rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:52

thuis nooit, enkel op wedstrijd met mijn vorige pensionpaardje. Mevrouw heeft een redelijk karaktertje zeg maar, en die sporen (de kleinste knopjes die ik kon vinden) geven mij dan net iets meer te vertellen als het nodig is.

thuis nooit want
1: ik hou mijn benen niet stil genoeg en krijg dus wondjes :o
2: ik geloof niet zo in alle dagen met sporen rijden, als jij je benen perfect stil kan houden, proficiat en rij dan maar met sporen als je wil, maar bij ons zijn we allemaal gevorderde (spring)recreatieruiters met relatief vlotte paarden. Mijn idee hierbij is dan: gebruik je benen correct en gebruik je zweepje correct zodat ze aan je hulpen komen want als je je sporen niet goed kan gebruiken stomp je je paard uiteindelijk zo af dat je hetzelfde resultaat krijgt als eerst zonder sporen.

heb nog maar weinig paarden gezien waarvan ik dacht dat ze niet te rijden zijn zonder sporen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:15

melizz13 schreef:
ik vind dat je zowieso op mangege paarden niet met sporen mag rijden zeker omdat veel mensen ze verkeerd gebruiken
en dan reageren ze niet meer op been en ja dan gaat iedereen sporen gebruiken
zonde vind ik

En in een manegeles (op manegepaarden) waarin serieus wordt getraind dan? Vind je het dan nog steeds niet kunnen, of dan wel?
Bij ons in de les proberen we vaak oefeningen uit het L/M mee te nemen, en dan is een spoortje wel fijn. Ik merk dat er echt op wordt gelet dat je je paard voorwaarts rijdt op je kuit en zit, verkeerd spoorgebruik wordt direct afgestraft... Ik ga er vanuit dat een instructrice wel inziet wanneer iemand aan dit soort oefeningen toe is en wanneer hij/zij een spoortje kan/mag gebruiken om zijn of haar hulp te verfijnen...

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:36

:j , ik gebruik ze nu omdat hij zo super slecht aan het been is.
op een spoortje reageert hij wat beter. (maar zodra dit beter is gaat die er weer af.)
Maar ik gebruik zo ook bij de zijgangen dan kan ik ze fijner doorgeven :j

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:21

Nee,maar ik heb ook enorme scheve voeten,en ik schommel er af en toe nog wat mee,
dus dat is zielig en het is onnodig!(bij mij)
ik rijd ook zonder zweep of handschoenen,
ik gebruik vooral de manieren van NH
erg leuk,leerzaam en verbeterd de band met je paard!

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:24

xSwanHeart schreef:
melizz13 schreef:
ik vind dat je zowieso op mangege paarden niet met sporen mag rijden zeker omdat veel mensen ze verkeerd gebruiken
en dan reageren ze niet meer op been en ja dan gaat iedereen sporen gebruiken
zonde vind ik

En in een manegeles (op manegepaarden) waarin serieus wordt getraind dan? Vind je het dan nog steeds niet kunnen, of dan wel?
Bij ons in de les proberen we vaak oefeningen uit het L/M mee te nemen, en dan is een spoortje wel fijn. Ik merk dat er echt op wordt gelet dat je je paard voorwaarts rijdt op je kuit en zit, verkeerd spoorgebruik wordt direct afgestraft... Ik ga er vanuit dat een instructrice wel inziet wanneer iemand aan dit soort oefeningen toe is en wanneer hij/zij een spoortje kan/mag gebruiken om zijn of haar hulp te verfijnen...

Dat is een goede manege,
bij de manege waar ik reed was het verboden,
maar we deden alleen maar beginners dingen en dingen uit de B,
en ik kwam er achter dat ik veel dingen verkeerd heb geleerd (aan de teugel door alleen kneepjes e.d.)

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:30

Jaa, alleen op wedstrijden maar in mijn klasse is het verplicht.
Thuis rijd ik er dus niet mee .

andreaaa93

Re: rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:10

Ik rijd helemaal niet met sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:35

Keuningkje schreef:
Jaa, alleen op wedstrijden maar in mijn klasse is het verplicht.
Thuis rijd ik er dus niet mee .

Onzin. Het is niet meer verplicht...

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:38

Ik rij vaak met sporen, maar puur voor verduidelijking van de hulpen, en niet om het paard voorwaarts te prikken.
Been geven hoor je soieso met je kuit te doen, niet met je voet.

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:00

ik rijd wel met sporen, maar ze zijn niet groot ze zijn kleiner dan een centimeter.
want op de manege rij ik altijd op het zelfde paard en dat paard is echt niet aan je been.
dus als ik ene paar keer been geef komt er geen reactie en om dat telkens een tikje te geven is ook zo...
dus vandaar een spoortje om mijn been net wat sterker te maken(mijn benen zijn al niet echt sterk uit zichzelf dus vandaar)
xxx
ik hbe wel eerst toestemming moeten vragen aan de instructrice en die zij dat het op die en die paarden wel kon en op andere paarden niet.

Olympia

Re: rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:08

HIer zijn al een aantal topics over als je de zoekfunctie gebruikt.
Hier een slotje.