Slofteugel of bijzets!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:53

Bonita_Bon schreef:
KBTP schreef:

priveles s te duur maar wel n zadel kopen voor n leasepony ?

Ga ik het weer voor ts opnemen, waar slaat dit op?

Ze zegt dat prive les te duur is, maar ze wil wel een eigen dressuurzadel kopen voor een manege pony die ze tijdelijk least? Ik bedoel dan zou ik me dat geld besparen gewoon met het manegezadel rijden en 1 of 2x per week een goed persoon laat komen voor priveles? Of zie ik dit nou verkeerd dan?

ziamara

Re: Slofteugel of bijzets!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:55

Nee zie je niet verkeerdd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:57

ziamara schreef:
Nee zie je niet verkeerdd.

Ik wilde al zeggen als ik die keuze kon maken ging ik in het belang van de pony op priveles.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:58

het is de manier van iets brengen, had het gezegd zoals je nu doet en dan had ts kunnen denken, hmmm das waar! Want je hebt best een puntje ;-)
Misschien ligt het zadel wat ze nu heeft niet goed en loopt de pony o.a daardoor met weggedrukte rug.
Probleem hier is dat ze van de manege met hulpteugels MOET rijden, dat zou eigenlijk onder de loep genomen moeten worden. Aan de andere kant il je ook niet 2 jaar doorhobbelen op een sterrenkijker, niet voor jezelf en al helemaal niet voor je paardje. Dier heeft goed last van jouw gewicht als hij met zijn rug weggedrukt loopt. Als het een pony was van 1 van mijn leerlingen zou ik idd gaan kijken waar het vandaan komt, maar dat is hier nu njet aan de orde....

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:01

KTBP here the same..

Bonita Bon, ze kan met martingaal gaan rijden, maar dat wil ze niet. Dus dan moet die een hulpteugel eraan waardoor die gedwongen naar beneden moet lopen, dat is toch ook niet goed voor de rug.

Ts, als je priveles neemt dan leer je zonder hulpteugels dat je paard ontspannen en nagevelijk loopt. En als je dan toch van de manege een hulpteuggel er aan moet, kan je er een martingaal aan doen op het loste gaatje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:02

Bonita_Bon schreef:
het is de manier van iets brengen, had het gezegd zoals je nu doet en dan had ts kunnen denken, hmmm das waar! Want je hebt best een puntje ;-)
Misschien ligt het zadel wat ze nu heeft niet goed en loopt de pony o.a daardoor met weggedrukte rug.
Probleem hier is dat ze van de manege met hulpteugels MOET rijden, dat zou eigenlijk onder de loep genomen moeten worden. Aan de andere kant il je ook niet 2 jaar doorhobbelen op een sterrenkijker, niet voor jezelf en al helemaal niet voor je paardje. Dier heeft goed last van jouw gewicht als hij met zijn rug weggedrukt loopt. Als het een pony was van 1 van mijn leerlingen zou ik idd gaan kijken waar het vandaan komt, maar dat is hier nu njet aan de orde....

Neem aan dat de manege toch wel passende zadels heeft op hun paarden / pony's ? Vind ik anders wel schandalig eigenlijk ;)

billionache

Re: Slofteugel of bijzets!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:09

Natuurlijk wil niet iedereen 2 jaar op een sterrenkijker rijden, mijn zelfbeeld stond toen ook soms onder 0, maar uiteindelijk ben je wel trots dat je zoveel bereikt hebt. Ik had er na een maand ook een slof aan kunnen hangen, dan had ik 'mooie' plaatjes voor op m'n hyves maar of ik dan ook zo trots zou geweest zijn?

Anyway ik vind ook dat je dat geld beter aan lessen kan besteden. Als je kijkt kost een zadel al gauw 500 euro, daar kan je zo'n 25 lessen van nemen en dan sta je veel verder dan met een mooi nieuw zadel (mits je dit zadel niet nodig hebt natuurlijk, als het huidige zadel niet past is dit een andere zaak). Als je dan écht een hulpteugel wil, kies dan zoals mij voor een los martingaaltje. Dan 'dwing' je haar niet in de krul, maar kan je iig wel trots zijn later als ze wel lekker ontspannen en nageeflijk loopt. Dit vraagt veel werk en geduld, maar als je dit niet wil opbrengen, denk ik dat het toch nét iets te vroeg is om al te beginnen aan een leasepony :)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:12

Joycebunny schreef:
Natuurlijk wil niet iedereen 2 jaar op een sterrenkijker rijden, mijn zelfbeeld stond toen ook soms onder 0, maar uiteindelijk ben je wel trots dat je zoveel bereikt hebt. Ik had er na een maand ook een slof aan kunnen hangen, dan had ik 'mooie' plaatjes voor op m'n hyves maar of ik dan ook zo trots zou geweest zijn?

Anyway ik vind ook dat je dat geld beter aan lessen kan besteden. Als je kijkt kost een zadel al gauw 500 euro, daar kan je zo'n 25 lessen van nemen en dan sta je veel verder dan met een mooi nieuw zadel (mits je dit zadel niet nodig hebt natuurlijk, als het huidige zadel niet past is dit een andere zaak). Als je dan écht een hulpteugel wil, kies dan zoals mij voor een los martingaaltje. Dan 'dwing' je haar niet in de krul, maar kan je iig wel trots zijn later als ze wel lekker ontspannen en nageeflijk loopt. Dit vraagt veel werk en geduld, maar als je dit niet wil opbrengen, denk ik dat het toch nét iets te vroeg is om al te beginnen aan een leasepony :)

Inderdaad.
En ik kijk met minder respcet naar iemand die er een slofteugel etc. aan heeft hangen
dan voor iemand die het elke dag weer probeert en wel een sterrekijker heeft.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:17

Ik zal wel even reageren op de vraag van TS. Aangezien iedereen druk is met het reageren op waarom een hulpteugel, terwijl de TS aangeeft, dat het moet van de instructie, omdat het voor de rug van de pony is. TS kan er niets aan doen dus.

Goed, persoonlijk zou ik gaan voor een thiedemannteugel. Dit is vriendelijker als een bijzet of slof in mijn ogen. Zodra de pony ontspant, en laag gaat lopen, hangt deze ook los.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:28

KBTP schreef:
Bonita_Bon schreef:
Ga ik het weer voor ts opnemen, waar slaat dit op?

Ze zegt dat prive les te duur is, maar ze wil wel een eigen dressuurzadel kopen voor een manege pony die ze tijdelijk least? Ik bedoel dan zou ik me dat geld besparen gewoon met het manegezadel rijden en 1 of 2x per week een goed persoon laat komen voor priveles? Of zie ik dit nou verkeerd dan?

Als ze niet fijn op zo'n zadel kan zitten leert ze het zelf ook nooit. Daarbij liggen de meeste manegezadels niet goed en is dit ook niet bevorderlijk voor de ontspanning.

TS, waarom probeer je geen halsverlenger? Dit is een elastieken ding, en die heb je niet zelf vast, maar zit over het hoofd (net als het kopstuk) dan van buiten naar binnen door het bit naar de singel. Kan je aan zowel de onder als zijkant doen. Wel zorgen dat je de pony actief houdt, anders is het eigenlijk altijd een nepkrul.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:29

Ik heb niet echt een antwoord op je vraag, (wat verschillende hulpteugels nou precies doen), maar ik zou toch bij de martingaal blijven. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hulpteugels, heb wel ervaring met martingaal bij een sterrenkijker. Toen de pony eenmaal los was in zijn lijf, had ik die niet meer nodig. Om dat te bereiken had ik wel goede begeleiding gezocht.
Ik kon mijn eerste post niet meer aanpassen, vandaar het extra berichtje.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:44

ziamara schreef:
ze ontspant zich niet als ze aan de teugel word getrokken.
en omdat je mooi vind wil je het? :n

edit: wil je op de wedstijd met slofteugel gaan rijden dan?

nee tuurlijk niet,
dat mag niet eens...
maar als ik met bijzets blijf rijden loopt ze met wedstrijden toch ook alleen maar omhoog??

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:47

mistid schreef:
KBTP schreef:

Als ze niet fijn op zo'n zadel kan zitten leert ze het zelf ook nooit. Daarbij liggen de meeste manegezadels niet goed en is dit ook niet bevorderlijk voor de ontspanning.

TS, waarom probeer je geen halsverlenger? Dit is een elastieken ding, en die heb je niet zelf vast, maar zit over het hoofd (net als het kopstuk) dan van buiten naar binnen door het bit naar de singel. Kan je aan zowel de onder als zijkant doen. Wel zorgen dat je de pony actief houdt, anders is het eigenlijk altijd een nepkrul.

hoihoi,
ja ik weet wat een elastiek is,
daar rijd ik met haar niet mee omdat ze het hel vervelend vind zitten en alleen maar met der hoofd loopt te schudden...

en nog even over dat zadel enzo,
een zadel is eenmalig, een priveles is 25? euro per keer dat kan ik 1 keer of 2x doen maar elke week, nee dat word te duur...

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:50

Slofteugel wordt heel vaak verkeerd gebruikt. Ik ken een meisje die rijd op een paard met alleen met slofteugel... :? :? :? :? :? Je hebt dan helemaal geen stuur meer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:51

xXEviIXx schreef:
mistid schreef:

hoihoi,
daar rijd ik met haar niet mee omdat ze het hel vervelend vind zitten en alleen maar met der hoofd loopt te schudden...

een zadel is eenmalig, een priveles is 25? euro per keer dat kan ik 1 keer of 2x doen maar elke week, nee dat word te duur...

Ik heb toch echt een tijd privé les gehad voor 15 euro per 3 kwartier. Van een gediplomeerd ZZ licht instructrice.

Dus met goed zoeken is dat best mogelijk. En daarbij als je zou stoppen op de manege en een vz pony zoekt. Zal dat altijd goedkoper zijn als leasen.
Dus als je écht wil leren rijden zijn er zeker mogelijkheden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:54

Joycebunny schreef:

ik heb het gedult er echt voor hoor, maar ik rijd nu echt al best wel lang op haar en we komen niet verder,
ook ivm, die bijzet...

de lessen betalen mijn ouders...
de rest zoals hoofdstellen beenbescherming etc. moet ik zelf betalen...

nog even over het zadel,
goed zit het niet, het zit goed genoeg da ze gewoon kan lopen maar de zadels bij ons weet je het nooit van, daarom ook een dekentje er onder
dat wil niet zeggen dat ze dan ook goed kan bewegen.....

ze is trouwens geen sterrekijker,
ze loopt wel een beetje rond, maar echt nagevelijk is het niet....

in gallop lukt het wel trouwens!

en ze is altijd aan mijn been...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:56

KBTP schreef:

tijdelijk?
wat bedoel je met tijdelijk?
de kans is groot dat ik er nog een paar jaar op kan rijden, dat noem ik niet tijdelijk...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:59

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:

hoi,

Ik heb toch echt een tijd privé les gehad voor 15 euro per 3 kwartier. Van een gediplomeerd ZZ licht instructrice.

Dus met goed zoeken is dat best mogelijk. En daarbij als je zou stoppen op de manege en een vz pony zoekt. Zal dat altijd goedkoper zijn als leasen.
Dus als je écht wil leren rijden zijn er zeker mogelijkheden.

Klopt indd hier precies hetzelfde ;) Betaalde niet meer dan 15 euro en was goed te doen. ;) Laten we uitgaan van een zadel van rond de 500 euro? ( weet niet wat normaal is in de dressuurzadelklasse?) 500/15 = 33.3333333 dat zijn dus 33 lessen. Liever 33 lessen dan een zadel... stel een les per week dat zijn 33 weken das bijna een heel jaar ! :+ ik wist het wel :')

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:00

KBTP schreef:
Citaat:
daarbij vind ik het mooi,

Dit antwoordt van jou vind ik echt vreselijk met een hoofdletter V! Een paard nagevelijk laten lopen omdat het mooi is, bah! :+ Dit doet me echt aan die ... manegemeisjes denken die dan zoiets hebben van hij loopt nagevelijk dus mooi, dus ben ik goed in rijden, dus ben ik de beste. Echt vreselijk :S Nagevelijk rijden doe je in het belang van het paard niet in je eigen belang. :(

En nog steeds ben ik het eens met vele antwoorden hier! Geen hulpteugels en als wel een matingaal, en dan ook nog leren rijden en dan pas is het plaatje compleet! :+

sorry maar nu quote je 1 stukje.
want eerst zei ik dat het goed voor haar rug is!
en ja, ik ben een manege ruiter, je kunt mij er niet op aanspreken dat mijn ouders geen geld er voor over hebben om een eigen paard voor mij te kopen...
en het is toch ook mooi?
dat neemt neit weg dat het daar niet voor is, maar mooi meegenomen toch?

erg raar, want nu lijkt het alsof ik het alleen voor de mooi doe en dat is echt niet waar!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:03

Citaat:
Och och wat een neerbuigende reacties. Een slof is een hulpteugel en mag dus gebruikt worden als hulp, akls je ergens tegenaan loopt wat je niet direct zelf op KAN of MAG oplossen. Doe dit alleen onder kundige begeleiding, maar dat zei je zelf al; die heb je.
Ik denk dat je het meest hebt aan de slof omdat je die inderdaad weer los kunt schuiven en zodoende steeds minder afhankelijk word van je hulpteugel. Want het doel van hulpteugels is je helpen naar je ECHTE doel en dus je er dus naartoe werkt zsm zonder te kunnen. Maar inderdaad; onder begeleiding! En ook met slof rijd je je paard nog steeds van achter naar voren, eerst activeren en dan pas opvangen aan de voorkant, niet terugwerken maar gewoon sluiten op de teugel en slof en gelijk weer veren en meegeven, paard moet wel vertrouwen houden in de hand. succes

nou dit is dus precies wat ik probeer duidelijk te maken!

en ik ga echt niet zo maar een slofteugel deraan hangen hoor! mijn instructeur gaat er echt wel voor zorgen dat het goed gaat en goed gebruikt word!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:05

petitparis schreef:
vind het persoonlijk jammer dat het rijden met hulpteugel verplicht wordt door "de manege" Zij zouden beter moeten weten en hun ruiters de juiste gang van zaken aanleren.

TS probeer dit idd nog eens te bespreken met de eigenaars / instructie op de manege

dit geld alleen voor deze pony he?
niet voor alle paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:05

xXEviIXx schreef:
sorry maar nu quote je 1 stukje.
want eerst zei ik dat het goed voor haar rug is!
en ja, ik ben een manege ruiter, je kunt mij er niet op aanspreken dat mijn ouders geen geld er voor over hebben om een eigen paard voor mij te kopen...
en het is toch ook mooi?
dat neemt neit weg dat het daar niet voor is, maar mooi meegenomen toch?

erg raar, want nu lijkt het alsof ik het alleen voor de mooi doe en dat is echt niet waar!

Het is alleen goed voor de rug. Wanneer nageeflijkheid op de juiste manier is verkregen. En dat krijg je niet met een bijzet teugel, slofteugel, Gezaag en getrek. Dit komt vanuit het achterbeen.

Dus goed rijden word vanzelf beloond met nageeflijkheid. En is dus eigenlijk een kadotje!

En daarbij is "aan de teugel" geen doel in het rijden. En mag ook nooit een doel zijn..

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:07

koetje10 schreef:
hai, meid, kennelijk moet jij nog een heleboel leren.
Nageefelijkheid komt niet door hulpteugels, welke dan ook. Je krijgt het door een paard lekker los te maken, en eerst de achterhand te activeren. Dan komt die 'mooie' hoofd/halshouding vanzelf.
En het feit dat een martingaal 'niet werkt' lijkt mij een beetje onzin. Jij moet je pony GOED rijden, en niet in de krul trekken. Dat is wel het domste wat je kan doen.
En als de manege je daar niet bij wil helpen, vraag dan een goede kennis die wél verstand van zaken heeft.
Maar alsjeblieft, grijp nou niet naar allerlei hulpteugels voor het mooie plaatje, maar blijf lekker van de voorkant af en zorg dat je pony eerst eens helemaal los word door zijn lijf en de achterhand gebruikt. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen....

ik weet dat ik nog heel veel moet leren!
ik zeg ook niet dat ik er verstand van heb, integendeel, ik heb dit topic geopend om er wat over te weten te komen...

en ik weet dat nagevelijk niet door hulpteugels komt maar het kan je wel HELPEN...

een martingaal werk wel, maar de pony loopt niet als een sterrekijker....

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:09

eefje_rudmer schreef:
xXEviIXx schreef:
sorry maar ik ben geen klein kind.

daarbij weet jij ook niet hoe ik rijd, en hoelang

een ander paard leasen gaat niet zo maar,
bij mij gaat het leasen niet op het leasen maar om het paardje (ik denk dat dat bij iedereen zo is!)

en ik vraag nu toch ook Wat het precies doet!

hoe en of ik er mee ga rijden bespreek ik met mijn instructeur....

nou scheelt neit veel of ik ben 14,
en ik zeg niet dat ik "oud" ben maar een klein kind? nee, dan denk ik aan een 10 jarige...

.. je bent 13 toch?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:11

KBTP schreef:
elanor schreef:
Ik heb mij mening al gegeven, maar nog even in reactie op KBTP, want die eerste post vind ik een beetje overdreven. Een paard wat aan correct de teugel loopt ís toch mooi? :) Hij gaat ontspannen voorwaarts, is ontvankelijk voor alle hulpen en loopt in balans. Hij gaat in harmonie met de ruiter. Dat is mooi... en dus nastrevenswaardig. En op zich dus echt geen slechte reden om aan de teugel te willen kunnen rijden. :)

Zo bedoelde ik het ook zeker niet ;) Als die van mij nagefelijk loopt ben ik de trots zelve want dan weet ik dat ik goed aan het rijden ben en dan gaan bij hem oren naar voren en komt het werkwillig paard in m naar boven. Maar om een paard nou met hulpteugels nagefelijk te laten lopen vind ik vreselijk dan is het puur en alleen de dwang van de teugel en bij de meeste paarden zie je ook ervan af stralen hoe vreselijk ze het zelf vinden. ;)

Begrijp me niet verkeerd.

daarom dacht ik ook, de slofteugel, die kan ik lekker los doen maar toch dat hij mij iets helpt,
begrijp me niet verkeerd,
ik heb heel zacht in mijn hand en zal een pony nooit in de krul trekken!