Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
z0rr0 schreef:ik kan je wel genoeg redenen geven waarom je zonder zadel moet rijden. (ik zeg niet dat met slecht is hoor)
komen ze
- Je word in een goede houding gedwongen, je moet op je kont zitten anders glij je er af
- goed voor je eigen balans, je moet bewegingen met je eigen lichaam opvangen dus zonder dat je in je beugels hangt.
- je voelt de reactie van paard veel beter, omdat je rechtstreeks op de rug en spieren zit voel je de bewegingen beter
- MET zadel word je paard altijd gestoord in zijn beweging(tenzij je met een pad rijd)
- geen drukplekken (H)
ik ben nieuwsgierig naar de tegens..
Kuggur schreef:z0rr0 schreef:ik kan je wel genoeg redenen geven waarom je zonder zadel moet rijden. (ik zeg niet dat met slecht is hoor)
komen ze
- Je word in een goede houding gedwongen, je moet op je kont zitten anders glij je er af
- goed voor je eigen balans, je moet bewegingen met je eigen lichaam opvangen dus zonder dat je in je beugels hangt.
- je voelt de reactie van paard veel beter, omdat je rechtstreeks op de rug en spieren zit voel je de bewegingen beter
- MET zadel word je paard altijd gestoord in zijn beweging(tenzij je met een pad rijd)
- geen drukplekken (H)
ik ben nieuwsgierig naar de tegens..
-Het is niet goed voor je houding, je word inderdaad in een bepaalde houding gedwongen, en die is niet bepaald goed (maar met name voor vrouwelijke ruiters wel comfortabel, heeft met hun minder geschikte anatomie te doen zie http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf).
_Als je balans te wensen overlaat, moet je die niet ten koste van je paard oefenen.Daar is een medicine bal beter geschikt voor.
-Je paard voelt jouw ook beter, je zit nl met je kleinere draagvlak zadelloos zijn rug onnodig zwaar te (over) belasten.
_Een ruiter stoort een paard in zijn bewegingen, zadelloos/ pads geven de rug geen bescherming tegen het ruitergewicht.
-Geen zadel geen drukplekken, briljant.
Mandy_NY schreef:Dus je zegt eigenlijk dat je eerst op je een niet bewegende medicinebal moet gaan zitten, je balans moet oefenen, als je een perfecte balans hebt op een paard stappen met een aangemeten zadel.
Mandy_NY schreef:je paard gaat er echt niet dood van als je op zijn rug zit zonder zadel..
Mandy_NY schreef:Als je zonder zadel geen balans hebt, heb je valse balans in je zadel..
solaika schreef:ik denk dat als je geen goede balans hebt je je niet zo zeker voelt ook als je mét zadel rijdt en dat je dan toch niet gaat proberen zonder zadel te rijden... en als je het toch probeert val je er meteen af en dan heeft je paard er niet zoveel last van.
en als je je evenwicht verkeerd verdeelt of een 'valse balans' al je paard dat wel laten merken en dan weet je "ah ik moet een beetje anders gaan zitten " en op den duur vind je de goede balans en heb je veel plezier en je paard ook
dat is hoe ik mijn gedacht heb gemaakt
Kuggur schreef:Mandy_NY schreef:Dus je zegt eigenlijk dat je eerst op je een niet bewegende medicinebal moet gaan zitten, je balans moet oefenen, als je een perfecte balans hebt op een paard stappen met een aangemeten zadel.
Nee, dat zeg ik niet, ook niet "eigenlijk". Ik zeg dat als je balans te wensen overlaat je dat niet ten koste van je paard moet oefenen.Mandy_NY schreef:je paard gaat er echt niet dood van als je op zijn rug zit zonder zadel..
Er zijn meer dingen schadelijk voor paarden zonder dat ze er dood aan gaan.Mandy_NY schreef:Als je zonder zadel geen balans hebt, heb je valse balans in je zadel..
Interessant, definieer dat eens "valse balans". Overigens is de opmerking irrelevant; dat je mét een zadel een goede balans hebt betekent dat je hem in principe óók zonder hebt. Of beweer je dat je alleen zonder zadel balans aan kunt leren...?