Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:47

Je wordt niet afgekraakt, dat maak je er zelf van.
Heb je hulp gekregen met inrijden?
En wie is de eigenaar? Je ouders?

En jij zegt dat je er verstand van hebt, maar als je ècht verstand hebt van jonge paardjes dan zet je niet in de titel:

Pony is te lui om zijn benen op tetillen XD

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:49

Ach, jullie geloven wat jullie geloven willen, als er zich iemand meldop bokt om te komen kijken dan graag, maar geen gezeik, sorry dat ik het zeg, maar ik wordt hier knap moe van, enne, Ik vraag al om hulp, ik bied aan dat mensen komen, ik wil prima luisteren als het ook op een wat normalere manier kan. Dus ik weet niet hoor maar ik doe in jullie ogen ook mijn best niet voor die pony?

Janedieene

Re: Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:49

Ik wordt voor mijn gevoel wel afgekraakt. :P

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:51

Je zult het allemaal heel goed bedoelen hoor, maar een pony die 4 weken onder het zadel is, moet je nooit laten springen. Ook niet als het een hele goeie pony is. OOk niet als je zelf superruiter bent.
Punt.
Gewoon niet doen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:52

Maar wij kraken je niet af echt niet :)
Ik denk ook wel d at je het goed bedoelt, maar je moet niet aan een jonge pony beginnen als je er niet veel ervaring mee hebt.
Eens moet de eerste keer zijn, maar niet zo maar op goed geluk ;)

Vraag hulp van iemand die er goed mee kan omgaan.
Daar kan je zelf van leren en het is ook beter voor de pony.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:53

Kijk dat bedoelde ik nou! beantsje reageerd normaal en aardig, zonder te beginnen over mijn leeftijd, of dat ik niks ervan weet of wat dan ook wat persoonlijk is. :D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:53

4 weken is gewoon te vroeg
wat voor paard of ruiter ook
je bedoelt het wel goed hoor maar een paard dat net 4 weken onder het zadel is
moet zijn balans nog vinden

Gemmeke

Om eerlijk te zeggen is balkjes en sprongetje na 4 weken onder de man erg snel (lees te snel) maar aan de hand meelopen over een balkje moet wel kunnen. Misschien moet je de pony eerst laten snuffelen aan de balken voordat ze erover moet. De pony begeleiden over de balkjes.
Hoe oud is trouwens de pony? Want het is voor de rug van een jonge pony niet goed om deze te laten springen, maar ook om over balkjes te lopen.
Maar vertel eens wat heb je zoal al geprobeert?

Anya

Nou ik ga proberen het positief te brengen.
Je schrijft in de titel dat je paard te lui is om de benen op te tillen. Jonge paarden die net onder het zadel zijn, zijn nog erg op zoek naar balans. Dat is dus geen luiheid, ze kúnnen het gewoon nog niet. Dus mijn positief bedoelde advies is. Maak rustig wat overgangen en in de tussentijd: huur wat goede dressuurles in. Beter 1x per twee weken een goede, dan iedere week een slechte/goedkopere les. Zo help je jezelf én je paard.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:53

Sabina net trouwens ook maar dat lees ik ook 3 seconden terug pas:P

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:55

We zeggen niet dat je er niks van weet maar dat kan ook niet als je er nooit wat over geleerd is :Y) :Y)

Maar waarom neem je ons advies niet aan? :D

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:56

Enne even wat anders, naja niet helemaal. Want ik denk dat het niet geheel aan de pony lag, want we hebben haar dus vorige week verhuisd van het weitje zodat ons andere weitje weer gras kan groeien, en nu bij ons nieuwe weitje liggen hele dikke donkere balken, waar ze haar beentjes wel overheen tilt:D

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:59

Met een paardje die 4 weken onder het zadel is, is het wel heel vroeg om nu al over balkjes te gaan lopen. Gun het paardje wat meer tijd om balans te vinden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:00

TS, ga je nou wel of niet stoppen met je paard proberen balkjes te laten lopen / springen ???????

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:01

Heb jij de pony zelf beleerd?
Je kan best proberen om aan de hand een keertje over een balkje heen te stappen maar meer ook niet ;)
En al helemaal niet als je erop zit.

Ga eerst zorgen dat dde basis goed is:

Stappen, draven galopperen overgangen rijden.. etc. :)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:02

Tegen kritiek kunnen is altijd wat lastig. En jij krijgt het nogal over je heen. Maar denk even na, we bedoelen het met de beste bedoelingen voor het paard. En zijn zelfs allemaal om jou te helpen beter met jonge paarden om te gaan.

Leeftijd, dat is een ander discussie punt voor mijn gevoel. Jij zegt dat dit paardje alles snel oppakt. Dat is hartstikke leuk. Maar zelfs dan ben jij diegene om te zorgen dat dit paardje niet te snel van stapel loopt. Neem aan dat als jij ergens super enthousiast over bent, en je met volle overgave op iets stort. Dat je ouders ook wel eens zeggen, 'rustig aan joh'.

NOu omdat jij op een jong paard rijd, moet jij volwassen worden en die dingen voor een paard bepalen. Hoe goed een paard iets ook oppakt, na 4 weken ga je niet springen. Dat is nog echt te jong, of ze nou alles al super kunnen of niet. Je belast het paard ontzettend met zoiets. Niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel. Een jong kind is aan het eind van een drukke dag ook altijd wat huilerig en zeurderig, waarom? Omdat een drukke dag ook emotioneel heel veel van jonge mensen/dieren vraagt. alle indrukken moeten in het koppie worden verwerkt. Daarom is het belangrijk dat jij (en jij moet dit doen) zorgt dat je het paard niet emotioneel belast.

Lichamelijk gezien is springen voor jongen paarden ook niet erg gunstig. Het is een grote belasting voor een paard dat nog amper spieren heeft. Een pas beleerd paard is zo ontzettend nog bezig met balans vinden met een ruiter op zijn rug. en moet hiervoor al ontzettend veel spieren voor aanspreken. Dan ga jij het nog eens extra moeilijk maken door nog meer spieren aan te spreken. Geen wonder dat het paardje zijn benen niet meer omhoog krijgt. Hij zal waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk uitgeput zijn.

Mijn advies: Doe een stapje terug. Ga wat rustiger met het paardje aan de gang. Laat het springen nog lekker voor wat het is, en ga eerst de basis beter krijgen. Een paard heeft gewoon tijd nodig. Als jij vandaag begint met hardlopen, kan je over 4 weken ook geen marathon lopen. Trainen heeft tijd nodig. Tijd om indrukken te verwerken, en tijd om spieren aan te laten sterken en te herstellen.

Neem alsjeblieft wat aan van al deze bokkers, al komt het soms wat aanvallend over. Want dit is echt de betere techniek om een paard iets te leren op de manier dat je er nog tientallen jaren profeit van hebt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:09

Janedieene schreef:
Enne even wat anders, naja niet helemaal. Want ik denk dat het niet geheel aan de pony lag, want we hebben haar dus vorige week verhuisd van het weitje zodat ons andere weitje weer gras kan groeien, en nu bij ons nieuwe weitje liggen hele dikke donkere balken, waar ze haar beentjes wel overheen tilt:D

En wat moet ik me hier nu weer bij voorstellen??

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:13

Als je paard onder het zadel hebt zou ik zowieso een half jaar of nog langer wachten met balkjes etc
Dan heeft het paard beetje goede balans

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:35

Janedieene schreef:

Heb je het advies dan nog stééts niet opgevolgd?!

Nogmaals:
Laat springen/balkjes lopen voor wat het is, ga verder met het leren sturen en been gebruik...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:45

Er zijn ook paarden (pony's) met 0,0 aanleg en intresse in springen/balkwerk afgezien van leeftijd en ervaring.
Ik heb er een, tja tuurlijk KAN die wel springen maar wel als een kikker afgeschoten door een katapult.
Dat kan ongetwijfeld verbeterd worden door oefenen e.d. maar het is en wordt geen springpony.
Dat kan meespelen.

Als je wel graag bezig wilt met balkjes, kun je met longeren 1 balkje neerleggen en dat langzaam maar zeker uitbouwen naar meer balkjes en uiteindelijk cavaleti's.
Dan kan ze iig niet door ruiter uit balans gehaald worden. Op eigen benen leren lopen en dat kan juist goed met balkjes.
Als dat beter gaat kun je ohz gaan doen.

Het zou voor mij al een reden om het niet ohz te doen omdat je al aangeeft de benen niet goed op te tillen...als ze struikelt...en je zit erop....zou het niet doen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:48

sabina1998 schreef:
13 jaar en dan zonder volwassene/ervaren iemand een pony rijden en laten springen ohz die nog maar 4 weken ohz is?

En dan heb jij er verstand van?
Ik ga volgend jaar ook een pony beleren voor de 2e keer, maar met goede begeleiding van een volwassene die daar echt verstand van heeft en ervaring en ook eerst met grondwerk etc.
In mijn eentje zou ik daar echt nooit aan beginnen, en al helemaal niet springen.

Grote kans dat je je hele paardje verpest.

indd! en wat zegt de eigenaar ervan???

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:53

ik vind het wel raar dat je meteen boos reageerd omdat je niet het antwoord krijgt wat je wilt hebben

een meisje van 13, moeilijk te geloven dat die veel verstand heeft van paarden en moeilijk te geloven dat iemand van 13 genoeg rijervaring heeft(Nee manege is geen ervaring want dat is heeel wat anders dan eigen paard.)

ik vind dat het dus echt NIET kan wat je doet met die pony, dat beestje is al helemaal van streek dat er iemand op zijn rug zit, en dan omdat de gene derop dat wilt, even over balkjes gaat lopen, vind het nog knap dat die pony niets doet.
want er zijn paarde die dan in paniek raken omdat ze niet weten wat ze er allemaal mee aan moeten.

heb ook wat respect voor een paard en leer gewoon de basis dingen(geloof het bijna niet dat jij die aan moet leren)

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:37

wat je doet is echt niet verstandig.
Als je pony 4 weken onder het zadel is , ga je hem toch niet over balken laten lopen?
Ga eerst eens werken aan zijn balans ,
aan zijn spieren, dat die lekker versterken.
Deze mede-bokkers kraken je echt niet af hoor,
maar je vraagt toch om hulp ? en dat krijg je nu.
Ik kan me indenken dat hun beetjeboos worden als ze dit lezen , van ; '' Hoe wilje je pony verpesten'?''
hun advies is , dat heb je zelfdenk ikook wel gelezen : Stop echt direct met die balken.

En ik geloof echt wel , dat je wat van paarden afweet,
maar niet op dit gebied..

Ik hoop dat je ons advies opvolgt ;)
anders gun ik eerlijk gezegd diepony iemand anders.

x

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:46

sorry meis we proberen je niet af te kraken, ze zeggen alleen wat ze vinden (ik geef ze gelijk).

Mijn advies: Stoppen met balkjes lopen, gewoon rustig aan doen en hem leren te ''lopen'' in balans enzo. Het ziet er mischien uit dat hij het er niet moelijk mee heeft. Maar hij is pas vier weken onder het zadel, het is een vergelijking met een baby die je rekensommetjes van groep acht geeft omdat ie zo ''slim'' is.

Ik zou er echt mee stoppen (dit was niet kwetsend bedoeld)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:46

bokkers zijn nou eenmaal zo
als er iets niet goed gebeurt zullen ze het echt wel zeggen!
dat kun je opvatten als afkraken of als tips
dat is hoe je het zelf ziet ;)