[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:26

Anoniem schreef:
Bokken hoort niet, punt. Is het koud en paard fris, a la. Schrikken kan ik nog redelijk in komen. Maar buiten dat zie ik geen reden waarom een paard zou moeten bokken, behalve als er iets fout gaat (lees: ruiter gaat te snel, vraagt te veel van het paard die als reactie daarop bokt uit frustratie of onbegrip, vul zelf maar in). Of het dier heeft pijn.

Bokken kan wel, punt. Ja, kim zegt zelf dat ze nog onzeker en bang is, dan kan het paard gefrustreerd worden en gaan bokken, dat is normaal, dat een paard wat trippelig word daarvan, en een bok geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:29

madhatter schreef:
[naam] schreef:
Bokken hoort niet, punt. Is het koud en paard fris, a la. Schrikken kan ik nog redelijk in komen. Maar buiten dat zie ik geen reden waarom een paard zou moeten bokken, behalve als er iets fout gaat (lees: ruiter gaat te snel, vraagt te veel van het paard die als reactie daarop bokt uit frustratie of onbegrip, vul zelf maar in). Of het dier heeft pijn.

Bokken kan wel, punt. Ja, kim zegt zelf dat ze nog onzeker en bang is, dan kan het paard gefrustreerd worden en gaan bokken, dat is normaal, dat een paard wat trippelig word daarvan, en een bok geeft.

:')
Met jou valt ook geen zinnige discussie te voeren. Het ene moment is bokken normaal want je kent veel paarden die dat doen, het andere moment is het alleen normaal als de paarden fris zijn. En nu zeg je precies hetzelfde als wat ik zeg. Laat maar meis.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:06

Anoniem schreef:
Met jou valt ook geen zinnige discussie te voeren. Het ene moment is bokken normaal want je kent veel paarden die dat doen, het andere moment is het alleen normaal als de paarden fris zijn. En nu zeg je precies hetzelfde als wat ik zeg. Laat maar meis.

Oo, en waarom niet? Heb je geen weerwoord meer? En haak je daarom maar af. En dat zeg ik niet, want ik zeg at het normaal is dat een fris paard bokt en voor jou is dat iets wat niet hoort, huh?
Jammer dat je me niet serrieus neemt en met gelijk uit lacht.

spruitje12

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:18

Ts Ik denk dat alles wel goed komt met goede begeleiding die je hebt zo te horen! En altijd fijn om eens een lesje te krijgen van de oude eigenaar!

Over het bokken, dat vind ik zeker niet normaal. Maar 1 keer kan gebeuren door meerdere factoren als in dagje binnen, koud weer en scheren maar vaker nee dan is er iets mis.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:25

madhatter schreef:
Anoniem schreef:

Oo, en waarom niet? Heb je geen weerwoord meer? En haak je daarom maar af. En dat zeg ik niet, want ik zeg at het normaal is dat een fris paard bokt en voor jou is dat iets wat niet hoort, huh?
Jammer dat je me niet serrieus neemt en met gelijk uit lacht.

Ten eerste spreek je jezelf in alle Posts tegen
Ten tweede waai je met alle meningen die er zijn mee en geeft je eigen tintje eraan
Ten derde: grow up.

Als laatste; een bokkend paard is niet normaal. Ook niet met frisheid. Als je erop zit moet het paard z'n fatsoen houden. Als die los loopt gaat hij maar lekker bokken.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:29

Bokken kan zeker, maar bij een (vaak bloederig) onopgevoed dier en niet bij een paard zoals Kim deze gekocht heeft. Dit geeft dus aan dat er of iets mis is met het dier zelf (wat vrijwel uitgesloten is want hij is door de keuring, zadel hebben we al over gehad, dat kan evt de oorzaak zijn) of dat Kim simpelweg te veel vraagt, beest zenuwachtig wordt omdat Kim te weinig vertrouwen geeft. Ik denk dan ook dat je er goed aan doet om met je instructrice te rijden, deze kan dan op de grond vertrouwen geven en jou ook leren vertrouwen te geven aan Shan. Ik zou dan ook zeker voorlopig dat lekker gaan doen en als je instructrice niet kan niet zelf gaan aanklooien, maar ga dan lekker op de grond aan het werk, ga wandelen, ga poetsen, zorg dat je hem op de grond onder controle hebt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 08:29

Dankjewel allemaal voor jullie meningen!
Dat hij zaterdag zo bokte was echt uit paniek, hij was ineens heel bang omdat ik niet zo soepeltjes opstapte. Het had dus wel een reden. Verder ga ik gewoon lekker door en als mijn instructrice er niet is idd niet rijden. Vandaag ga ik hem gewoon even rustig longeren.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:30

suikermeisje schreef:
Ten tweede waai je met alle meningen die er zijn mee en geeft je eigen tintje eraan

Als laatste; een bokkend paard is niet normaal. Ook niet met frisheid. Als je erop zit moet het paard z'n fatsoen houden. Als die los loopt gaat hij maar lekker bokken.

Ten vierde: Ik en pernilla lossen het wel via pb op, jij hoeft niet komen helpen.
Ten Vijfde: Dat ik gewoon me waai is niet waar, eerst mijn andere post lezen voordat je je mening geeft.
ten zesde: Ik ben nog maar 13, en ga niet mij ouder voordoen ofzo?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:40

madhatter schreef:
suikermeisje schreef:

Ten vierde: Ik en pernilla lossen het wel via pb op, jij hoeft niet komen helpen.
Ten Vijfde: Dat ik gewoon me waai is niet waar, eerst mijn andere post lezen voordat je je mening geeft.
ten zesde: Ik ben nog maar 13, en ga niet mij ouder voordoen ofzo?

Nou dat zesde punt is wel duidelijk :=

Goed dat je het rustiger aan doet Kim!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:44

enamorada schreef:

Mooi! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:24

madhatter schreef:
enamorada schreef:

Mooi! :j

He ga jij anders lekker ff zelf een topic openen in plaats van dit topic te vervuilen met je gezeur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:35

liekec schreef:
Bokken kan zeker, maar bij een (vaak bloederig) onopgevoed dier en niet bij een paard zoals Kim deze gekocht heeft. Dit geeft dus aan dat er of iets mis is met het dier zelf (wat vrijwel uitgesloten is want hij is door de keuring

Het paard is alleen klinisch gekeurd. Als een paard langere tijd rust heeft gehad kan het heel goed door een klinische keuring komen ook al is er iets mis. Mogelijk is ook bij de klinische keuring wel gezegd dat het paard voor recreatie werd gekocht en dan kijken ze ook al minder kritisch. Niet gezegd dat dat bij het paard van TS het geval is, maar het kan. Paarden van 7 waar dan zogezegd niets mee is gebeurd, daarbij heb ik sowieso enig wantrouwen t.a.v. de gezondheid.

Ik ben het ook met Liekec eens. Dit paard hoort niet te bokken. Niet op de manier waarop hij het doet (een serie bokken bij het opstappen). Uitgaande van het verhaal van TS, want ik was er natuurlijk niet bij.
Ik geloof ook niet in een zo'n reactie op een niet goed passend zadel. Dat gebeurt niet op de een of andere dag tenzij er al iets mis is in de rug.

Ik heb een 4 jarige die ongelooflijk goed kan bokken als je er niet opzit. Onder het zadel bokt hij niet. Heeft best een keer uit frissigheid iets gedaan wat je een bokje kunt noemen. Maar zeker niet bij het opstappen.

Ik neem aan dat als je zo'n paard voor iemand verkoopt, wel weet wat je verkoopt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:35

Kimmie25501 schreef:
Dat hij zaterdag zo bokte was echt uit paniek, hij was ineens heel bang omdat ik niet zo soepeltjes opstapte. Het had dus wel een reden. Verder ga ik gewoon lekker door en als mijn instructrice er niet is idd niet rijden. Vandaag ga ik hem gewoon even rustig longeren.

Heb ik in het begin ook genoeg gedaan, gewoon beetje longeren tot je elkaar wat aanvoelt. Veel sucees vandaag :)!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:36

Kimmie25501 schreef:

Dat hoort niet bij 7 jarige die goed onder het zadel is Kim.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:50

Daar kan ik nog wel in meegaan. Als je als ruiter verkeerd opstapt, anders dan hij gewend is, kan hij dergelijk gedrag laten zien. Heb je dan ook de teugels net even te strak vast, dan kan hij niet bewegen om van de verkeerde druk af te komen. Hij voelt zich "vastgezet" en de enige optie is dan omhoog. Plus een beetje misbruik maken van de situatie en je hebt een bokkend paard. Dat betekent dat je als ruiter iets aan jezelf moet veranderen wat betreft het onzeker zijn. Zeker als hij dit bij de vorige eigenaar ook nooit heeft gedaan.
Kim, de uitnodiging staat om eens bij mij langs te komen. Ik zou je graag eens zien omgaan met Um om jou te kunnen observeren in jouw gedrag richting een paard. Voordeel daarvan is dat jij Um niet kent, alleen uit mijn posts. Ik ken Um van binnen en van buiten dus kan ik een objectief oordeel geven en je wat tips and tricks geven ten aanzien van omgaan met reuzenpaarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:53

karijn schreef:
Daar kan ik nog wel in meegaan. Als je als ruiter verkeerd opstapt, anders dan hij gewend is, kan hij dergelijk gedrag laten zien. Heb je dan ook de teugels net even te strak vast, dan kan hij niet bewegen om van de verkeerde druk af te komen. Hij voelt zich "vastgezet" en de enige optie is dan omhoog. Plus een beetje misbruik maken van de situatie en je hebt een bokkend paard. Dat betekent dat je als ruiter iets aan jezelf moet veranderen wat betreft het onzeker zijn. Zeker als hij dit bij de vorige eigenaar ook nooit heeft gedaan.
Kim, de uitnodiging staat om eens bij mij langs te komen. Ik zou je graag eens zien omgaan met Um om jou te kunnen observeren in jouw gedrag richting een paard. Voordeel daarvan is dat jij Um niet kent, alleen uit mijn posts. Ik ken Um van binnen en van buiten dus kan ik een objectief oordeel geven en je wat tips and tricks geven ten aanzien van omgaan met reuzenpaarden.

Karijn, dan is hij gewoon niet braaf genoeg voor een onervaren of zelfs halfgevorderde ruiter. Dat gedrag zie je soms bij paarden die niet goed onder het zadel gebracht zijn of qua karakter ook niet braaf genoeg zijn.
Als verkoper hoor je dan zo'n paard niet aan zo'n meisje als Kim te verkopen. Ik neem aan dat je zo'n paard toch wel even uitprobeert voordat je hem verkoopt. Maar dat is mijn mening.

Het zegt ook niks dat Kim hem daar heeft gereden en hij nu "ineens" op vreemd terrein is. Paard kan voordat Kim kwam rijden best flink gelongeerd of gereden zijn. Een beetje tranquigel doet ook wonderen. Dat weten we allemaal. Je ziet het in de handel vaker hoor.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:59

Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat hij niet braaf genoeg is. Ik denk wel dat Kim veel duidelijker moet zijn qua leiderschap. Daarbij genomen is hij uit zijn vertrouwde omgeving gehaald en staat nu op een drukke pensionstal in quarantaine, alleen dus. Hij moet ineens meelopen in de groep, misschien is hij dat niet gewend. Maar dat kan hij allemaal leren mits de ruiter de baas is.
Ik denk alleen dat er teveel prikkels nu op beiden afkomen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:00

Hmm nou ik denk niet dat er iets aan gedaan is qua sederen.. Ik denk eerder dat paard moet wennen en TS ook. Als je dan een paard hebt die wat onzeker is in combinatie met iemand die ook onzeker is tja dan gaat t mis. Is dat de schuld van de verkopende partij? Ik denk ook dat soms wat wordt overschat wat iemand kan en waar iemand aan toe is. Nu heeft TS een heel ander paard gekocht dan ze had en dat is voor haar ook wennen. Ik hoop dat ze snel naar elkaar groeien en ze er plezier in blijft houden en niet bang wordt.

En wat betreft paarden die ineens niet te handelen zijn.. ik ben laatst enorm hard gevallen doordat het paard helemaal in paniek raakte omdat er de dag ervoor iemand afgevallen was. Heel onzeker beestje die bij elke beweging weg schoot. Met rijden ging het nog maar toen ik af wilde stappen ging het helemaal mis. Terwijl ie de week ervoor enorm braaf en zelfs wat sloom was. Wij kunnen hier ook niet zien wat er allemaal gebeurt en hoe dat wordt opgepakt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:29

@Babootje, oke en nu even stoppen met conclusies trekken zonder dat je het paard verder kent of al gaat zeggen dat hij lang stilstaat, niks mee word gedaan of zelfs niet is uitgetest....

Ten eerste komt het paard niet uit de handel maar van een Particulier. Niks geen sedatie of wat dan ook gebruikt.

De eerste keer heeft mijn zusje hem voor Kim voorgereden toen ze kwam kijken, de 2e keer heb ik er bewust die dag nog niks mee gedaan. Zelf laten poetsen, opzadelen en gelijk er op.

Shan is weldegelijk hier gereden. Mijn zusje van 12 heeft er heel wat op gereden, lesjes gedaan, wedstrijdjes gedaan en de eigenaar ging er bijna wekelijks mee de Drunense duinen in.

Ben vanaf februari met hem bezig geweest samen met mijn zusje. In principe zou Shan ook helemaal niet weggaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus een vriendelijk verzoek om geen conclusies te trekken die rare verhaaltjes de wereld in helpen ;)
Vraag volgende keer gewoon even na ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:32

karijn schreef:
Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat hij niet braaf genoeg is. Ik denk wel dat Kim veel duidelijker moet zijn qua leiderschap. Daarbij genomen is hij uit zijn vertrouwde omgeving gehaald en staat nu op een drukke pensionstal in quarantaine, alleen dus. Hij moet ineens meelopen in de groep, misschien is hij dat niet gewend. Maar dat kan hij allemaal leren mits de ruiter de baas is.
Ik denk alleen dat er teveel prikkels nu op beiden afkomen.

Quarantaine wil niet zeggen dat het paard ook alleen staat. Hij staat mogelijk in een box waarbij hij geen contact kan hebben met de andere paarden of met meer paarden die er net zijn. Dat weet ik overigens niet hoor, maar dat gebeurt wel vaker. Onze stal heeft ook een paar van dat soort boxen.

Teveel prikkels... Tja, wat zal ik zeggen. Maar een paard dat je op die manier niet laat opstappen is gewoon niet braaf genoeg, onopgevoed, te groen, noem maar op. En als de stal niet geschikt is voor hem, wegens teveel prikkels, ook dan is dit paard niet geschikt voor Kim. Ik denk dat dat meisje graag op haar stal blijft, bij haar vriendinnetjes in plaats van op een rustige stal waar je vaak in je eentje bent.

Ik ken zat 7 jarige paarden waar je ondersteboven, achterstevoren op kunt zitten en met een los teugeltje naar het strand. Zo'n paard heeft een vriendin (een wat angstige 50+ er) van mij toevallig onlangs gekocht. Paard moest echt bomproof zijn. Aan de hand, onder het zadel, in het verkeer etc. En dat is ze. Een merrie ook nog. :D. Die heeft ook niet "even moeten wennen".

Bij ons op stal komen zat paarden voor de manege. Soms uit de handel, soms bij particulieren vandaan. Je ziet meteen hoe braaf ze zijn. Heeft niets te maken met de leeftijd of dat ze moeten wennen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:39

Babootje ik ben het totaal niet met je eens.

Ik heb op de stal waar ik vroeger reed echt paarden gereden die dood en dood braaf waren.
Waar je met een lange teugel over straat liep. Braaf bleven als er een groot landbouwvoertuig op 1 meter voorbij kwam. Braaf op concours nergens van schrokken

En dan werden ze verkocht en kregen we het paard (tijdelijk) terug omdat hij van alles zou uitspoken.
Bij de stal terug deed het paard geen stap verkeerd.
Maar daar had hij dan wel mensen om zich heen die zelfverzekerd waren, leiding gaven.
Als ik dat paard dan reed gebeurde er niets.
Ik heb ook wel eens in opdracht lomp opgestapt met de voet in de buik en harder neerkomen of met rijden extra geklemd met de benen om uit te lokken en te kijken wat hij bij de nieuwe eigenaar zou doen.
Maar dat uitlokken lukte nooit. Paard had heel goed in de gaten dat ik het met overtuiging deed ipv uit onzekerheid.

En er zijn gewoon veel paarden die onzeker worden als er geen leiding is.
En dat zijn ook paarden waar je het van te voren niet verwacht.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:44

bruintje123 schreef:
Babootje ik ben het totaal niet met je eens.

Ik heb op de stal waar ik vroeger reed echt paarden gereden die dood en dood braaf waren.
Waar je met een lange teugel over straat liep. Braaf bleven als er een groot landbouwvoertuig op 1 meter voorbij kwam. Braaf op concours nergens van schrokken

En dan werden ze verkocht en kregen we het paard (tijdelijk) terug omdat hij van alles zou uitspoken.
Bij de stal terug deed het paard geen stap verkeerd.
Maar daar had hij dan wel mensen om zich heen die zelfverzekerd waren, leiding gaven.
Als ik dat paard dan reed gebeurde er niets.
Ik heb ook wel eens in opdracht lomp opgestapt met de voet in de buik en harder neerkomen of met rijden extra geklemd met de benen om uit te lokken en te kijken wat hij bij de nieuwe eigenaar zou doen.
Maar dat uitlokken lukte nooit. Paard had heel goed in de gaten dat ik het met overtuiging deed ipv uit onzekerheid.

En er zijn gewoon veel paarden die onzeker worden als er geen leiding is.
En dat zijn ook paarden waar je het van te voren niet verwacht.

En ik denk nou dat dit de kern is van het hele verhaal. No offense naar Kim toe, maar ik vind haar veel te onervaren voor een eigen paard. Zet je er een oud manege paard bij wil dat vaak nog wel goed gaan (kijk bijv naar haar en oreo) maar een paard zoals jij beschrijft hoort gewoon niet bij Kim en de situatie. Ik geloof namelijk ook dat er paarden zijn die in de situatie heel braaf blijven, maar vaak zijn dat koudbloedjes, of zoals ik zei oudere manege paarden. Ik durf dus de conclusie te trekken dat Kim het zichzelf heel moeilijk heeft gemaakt met dit paard kopen, en dat is niet omdat het een onopgevoed monster is, maar omdat het teveel een 'eigen paard' is ipv een manegepaard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:45

@Visibreteam, ik zeg ook niet dat Shan is gesedeerd. Ik zeg alleen maar dat het vaker gebeurt dan je denkt.

Jij koopt en verkoopt regelmatig paarden en in dat opzicht ben je dan ook handelaar. Mogelijk niet een geregistreerde handelaar maar wel een handelaar. En als handelaar verkoop jij het paard voor een particulier.
Dat "moet niet weg" verhaal is dan ook altijd maar subjectief. Hij moet wel weg, want anders is ie niet te
koop.

Verder vind ik jou wel erg op je *** getrapt reageren. Als er niets is en het paard is echt braaf hoef jij toch niet bang te zijn voor "verhaaltjes"?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:03

Babootje schreef:
@Visibreteam, ik zeg ook niet dat Shan is gesedeerd. Ik zeg alleen maar dat het vaker gebeurt dan je denkt.

Jij koopt en verkoopt regelmatig paarden en in dat opzicht ben je dan ook handelaar. Mogelijk niet een geregistreerde handelaar maar wel een handelaar. En als handelaar verkoop jij het paard voor een particulier.
Dat "moet niet weg" verhaal is dan ook altijd maar subjectief. Hij moet wel weg, want anders is ie niet te
koop.

Verder vind ik jou wel erg op je *** getrapt reageren. Als er niets is en het paard is echt braaf hoef jij toch niet bang te zijn voor "verhaaltjes"?

Ik vind dat ze wel netjes reageert, verder zou ik als ik jullie was deze discussie lekker via PB voeren TS heeft daar ook niks aan.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:05

Ik denk dat TS vanzelf zekerder wordt met haar nieuwe paardje. Zo te horen is ze geen opgever en neemt ze alle hulp met beide handen aan. En ja het kan even duren, maar ze komt er wel.