Sporen of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mienky_23

Re: Sporen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:29

rij zonder zweep en sporen bij mn verzorgpaard, maar die heeft het ook niet nodig. maar heb een starterszweep voor de buitenritten, en een paar knopspoortjes. mocht ik ze wel nodig zijn.Wil geen scherpe sporen meer, want mn pony destijds was helemaal stomp gereden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:30

met een zweepje stuur ik mee die leg ik wel eens tegen de hals aan als ze mn hulp niet snapt, lees goed leg ik tegen de hals, dus niet tegen de hals slaan :P zo is het mijn hulpstuk dus geen gepor in de buik

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:03

Cinnepin schreef:
met een zweepje stuur ik mee die leg ik wel eens tegen de hals aan als ze mn hulp niet snapt, lees goed leg ik tegen de hals, dus niet tegen de hals slaan :P zo is het mijn hulpstuk dus geen gepor in de buik

Wat kan jij een onzin uitkramen zeg. :')
Eigenlijk zonde om mijn tijd er aan te verspillen.

Sporen hoeven geen zeer te doen, mits je er goed gebruik van maakt.
Met sporen hoor je niet te prikken, ik kriebel er alleen maar mee.
En dan heb ik nog wel van die monsterlijke 3 cm sporen. }>
Toch kan ik hier 10 keer fijner mee inwerken als die kleine kloteknopjes.
Hier hoef ik niet achterlijk veel moeite te doen om uberhaupt mijn paard mee te raken en kan ik daarom véél fijner en zachter inwerken als met die mini's.
Tuurlijk kan je er je paard erg zeer mee doen, maar dat kan met een zweep evengoed.

Nu ben ik wel erg voorzichtig met sporen hoor, ik ben er alles behalve op uit om dat paard eens even lekker te pesten.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:13

Ik rijd niet met sporen. Rijd ondertussen 8 jaar maar ik vindt niet dat ik mijn benen stil genoeg kan houden. Zweepje gebruik ik wel.
Ik vind sporten niet slecht als je je been maar stil kan houden en ze eerlijk gebruikt

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:13

Nee ik gebruik geen sporen. Mijn verzorgpony reageert super goed op mijn been.
Op de manegepony's gebruik ik een zweepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:16

moonfish13 schreef:
Anoniem schreef:

Wat kan jij een onzin uitkramen zeg. :')
Eigenlijk zonde om mijn tijd er aan te verspillen.

Sporen hoeven geen zeer te doen, mits je er goed gebruik van maakt.
Met sporen hoor je niet te prikken, ik kriebel er alleen maar mee.
En dan heb ik nog wel van die monsterlijke 3 cm sporen. }>
Toch kan ik hier 10 keer fijner mee inwerken als die kleine kloteknopjes.
Hier hoef ik niet achterlijk veel moeite te doen om uberhaupt mijn paard mee te raken en kan ik daarom véél fijner en zachter inwerken als met die mini's.
Tuurlijk kan je er je paard erg zeer mee doen, maar dat kan met een zweep evengoed.

Nu ben ik wel erg voorzichtig met sporen hoor, ik ben er alles behalve op uit om dat paard eens even lekker te pesten.

als je je paard alleen maar wil kriebelen moet je een veertje aan je laars binden die kriebelt, sporen van ijzer/metaal weet ik het wat t is is geen kriebel materiaal + dat de ribben op die plek zitten lekker hoor kriebelen tussen de ribbenm :)
En dat jij het onzin vind mag, het is alleen maar mijn mening. Ik ben tegen ijzer als je dit gebruikt om je paard te laten lopen/sturen etc ( al deed ik t vroeger helaas zelf ook, reed met bit )

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:26

ik vind dat je sporen alleen mag gebruiken als je er goed mee om kan gaan, en ze ook gebruikt voor wat ze bedoelt zijn. dus ze niet gebruiken omdat je paard lui is ofzo, want dan word hij alleen nog maar luier!
ik gebruikte bij mijn eigen pony af en toe sporen, maar met springen bijvoorbeeld nooit, omdat ik weet dat ik dan nog wel is kan prikken, en dat heb ik dan liever niet omdat dat niet bepaald fijn is voor de pony.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:32

Hoe ga ik een veertje aan mijn laars binden? Knappe kop die dat voor elkaar krijgt.
Met metaal kan dat makkelijk kan ik je zeggen.
En kriebelen tússen de ribben? Dan heb jij verkeerd begrepen waar die dingen voor dienen.
Daarnaast heb je nog zoveel soorten sporen, zo heb je wielsporen die helemaal niet zo barbaars zijn als je denkt.
Knap ook als je die tússen de ribben van je paard krijgt.

Nu word er helaas veel te vaak verkeerd mee omgegaan helaas..
Mensen lijken het stoer te vinden tegenwoordig om die dingen om te hebben.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:33

Ik rij zonder sporen, met zweep en durf mijn zweep gerust te gebruiken waarneer het nodig is.
Ik vind sporen niet zielig (mits het goed word gebruikt!), maar op dit moment nog niet bij ons niet nodig. :)

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:59

sporen zijn niet erg als je ze goed gebruikt maar zelf zou ik er niert mee rijden zo erg oom zelf aan te drijven??

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:47

het is maar net of je paard het nodig heeft of niet,

als je hoger op rijdt dan kan je wel eens een spoor nodig hebben,
maar dan moet je wel rustig met je benen zijn,
je hebt ook hatseflatsen die niet eens rustig kunnen zitten dus dan is een spoor ook niet nodig lijkt mij,
ik gebruik ze in training niet altijd maar met mijn wedstrijd wel, :D

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:52

emjam schreef:
ik vind dat je sporen alleen mag gebruiken als je er goed mee om kan gaan, en ze ook gebruikt voor wat ze bedoelt zijn. dus ze niet gebruiken omdat je paard lui is ofzo, want dan word hij alleen nog maar luier!
ik gebruikte bij mijn eigen pony af en toe sporen, maar met springen bijvoorbeeld nooit, omdat ik weet dat ik dan nog wel is kan prikken, en dat heb ik dan liever niet omdat dat niet bepaald fijn is voor de pony.

ik weet niet of het zo is als je paard lui is dat je dan geen spoor kan gebruiken,
mijn paard was ook lui, ik heb toen om en om spoor gebruikt, om haar veller te laten reageren op mijn beenhulp,
dit helpt wel,daarna heb ik ze neit nodig gehad nu ze in het L2 gestart is gebruik ik ze wel weer voor de oefeningen,
maar nogmaals gebruik ze gewoon niet als je niet rustig met je benen bent,

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:56

gebruik geen sporen meer
wel tijd gedaan, maar het is niet meer nodig.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:11

ik rij verschillende paarden voor mensen en bij de één gebruik ik ze wel en bij de ander niet het is maar net hoe een paard is en hoe hij reageert ik vind het ook niet zielig. Zolang ze niet scherp zijn of heel groot en je gaat er goed mee om is er niks aan de hand!

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:18

Ik gebruik (tijdelijk) sporen, dit omdat mijn paard daar heel goed op reageert.
Ik heb namelijk geen zin om hem 10 schoppen en slaag te geven... :Y)
Ik gebruik m'n sporen dus wanneer ik ze echt nodig heb, nu ben ik het al aan het afbouwen en het gaat super! :)

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:57

Ik gebruik geen sporen want ik ben bezig met het doorrijden van een jong paard en ik vind dat je dan niet al meteen met sporen moet beginnen. :) En ze reageert ook heel goed op mijn been dus het is niet eens nodig.

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 08:47

dans_marie schreef:
Ik gebruik geen sporen want ik ben bezig met het doorrijden van een jong paard en ik vind dat je dan niet al meteen met sporen moet beginnen. :) En ze reageert ook heel goed op mijn been dus het is niet eens nodig.

bij jonge paarden hoef je zeker geen spoor te gebruiken die zijn nog heel vel op het been,

Bobbie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:01

Ik gebruik ze zelf niet, Op geen 1 pony, ik vind dat je ook moet kunnen rijden zonder sporen( of zweep )
Maar als je ze goed gebruikt, vind ik het absoluut niet zielig :+

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:34

Lydia_ schreef:
Ik rij zonder sporen, met zweep en durf mijn zweep gerust te gebruiken waarneer het nodig is.
Ik vind sporen niet zielig (mits het goed word gebruikt!), maar op dit moment nog niet bij ons niet nodig. :)

Zelfde hier :) .

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:56

Ik gebruik sporen als ik serieus ga rijden en les heb. (bijna altijd dus) Ik heb 'n ongeluk gehad en daardoor kracht en uithoudings vermogen in mijn benen kwijt geraakt. Als je ze goed gebruikt vind ik ze niet zielig. Maar ik vind ze niet nodig bij manege ruiters en recreatieve ruiters die niet prestatie gericht rijden. Je moet eerst voldoende rijervaring zonder sporen hebben zodat je weet dat je er vestandig mee op gaat.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:02

Janine1997 schreef:
dans_marie schreef:

bij jonge paarden hoef je zeker geen spoor te gebruiken die zijn nog heel vel op het been,

ik zeg toch dat ik ze niet gebruik ;)

Quibes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:35

ik ben zelf niet echt voor sporen
als je ze goed gebruikt vind ik ze niet zielig
wel als je het onodig gebruiktof kei hard schopt

Merel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:25

nee ik rijd niet met sporen, ben er niet echt op tegen als je het maar goed gebruikt, maar met mijn verzorg pony is dat niet nodig, die is juist heel erg voorwaarts!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:29

Ik rij soms ook met spoor, een spoor is net als een bit, het is is zo vriendelijk als hoe de ruiter er mee om gaat. Sommige mensen trappen of duwen echt hun spoor in de buik van het paard, anderen leggen de spoor er zacht tegenaan. Verschilt echt per ruiter, en per spoor natuurlijk ook wel. ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:49

Nee geen sporen. Ik vind het onnodig.