Teugel aan doen/ Wat doen jullie?>

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whut

Re: Teugel aan doen/ Wat doen jullie?>

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:46

Ik heb nooit geweten waarom het nou zo nodig is dat het paard naar beneden kijkt? Stel; Het paard loopt superontspannen door naar boven te kijken, moeten we dat paard dan dwingen om naar beneden te kijken en hem daardoor geforceerd te laten lopen?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:50

Whut schreef:
Ik heb nooit geweten waarom het nou zo nodig is dat het paard naar beneden kijkt? Stel; Het paard loopt superontspannen door naar boven te kijken, moeten we dat paard dan dwingen om naar beneden te kijken en hem daardoor geforceerd te laten lopen?

Dat is nou het begrip 'aan de teugel ' ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:51

Heel simpel uitgelegd..een paard zou eigenlijk geen ruiter ( gewicht) op zijn rug mogen dragen. Het is natuurlijk niet "natuurlijk"
Daarom is het heel belangrijk dat hij zijn rug optimaal gebruikt.
Als een paard met zijn hoofd in de hemel loopt, dan drukt hij zijn rug omlaag en is het gewicht ( de ruiter dus) vele malen zwaarder om op te vangen dan dat hij zijn rug bol maakt.
Ga maar eens een stuk hard lopen met je hoofd in je nek, je zal merken dat je dat niet lang vol gaat houden en dan heb je nog niet eens een belasting op je rug zitten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:53

Ik zou, als ik haar was, zonder bijzet rijden.

Misschien is het een idee om die pony wat vaker te laten longeren door een van de ouders of iemand anders. De pony kun je dan aan de longe, zonder ruiter en een eventuele onrustige hand, lekker over de rug laten lopen. Tijdens het longeren kun je hem wel iets bijzetten, maar met rijden zou ik het niet doen. Dan moet de pony én de hand én de bijzet verwerken. Vind ik wat veel van het goede.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:54

Nou, hoeft ook niet echt in een "krul", alleen vind jij het fijn als je gaat springen en je heel de tijd een paardenachterhoofd in je handen krijgt? :+

Whut schreef:

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:54

Dat doen we ook vaak ;)
Toch bedankt voor de tip
ilse86 schreef:
Ik zou, als ik haar was, zonder bijzet rijden.

Misschien is het een idee om die pony wat vaker te laten longeren door een van de ouders of iemand anders. De pony kun je dan aan de longe, zonder ruiter en een eventuele onrustige hand, lekker over de rug laten lopen. Tijdens het longeren kun je hem wel iets bijzetten, maar met rijden zou ik het niet doen. Dan moet de pony én de hand én de bijzet verwerken. Vind ik wat veel van het goede.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:55

ik hoop dat je nu niet aangeeft dat je ook springt met een bijzet... :oo

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:55

Wat je ook kan doen is een x iemand anders dan je eigen instructice er naar te laten kijken.
Die heeft misschien een veel frissere kijk er op, en komt misschien met iets waar je zelf niet 1-2-3 op zou komen! :)
Maar zoals al duidelijk is gemaakt hier, een hulpteugel is niet de juiste oplossing. het punt is namelijk, dat het hiermee niet wordt verholpen, en ik neem aan dat je na een tijdje wel zonder hulpteugel wilt kunnen rijden.
Dus , hup, die hulpteugel weg, en vraag mensen die er verstand van hebben om raad! ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:57

Nou, dan corrigeer je hem toch al aan de longe? Gun jezelf toch wat tijd om te leren, want met zo'n bijzet leer jij echt niet goed voelen hoor meid. Het komt vanzelf wel goed.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:44

Ik zie hier overal aanvallen op de hulpteugels terwijl deze, als ze op de goede manier gebruikt worden, zelfs grote ongelukken kunnen voorkomen. Zeker in de winter is mijn paardje heel heet. Vind ik helemaal niet erg, allemaal best. Maar het moet veilig blijven voor mijn omgeving. In de zomer rij ik bitloos, maar in de winter is dat niet te doen, en hangt er ook een thiedeman aan. Deze zit op het meest losse gaatje. ricky voelt hem niet, hij ziet hem niet. Maar wanneer hij er vandoor gaat begint de thiedeman te werken. Liever dat mijn paard dan even last heeft van de thiedeman - waar hij ook voor bedoelt is - dan dat hij doorrent en we beiden overreden worden. Een beetje logisch nadenken en je staat al meteen een stuk minder ageressief tegenover dergelijke hulpteugels.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:07

Nee hoor! Springen met bijzetteugel doe ik echt niet aan ;)

Qimm schreef:
ik hoop dat je nu niet aangeeft dat je ook springt met een bijzet... :oo

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:20

Mijn pony gooit zijn hoofd altijd in een hoek in de lucht ;( Toevallig een foto gemaakt, klikje

Daarvoor heb ik nu de Martingaal, vooral als ik ga springen.
En voor het dressuren een elastiek (lijkt op een slof)
om Oscar goed lang te maken en zijn rug onbelast maakt.

:)

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:26

op een pony waar ik op rijd bij de manege. (het is een manege zonder pony's die zo mak zijn als een lam. gewoon wat moeilijkere paarden ;)) is laatst erg ziek geweest, en bijna dood gegaan (4 maanden geleden ofzo) als je nu zonder elastiekje rijd, schiet hij er van door en is hij niet meer tegen te houden. daarom rijd ik nu op die pony met elastiek. Jammer :n want vroeger kon hij zo mooi lopen zonder elastiek, martingaal en dat allemaal. Stomme koliek :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 08:00

Ik ben nu gestopt met hulpteugel. Heb namelijk al veel maniertjes geleerd om m een beetje laag te laten lopen, En die ik nu heb werkt echt ook! :))

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:56

Toevallig toch niet knijpen met je hand?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:15

casperzot schreef:
Ik zie hier overal aanvallen op de hulpteugels terwijl deze, als ze op de goede manier gebruikt worden, zelfs grote ongelukken kunnen voorkomen. Zeker in de winter is mijn paardje heel heet. Vind ik helemaal niet erg, allemaal best. Maar het moet veilig blijven voor mijn omgeving. In de zomer rij ik bitloos, maar in de winter is dat niet te doen, en hangt er ook een thiedeman aan. Deze zit op het meest losse gaatje. ricky voelt hem niet, hij ziet hem niet. Maar wanneer hij er vandoor gaat begint de thiedeman te werken. Liever dat mijn paard dan even last heeft van de thiedeman - waar hij ook voor bedoelt is - dan dat hij doorrent en we beiden overreden worden. Een beetje logisch nadenken en je staat al meteen een stuk minder ageressief tegenover dergelijke hulpteugels.

Spijt me zeer, maar jouw probleem is toch anders dan die van TS. Jij gebruikt de Thiedeman niet altijd, TS wel. Bij jou is het om gevaarlijek situaties te voorkomen, bij TS niet (zo zeer).
als een hulpteugel constant wordt gebruikt, werkt het echt averechts.

@ TS: mooi dat je nu zonder hulpteugel rijdt, en dat de tips ook echt werken! Veel succes nog ;)

Kayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:18

ik gebruik zelf geen teugel, reed ooit op een paard dat non-stop zn hoofd omhoog gooide, er werd dus even door de instructrice een spoed-hulpteugel van een strotouwtje aan de ringetjes van mn zadel vast gemaakt, was geen slim idee; paard begon te bokken als een rodeopaard en ik lag er binnen 3 minuten af :P

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 09:01

Nou eigenlijk wel ;)
Maar is knijpen erg dan? :?

S_zanne schreef:
Toevallig toch niet knijpen met je hand?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 09:02

Tja bij sommige paarden kun je gewoon geen hulpteugel om doen :+
Dat lijkt me knap irritant zeg!

BrunetteBaby schreef:
ik gebruik zelf geen teugel, reed ooit op een paard dat non-stop zn hoofd omhoog gooide, er werd dus even door de instructrice een spoed-hulpteugel van een strotouwtje aan de ringetjes van mn zadel vast gemaakt, was geen slim idee; paard begon te bokken als een rodeopaard en ik lag er binnen 3 minuten af :P

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:32

xSaskia schreef:
op een pony waar ik op rijd bij de manege. (het is een manege zonder pony's die zo mak zijn als een lam. gewoon wat moeilijkere paarden ;)) is laatst erg ziek geweest, en bijna dood gegaan (4 maanden geleden ofzo) als je nu zonder elastiekje rijd, schiet hij er van door en is hij niet meer tegen te houden. daarom rijd ik nu op die pony met elastiek. Jammer :n want vroeger kon hij zo mooi lopen zonder elastiek, martingaal en dat allemaal. Stomme koliek :n

Hij kan het nog wel hoor :D

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:46

Ik vind de opmerkingen hier wel heel ver gaan voor een meisje van 10 jaar!!
Tser ik denk dat je beter een martingaaltje kunt aanschaffen voor je pony,
daar kun je dan rustig mee springen hoor..
Ik denk ook dat jou instructrice het ook best allemaal weet..
Bokt bedoelt het allemaal goed maar af en toe vergeten ze dat je ook rieel moet blijven en rekening moet houden met de leeftijd en kennis van een TSer.
Heb je een foto van je pony tser???

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:10

Voor een kind van 10 vind ik de Ts al aardig bijdehand, dus ik denk dat ze wel wat kan hebben (vind ik alleen maar positief hoor meis). Verder vraagt ze ook eerlijke meningen. Mag daar dan niet eerlijk op gereageerd worden? Ze kan beter nu leren dat een hulpteugel beter niet gebruikt kan worden dan over 5 jaar en ze niet meer zonder kan. Nu kan ze t nog goed leren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:04

Nee. sorry.
Maar toch bedankt voor je reacktie! :D

jentel schreef:
Ik vind de opmerkingen hier wel heel ver gaan voor een meisje van 10 jaar!!
Tser ik denk dat je beter een martingaaltje kunt aanschaffen voor je pony,
daar kun je dan rustig mee springen hoor..
Ik denk ook dat jou instructrice het ook best allemaal weet..
Bokt bedoelt het allemaal goed maar af en toe vergeten ze dat je ook rieel moet blijven en rekening moet houden met de leeftijd en kennis van een TSer.
Heb je een foto van je pony tser???

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:24

ik rij gewoon altijd met martingaal omdat hij anders onder het springen nog wel eens z'n hoofd in de lucht gooit

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:48

Afbeelding
Ik heb even wat getekend over ruggebruik. Bedenk wel dat als het paard van achter goed onderkomt en dus bolt er vanzelf een bolling ontstaat die doorgaat naar voor en zo gaat het paard dus aan de teugel. Vanuit zijn achterhand en buikspieren naar voor.