Vjestagirl schreef:Het kopen van een paard is vaak het probleem niet, het onderhoud maakt het duur. Laten we voor de lol het rekensommetje eens doen:
Stalling: €235,- euro per maand, jaar rond = €2820,- jaarlijks
Hoefsmid, iedere 8 weken à €25,- euro (alleen bekappen) = €150,- jaarlijks
Dierenarts, inenten en gebit, 1x per jaar = €80,- jaarlijks
Potje voor eventuele ziekte: €50,- per maand = €600,- jaarlijks
Potje voor vervangen van kapotte spullen = €600,- jaarlijks
Wormenkuren 1x per jaar €35,- = €35,-
Les 1x per 2 weken €25,- euro = €1200,-
Huur van de trailer 2x per jaar een dag (om wat voor reden dan ook) €10,- per keer = €20,- jaarlijks
Muesli €12,- per maand = €144 per jaar
Wortelen ’s winters, appels zomers €3,- per week = €156,-
Anti-jeuk shampoo, cremé etc (en ja, ik dacht ook dat ik een jeukvrij paard kocht) €20,- per maand, voorjaar en zomers = €150,-
Maakt in totaal: €5955,- per jaar
€5955,- / 12 = €496,25- per maand
En dan heb ik een sober paard. Geen dekens, geen dure supplementen, geen ijzers, geen wedstrijd outfit, geen startkaart, geen benzine kosten voor het heen en weer rijden naar wedstrijd, geen trailer huur/aanschaf. Als je dat wel wilt, ben je duurder uit.
Nee, ik vind het niet zo gek dat je ouders je geen paard willen geven…
Edit: k kom er net achter dat k vergeten ben dat k ieder jaar een schaar moet kopen om haar manen te knippen, coolinggel, shampoo etc... Dus tis nog n euro of 2 meer per maand.
mijn pony gelukkig wat goedkoper en ik rij ook wedstrijden.
maar dat komt ook door de goedkope stalling bij mijn tante.
gelukkig mankeert mijn pony bijna nooit wat dus mijn ouders leggen echt geen 50 euro
per maand weg daar voor!
les is voor mij ook een heel stuk goed koper.
ik denk dat je voor je zelf is alles op een rijtje moet gaan zetten.
natuurlijk is het eerste jaar wel het duurste omdat je ook een
zadel, hoofdstel, dekens (nou ja hoeft niet persee.. een paard bij ons staat altijd naakt.. alleen wel een fleece voor na het rijden.), halster eventuweel bescherming voor de benen.
maar als je dat eenmaal hebt kan je er echt wel een paar jaar mee voor uit! mijn zadel heb ik al 7 jaar en hij ziet er nog steeds perfect uit!
natuurlijk hoef je echt niet het duurste van het duurste. je hebt ook leuke hoofdstelletjes onder de 50 euro!
maar wat je natuurlijk altijd wel moet betalen is:
- stalling
- hoefsmid
- entingen en wormkuren
- voer (als dat niet bij pension in zit)
een stalling hoeft echt geen 235 euro te kosten. zoek een boertje op waar je je paard/pony kan stallen!
of zoek gewoon een leuke verzorg pony!
(oh ja ik woon ook in een rijtjes huis met een normaal tuintje hoor!)