Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Whut schreef:Ik heb nooit geweten waarom het nou zo nodig is dat het paard naar beneden kijkt? Stel; Het paard loopt superontspannen door naar boven te kijken, moeten we dat paard dan dwingen om naar beneden te kijken en hem daardoor geforceerd te laten lopen?

ilse86 schreef:Ik zou, als ik haar was, zonder bijzet rijden.
Misschien is het een idee om die pony wat vaker te laten longeren door een van de ouders of iemand anders. De pony kun je dan aan de longe, zonder ruiter en een eventuele onrustige hand, lekker over de rug laten lopen. Tijdens het longeren kun je hem wel iets bijzetten, maar met rijden zou ik het niet doen. Dan moet de pony én de hand én de bijzet verwerken. Vind ik wat veel van het goede.

Toevallig een foto gemaakt, klikje
) is laatst erg ziek geweest, en bijna dood gegaan (4 maanden geleden ofzo) als je nu zonder elastiekje rijd, schiet hij er van door en is hij niet meer tegen te houden. daarom rijd ik nu op die pony met elastiek. Jammer
want vroeger kon hij zo mooi lopen zonder elastiek, martingaal en dat allemaal. Stomme koliek
casperzot schreef:Ik zie hier overal aanvallen op de hulpteugels terwijl deze, als ze op de goede manier gebruikt worden, zelfs grote ongelukken kunnen voorkomen. Zeker in de winter is mijn paardje heel heet. Vind ik helemaal niet erg, allemaal best. Maar het moet veilig blijven voor mijn omgeving. In de zomer rij ik bitloos, maar in de winter is dat niet te doen, en hangt er ook een thiedeman aan. Deze zit op het meest losse gaatje. ricky voelt hem niet, hij ziet hem niet. Maar wanneer hij er vandoor gaat begint de thiedeman te werken. Liever dat mijn paard dan even last heeft van de thiedeman - waar hij ook voor bedoelt is - dan dat hij doorrent en we beiden overreden worden. Een beetje logisch nadenken en je staat al meteen een stuk minder ageressief tegenover dergelijke hulpteugels.
BrunetteBaby schreef:ik gebruik zelf geen teugel, reed ooit op een paard dat non-stop zn hoofd omhoog gooide, er werd dus even door de instructrice een spoed-hulpteugel van een strotouwtje aan de ringetjes van mn zadel vast gemaakt, was geen slim idee; paard begon te bokken als een rodeopaard en ik lag er binnen 3 minuten af
xSaskia schreef:op een pony waar ik op rijd bij de manege. (het is een manege zonder pony's die zo mak zijn als een lam. gewoon wat moeilijkere paarden) is laatst erg ziek geweest, en bijna dood gegaan (4 maanden geleden ofzo) als je nu zonder elastiekje rijd, schiet hij er van door en is hij niet meer tegen te houden. daarom rijd ik nu op die pony met elastiek. Jammer
want vroeger kon hij zo mooi lopen zonder elastiek, martingaal en dat allemaal. Stomme koliek
jentel schreef:Ik vind de opmerkingen hier wel heel ver gaan voor een meisje van 10 jaar!!
Tser ik denk dat je beter een martingaaltje kunt aanschaffen voor je pony,
daar kun je dan rustig mee springen hoor..
Ik denk ook dat jou instructrice het ook best allemaal weet..
Bokt bedoelt het allemaal goed maar af en toe vergeten ze dat je ook rieel moet blijven en rekening moet houden met de leeftijd en kennis van een TSer.
Heb je een foto van je pony tser???