Door benen gezakt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:22

xChantal94 schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik had het misschien van de schrik wat verkeerd omschreven. Maar hij lag dus nog niet helemaal op de grond, voordat hij geheel lag sprong hij weer overeind.

Maar toch, ik zou zeker de spoedlijn gebeld hebben, want dat is zeker niet goed,
vooral niet als hij daarvoor er nog "wakker" bij stond en er niks gebeurt was
waardoor zijn "inzakking" voor oorzaak zou kunnen worden.

Beli

Re: Door benen gezakt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:33

Ik zou in elk geval wachten met rijden tot je de DA er bij heb gehad. Je wilt niet dat hij door zijn hoeven gaat als je net een lekker galopje maakt.....
Sterkte met hem!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:42

@focussed. Dit bedoel ik dus met overdrijven... het paard lag niet knock-out en comateus op de grond ;). Ja natuurlijk had ik dan de dierenarts gebeld. Paard ging door de knieen, was in zijn eigen wereldje en was weer helemaal down to earth op het moment dat hij toch wat te dicht bij de grond kwam. Dát is het verhaal, niks van knock-out en comateus op de grond.
Paard was vervolgens gewoon fit en liep gewoon prima. Maar natuurlijk, laten we gelijk de spoedlijn bellen!

Maargoed, laten we het inderdaad maar houden op het 'inschatting in gevaar' ..... vind je het goed dat ik dat dan even corrigeer tot 'vershil in wat voor een dingen je een dierarts met spoed laat komen', want ik kan prima inschatten wat wel/niet gevaarlijk is voor het paard ;)

TS, hoe is het met je paardje? Heeft hij het nog gedaan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:47

In de begin post wordt toch duidelijk dat het paard op de grond viel en even buiten bewustzijn was. Niks in zijn eigen wereldje, hij was gewoon weg.
Later verklaart de TS dat hij iets minder knock-out was dan ze bedoelde in de begin post, maar dat is pas naar buiten gekomen na mijn reactie.
En ik vind een paard dat serieus van de kaart raakt niet normaal. Een paard hoort niet zomaar buiten bewustzijn te gaan, terwijl hij het ene moment nog volledig actief is. Tenzij jouw paarden dat dagelijks doen :?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:48

En lezen is ook een vak. Ik heb het over de DA bellen, niet laten komen. Met dit soort dingen zou ik zeker de spoedlijn bellen, gewoon voor advies. Tis geen bloedspoed nee, maar je wordt niet van de lijn afgekickt als je zegt: "Mijn paard valt opeens om en was even buitenwesten. Hij is nu weer opgestaan en weer bij zinnen, wat adviseren jullie?".

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:13

In de beginpost wordt duidelijk dat het paard door zijn benen zatke en opstond voordat het paar op de grond lag. Daaronder versta ik allesbehalve knock-out en comateus op de grond hoor en ook niet dat het paard op de grond viel en even buiten bewustzijn was. En dat is nu precies wat ik bedoel met overdrijven :)

En wat als je nu de spoedlijn belt met 'joh, mijn paard zakte net tijdens het aansingelen weg en zakte door zijn benen, maar niet helemaal op de grond. Het paard gedroeg zich verder normaal en liep gewoon als anders'.

Als het paard echt buiten bewust zijn was geweest dan het paard patsboem op de grond gevallen en niet langzaamaan door de benen zakken.

Maargoed, ik houd er mee op. Ik kan geen gevaar inschatten, we houden het daarop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:15

Klinkt als singeldwang. Jaren geleden heb ik een jong paard gehad die dit ook deed. Die ging dus echt liggen. Moest ik uit veiligheid in de bak opzadelen en heel voorzichtig gaatje voor gaatje singelen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:20

Suzanne F. schreef:
Klinkt als singeldwang. Jaren geleden heb ik een jong paard gehad die dit ook deed. Die ging dus echt liggen. Moest ik uit veiligheid in de bak opzadelen en heel voorzichtig gaatje voor gaatje singelen.

Het kan ook helpen om het paard te laten stappen en dan opzadelen (moet je wel of 2 mensen voor hebben óf heel handig zijn :P). Het kan ook nog helpen het paard eerst te longeren (gewoon alleen met halster) en dan opzadelen, op die manier kan het paard zich al wat losmaken in zijn lijf.