1e paard, hoe ouders overhalen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:44

arts of hoe jij het noemt. zoals maandag ziektes ect?

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:46

maar heb je die tijd en blijf je die tijd houden?
en heb je het geld ook nog als je oudersondslagen worden ofzo? helemaal ik deze tijd ben je je paard ook niet zomaar weer kwijt. en er komt ook nog een trailer bij als je die niet altijd kan lenen als er wel een keer snel gehandelt moet worden en voor een railer moet weer ene auto die die mag trekken ga zo nog maar ff door

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:46

CelineD schreef:
ja tandarst ect, er zijn genoeg mensen op de pensionstal en manege die kunnen helpen right?
ja koliek,, @ruiterexamen..

Ruiterexamens deed ik vroeger op de manege ook wel, maar van theorie moet je het uiteindelijk echt niet hebben hoor :n Dat is je gevoel voor paarden.
Wat doe je als je alleen bent? Je moet zelf weten wat te doen als er iets gebeurd...
Je hoeft dit niet op bokt te beantwoorden, je hoeft er alleen kritisch over na te denken.

Daarbij, je bent 14, wat maakt dat jij denkt dat je de rest van het leven van je paard er voor gaat zorgen? Op je 14e ben je zoveel aan het veranderen, je bent een puber. Er gebeurt zoveel in je lichaam en in je hersenen. Enig idee hoeveel meiden er tussen hun 14e en 18e stoppen met paarden???? Dat kan je nu nog niet weten....

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:47

.....
Laatst bijgewerkt door merensje op 28-10-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:48

Ik ben bijvoorbeeld rond mijn 17e gestopt met paardrijden :) Ben pas sinds een jaar, anderhalf jaar weer bezig ;) had ik ook niet verwacht, toch gebeurt :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:48

@ ingaa
vader kan niet onslagen worden, eigen zaken.
heb de tijd jep.
een grote auto neem ik aan, zoals een Audi Q7?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:49

CelineD schreef:
@ ingaa
vader kan niet onslagen worden, eigen zaken.
heb de tijd jep.
een grote auto neem ik aan, zoals een Audi Q7?

Meisje meisje meisje toch...
Een eigen zaak kan ook failliet gaan, en dat is echt heel erg eenvoudig.
Dan ben je die Q7 ook kwijt...

Een paard houden gaat NIET over geld, dat gaat over gevoel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:50

* herinnert zich nog dat ik ook vroegah op een ander forum zo'n topic had gemaakt, wat kan ik er nu smakelijk om lachen haha en ben ik blij dat ik nooit een paard heb gekocht, neem er pas 1 als ik het geld en de tijd ervoor heb :+ *

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:51

@merensje
pff zei ik dat dan?
Het geld groeit ook niet op zijn rug of uit de bomen in de tuin!
hij werk er hard voor. Dat was ik wel van plan ja om me school af te maken. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:52

CelineD schreef:
@merensje
pff zei ik dat dan?
Het geld groeit ook niet op zijn rug of uit de bomen in de tuin!
hij werk er hard voor. Dat was ik wel van plan ja om me school af te maken. ;)

Je vader werkt er hard voor, maar jij? Verdien jij een pony?????

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:53

@ janine1990
ja tuurlijk kan dat, alles kan.
Maar mijn Gevoel zegt van niet.

dankjullie voor de tips ect<3
ga nu naar beneden, me handen vriezen hierboven af.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:54

en als je vader zo hard werk heeft die dan nog wel tijd om je zo af en toe te helpen met je paard? helemaal in het begin kan je echt niet alles zelf spreek uit ervaring!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:54

CelineD schreef:
@ janine1990

Als jou gevoel zegt van niet, zou ik m'n ouders ook maar niet om een paard vragen als ik jou was ;)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:56

Waarom zou ik het niet verdienen, het is niet zo dat ik de duivel ben ofzo?
uitleg graag...
@ ingaa
hij brengt me erheen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:58

CelineD schreef:
@ janine1990

Hier nog een keer de tip, wacht 2 jaar. Begin nu al met sparen, elke maand geld op zij zetten en met een beetje moeite (werk zoeken) kan jij over die 2 jaar je eigen paard kopen. :)

Jaa, het is lang wachten en ik heb die 2 jaar niets gespaard, maar wou nu dat ik het wel heb gedaan. Het is als 16jarige echt niet onmogelijk, geloof me. Ik heb dubbele kosten gehad omdat mijn pony nog uit Portugal kwam ook en dus het transport naar Nederland ook betaalt moet worden (geloof me, dat is veel!). Maar na lang wachten heb ik nu toch echt mijn droompony, hard voor gewerkt.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:59

ja maar meid met het erheen brengen ben je er toch niet!?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:59

mijn 2e naam is marie claire, nee hoor, grapje. :+ ik ben zo'n geluksvogel wiens ouders de ruimte hadden en de affectie voor paarden. Als dat er bij ouders al niet is, moet je het helemaal zelf doen en dat is heel zwaar voor een 14-jarige. Waarom ga je niet op zoek naar een leuke verzorgpony of paard? Dan kan je aan je ouders laten zien dat dat echt is wat je wil en laten zien dat je het verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Ondertussen kan die eigenaar je alles leren wat je moet weten. Dus dubbel pret! Als het dan ophoudt en je begint dan over een eigen paard, dan heb je al laten zien, dat je er echt voor gaat en kun je beter onderbouwd vertellen waarom je een paard wil.

Als er al geen ruimte bij huis is, dan kun je gaan werken voor de stalling. Dat is ook heel erg duur!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:00

CelineD schreef:
Waarom zou ik het niet verdienen, het is niet zo dat ik de duivel ben ofzo?
uitleg graag...
@ ingaa
hij brengt me erheen.

Doe jij iets voor je ouders?
Feit dat je dat niet begrijpt, geeft mij de indruk dat jij je ouders vooral ziet als lekker makkelijk om in leven te blijven.
Waardeer jij je ouders wel? Doe je wel eens klusjes?

Ik zeg niet dat je de duivel bent, dat maak je er zelf van. Ik ben enkel van mening dat je niet begrijpt wat je ouders zijn, wat ze voor je hebben gedaan, en wat jij nu voor groots cadeau van ze vraagt. Werk jij voor dat cadeau? Laat jij zien dat je het waard bent? Ben je bereid om je handen vuil te maken voor dat cadeau????

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:00

Hahaha, je loopt hier een beetje de verwende draak uit te hangen! Ik begrijp heel goed waarom je ouders je niet alles geven wat je wilt hebben. Nu lijkt het misschien flauw en oneerlijk, maar als je ouders standvastig blijven en dit volhouden (wat ik toch echt hoop, jammer voor jou) leer je hier een hele waardevolle les uit, daar heb je uiteindelijk meer aan dan aan een paard, dat beloof ik je!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:02

Maak eens een lijst met maandelijks of periodiek terugkerende kosten, zoals bijvoorbeeld: stalgeld, hoefsmid, ontwormen, entingen, tandarts, lessen(!), verzekering (als je dat wilt)... en ga zo maar door. Dit kan je uitzoeken door naar de prijzen van stallen, veeartsen, hoefsmeden, etc. in jouw regio rond te vragen. Reken dan om hoeveel je per maand in totaal kwijt bent (Let op: niet alle terugkerende kosten gaan per maand, dus even omrekenen!). Laat dat aan je ouders zien: zo kunnen zij zien of dat uit gaat komen met wat er per maand binnenkomt.
En maak daarnaast ook een lijst met eenmalige (aanschaf-)kosten, bijvoorbeeld: het paard zelf (zoek daarvoor uit wat een paard dat aan jouw eisen voldoet tegenwoordig kost), paard ophalen, eventueel deskundige begeleiding bij het zoeken, goed passend harnachement, dekens en andere toebehoren, verzorgingsproducten, stalapotheek... (Heel belangrijk ook: een 'potje' voor onvoorziene gebeurtenissen met een paar duizend euro!)
Met deze gegevens weet je waar je aan toe bent qua geld. En je ouders kunnen zien dat je er serieus over nadenkt, maar wees niet teleurgesteld als ze alsnog 'nee' zeggen: als je zo'n lijst maakt, kun je immers zelf ook zien hoeveel geld er eigenlijk in een paard gaat zitten!

Als je toch bezig bent: maak dan ook eens een lijstje met de tijd die je nodig hebt.
Zet elke dag van de week erop en dan onder elke dag, hoeveel uur je: op school zit, huiswerk maakt, werkt (misschien nog niet van toepassing), andere sporten beoefent, etc. Hoeveel tijd hou je dan elke dag over zonder dat het ten koste gaat van je school? Houdt er rekening mee dat de meeste mensen gemiddeld iedere dag zo'n 2 à 3 uur aan hun paard besteden! Heb je zoveel tijd over naast je andere actviteiten? Wil je elke dag door weer en wind naar stal fietsen?
Let op dat je ook nog maar 14 bent en later misschien nog gaat studeren: kan je dat combineren met een paard? Een studie kost namelijk nog veel meer tijd, en misschien wil je ook nog genieten van het studentenleven. Wil en kan je dan ook nog de grote verantwoordelijkheid ernaast nemen om voor je paard te zorgen?

Het verstandigste is om nog even te wachten en misschien ondertussen alvast wat te sparen: de één wacht tot hij/zij zelf een baantje heeft om het zelf te kunnen betalen en niet de ouders hoeft te belasten. Maar waarschijnlijk moet je, als je eenmaal een baantje hebt, eerst nog een poosje sparen voor de aanschafkosten én het potje voor onvoorziene gebeurtenissen. De ander wacht liever totdat hij/zij (bijna) klaar is met studeren; zodat de verantwoordelijkheden studie en paard niet samen vallen. Tegen die tijd heb je ook wat meer geld, als je gespaard hebt...
Ik was 24 toen ik mijn eigen paard kocht en ik heb er eerst 1 heel jaar lang over nagedacht en dingen uitgezocht; voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen, en toen ik het na 1 jaar nog steeds graag wilde, ben ik met mijn zoektocht begonnen.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 23:03

@ janine
tuurlijk doe ik klusjes.

@shirleyp
haha. okee dankje ; p

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:05

CelineD schreef:
@ janine
tuurlijk doe ik klusjes.

@shirleyp
haha. okee dankje ; p

Nou, vertel ons dan eens waarom jij denkt dat je ouders jou paardwaardig moeten vinden???

Want naar aanleiding van je berichten hier, krijg ik niet echt het idee dat je dat bent....

Met klusjes doen kom je er overigens niet....

Edit: Overigens is wat shirleyp schrijft nu niet echt iets waar je trots op moet zijn.... :+

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:08

Ik zal nog steeds niet snappen wat half bokt heeft tegen het hebben van een paard op 14jarige leeftijd, aangezien het bij mij ( met begeleiding ) gewoon goed gaat, maar dat terzijde :) .

TS, ook op je 14de is er werk te vinden, denk aan afwassen, folderen, kranten lopen of werken op een manege ( dat is nog leuk voor je ervaring voor je eigen pony ook! :) ) . Hebben je ouders verstand van paarden? Zo te lezen niet. Misschien is het hard voor je, maar het zou verstandiger zijn als je de waarde van iets in zou zien, zowel emotioneel als financieel. En dan komt je pony vanzelf ;) .

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:09

intral schreef:
Ik zal nog steeds niet snappen wat half bokt heeft tegen het hebben van een paard op 14jarige leeftijd, aangezien het bij mij ( met begeleiding ) gewoon goed gaat, maar dat terzijde :) .

TS, ook op je 14de is er werk te vinden, denk aan afwassen, folderen, kranten lopen of werken op een manege ( dat is nog leuk voor je ervaring voor je eigen pony ook! :) ) . Hebben je ouders verstand van paarden? Zo te lezen niet. Misschien is het hard voor je, maar het zou verstandiger zijn als je de waarde van iets in zou zien, zowel emotioneel als financieel. En dan komt je pony vanzelf ;) .

ik heb ook lang gespaart voor een paardje, folder lopen, oppassen, sparen sparen sparen, en nu geef ik heel veel paardrijlesjes met mijn eige pony's, en verdien daar natuurlijk ook geld mee
Laatst bijgewerkt door dominiquesr op 28-10-10 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

intral

Re: 1e paard, hoe ouders overhalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:12

Zou TS ook moeten doen !