Zelf paard inrijden. :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

endorable

Re: Zelf paard inrijden. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:37

Ik heb je een pb gestuurt,

Ik ben van mening dat niet iedereen het zou kunnen, er er zijn zeker mensen die het wel kunnen en goede hulp doet ook wonderen.
Zolang je maar duidelijk en voorzichtig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:49

niet verstandig. manege pony's zijn heel wat makkelijker dan jonge paarden die niks kennen. en wat versta jij onder getemd?

ik rijd wel een pony door, en mag er waarschijnlijk in juli eentje inrijden als die dan nog niet verkocht is. natuurlijk wel onder begeleiding. ik rijd 8 jaar en rijd een aantal jaren niet meer op de manege. die pony doorrijden doe ik zonder begeleiding. ik weet dat het niet slim is, maar de eigenaar heeft geen tijd om iedere keer te komen, ik weet wat ik moet doen, en ik heb ook les op een 4 jarige.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 03:52

Ik vraag me eigenlijk af wat TS onder inrijden verstaat. Ken best een hoop eigenaren van jonge paarden die een jonge en ultralichte waaghals gebruiken voor het wennen aan gewicht, het hangen dus. Zeker als ze zelf wat zwaarder zijn. En die kinderen roepen stuk voor stuk dat ze een paard helemaal zelf hebben ingereden (en adverteren er graag mee op Marktplaats en zo)... Het maakt nogal wat uit of je alleen maar het dode gewicht hebt gespeeld en verder toe hebt gekeken of dat je het zelf, met hulp aan de zijlijn hebt gedaan, alleen zien veel kinderen dat verschil niet zo.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:41

Niet aan beginnen,om te beginnen ben je nog te jong en heb je nog te weinig ervaring (veronderstel ik ?) om een paard in te rijden.

Geloof me,ik ben zelf 15 en heb mijn eigen paard ook beleerd/ingereden (ook met hulp natuurlijk).
En ik heb het daar zelfs al erg zwaar mee gehad,dus ik raad je aan er nu nog niet aan te beginnen.

Blijf eerst lekker nog wat in de manege rijden tot dat je wat ouder bent en meer ervaring hebt,dan zal de tijd wel rijp zijn :)

cocolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:42

nee , dat lijkt mij niet zo slim!

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:43

Zou het ook niet doen, je bent te onervaren om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:44

Zou het niet doen.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:45

Ik zou het zeker niet doen!
3 jaar manege rijervaring is echt véel te weinig om een paard in te rijden, en helemaal niet als je nog zo jong bent.
Ik ben 14 en ik rijd 7/8 jaar en ik zou het ook echt niet doen!
Een blijvende fout is zo gemaakt.
Ik zou er nog maar is heel goed over nadenken. ;)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:48

Ik heb ook een paard ingereden toen ik 2 jaar niet had gereden en 11 jaar was. Ik had echt een superband met dit paard. Is uiteindelijk allemaal goedgekomen, maar ik zou het je zeker NIET aanraden. Paard probeerde mij echt uit. Ging stilstaan tegen hekken aan, stijgeren, eerst niet lopen en vervolgens rennen. Ik ben echt heel vaak gevallen en heb er ook heel veel verdriet aan over gehouden, juist omdat ik daarvoor zo'n goede band met hem had.

Met GOEDE instructie kan het denk wel, maar anders moet je er écht niet aan beginnen.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:56

Een paard tem je niet, je leert hem hoogstens hoe hij zich zou moeten gedragen. Daarbij vind ik drie jaar rij ervaring en het weten hoe je hulpen moet geven niet voldoende om een paard te kunnen inrijden. Een jong paard geef je nog niet alle hulpen, daar ga je op een speciale manier mee om.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:12

ik ben 18 en rijd 11 jaar paard,
op manege's, fokkerijen, jonge paarden, groote paarden (boerentrekpaarden) en ik men.
ik heb pas mijn eigen paardje gekocht en ik merk nu dat er echt veel bij komt kijken..
ik zeg niet dat ik super ben ofzo maar ik heb veel ervaring (ik heb veel pony's en paarden
ingereden maar de eerste pas naar 8 jaar ervaring, veulens opgeleerd en paarden wedstrijd
klaar gemaakt) en ik vraag nu nog zeker hulp bij het inrijden..
ik zou het als ik jou was niet doen..
misschien kun je eens bij iemand een verzorgpony rijden en prive les nemen, ik denk dat naar
de eerste les je gevoel als ruiter enorm daalt (dat was bij mij ook en ik had 6 jaar op manege's gereden)
een manege is goed om de beginselen te leren maar die paarden kennen het rondje en de figuren wel..

SportHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 12:22

Oke ik dnek niet dat ik het ga doen

Horse321: Ja, ik heb het in de ik-vorm gedaan. (van men vvriendin)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:31

SportHorsess schreef:
Oke ik dnek niet dat ik het ga doen

Horse321: Ja, ik heb het in de ik-vorm gedaan. (van men vvriendin)

Oke, maar dan is het wel erg toevallig dat het ook haar verzorgpaard is en ook net 3 is.
Snap het punt ook niet helemaal dat je het eerst in de ikvorm heb gezet?

Maargoed laten we hier maar geen discussie van maken, ik geloof je wel op je woord.. :)
Het is ook niet gemeen of banketstaaf bedoeld tegen jou, sorry als dat wel zo overkwam :(:)
Ik vond het gewoon een beetje vaag allemaal :o

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:49

Je hebt er denk ik nog niet ervaring genoeg voor om dat te doen, dus ik zou het persoonlijk door een proffesional laten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:16

ik rijd nu 5 jaar maar ik weet ook dat mij dat niet gaat lukken,
je moet echt veel ervaring hebben, en ken je die pony wel? heb je hem al verzorgt?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:01

ik zou het niet doen. naar mijn idee heb je veel en veel te weinig ervaring.
Ik snap dat je graag een eigen paard wilt. Maar waarom dan deze. Er zijn heel veel leuke goed ingereden paarden, je kunt toch veel beter aan zo´n paard beginnen? Waarom je hetzelf zo moeilijk maken. Je kunt veel beter een ervaren paard nemen dat de pubertijd al voorbij is.

SportHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:16

Ik ga het niet doen dankjwel voor jullie mening :D

loonexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:29

hee ik denk dat dit wel een verstandige keuze van je is!! goed zo je kan beter beginnen met een oudere pony misschien kan je wel al beginnnen met een D? gr.

Gewoon_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 01:59

Ik snap iets niet..
Je zegt dat het paard dat je wou inrijden je verzorgpaard is dat nu te koop staat en hij kan niks?
Wat doe jij er dan nu mee? En waarom stond/staat hij te koop als jij zijn verzorger was/bent?

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 02:16

dat mensen hier serieus erop blijven antwoorden :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 03:39

SportHorsess schreef:
@ roodje : het mag van mijn ouders.

Vreemde ouders heb jij, hebben ze een idee wat het is? Zadelmak maken? Of denken ze dat een paard mak geboren wordt?

Maar nee, dit lijkt me echt niet slim, 3 jaar op een manege rijden is lang niet genoeg ervaring om zelf een paard te kunnen inrijden. Al had je 10 jaar ervaring, zadelmak maken is zo iets anders als rijden op een ervaren paard.
En waarom doet de eigenaar het zelf niet? Waarom wil die een 11 jarige zonder relevante ervaring op een paard van 1,65m zetten? (zelfde vragen aan haar als aan je ouders)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:48

En waarom zou dat dan niet goed zijn? Ik ben 10 , en eb een 4 jarige pony (nu net 5)die bang was en mishandeld ingereden . met hulp van een 27 jarige vrouw die daar verstand van heeft. en het gaat nu super goed. dus ik zeg doe maar. als er goede begeleiding bij is!

Kijk maa bij me onderschrift dan zie je hoe het allemaal ging!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:28

sabina1998 schreef:
En waarom zou dat dan niet goed zijn? Ik ben 10 , en eb een 4 jarige pony (nu net 5)die bang was en mishandeld ingereden . met hulp van een 27 jarige vrouw die daar verstand van heeft. en het gaat nu super goed. dus ik zeg doe maar. als er goede begeleiding bij is!

Kijk maa bij me onderschrift dan zie je hoe het allemaal ging!

wie zegt dat jij het ook goed doet, dit is echt onverantwoordelijk! zeker als je weinig ervaring hebt!
heb je er van af het begin af aan op gezeten?
en die 27 jarige vrouw mag zich wel flink achter de oren krabben dat alles goed is verlopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:03

Sabina, je mag blij zijn dat er geen ongelukken zijn gebeurd en wat versta je onder "verstand van hebben?"

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:35

waarschijnlijk rijden je ouders dan zelf ook geen paard en zullen er weinig van af weten. ;) Een hengst en nog niet ingereden is niet het type paard voor een meisje van 11 jaar. Je geeft aan dat je altijd op een manegepaard heb gereden. En deze hebt '' getemd'' ik geloof je hier niet helemaal in. Omdat maneges meestal geen paarden inkopen waar niet op te rijden valt, dat brengt namenlijk geen geld in het laadje.
Ook vind ik altijd dat manege paarden vaak heel erg anders zijn dan eigen paarden. Manege paarden pikken vaak veel dingen. Omdat nog niet iedereen even goed rijdt op de manege.

Ik zou gewoon eens op je gemak rondkijken. Misschien met je instructrice van de manege? Om te zien welk type paard jou wel echt goed past.