hoe moet je springen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

4catootje5

Re: hoe moet je springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:33

hoi
volgens mij is het niet nodig om meteen les te nemen gewoon iemand die je wat kan helpen of zelf kan springen is vast al heel fijn. en je kan je natuur;lijk helemaal voorberijden op je springen door filmpjes te kijken en veel te lezen (kan je echt wat aan hebben)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:00

Als je nog nooit heb gesprongen, MOET je gewoon les nemen van iemand met verstand, en ook niet 1 les, nee juist meerdere!
Springen is niet alleen: "kom laat ik even men paardje over wat balkjes sturen!"
Het kan heél fout aflopen zonder goede begeleiding!
Als je dit nog nooit hebt gedaan, weet je ook niet waneer in verlichte zit te moeten over gaan,
hoe ver je moet meegeven & nog veééél meer!
Wat jij van plan bent is gewoon dom, sorry ..

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:06

Daantjee12 schreef:
Maar diegene die SGW rijden, weten hoe ze moeten zitten, hoe ze moeten springen, die zijn ook begonnen met ''normale'' hindernissen..

Moet ik je toch teleurstellen, ik ben toch echt begonnen met een bezem en 2 emmers ;)

TS, het is prima om spelenderwijs te beginnen met wat simpel materiaal. Zolang het goed zichtbaar is voor je pony en niet scherp (dus bijvoorbeeld geen riek) kan het niet zoveel kwaad. Misschien een idee om aan je ouders te vragen of ze mee willen helpen zoeken naar een paaltje/balkje dat goed zichtbaar en veilig is?
Mocht je wel serieuze bedoelingen hebben en wil je bijvoorbeeld graag wedstrijden gaan springen dan is het misschien een idee om op zoek te gaan samen met je ouders naar een ponyclub? Of een manege? Daar kunnen ze op een goede manier je alle basis dingen leren!

En mensen, waarom zo dramatisch reageren? Komop zeg, de meeste van jullie zijn neem ik aan wel begonnen met een shetlander/a-pony en die over geïmproviseerde hindernissen van 20 cm laten "springen". Zover ik lees heeft ze geen serieuze bedoelingen, dus waarom haar niet lekker spelenderwijs aan de gang laten? Zolang ze geen hoogtes gaat springen en veilige materialen gebruikt kan dat allemaal echt niet zoveel kwaad.
Afgezien daarvan, wat is er gevaarlijk aan een bezemsteel, zeker als deze los op 2 emmers ligt? Het ergste wat kan gebeuren is dat de pony hem inderdaad niet ziet en erboven op gaat staan met als gevolg dat er geen bezemsteel meer is :+

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:20

Bij onze verzorgshet hebben ze geen springspullen, maar we willen erg graag vrijspringen,
Zou ik dan bijvoorbeeld in deze situatie wel een Steel ( dus niet meer de bezem zelf eraan ) ervan kunnen gebruiken ? Dat is namelijk licht, en het rold snel van een tonnetje ofzo af,

vss11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:24

Ik zou idd als ik jou was les nemen,
of een paar keer in de week iemand naar je laten komen en je laten helpen dat is het best!
toen ik elf was sprong ik al hoger dan een meter!

xDaniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:40

Heey, als je springt op een paard of pony kun je de sprong nemen in draf of galop. Een paar meter voor de sprong, grootte van sprong maakt niet uit, ga je in de verlichtte zit (billen uit het zadel) en breng je je handen naast de hals van je pony. Als je paard of pony op het punt staat te springen, ga je met zijn beweging mee en laat je de teugels zodanig vieren dat je paard of pony genoeg ruimte heeft om zijn hals te strekken en zo goed mogelijk te springen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:49

Als je geen springmateriaal hebt Neem een emmer een een paaltje. en dan kan je er zo overheen springen je kan ook een kratje bier gebruiken. En als je gaat springen doe je handen goed naar voren en kijken waar je naar toe wilt! [;
Veel succes!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:33

nienke_H schreef:
Bij onze verzorgshet hebben ze geen springspullen, maar we willen erg graag vrijspringen,
Zou ik dan bijvoorbeeld in deze situatie wel een Steel ( dus niet meer de bezem zelf eraan ) ervan kunnen gebruiken ? Dat is namelijk licht, en het rold snel van een tonnetje ofzo af,

Vrijspringen is sowieso altijd opletten omdat je hier snel te hoog mee wil. Denk eraan dat hoogtes springen nooit goed is voor een pony/paard ivm met de pezen. Een keertje kan niet zoveel kwaad, maar ga niet elke week hoog (hoog is natuurlijk relatief, wat voor een shet hoog is, is voor een paard laag) springen.
Als je het dan toch wilt, zorg voor een goede bodem, goede bescherming, goed materiaal en het liefst ook nog goede begeleiding.

Een steel is zoals eerder al wordt gezegd niet het meest ideale. Het kan niet veel kwaad maar je hebt kans dat je pony hem niet ziet. Eventueel duidelijker maken met rood-wit lint (van dat afzet lint wat de politie ook gebruikt?) eromheen?

arianne99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:05

Allemaal bedankt! :j +:)+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:23

graag gedaan meid
en sorry voor mijn eerdere flauwe reactie :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:09

Gewoon laag beginnen. Misschien eerst eens over een balkje (weidepaal oid) en daarna een kruisje ervan maken. Daarna kun je het wat ophogen. Maar het mooiste is als je meerdere hindernisjes kan maken en niet alleen de hoogte in gaat. Wees creatief, kijk om je heen wat je kan gebruiken maar let wel op dat het niet scherp is of kan versplinteren. Het is ook makkelijker voor je paard als je een paal oid net voor de hindernis legt zodat hij de afstand beter kan schatten. In principe kan je beginnen met wat springen zonder les mits je paard betrouwbaar is. Wordt deze echter heel heet en vliegt overal overheen of gaat staken, dan kan je er beter snel hulp bijhalen.
Goed kijken waar je heen gaat, niet naar de hindernis zelf.
(leuk dat ik hier reageer, durf zelf niet hoger dan 60cm).

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:27

Als je voor de eerste keer gaat springen is het vaak lastig om 'mee te gaan' met je pony. Dan trek je dus per ongeluk te hard aan de teugels of val je achterover in het zadel.
Wat dan makkelijk kan zijn om te doen is halverwege de hals een dikke pluk manen beetpakken als je pony afzet en GOED naar voren blijven kijken. Op die manier ga je vanzelf een beetje in verlichte zit en voorkom je dat de pony onbedoeld een ruk in de mond krijgt.

Verder zou ik zoals mensen hier zeggen, beginnen met 2 of 3 drafbalken, je kunt ook weidepalen (zonder spijkers) gebruiken in plaats van echte balken. Als je een paar keer over de drafbalkjes bent geweest kun je een laag kruisje leggen op bijvoorbeeld twee emmers.
Je kunt er lekker rustig op af draven en je pony zal vanzelf een hupje erover heen maken. Wel opletten dat je er goed naar toe stuurt en dat je je benen er goed aanhoudt zodat je pony niet langs de sprong kan wandelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:43

Maartje__ schreef:
nienke_H schreef:

Vrijspringen is sowieso altijd opletten omdat je hier snel te hoog mee wil. Denk eraan dat hoogtes springen nooit goed is voor een pony/paard ivm met de pezen. Een keertje kan niet zoveel kwaad, maar ga niet elke week hoog (hoog is natuurlijk relatief, wat voor een shet hoog is, is voor een paard laag) springen.
Als je het dan toch wilt, zorg voor een goede bodem, goede bescherming, goed materiaal en het liefst ook nog goede begeleiding.

Een steel is zoals eerder al wordt gezegd niet het meest ideale. Het kan niet veel kwaad maar je hebt kans dat je pony hem niet ziet. Eventueel duidelijker maken met rood-wit lint (van dat afzet lint wat de politie ook gebruikt?) eromheen?

Lint lijkt me nu net niet handig, daar kan je paard namelijk best van schrikken als het een beetje los raakt (ook al zal zulk lint waarchijnlijk heel snel knappen als je paard erin stapt oid). Zou dan eerder gekleur tape nemen oid. Of gewoon een beetje verf, de meeste mensen hebben toch nog wel een potje lak staan in de garage of op zolder.

Als je inderdaad maar zorgt dat het makkelijk kan vallen als je pony ertegenaan stoot lijk het me niet zo'n probleem om wat geimproviseerd materiaal te gebruiken. Ik zou toch wel les nemen. Maar dat hoeft natuurlijk niet perce echte les te zijn (als het kan het liefts wel natuurlijk), is niemand op stal die wel vaak springt die je het wel leren voor een tegen dienst (bijv een keer een stal mesten of een lekker gebakje :D )

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:50

liedje89 schreef:
Maartje__ schreef:

Lint lijkt me nu net niet handig, daar kan je paard namelijk best van schrikken als het een beetje los raakt (ook al zal zulk lint waarchijnlijk heel snel knappen als je paard erin stapt oid). Zou dan eerder gekleur tape nemen oid. Of gewoon een beetje verf, de meeste mensen hebben toch nog wel een potje lak staan in de garage of op zolder.[/size]

Ik bedoel lint om een paal/balk heendraaien ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:13

RUI-->YRT

Ammaretto1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:14

Ik denk dat je maar beter een les kan nemen. Het kan slecht aflopen als je nog geen ervaring met Springen hebt. En dat je over een bezem wilt springen kan je wel doen maar als je vaker en hoger gaat springen neem ik wel aan dat je dan 'Goed' matriaal koopt of huurt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:22

Sorry maar ik snap het probleem rond om de bezem niet..
Of er nou een balk op 2 emmers ligt of een bezem ze zullen alle twee er gewoon afvallen als het aangestoten wordt..
Wat kan er een drama gemaakt worden hier zeg.

Kijk of iemand je kan begeleiden. Je bent pas 11 en het meteen op de goede manier leren is natuurlijk altijd beter dan het jezelf op de verkeerde manier iets aan leren..
Iets afleren is altijd moeilijker.

Wil je toch iets wat meer op een hindernis lijkt maar toch goedkoop.
Je koopt voor 4 euro een balk geeft hem een likje verf en jij hebt jou blitse hindernis..

Succes en trek je niet teveel aan van de botte bokt reactie's
iedereen is ergens begonnen..
en zo raar is die bezemsteel niet gezien er ook mensen over boomstammen en picknicktafels springen en die geven helemaal niet mee oid

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:44

Je hoeft niet altijd les te nemen. Is er niet iemand, een vriendin van je ofzo die wel weet hoe ze moet springen?
Die kan je veel tips geven, gebeurt bij ons ook vaak. En begin met simpele drafbalken daar is geen kunst aan. en vraag aan iemand hoe de verlichte zit werkt, of kijk op google voor een afbeelding. Nu ben je klaar voor de balkjes.

Heeft jou pony ooit wel eens gesprongen? Zo niet zou ik het iemand anders eerst even laten doen, zodat je pony een beetje weet hoe het in elkaar steekt. Nou kan ieder paard van nature springen, al weten ze niet allemaal hoe...

SUCCEES

ps. Laat de bezem aub achterwege

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:50

Goed les nemen, voor de basis vind ik dat heel balangerijk :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:47

Gewoon een paar springlessen, met echte balken ;)

cremello_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:37

over een bezem springen?? sorry hoor..

les nemen!! (als je ongelukken wilt voorkomen)

veel suc6 ermee :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:13

Wanneer je een reactie wilt plaatsen in een topic wat al een aantal maanden stil ligt, is het wel de bedoeling dat de reactie iets aan het topic toevoegt zoals je met rode letters ziet als je wilt gaan reageren.

Citaat:
In dit topic is al langere tijd niet meer gereageerd. Gebruik eerst de zoekfunctie om te bepalen of er een recenter topic over dit onderwerp is. Als dat niet het geval is dan kan je natuurlijk een reactie plaatsen als deze daadwerkelijk iets toevoegt aan dit topic.

Hierbij een slotje.