Shetlander-rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magiccc

Re: Shetlander-rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:57

okee, zoiets dacht ik ook ja. dus dan kan een grote shet van 300 kilo, 60 kilo dragen als ik het goed heb. dus ze kan er best op. alleen de lengte he...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:59

ja en dus ook de lengste speelt een grote rol.
Dus gewoon niet doen.
Ga een grotere pony rijden.
Allebei lol
Laatst bijgewerkt door Bimmetje op 12-03-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:59

Een shetlander ruim boven de meter groot kan gemiddeld zo'n 50 à 55 kilo maximaal dragen. Heeft de pony overgewicht en bereikt hij daarom de 300 kilo, dan moet je gewicht van de ruiter eraf trekken. Met overgewicht zou een shetlander minder mogen dragen, en je moet ten tijden rekening houden met de lengte van de ruiter ivm een verstoorde balans voor de pony en de hefboomwerking op de rug.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:01

ja maar dat kan natuurlijk alleen als er dan normaal op gereden word. Als je het paard door je lengte al enigzins uit evenwicht brengt, moet je niet ook nog eens het max gewicht hebben. Een paard kan ook drie keer zijn eigen gewicht trekken maar als je over een zwaar bospad gaat is dat nog maar 1 keer.
Als je je paard tegenwerkt word het natuurlijk al een stuk zwaarder. Bovendien geloof ik niet dat dat daadwerkelijk onderzocht is, hoeveel een shet/ijslander kan dragen. en dan vooral de gevolgen op lange termijn. En bovendien worden shet vaak gewoon met 3/4 ingereden dus dan kan hij ook nog geen 20% dragen. Een jong paard moet je niet te zwaar belasten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:51

xJakoline schreef:
nee er stond 20 % maar het is echt 15 ;)

Het is 20 % ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:32

niet bij een shetje van 3 denk ik. Als een dier nog in de groei is het max gewicht nog wat lager. Volgens mij is die 20% trouwens een beetje onzin. Want als je 20% wegt op een grote shet ben je meestal al te lang voor hem en dan klopt dat toch ook niet meer. Bovendien wil ik wel eens weten wat voor onderzoek daarna gedaan is. He namelijk het idee dat dat gewoon zo is omdat dat voor sommige mensen beter uit komt.

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:00

ik vind gewoon dat je niet op een shetje moet gaan zitten als je langer bent dan 1.40
shetlander-rijden is voor kleine kinderen.
Al wil je het nog zo graag; Het verpest je hele shetlander.
Dus denk er goed over na. ;)
( & doe het gewoon niet :S. )

Doeidoei.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:52

Daisyxx schreef:
ik vind gewoon dat je niet op een shetje moet gaan zitten als je langer bent dan 1.40
shetlander-rijden is voor kleine kinderen.
Al wil je het nog zo graag; Het verpest je hele shetlander.
Dus denk er goed over na. ;)
( & doe het gewoon niet :S. )

Doeidoei.

Je hebt er goed aangedaan even navraag te doen.
Ik vind het goed van je dat je alles positief opneemt en daar leer je van.
Veel plezier met je kleine pony en veel succes later met beleren voor de kar!
Super +:)+

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:12

Ik het altijd geleerd dat het 15 is, is in mijn ogen ook het meest logisch , maakt niet uit wat voor ras namelijk. Want als ze zwaarder zijn gebouwd, wegen ze ook meer dus kunnen ze met die 15 % uitgerekent ook meer dragen. Bijv. een Belgisch trekpaard weegt 1000 kilo , 1000 : 100 x 15 kunnen ze 150 kilo dragen. Maar als het 20 zou zijn scheelt het heel wat dan zou het opeens 200 zijn! Maarja zal wel, beetje offtopic dit :P

En goed wat je gaat toen ts! :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:20

Daisy, veel plezier met je verzorgpaardje. Uit de andere reacties heb je vast al gezien dat je er beter niet op kunt rijden.
Ik wil je even zeggen dat ik het heel goed vind dat je zoiets eerst vraagt voordat je er zomaar op gaat rijden. Let maar niet op de mensen die jou (indirect) voor gek verklaren, ik vind je juist heel verstandig dat je het navraagt als je twijfelt. Goed zo en succes met longeren, daar kun je de komende tijd je handen ook al wel aan vol hebben :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:42

AP --> YRT

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:50

xJakoline schreef:
Ik het altijd geleerd dat het 15 is, is in mijn ogen ook het meest logisch , maakt niet uit wat voor ras namelijk.

Dat is het hem juist.. Het is eerder een gemiddelde wat je neemt, die 15% van jou. Het maakt namelijk wèl uit voor welk ras het is, aangezien een shetlander in verhouding veel sterker is. Een shetlander mag dus wèl 20% van het eigen lichaamsgewicht dragen, terwijl dat voor vele andere rassen maar 12% is, daarom wordt er zo vaak gezegd dat een shet zo sterk is.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:29

het zal wel kunnen denk ik als je het heeel rustig opbouwt en er echt een beer van maakt!

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:13

ik zou het niet doen, gewoon een keertje er op stappen kan geen kwaad, maar dan zou ik haar voor een karretje zetten of doe wat vrijheids dressuur of lange lijnen, er zijn zat dingen die je met zo'n shet kunt doen.

xMANDEY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:10

Ik zou als ik jou was even een jaartje wachten, en beginnen met vrijheidsdressuur, wandelen, voor de kar laten lopen, grondwerk. Dat doe ik tenminste!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:27

mijn Shetlander is 1.03 m. jullie zullen wel denken dat hij over de 200 kg is, maar dat is niet zo :Y) nouja... nu misschien wel :o
hij is dus 188 kg, en kan dan dus 38 kg dragen. ik vind dat toch wel weinig :+ niet dat ik er op ga rijden hoor :(:) neu.. ik pas wel op! ik ben 1.68 m en in de 50 kg, dus dat doen wel niet meer haha. maar waar het op neer komt... volgens mij is een niet al te fijn gebouwde shetlander van 1.03m nooit zo licht,of licht dat aan mij? ik vind 38 kg dus ook wel een beetje weinig. als het nou 45 kg ofzo zou zijn, zou het mij logisher lijken. nou heb ik hem ook niet op een weegschaal gehad, maar gewoon opgemeten. misschien toch eens naar de dieren arts gaan, ik wil heb toch laten chippen (nog steeds niet gedaan, erg he? :o). maar vinden jullie dat iet weinig?

ik zou er niet op rijden, ik doe idefix (van hierboven) straks ook voor de kar, en mennen is super leuk! kan ook aan wedstrijden mee gaan doen :D

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:30

als hji 3,5 jaar is mag je er pas op rijden :O

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:32

ik rijd ook op een shte en die is ook zo groot aleen ik kan mee lopen :$ die is even groot. ik ben 45 kilo kan dat?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:41

Mieneke12: Nee, dat kan echt niet meer. Als je kunt meelopen is dat al genoeg om te stoppen (en zelfs véél te lang) en bovendien is 45 bijna het maximaal aantal kilo's wat een grote shet kan dragen. Niet meer op zitten dus.