Nickey_ vind jullie een hele leuke combi, past nog goed hoor! Leuk dekje heb je trouwens

Horsii_mine: Past prima! En ik vind je lijkt misschien een beetje klein voor het zadel, maar dat kan ook verbeelding zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
zaira_sak schreef:ben ik te groot ik ben 1m65 en mijn shetlander is 1m13 goed gebouwd
Marigold schreef:50 kilo staat daar voor geloof ik, je hebt het over ezels van rond de 1 meter hoog neem ik aan?
superwoman schreef:Marigold schreef:50 kilo staat daar voor geloof ik, je hebt het over ezels van rond de 1 meter hoog neem ik aan?
Dat dacht ik ook. Ik zal het eens vragen aan mijn verzorgster -dierenarts inopleiding 1ste jaar, die had het gevraagd aan haar Proffessor (docent)
superwoman schreef:Marigold schreef:50 kilo staat daar voor geloof ik, je hebt het over ezels van rond de 1 meter hoog neem ik aan?
Dat dacht ik ook. Ik zal het eens vragen aan mijn verzorgster -dierenarts inopleiding 1ste jaar, die had het gevraagd aan haar Proffessor (docent)
Citaat:Ik ben op de universiteit even rond gaan vragen of er inderdaad wetenschappelijke onderzoeken bestaan met betrekking tot het gewicht dat een paard kan dragen.
1ste prof, hij is neuroloog, geeft mij les in embryologie, anatomie (orgaan-, neuro-, en gewoon), ook is hij dierenarts voor de paarden zijn mening:
Het lijkt me logisch dat je niet iemand van 90 kilo op een shetlander zet. Maar op een normaal gebouwd warmbloedpaard kan je inprincipe wel 80-90 kilo kwijt. Je moet je voorstellen dat stel je weegt 70 kilo en je stapt op een paard van 700 kilo, dan draagt deze 10% van zijn/haar gewicht. Jij (op het moment dat je 70 kg weegt) kan ook zonder moeite 7 kilo dragen, en dat is ook 10%.
prof 2, hij geeft etnografie (rassenleer) en beoordelingsleer, zijn mening:
Voor een ezel staat dat die maximaal 50kg kan dragen. Als je dat een beetje naar een groot paard brengt, dan zal je misschien uitkomen op een 100-120kg. Veel meer moet het ook niet worden, maar het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot het paard is, welk ras, leeftijd, tijdsduur dat je erop gaat zitten: Een ruiter van 120 kg op een klein paardje laten zitten voor een dag rit, daar wordt het paardje niet vrolijk van.
Dit zijn dus de antwoorden die ik heb gekregen. Beide zijn er min of meer van overtuigd dat er nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is omdat je met zoveel parameters te maken hebt, dat dat haast niet te doen is. Beide gingen er ook niet op in of het invloed heeft op de gewrichten en dergelijke, omdat dat simpel weg niet onderzocht is. De bovenste professoren geven hun MENING, maar wel allebei met ervaring als achtergrond en kennis. Hun mening komt dus niet zomaar uit de lucht vallen.
merrieveulen schreef:@ nicky, het is wel nét aan, dus lang gaat het niet meer. je beugels mogen ook een gaatje of twee langer...