help. ik mag een pony. :D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misslolliex

Re: help. ik mag een pony. :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:30

en, wat als je dat baantje kwijt raak...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:38

Tja daar hoef je niet van uit te gaan, anders konden vele hier beter geen paard kopen, wat als je morgen je (fulltime) baan kwijt bent? ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:45

xhaflinger schreef:
okeedan, bedankt! mijn vragen zijn wel ongeveer beantwoord.
1 vraag nog: moet jou haf ook dekens om of niet?

Dat ligt eraan hoe je hem rijd. Als je bijv. heel veel traint, en in de winter door traint, kan die wintervacht erg in de weg zitten, omdat de pony zijn warmte niet kwijt kan. Dan kun je hem scheren en een winterdeken omdoen. Als je gewoon lekker een beetje door het bos wil rijden, en gewoon lol maken, zou ik dat niet doen. Een haf kan prima zelf een wintervacht maken. Doe hem wel een zweetdeken om na het rijden als hij nat is, anders vat ie kou. Neem je een haf?

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:26

okee dankjewel. ik had gedacht dat ik wel heel wat dekens zou moeten kopen maar dat valt dus mee met een haf. ik denk dat ik een haf koop, maar moet eerst nog goed overleggen met mn ouders. & het duurt nog wel even dus ik heb nog wel even tijd om voor te bereiden dus ik hoop dat het gaat lukken.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:30

Een hafje is wel leuk, maar eigenwijs. Heb je ervaring met haffies?? Een haf is ook veelzijdig: Kan voor het wagentje, kan een sprong maken en een beetje dressuur lukt ook. En ze zijn ideaal voor buitenrijden! En ze kunnen ook volwassenen dragen, kun je je moeder erop zetten :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:40

Ik denk dat je je budget ietsje hoger moet schatten.
Maareh, waarom help in je titel :P Het is toch juist super!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:52

Ik heb bij een haflingerfokkerij gereden, en die haflingers kregen alleen dekens op de dag voor de keuring zodat ze schoon bleven als ze gewassen waren. Verder is een vliegendeken wel handig in de zomer, maar dat hoeft niet zoveel te kosten, die van harrys horse zijn erg betaalbaar.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:09

Een vliegendeken voor in de wei? Ik heb heb altijd zoietys: Ze hebben niet voor niks staart en manen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:55

Oeps sorry, ik bedoelde niet voor in de wei maar voor met rijden :P goed opgemerkt :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:01

Jeetje.. sorry dat ik het zeg maar wat zijn de meeste van jullie kortaf en bot zeg! Bijvoorbeeld de 1e reactie in het topic.. daar heeft de ts toch niets aan?
En ik lees dat iemand hier 800 euro in de maand kwijt is? Nou, dat heb ik nog nooit gehoord, dat ben ik met 2 paarden op een super luxe stal nog niet kwijt..

@ts: Toen ik 13 was stond ik bij een boer waar ik toen 100 gulden betaalde. Je hebt nog steeds boeren die rond de 100-150 euro vragen, hier zijn 3 stallen die dat incl voer vragen. Dan heb je geen goede bak, maar kan je wel fijn buiten rijden.

Een haflinger of andere koudbloeden hoeven helemaal geen dekens, vliegendeken om mee te rijden is echt onzin.

Ik zou zeggen, verdiep je samen met je ouders nog maar eens goed.. En dan wens ik jullie al vast veel succes en plezier en ik vind het goed dat je er voor moet werken.. Dan weet je wat het inhoudt, de meeste kinderen krijgen tegenwoordig een paard zonder er wat voor hoeven te doen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:04

Ik zeg niet dat het perse moet ik zeg alleen dat het handig is. Vindt ik persoonlijk wel in ieder geval. Of je paard koudbloed is heeft toch niets te maken met hoeveel last je paard van vliegen heeft? Ik vindt het niet handig rijden als je paard steeds naar zijn buik trapt om de vliegen weg te jagen. Al heb je daar denk ik het meeste last van met buitenrijden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:07

Nee, ik zeg ook dat koudbloeden niet onder dekens hoeven ( warmbloeden ook niet, maar is wel handiger als je wedstrijden rijdt.) Dus dan heb ik het over winterdekens.
Maar ik zou wel even op je spelling letten :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:09

Nessah is maar net hoe je alles houden wil e.
Ik sta in de winter prive, bij hengstenboer met alle accomodatie voor 300 euro.

Maar ken genoeg mensen die stal hebben rond 450 euro, dan komt nog bijbetalen voor molen (50euro per maand) gebruik van solarium (2€/15minuten), parkeerplaats trailer vrachtwagen, en dan spreken we nog niet over extra diensten als op de wei laten zetten of longeren/laten rijden.

En of een haflinger dekens nodig heeft zou ik zeggen in C niet, maar als je intensief rijdt (dus praktisch elke dag) is het hebben van zo'n berenpels niet handig. Verder zijn die zogenaamde koudbloeden, ook vaak gevoelig voor zomerexceem, dus waarom al dan niet preventief een deken opleggen.
Vliegendeken om mee te rijden kan zeer handig zijn, zeker als je in de buurt van een naaldbos zit, krioelt het vaak van de dazen en dan kan het rijden met zo'n deken toch al wat leed verhelpen. tenzij je graag met vliegenmeppers rondrijdt :-)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:09

Ok, ik dacht dat dat over vliegendekens ging.
Ik weet wel dat ik geen kei in spelling ben :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:18

is ook zo, maar hier word gezegd dat het niet mogelijk om je paard voordeliger dan +/- 200 euro in de maand te houden.. En dan klopt nier, ik woon in Zuid Holland.. Bij een grote stad met weinig ruimte. Dus als het hier mogelijk is, is het praktisch overal mogelijk.

Ik betaal zelf 340, maar heb dan ook wel alle luxe.. Maar hier om de hoek staan ze voor 150 incl.

_xCatlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:35

Je kan ook altijd spulletjes op marktplaats/bokt zetten, en kijken of je er wat voor krijgt?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:50

ik denk het het er puur aan ligt hoe duur alles is, welke luxe je wilt, hoe duur je zadel dekjes enc zijn.....

Als je gratis weide met stal hebt of voor heeeeeeeeeeeeel weinig dan heb je geluk, krijg je dan ook relatief goedkoop stro/hooi of gebruik je geen stro omdat het een schuilstalletje is dan scheelt dit ook weer uiteraard....

Brok ligt ook eraan hoeveel het dier moet eten en dus ook hoeveel hij moet werken en hoe groot hij/zij is.

800 zou zoon 66,60 ofzo per maand zijn!!! das niet veel denk zelfs heel weinig

houd er ook rekening mee dat als paardjes ziek worden de kosten heel snel heel hoog kunnen oplopen!

verder alvast veel plezier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:55

AlexandraM schreef:
ik denk het het er puur aan ligt hoe duur alles is, welke luxe je wilt, hoe duur je zadel dekjes enc zijn.....

Als je gratis weide met stal hebt of voor heeeeeeeeeeeeel weinig dan heb je geluk, krijg je dan ook relatief goedkoop stro/hooi of gebruik je geen stro omdat het een schuilstalletje is dan scheelt dit ook weer uiteraard....

Brok ligt ook eraan hoeveel het dier moet eten en dus ook hoeveel hij moet werken en hoe groot hij/zij is.

800 zou zoon 66,60 ofzo per maand zijn!!! das niet veel denk zelfs heel weinig

houd er ook rekening mee dat als paardjes ziek worden de kosten heel snel heel hoog kunnen oplopen!

verder alvast veel plezier

Mee eens.
Het is altijd beter om geld reserve te hebben, wat nou als je paardje ziek wordt? Vind het zelf geen verstandig idee, maar wel goed dat je het ervoor over hebt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:27

Ik heb net een simpele berekening gemaakt. Ik ben uitgegaan van een pony zoals een haflinger en voldoende gras zodat in de helft van het jaar niet bijgevoerd hoeft te worden.

Hooi per pakje 4 euro. In de winter 16 pakjes per maand (pakjes van minimaal 20 kilo). Ongeveer 384 euro per jaar.
Liksteen. Hele jaar door ongeveer 6 euro per stuk. Verbruik ongeveer 1 in de 2 maanden. Kosten 36 euro per jaar.
Bijvoer in de winter naast hooi (bvb. bietenpulp). 1 zak per winter/bijvoermaand. Ongeveer 6 zak per jaar. Reken op 60 euro.
Ontworming. Ongeveer 14 euro per spuit elke twee maanden. 84 euro per jaar.
Inenting. Ongeveer 35 euro per jaar.
Bekappen. 25 euro per keer. Eens in de twee maanden. 150 euro per jaar.

Totaal 749 euro per jaar.

Dan nog je in principe eenmalige uitgaven:

Zadel 350
Dekje, singel, beugels 100
Bit (indien bitloos tel bedrag bij hoofdstel) 20
Hoofdstel 50
Poetsspullen 30
Longeerlijn, singel, zweep 70
Halster, touw 25

Totaal 645

Dit overzichtje is even snel gemaakt en kan dus enigzins afwijken. Maar het is dus met een gezond paardje en voldoende grond in eigen beheer aardig te doen. Mocht je geen droge zandplaats hebben om te liggen dan komt er wel ook nog strooisel bij. Dat zal aardig aantikken. Je gebruikt al snel 2 pakken vlas in de week. Dat is zo'n 14 euro per week. Of je gebruikt zo'n 2 pakken stro. Dat is zo'n 6 euro in de week. Stro kost echter meer ruimte om op te slaan. Niet alleen voor maar ook na gebruik op een mesthoop. De mesthoop zal vaker geleegd moeten worden... wat ook geld kost in de meeste gevallen. Maar de kosten van strooisel heb je alleen 's winters.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:42

kleine aanvulling op malenka
Zadelpasser: 25 euro per keer + nodige herstellingen
Instructeur; hangt van frequentie en prijs af

De eenmalige uitgaven kunnen een pak goedkoper.
Hier zijn beugels ed bij het zadel inbegrepen.
tweedehandse dekjes, hoofdstel, poetsspullen, halster, touw, ..
Na de eenmalige uitgaven en met besparingen is het mogelijk dat je met 800 euro per jaar toekomt. Als je paard alleen staat zou ik zoeken naar een maatje, kan je de kosten van het weiland delen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:49

Ook tandarts kan er nog bij. De meeste paarden kunnen een jaarlijkse controle wel gebruiken. Een enkeling heeft dit 2 keer per jaar nodig. Maar veel sobere rassen kunnen zelfs met minder dan 1 maal per jaar door. Hoe veel het kost is erg afhankelijk van wie je laat komen en wat er moet gebeuren.

De instructie ben ik inderdaad vergeten aangezien ik zelf al zo'n 9 a 10 jaar geen les meer heb.

Over de eenmalige uitgaven; Het kan inderdaad goedkoper. Maar ik heb de prijs van het zadel toch al behoorlijk laag gehouden. Een budget van 450 euro all in vind ik niet zo raar. Maar inderdaad, goed zoeken en je vind tweedehands ook wel goedkopere spullen. Let er wel op dat deze spullen ook goed zijn want anders lopen je kosten natuurlijk ook alleen maar op.

En een paardje er bij in het land is wel heel erg belangrijk. Een paard hoort niet alleen te staan. Wil je geen paard van een ander bij jullie in het land dan zul je dus extra kosten maken.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:26

Frances schreef:
Oeps sorry, ik bedoelde niet voor in de wei maar voor met rijden :P goed opgemerkt :)

Sorry, ik kwam bot over. Maar met rijden is het wel handig, maar dat soort dingen kun je beter kopen als je je pony al hebt i.v.m maat enz.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:30

Niki_ schreef:
edit: nog even een toevoeging: kleine pony's zoals een shetlander/Apony kosten qua onderhoud net zoveel als een groot paard, vergis je daar ook niet in.

echt niet, ponys eten veel minder en zijn veel soberder in onderhoud.

ik zou een pony ook niet verzekeren, met een laag aankoopbedrag kan dat gewoon niet uit, bovendien mankeren die toch lang niet zo vaak iets als sportpaarden.

ik denk dat je voor een 1000,- per jaar zeker wel uit kan komen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:41

Neem me niet kwalijk als ik iets vraag waar al een antwoord op is gegeven, ik heb er nogal snel overheen gelezen omdat ik graag wauw reageren. Ik ben zelf (voor degene die het willen weten) 15, over 2 weken 16.

Ik geef alleen mijn mening en wil niemand uit zijn droom halen, ook de TS niet.
Alleen krijg ik wel een beetje het gevoel (aan je berichten te zien) dat je er ''alleen'' voor staat.
Je hebt het namelijk over bijbaantje's, Sinterklaas en wat dan nog meer, maar ik kan je vertellen dat je het daar niet
mee gaat redden. Moet je de aanschaf zelf betalen en alle spullen? Weet je zeker dat je ouders het serieus hebben bedoeld dat je
een pony krijgt? Meid, je moet ook nog naar school! Hoe wil je dan in je eentje je pony onderhouden? Dat red je niet,
Niet als het om geld draait. Een pony kost veel geld, welk ras je ook neemt, het kost tijd en geld. Wij hebben zelf een shetlandertje en als mijn ouders het niet betaalde dan hadden we hem nu niet meer want ik zit op de middelbare, heb een bijbaantje bij de Jumbo en loop daarnaast ook nog eens kranten op woensdag, ook heb ik nog een lease-paard. De shetlander is van mijn zusje en mij, en als wij niet kunnen i.v.m. school of ziekte kan mijn moeder altijd bijspringen (zelf ook paardengek).

Hoe wil jij het in je eentje gaan redden? Is het niet verstandiger om een leuke verzorgpony te nemen waarvan je alleen de lusten en niet de lasten hebt? Want met bijbaantje's ga je het niet redden, denk ook aan je school! Dat moet er niet onder gaan leiden en je moet ook vrije tijd overhouden voor jezelf.

Verbeter me als ik iets zeg wat volgens jullie niet (meer) klopt.
TS, denk er goed over na, een verzorgpaardje is ook heel erg leuk! ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:45

fokfanaat schreef:
Niki_ schreef:
edit: nog even een toevoeging: kleine pony's zoals een shetlander/Apony kosten qua onderhoud net zoveel als een groot paard, vergis je daar ook niet in.

echt niet, ponys eten veel minder en zijn veel soberder in onderhoud.

ik zou een pony ook niet verzekeren, met een laag aankoopbedrag kan dat gewoon niet uit, bovendien mankeren die toch lang niet zo vaak iets als sportpaarden.

ik denk dat je voor een 1000,- per jaar zeker wel uit kan komen.

Shetlanders kunnen net zoveel mankeren als een sportpaard, en ze zijn ook zeker niet gratis. Mensen vergissen zich daar nogal in want shetlanders hebben een maag zonder eind.