hoor.. als je 2 of 3 keer in de week zo met hem aan de gang gaat.. vinden ze het naar mijn ervaring alleen maar leuk...
Dit is een Join Up, zoals jij het beschrijft.
Dit mag je nooit, maar dan ook nooit doen zonder dat je les hebt gehad.
Niet zomaar gaan klooien, van een mislukte Join Up kan een paard een trauma oplopen.
Je jaagt een paard bij de JU uit de 'kudde', dit is voor een paard hetzelfde als de doodstraf.
Je dwingt hem als het ware om jou als leider te zien.
Niet doen hoor, kan heel slecht zijn
Ik heb het nu over de JU, ik denk dat jij het hier over hebt, met de Monty Roberts manier.
Je mag een JU trouwens maar 3x in het leven van een paard doen, dus met 3x per week ben je behoorlijk fout bezig.
je mag een juiste join up, zo vaak uitvoeren als nodig! maar als je een join up juist uitvoert is het niet vaak nodig..
een join up word te snel en te onnodig en te ondeskundig uitgevoerd en dat is inderdaad een ernstige vorm van mentale dierenmishandeling. maar met een ontzettend dominant paard wat vaak het lijderschap denkt over te kunnen pakken kan een join up echt geen kwaad, nogmaals als hij juist en deskundig word uitgevoerd.. ik vraag me af met welke motivatie je die 3x opnoemt. Kun je me dat vertellen?[/quote]
Waar ik het vandaan heb?
Monty Roberts heeft zelf gezegd dat het maximaal 3x in een paardenleven mag worden uitgevoerd