Leer je zo de piaffe?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:22

Je ziet het vaker. Toen ik een tijd geleden een filmpje zag van iemand (die niet kon rijden) op een paard van Laurens van Lieren, gingen ze ook voor de film even een piaffe doen, tikte hij ook zachtjes met zweep op kont van het paard en hij ging prima piafferen. Dus die zal het ook wel zo, via zo'n manier, aangeleerd hebben toen.

Echt zielig vind ik het niet hoor, maar het komt dus niet doordat hij zo goed gereden word :')

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:25

Evony schreef:
deze manier wordt veel gebruikt, ook vaak bij de klassieke rijkunst, paard wordt vast gezet tussen 2 pilaren en leert zijn achterbenen te gebruiken door lichte strijkingen van de zweep tegen de achterhand.

dus als antwoord op je vraag; dit is 1 van de verschillende manieren om een piaffe aan te leren

Toen ik nog in de Penny tijd zat, heb ik ooit op tv Anky het ook zo zien doen.
Ik geloof met een programma wat een beetje "geef nooit op" achtig was , ging er een meisje op Bonfire, en Anky liet hem ook zo doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:58

Moll schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dan nóg is het niet aangeleerd dmv verzameling maar nog steeds door de zweep.

een zweep is geen corectie middel maar een aan wijs stok, als je dat nou gelijk had geleerd in het begin toen je begon met paard rijden snap je het ook veel beter en zie je de zweep niet zoals je nu doet

:') Knap dat jij zo kan aflezen dat ik het zie als correctiemiddel.
Leuk dat jij het hier goed vind, maar ik vind van niet.
Ik vind namelijk dat het echt puur uit de verzameling moet komen. Een goed afgericht paard moet het namelijk zonder 'aanwijsstok' kunnen. Dus puur met verdomd goede verzameling en veel impuls. Je gaat toch ook niet je paard pirouettes laten maken met een 'aanwijsstok'? Waarom bij de piaffe dan wel? Waarom zou de piaffe vrijwel de enige oefening zijn waar dit van toepassing is? De hele weg naar hét niveau toe wordt het paard puur op de hulpen van de ruiter gereden, en dan moet er bij de piaffe opeens een zweep en iemand op de grond aan de pas komen? Kom nou :))

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:58

hahaha met die wortel!! _/-\o_ _O- maar zo heeft mijn paardje het geleerd:

Het aanleren van de piaffe

In de Academische Rijkunst wordt de piaffe veelal eerst aan de hand geleerd, startende met de halve passen. Door het paard steeds meer verzameld te laten draven ontstaan deze ‘’half steps’’. Door deze stappen weer te halveren ontstaat de piaffe.Als het paard tijdens de eerste poging een aantal bruikbare passen toont, dan sluit men de oefening af en beloont men het paard uitvoerig.

Daarna of daarnaast kan de piaffe onder de ruiter ontwikkelt worden. De ruiter verzamelt het paard vanuit de draf en als de ruiter merkt dat de grens en het maximale vermogen van het paard is bereikt rijdt de ruiter weer voorwaarts. Het duurt een aantal jaar eer een paard perfect kan piafferen, maar de weg er naar toe zorgt er al voor dat het paard sterker, soepeler, krachtiger en wendbaarder wordt.

De ruiterhulpen

Verzameling en oprichting ontstaat door het onderrijden van de achterhand met zo weinig mogelijk inwerking van de ruiterhand.

Het binnenbeen van de ruiter vraagt het binnenachterbeen naar voren, het buitenbeen van de ruiter het buitenachterbeen. Daardoor treden beide achterbenen richting het zwaartepunt.
De aanzet van de staart kan getouchereerd worden met de zweep, om het paard te vragen zijn bekken te kantelen
De ruiter opent zijn zit en bovenbenen om de rug ruimte te geven om te welven en blijft rustig zitten.
Het paard moet ijn zijn ribbenkast en flanken kunnen uitdijen als hij zich in de verzamelde houding bevindt. Daartoe oent de ruiter bij het verzamelen zijn bovenbenen en knieën.
De ruiter kantelt zijn bekken om zo gewicht over te brengen op de achterbenen.· Halve ophoudingen leiden tot het herbalanceren van het paard op de achterhand.
Als de achterbenen daadwerkelijk naar voren richting het zwaartepunt treden, zal de ruiter in de hand een toenemende lichtheid ervaren.

IK KAN GEEN FOTO'S PLAATSEN, WIE HELP MIJ?

rockwitch

Re: Leer je zo de piaffe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:08

Ik heb zelf geen idee hoe je het aanleert, want ik hou me er totaal niet mee bezig, maar weet wel dat die bolle van mij het zo niet zou leren, die heeft echt poep aan zo'n zweep tegen zijn achterbenen en op zijn kont, dus die zou gewoon lekker blijven staan en waarschijnlijk nog op rust ook.
Maar hoe het dus echt hoort, ik zou het niet weten, vind het er niet superonvriendelijk uitzien, paard krijgt tussendoor even rust, door een volte te rijden of een andere oefening. Dus ze blijven niet constant pushen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:09

rockwitch schreef:
Ik heb zelf geen idee hoe je het aanleert, want ik hou me er totaal niet mee bezig, maar weet wel dat die bolle van mij het zo niet zou leren, die heeft echt poep aan zo'n zweep tegen zijn achterbenen en op zijn kont, dus die zou gewoon lekker blijven staan en waarschijnlijk nog op rust ook.
Maar hoe het dus echt hoort, ik zou het niet weten, vind het er niet superonvriendelijk uitzien, paard krijgt tussendoor even rust, door een volte te rijden of een andere oefening. Dus ze blijven niet constant pushen.

Idd ik wou ook al zeggen, hoe doen ze dat dan bij paarden die niet reageren op de zweep? Die van mij gaat echt niet spontaan piafferen als ik een zweep pak, sterker nog, hij gaat staan slapen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:16

Hahaha herkenbaar, die van mij ook, heb hem zelfs ooit echt heel erg per ongeluk tegen zijn kaak geslapen met de longeerzweep (was echt echt echt niet de bedoeling) en toen stond ie me ook zo aan te kijken van: ehm vond je het nodig?
Maar hij schrikt daar gewoon echt niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:21

Simpel uitgelegd moet je paard echt heel goed aan het been zijn. Dan langzaamaan verzamelen in draf en 'testen' hoever je kunt gaan. Sommige paarden leren het zo vanuit draf, andere paarden leren het door het vanuit verzamelde stap aandraven, maar vervolgens onmiddellijk een ophouding maken en door blijven drijven. Simpel uitgelegd dus :')

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:21

Ik vind het echt niet zo schokkend, maar dit is gewoon plagen!

Ik had gelachen als het paard zn been net iets te ver had uitgestoken tegen die man *D

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:32

Mijn instructeur leert het ook op deze manier aan..
Ik heb niet het idee dat dit een slechte methode is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:30

Bizzybijtje schreef:
Moll schreef:
een zweep is geen corectie middel maar een aan wijs stok, als je dat nou gelijk had geleerd in het begin toen je begon met paard rijden snap je het ook veel beter en zie je de zweep niet zoals je nu doet

Ik vind namelijk dat het echt puur uit de verzameling moet komen. Een goed afgericht paard moet het namelijk zonder 'aanwijsstok' kunnen. Dus puur met verdomd goede verzameling en veel impuls. Je gaat toch ook niet je paard pirouettes laten maken met een 'aanwijsstok'? Waarom bij de piaffe dan wel? Waarom zou de piaffe vrijwel de enige oefening zijn waar dit van toepassing is? De hele weg naar hét niveau toe wordt het paard puur op de hulpen van de ruiter gereden, en dan moet er bij de piaffe opeens een zweep en iemand op de grond aan de pas komen? Kom nou :))

zoek eens op hoe klassike dressuur in zijn werk gaat, en hoe de piaffe word aan geleerd alvoords je een mening uitbrengt die nergens op gebaseerd is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:16

Namens Sjors493:

Het aanleren van de piaffe

In de Academische Rijkunst wordt de piaffe veelal eerst aan de hand geleerd, startende met de halve passen. Door het paard steeds meer verzameld te laten draven ontstaan deze ‘’half steps’’. Door deze stappen weer te halveren ontstaat de piaffe.Als het paard tijdens de eerste poging een aantal bruikbare passen toont, dan sluit men de oefening af en beloont men het paard uitvoerig.

1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding

Daarna of daarnaast kan de piaffe onder de ruiter ontwikkelt worden. De ruiter verzamelt het paard vanuit de draf en als de ruiter merkt dat de grens en het maximale vermogen van het paard is bereikt rijdt de ruiter weer voorwaarts. Het duurt een aantal jaar eer een paard perfect kan piafferen, maar de weg er naar toe zorgt er al voor dat het paard sterker, soepeler, krachtiger en wendbaarder wordt.

1. Afbeelding
2. Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:08

rockwitch schreef:

_O- hier nog zo'n dame, denk dat die er nog een keer bij zou zuchten ook. Ik was meer verbaast over de felle reactie van het paard dan om de manier van aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:28

Moll schreef:
Bizzybijtje schreef:

zoek eens op hoe klassike dressuur in zijn werk gaat, en hoe de piaffe word aan geleerd alvoords je een mening uitbrengt die nergens op gebaseerd is.

Inderdaad, het is namelijk mijn mening die ik door mijn bevindingen heb gekregen. Verdiep jij je eens in je eigen manier van trainen in plaats van altijd maar informatie uit de boeken te halen, waardoor je gelijk denkt dat alles wat daarin staat gelijk het juiste is. En díe meningen zijn nergens op gebaseerd.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:41

dit lijkt me nou niet de juiste manier :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:21

Bizzybijtje schreef:
Moll schreef:

zoek eens op hoe klassieke dressuur in zijn werk gaat, en hoe de piaffe word aan geleerd alvoords je een mening uitbrengt die nergens op gebaseerd is.

Inderdaad, het is namelijk mijn mening die ik door mijn bevindingen heb gekregen. Verdiep jij je eens in je eigen manier van trainen in plaats van altijd maar informatie uit de boeken te halen, waardoor je gelijk denkt dat alles wat daarin staat gelijk het juiste is. En díe meningen zijn nergens op gebaseerd.

het namelijk mijn ervaring en mijn scholing in deze die me van deze mening heeft voorzien, dat hier schrijven door de oude meester bij komt kijken is heel vrij normaal, dat er mensen zijn die het wiel opnieuw willen uit vinden zoals jij nu aan geeft is naar mijn mening absurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:37

Heb het filmpje goed bekeken. Ik zie hier niets verkeerd aan. Ik heb paar keer gekeken. Volgens mij is het paard toe aan de piaff. Waarschijnlijk is al eerder wat geoefend op deze manier en is het paard na jarenlange training hier aan toe. Iedereen is relaxed en het paard wordt veel op zijn gemak gesteld. Ik zie dat de zweep gebruikt wordt voorzichtig om het paard te laten liften. De ruiter helpt door de manier van rijden het paard om te liften.
Ik heb hier een goed gevoel bij en volgens mij is dit goed en wordt hier goed les gegeven.
Ik heb zelf onlangs op een ervaren paard passage en piaff mogen rijden voor het gevoel zodat ik het later mijn paard kan leren. Zo'n ervaren paard weet wat het moet doen en komt vanzelf als met aanwijzigingen van instructeur aan mij de oefening wordt ingezet door mij. Vond het geweldig om die veer onder mijn kont te voelen :j Zal het gevoel ook nooit vergeten.
Dit paard van het filmpje moet het zelf nog leren. Dan vind ik dit een goede manier.
In Frankrijk heb ik gezien dat de amazone na losrijden en oprichten van het paard zachtjes met de zweep over de kont ging om het paard te helpen te liften. Vond ik ook een goede manier. Dat paard werd ook iedere keer gerustgesteld en beloond. Het was geen echt dressuur paard en het paardje was wat overbouwd. Door de aanwijzing van de zweep hielp dit het paardje om zijn kont te laten zakken zodat hij de kracht kon pakken om te gaan liften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:25

Moll schreef:
Bizzybijtje schreef:

het namelijk mijn ervaring en mijn scholing in deze die me van deze mening heeft voorzien, dat hier schrijven door de oude meester bij komt kijken is heel vrij normaal, dat er mensen zijn die het wiel opnieuw willen uit vinden zoals jij nu aan geeft is naar mijn mening absurt.

Klopt, het is jouw mening. Dan hoef je nog niet te zeggen dat mijn mening nergens op slaat.
Want dat vind ik van meningen die gegrond zijn naar boeken ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:28

Bizzybijtje schreef:
Moll schreef:

Klopt, het is jouw mening. Dan hoef je nog niet te zeggen dat mijn mening nergens op slaat.

geschiedenis leerd men uit boeken, wat de gehele economie draait op boek kennis, daarbij komt praktijk ervaring.
ik weet niet welke opleiding je hebt genoten in het paardrijden, of welke opleiding je volgt, echter ios alles wat je leerd afgeleid van de grootmeesters, en dat geen wat zij hebben beschreven, dus het geen wat je nu zit op te schrijven is een beetje onzinnig en niets zeggent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:41

Moll schreef:
Bizzybijtje schreef:

geschiedenis leerd men uit boeken, wat de gehele economie draait op boek kennis, daarbij komt praktijk ervaring.
ik weet niet welke opleiding je hebt genoten in het paardrijden, of welke opleiding je volgt, echter ios alles wat je leerd afgeleid van de grootmeesters, en dat geen wat zij hebben beschreven, dus het geen wat je nu zit op te schrijven is een beetje onzinnig en niets zeggent

Er zijn anders genoeg ruiters die het ook zo aanleren. Nogmaals, dat dit niet aansluit bij jouw visie betekent niet dat het gelijk fout is.
Dat jij het zo doet, prima, ga er vooral mee door. Je hebt mooie paarden staan, goed toch. Maar dat ik het anders doe, wat maakt dat nou toch uit? :+ Hoezo 'wiel opnieuw uitvinden'?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:46

Bizzybijtje schreef:
Moll schreef:

Er zijn anders genoeg ruiters die het ook zo aanleren. Nogmaals, dat dit niet aansluit bij jouw visie betekent niet dat het gelijk fout is.
Dat jij het zo doet, prima, ga er vooral mee door. Je hebt mooie paarden staan, goed toch. Maar dat ik het anders doe, wat maakt dat nou toch uit? :+ Hoezo 'wiel opnieuw uitvinden'?

dat je het anders doet is om het even, het gaat er over of het correct is, en dat is het, en dat bedoel ik met het wiel opnieuw uit vinden, je moet je in eerste instantie willen af vragen waar de piaffe voor dient en waarom deze is bedacht, dan ga je kijken hoe men deze in uitvoering bracht en brengt op correcte wijze, dus niet zoals vandaag de dag in de GP dressuur want die piaffen zijn niet correct uit gevoerd maar het zijn een soort beren die dansen op een gloeiende plaat.
dan is het de vraag wat de meerwaarde is voor een piaffe, en wanneer je deze aan gaat leren wen waarom.
vragen dienen om antwoord te krijgen en niet simpel weg een proefje rijden op l nivo en doen wat er gevraagt word zonder te weten waaro iets dient en waar hetvoor bedsoelt is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:50

Over het filmpje uit de openingspost: Zo heb ik het ook aangeleerd zien worden in de periode dat ik stage liep bij van Silfhout, ik vond het erg vriendelijk gaan en de paarden reageren er superfijn op. Verder kan ik er niet zo veel zinnigs over zeggen, piaffe is niet echt iets waar ik me in mijn dageiljkse training mee bezig houdt. :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:18

Als Moll zegt dat een zweep gebruikt wordt als aanwijsstok, kun je in dit filmpje precies zien waarom.
Het paard wordt niet 'met de zweep in een piaffe geslagen', het paard krijgt aanwijzingen wanneer hij zn benen op moet tillen en hoe hoog.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:24

Sjors493: Zo heb ik het mijn paard ook aangeleerd, maar wel alleen onder het zadel en aan de dubbele lijnen tijdens een longeerclinic van Lammert Haanstra.
Van zwepen is mijn paard absoluut geen fan en ik wil dat hij het lichamelijk kan vanuit het sluiten en niet omdat ik hem irriteer met m'n zweep.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:30

S_uus schreef:
Evony schreef:
deze manier wordt veel gebruikt, ook vaak bij de klassieke rijkunst, paard wordt vast gezet tussen 2 pilaren en leert zijn achterbenen te gebruiken door lichte strijkingen van de zweep tegen de achterhand.

dus als antwoord op je vraag; dit is 1 van de verschillende manieren om een piaffe aan te leren

Toen ik nog in de Penny tijd zat, heb ik ooit op tv Anky het ook zo zien doen.
Ik geloof met een programma wat een beetje "geef nooit op" achtig was , ging er een meisje op Bonfire, en Anky liet hem ook zo doen.

dat kan goed kloppen, ik heb zelf ook paarden gereden die hem zo geleerd hebben en zo leerde ik ook de piaffe aanvoelen.

Het is voornamelijk een manier die gebruikt wordt in de klassieke rijkunst, de moderne rijschool rijdt hem of vanuit stap naar draf toe of vanuit de draf.
Vanuit de stap naar de draf heb je echter wel de kans de kwaliteit van de stap te verminderen maar net zoals met de meeste oefeningen moet je wel weten waar je mee bezig bent.

Ik zie niks onvriendelijks in het filmpje en sommige meningen die hier geuit worden vind ik nogal kort door de bocht indien je niet thuis bent in de (beginselen) van de klassieke rijkunst.