Xiniee schreef:Voor al die mensen dat denken dat het bit geen kwaad doet !!!
Ik wil pas terug commentaar als dit meerdere keren is gelezen !
De kreet: een optoming - met of zonder bit - is zo hard of zo zacht als de ruiterhand.
Veel ruiter willen hiermee zeggen dat een bit de normaalste zaak van de wereld is, de uitspraak is maar deels waar.
Niet elk bit is net zo zacht als de hand van de ruiter. Drukt, knijpt of knelt het mondstuk in de tong, gehemelte, onderkaak of wangslijmvliezen, tegen de (wolfs)kiezen, in de mondhoeken of waar dan ook in de mond, dan kan een ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, dan heeft het paard toch pijn, bij bitloos is dit uitgesloten.
Er zijn nog altijd te ruiters die gewoon een bit in de mond van hun paard proppen en lekker gaan hobbelen.
Nee met die kreet wil men zeggen dat zowel bit als bitloos hard kan zijn voor een paard. Je bekijkt het nu maar van een kant. Waarom is pijn bij bitloos uitgesloten? Stel, mijn paard schudt met het hoofd terwijl ik rijd (met bit) dan is dat meteen 'ow wat zielig ze heeft pijn' en stel dat een paard dat een paard dit doet die bitloos word gereden dan is het vaak 'lekker hè? dat ze daar de ruimte voor hebben'. Dat noem ik met twee maten meten. Ik zeg trouwens niet dat dit letterlijke opmerkingen zijn maar dit is wel zoals het op mij overkomt.
Xiniee schreef:Want hoe 'normaal' en 'vanzelfsprekend' een bit voor veel mensen ook is, feit blijft dat ieder paard aan een bit heeft moeten wennen en dat ieder paard een bit heeft moeten leren accepteren.
Een paard dat bitloos wordt bereden moet zich niet aanpassen.
Zonder bit in de mond is voor een paard veel natuurlijker en 'vanzelfsprekender'.
Je haalt het woord aanpassen nu uit zijn verband, er word bedoeld dat het paard moet switchen van met bit rijden naar zonder bit rijden.
Xiniee schreef:Te denken valt aan de vorm (dikte, breedte en lengte) van de tong, de dikte en overmatigheid van de wangslijmvliezen, de breedte en diepte van de onderkaak, de hoogte en de gevoeligheid van de lagen, de lengte van de mondspleet en de conditie van het gebit is er in een paarden mond geen plkaats voor een bit, paarden mond is er ook niet voor gemaakt !
De mond is erg gevoelig, vol zenuwen en De zenuwen die in het hoofd lopen (bijv. rond de neus), liggen veel beter beschermd, namelijk door de huid het haar en huidvet.
Wat wil je precies zeggen? De mond is gevoelig, ja oke. Wie zegt dat een paard dan per defenitie pijn heeft?
Xiniee schreef:De mond is nòg gevoeliger gedurende de eerste 5 levensjaren van het paard, wissel van de tanden, dus het is absoluut gek om de eerste 5jaar van je paard er een bit in te steken !!!!
twee flinterdunne randen van de onderkaak, daar ligt het bit op met daaronder bot. Kan niet anders als pijnlijk zijn.
Ook duwt het bit in het gevoellig gehemlte, zeker met een "notenkraker" bit.
Noten kraken doe ik als ik noten eet. Ben het wel met je eens dat dat niet fijn is voor een paard.
Xiniee schreef:Het bit ligt bij een paard op de tong. Geen ruimte dus.
Bij veel paarden wordt het bit te laag ingehangen. Een bit dient ongeveer een duimbreedte voor de voorste kiezen te liggen. Ligt het lager, dan heeft het paard pijn.
Er komt zowiezo druk op het bit, zachte hand of niet.[/quote']
Het is bewezen dat er druk komt in de paardenmond, zelf met losse teugel.
Bij een bitloos is dit, niet een leren band weegt niks voor een paard, een bit wel.
Heb jij natuurkunde? Zelfs kleding op je lichaam geeft druk. Wanneer er massa en zwaartekracht is, is er altijd druk zelfs met bitlooshoofdstel. Zeg niet dat er geen druk is want dat is de allergrootste onzin die ik dan ooit heb gehoord. Tenzij een bitlooshoofdstel geen massa heeft, dan geef ik je helemaal gelijk. En wie zegt trouwens dat druk slecht is? Ik rijd met contact, ook druk dus. Vandaag was mijn paard geweldig licht in de mond, simpelweg heerlijk gereden. Paard had geen pijn, was super geconcentreerd. Als ik te hard ben in mijn hand of ze heeft pijn dan lig ik er naast.
Xiniee schreef:Waarom rijd je met een bit ??? Om toch meer controle te hebben ?
Dan zouden ze toch een auto in de mond van een olifant moeten leggen als ze een uitstapje maken.
Ieder paard kan bitloos gereden worden, en iedere ruiter zou het bitloos moeten kunnen, omdat het zonder bit werkelijk op het rijden aankomt.
Dus met bit komt het niet op rijden aan? Oke, ik zal het tegen alle goede ruiters zeggen die met bit rijden en hun paarden altijd super aan het lopen hebben. Dit is werkelijk waar een belediging voor alle ruiters met bit, bovendien haal je jaren lange ervaring nu in 1 zin onderuit, niet erg respectvol.
Xiniee schreef:Wanneer ik uiteindelijk bepaalde oefeningen met mijn paard voor elkaar krijgt, is dat natuurlijk geweldig zeker omdat; wij het dan voor elkaar hebben zonder de dwang en inwerking van een metalen voorwerp in de paardenmond.
En paarden verdienen beter; paarden zijn tenslotte edele dieren.
Als je er eens over nadenkt is het bit de domste uitvind ooit, we streven enkel naar mach met het bit. Pijnlijke macht inmiddels.
En weer haal je jaren ervaring onderuit. Paardrijden is altijd een lichte vorm van dwang, het hele houden van dieren. Daar valt ook bitloos onder.
Xiniee schreef:Zonder bit zul je voelen wat het werkelijke rijden is, namelijk het rijden vanuit je centrum, met je balans, je houding en zit, je energie, je focus, je spanning en ontspanning, en je verbinding met je paard. Het paard kan zich niet meer kan "vastzetten" op het bit en moet nu zoeken naar z'n eigen balans en aanleuning, en werkelijk op vier benen gaan lopen, wat dan best moeilijk blijkt te zijn. Het bit is een blokade van het rijden met jou paard, (niet me bit maar met je paard is eingelijk de bedoeling !)
Mijn paard zet zich niet vast op het bit, dan vier ik de teugels iets, druk bij met mijn poedersuiker en neem weer contact aan. Kijk nog van achter naar voor ook. Verder ga ik er niet op in omdat er weer een respectloze uithaal word gemaakt naar alle ruiters die met bit rijden.
Xiniee schreef:In dit opzicht is bitloos dus veel 'fijner' en 'lichter' in de trant van dat je minder 'technische' en zichtbare (en voelbare) hulpen hoeft te geven en veel meer in verbinding bent met je paard.
Heb je dit zelf getypt? Anders zou ik graag een brondvermelding willen zien.
Nog even iets ik heb het een aantal pagina's geleden met liljebo gehad over een mogelijke overstap naar bitloos, uiteindelijk kies ik hier niet voor. Liljebo heeft dit geaccepteerd en er waren al zeker geen aanvallen jegens mij of welke bit rijder dan ook. Kijk dan wil ik nog er serieus over nadenken maar meid serieus hier staan zo ontzettend veel aanvallen in dat bijna elke bitrijder een afkeer tegen bitloos zou krijgen. Ik snap dat je het beste voor hebt met alle paarden en dat is natuurlijk geweldig maar als je echt mensen wilt overtuigen moet je een stuk neutraler zijn in je posts.