Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:21

JoviBan schreef:
In mijn vorige post had ik het met name over bitloos en dat men er weer een bit in hangt als het niet zo goed lukt zonder bit.
Een "scherper" bit had ik er tussen haakjes bij gezet, omdat je dat ook vaak ziet gebeuren.
Jij pikt er alleen uit dat men een scherper bit pakt als iets niet lukt. :D

Oh zo..
Ik dacht dat je het over met bit had.
Dat mensen die met bit rijden sneller over zullen stappen naar een scherper bit...
:+

Maar er zijn ook ruiters die van een "normaal" bitlooshoofdstel overstappen naar een hackamore omdat het paard niet voldoende/snel genoeg reageert.
En dit is zelfs in de ogen van bitruiters een zeer scherpe neusriem. En niet voor iedereen weggelegd.

Helaas zijn er in beide richtingen ruiters die te snel kiezen voor zwaarder geschut als bv het buitenrijden niet 123 lukt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:25

Ik vind je errug lomp overkomen Xiniee.
Iets vriendelijker, en misschien nemen mensen het dan sirieus!
Maargoed dat zal wel aan je leeftijd liggen, ik neem het in ieder geval niet sirieus.

En ja, ik rijd bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:28

Brainless schreef:
Maar er zijn ook ruiters die van een "normaal" bitlooshoofdstel overstappen naar een hackamore omdat het paard niet voldoende/snel genoeg reageert.
En dit is zelfs in de ogen van bitruiters een zeer scherpe neusriem. En niet voor iedereen weggelegd.

Helaas zijn er in beide richtingen ruiters die te snel kiezen voor zwaarder geschut als bv het buitenrijden niet 123 lukt.

Jep, helaas waar.
Een hackamore valt voor mij dan ook niet onder de noemer 'bitloos', ookal zit er geen bit bij.

Arabesk

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:31

Op de bitloze wedstrijd in Ermelo was er een ruiter met hackemore, die kon daarmee makkelijk z'n paard op de loodlijn dwingen, ik kreeg er nekpijn van toen ik er naar keek :oo

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:32

Bedankt voor je opmerking, heb ik echt wat aan over dit onderwerp ! :-)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:33

Ik heb vroeger ook met bit gereden, en pas toen ik leerde wat een bit is, heb ik mij een ander hoofdstel gekocht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:35

Xiniee schreef:
Bedankt voor je opmerking, heb ik echt wat aan over dit onderwerp ! :-)

Mss niet, maar je kunt er wel je voordeel mee halen. Je doet nu een beetje denigrerend naar mensen die met bit rijden en belerend. Dit zorgt er niet voor dat mensen sneller je teksten serieus nemen. Ik ben na de eerste alinea al gestopt met lezen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:39

Ik weet niet echt wat ik fout doen, zet mezelf dan uit deze discussie.
Nog veel plezier !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:40

Xiniee schreef:
Ik weet niet echt wat ik fout doen, zet mezelf dan uit deze discussie.
Nog veel plezier !

Een discussie houdt in dat je ook tegengas kan krijgen en dat mensen graag willen weten waarom je een bepaalde mening hebt.

Je gaf zelf aan heel goed over dit onderwerp te kunnen discussiëren, en het is dan ook jammer dat je je terugtrekt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 27-08-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:41

Ja, dat vind ik ook. Het komt zo over alsof iedere bitrijder het bit in de mond van het paard propt en de hele tijd loopt te zagen. Dat is NIET het geval. Er zijn zeker ruiters die dat doen, maar die ruiters heb je ook bij bitloze hoofdstellen, die de hele tijd lopen te trekken dus, of een hack kopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:43

Xiniee schreef:
Heel mijn tekste lezen he, onwettende Bit-lovers.

Plaats die tekst nog eens en dan onderbouwd met echte wetenschappelijke onderzoeken en feiten. Ik ben mij al enige jaren aan het verdiepen in de mogelijke effecten van het bit en ik heb heel veel gelezen, maar er is geen één enkele feit wat wetenschappelijk ondersteund is over het feit dat een bit daadwerkelijk zoveel schade (en dan bedoel ik bij goed gebruik) zou aanrichten. En dan doel ik oa. op het boek van dr. Cook wat ik in mijn bezit heb.

Het bit werd vroeger inderdaad gebruikt om door middel van pijnimpulsen het paard iets duidelijk te maken, maar dan heb ik het wel over de Cavalerie-tijd. Hedendaags is men ontwikkeld op dit gebied en heeft men er meer verstand van gekregen dat je door middel van minieme druk (let op minimale druk = geen pijn!) meer duidelijk kan maken aan je paard dan zoals men dat vroeger heeft gedaan.

En houdt alstublieft (iedereen!) eens op met al die over-the-top gruwelverhalen over bit(loos). Want een harde ruiterhand zorgt met een bit(loze) optoming altijd voor pijn bij het paard (dr. Cook is hier heel goed in, in zijn boek).

Tot slot (en dan stop ik met deze altijd vicieuze cirkel-discussie) respecteer elkaar nou eens hier! Er gaan veel meer wegen naar Rome dan die ene weg die jullie behandelen. Iedere ruiter wil het beste voor zijn paard en doet dat op de manier die hij/zij het beste vindt en een goed mens past zich aan als diegene ziet dat het paard ongerief heeft. Of dat nu met bit of zonder bit is.

Een bit is echt niet zo verkeerd bij goed en verstandig gebruik, maar dat geldt hetzelfde voor de bitloze optomingen. Eigenlijk met alles.

Het maakt een mens geen slecht mens als hij bit(loos) rijdt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-08-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:45

Magda_90: Amen. Daarmee haal ik nu het puntje weg van dit topic, want helemaal eens wordt men het nooit :Y)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:58

Xiniee schreef:
@Orlando en Copjekop;

Hoe weet jij dat dat paard het bit geen probleem vind ?
Door een strenge ruiter of gewoon omdat paarden te braaf zijn laten ze het niet meer merken waneer ze met iets niet akkoord gaan.
Hier zijn veel mensen die echt voor hun paard het beste willen, maar ook veel mensen die gewoon hun paard mooie en onnatuurlijk willen zien trippelen, met natuurlijk een hoooop ijzerwerk want zonder ijzerwerk kan het blijkbaar niet. Waarom niet eens proberen ?

IK durf te zeggen dat ik er redelijk kijk op heb nu ik ruim 25 jaar in de paarden zit.

Zo was er laatst iemand bij mij op stal aan het rijden waar ik echt uren naar zou kunnen kijken, vriendelijke hand, ontspannen paard, nette houding van de ruiter, speelse oren van het paard en een los hangende staart, tuig wat goed paste.
Ik heb toen zelfs nog tegen mijn stalhouder gezegd dat als iedereen zo zou rijden de paardenwereld een stuk vriendelijker zou zijn.

Maar meestal sta ik bij de bak met mijn ontzichtbare schaar om die arme paardenmondjes te bevrijden van die ruwe handjes.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:49

Xiniee schreef:
Voor al die mensen dat denken dat het bit geen kwaad doet !!!
Ik wil pas terug commentaar als dit meerdere keren is gelezen !

De kreet: een optoming - met of zonder bit - is zo hard of zo zacht als de ruiterhand.
Veel ruiter willen hiermee zeggen dat een bit de normaalste zaak van de wereld is, de uitspraak is maar deels waar.
Niet elk bit is net zo zacht als de hand van de ruiter. Drukt, knijpt of knelt het mondstuk in de tong, gehemelte, onderkaak of wangslijmvliezen, tegen de (wolfs)kiezen, in de mondhoeken of waar dan ook in de mond, dan kan een ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, dan heeft het paard toch pijn, bij bitloos is dit uitgesloten.
Er zijn nog altijd te ruiters die gewoon een bit in de mond van hun paard proppen en lekker gaan hobbelen.

Nee met die kreet wil men zeggen dat zowel bit als bitloos hard kan zijn voor een paard. Je bekijkt het nu maar van een kant. Waarom is pijn bij bitloos uitgesloten? Stel, mijn paard schudt met het hoofd terwijl ik rijd (met bit) dan is dat meteen 'ow wat zielig ze heeft pijn' en stel dat een paard dat een paard dit doet die bitloos word gereden dan is het vaak 'lekker hè? dat ze daar de ruimte voor hebben'. Dat noem ik met twee maten meten. Ik zeg trouwens niet dat dit letterlijke opmerkingen zijn maar dit is wel zoals het op mij overkomt.

Xiniee schreef:
Want hoe 'normaal' en 'vanzelfsprekend' een bit voor veel mensen ook is, feit blijft dat ieder paard aan een bit heeft moeten wennen en dat ieder paard een bit heeft moeten leren accepteren.
Een paard dat bitloos wordt bereden moet zich niet aanpassen.
Zonder bit in de mond is voor een paard veel natuurlijker en 'vanzelfsprekender'.

Je haalt het woord aanpassen nu uit zijn verband, er word bedoeld dat het paard moet switchen van met bit rijden naar zonder bit rijden.

Xiniee schreef:
Te denken valt aan de vorm (dikte, breedte en lengte) van de tong, de dikte en overmatigheid van de wangslijmvliezen, de breedte en diepte van de onderkaak, de hoogte en de gevoeligheid van de lagen, de lengte van de mondspleet en de conditie van het gebit is er in een paarden mond geen plkaats voor een bit, paarden mond is er ook niet voor gemaakt !

De mond is erg gevoelig, vol zenuwen en De zenuwen die in het hoofd lopen (bijv. rond de neus), liggen veel beter beschermd, namelijk door de huid het haar en huidvet.

Wat wil je precies zeggen? De mond is gevoelig, ja oke. Wie zegt dat een paard dan per defenitie pijn heeft?

Xiniee schreef:
De mond is nòg gevoeliger gedurende de eerste 5 levensjaren van het paard, wissel van de tanden, dus het is absoluut gek om de eerste 5jaar van je paard er een bit in te steken !!!!
twee flinterdunne randen van de onderkaak, daar ligt het bit op met daaronder bot. Kan niet anders als pijnlijk zijn.

Ook duwt het bit in het gevoellig gehemlte, zeker met een "notenkraker" bit.

Noten kraken doe ik als ik noten eet. Ben het wel met je eens dat dat niet fijn is voor een paard.

Xiniee schreef:
Het bit ligt bij een paard op de tong. Geen ruimte dus.
Bij veel paarden wordt het bit te laag ingehangen. Een bit dient ongeveer een duimbreedte voor de voorste kiezen te liggen. Ligt het lager, dan heeft het paard pijn.
Er komt zowiezo druk op het bit, zachte hand of niet.[/quote']

Het is bewezen dat er druk komt in de paardenmond, zelf met losse teugel.
Bij een bitloos is dit, niet een leren band weegt niks voor een paard, een bit wel.

Heb jij natuurkunde? Zelfs kleding op je lichaam geeft druk. Wanneer er massa en zwaartekracht is, is er altijd druk zelfs met bitlooshoofdstel. Zeg niet dat er geen druk is want dat is de allergrootste onzin die ik dan ooit heb gehoord. Tenzij een bitlooshoofdstel geen massa heeft, dan geef ik je helemaal gelijk. En wie zegt trouwens dat druk slecht is? Ik rijd met contact, ook druk dus. Vandaag was mijn paard geweldig licht in de mond, simpelweg heerlijk gereden. Paard had geen pijn, was super geconcentreerd. Als ik te hard ben in mijn hand of ze heeft pijn dan lig ik er naast.

Xiniee schreef:
Waarom rijd je met een bit ??? Om toch meer controle te hebben ?
Dan zouden ze toch een auto in de mond van een olifant moeten leggen als ze een uitstapje maken.
Ieder paard kan bitloos gereden worden, en iedere ruiter zou het bitloos moeten kunnen, omdat het zonder bit werkelijk op het rijden aankomt.

Dus met bit komt het niet op rijden aan? Oke, ik zal het tegen alle goede ruiters zeggen die met bit rijden en hun paarden altijd super aan het lopen hebben. Dit is werkelijk waar een belediging voor alle ruiters met bit, bovendien haal je jaren lange ervaring nu in 1 zin onderuit, niet erg respectvol.

Xiniee schreef:
Wanneer ik uiteindelijk bepaalde oefeningen met mijn paard voor elkaar krijgt, is dat natuurlijk geweldig zeker omdat; wij het dan voor elkaar hebben zonder de dwang en inwerking van een metalen voorwerp in de paardenmond.
En paarden verdienen beter; paarden zijn tenslotte edele dieren.
Als je er eens over nadenkt is het bit de domste uitvind ooit, we streven enkel naar mach met het bit. Pijnlijke macht inmiddels.

En weer haal je jaren ervaring onderuit. Paardrijden is altijd een lichte vorm van dwang, het hele houden van dieren. Daar valt ook bitloos onder.

Xiniee schreef:
Zonder bit zul je voelen wat het werkelijke rijden is, namelijk het rijden vanuit je centrum, met je balans, je houding en zit, je energie, je focus, je spanning en ontspanning, en je verbinding met je paard. Het paard kan zich niet meer kan "vastzetten" op het bit en moet nu zoeken naar z'n eigen balans en aanleuning, en werkelijk op vier benen gaan lopen, wat dan best moeilijk blijkt te zijn. Het bit is een blokade van het rijden met jou paard, (niet me bit maar met je paard is eingelijk de bedoeling !)

Mijn paard zet zich niet vast op het bit, dan vier ik de teugels iets, druk bij met mijn poedersuiker en neem weer contact aan. Kijk nog van achter naar voor ook. Verder ga ik er niet op in omdat er weer een respectloze uithaal word gemaakt naar alle ruiters die met bit rijden.

Xiniee schreef:
In dit opzicht is bitloos dus veel 'fijner' en 'lichter' in de trant van dat je minder 'technische' en zichtbare (en voelbare) hulpen hoeft te geven en veel meer in verbinding bent met je paard.

Heb je dit zelf getypt? Anders zou ik graag een brondvermelding willen zien.

Nog even iets ik heb het een aantal pagina's geleden met liljebo gehad over een mogelijke overstap naar bitloos, uiteindelijk kies ik hier niet voor. Liljebo heeft dit geaccepteerd en er waren al zeker geen aanvallen jegens mij of welke bit rijder dan ook. Kijk dan wil ik nog er serieus over nadenken maar meid serieus hier staan zo ontzettend veel aanvallen in dat bijna elke bitrijder een afkeer tegen bitloos zou krijgen. Ik snap dat je het beste voor hebt met alle paarden en dat is natuurlijk geweldig maar als je echt mensen wilt overtuigen moet je een stuk neutraler zijn in je posts.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:00

Oh hoe precies dan? Ik krijg nl altijd hetzelfde verwijt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:06

SOms krijg ik het idee dat mensen die denken dat het bit kwaad doet, dat die mensen niet eens met een bit overweg kunnen.

Rijd zelf bit en bitloos. Meestal bitloos buiten en met bit in de bak
Vind het relaxt om met hackamore te rijden, hij is wel erg scherp maar prima mee te rijden :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:45

Na deze post ga ik toch echt uit de discussie.
Wou toch even sorry zeggen voor mijn gemeen, gefustreerd gedrag, zeker respecteur ik jullie meningen ! :=
Ik heb mijn tekste opnieuw geschreven hoe het hoort;

"Een optoming - met of zonder bit - is zo hard of zo zacht als de ruiterhand."
De uitspraak is naar mijn mening maar deels waar.

Het bit kan veel schade aanrichten die we niet zien, maar die er wel is. Het bit drukt, knijpt in de tong, gehemelte, onderkaak of wangslijmvliezen, tegen de (wolfs)kiezen, in de mondhoeken of waar dan ook in de mond.
Bij bitloos is dit uitgesloten.

Want hoe 'normaal' en 'vanzelfsprekend' een bit voor veel mensen ook is, feit blijft dat ieder paard aan een bit heeft moeten wennen en dat ieder paard een bit heeft moeten leren accepteren.
Zonder bit in de mond is voor een paard veel 'vanzelfsprekender'.

Te denken valt aan de vorm (dikte, breedte en lengte) van de tong, de dikte en overmatigheid van de wangslijmvliezen, de breedte en diepte van de onderkaak, de hoogte en de gevoeligheid van de lagen, de lengte van de mondspleet en de conditie van het gebit is er in een paarden mond geen plaats voor een bit

De mond is erg gevoelig, vol zenuwen en de zenuwen die in het hoofd lopen (bijv. rond de neus) liggen veel beter beschermd, namelijk door de huid, het haar en huidvet.

De mond is nòg gevoeliger gedurende de eerste 5 levensjaren van het paard, wissel van de tanden. Het is absurd om de eerste 5 levensjaren van het paard een bit te gebruiken.

Twee flinterdunne randen van de onderkaak, daar ligt het bit op. Natuurlijk waneer het paard het bit aanvaarde zal hij minder of geen pijn meer ondervinden met een goede ruiter, maar dat kost tijd. Zeker als je weet dat een paard, ook zijn gebit, tot zijn 7 blijven veranderen en groeien.

Ook duwt het bit in het gevoellig gehemlte, zeker met een "notenkraker" bit. (enkelgebroken bitje).

Het is bewezen dat er druk komt in de paardenmond, zelf met losse teugel.
Bij een bitloos is dit niet, een leren band die op het paardenhoofd ligt weegt niks voor een paard, een bit dat in de mond ligt wel, zwaartekracht heet dat.

Vroger werg er met bitten gereden voor meer controle te hebben op het paard, terwijl dit natuurlijk fout was.
Ieder paard kan bitloos gereden worden, en iedere ruiter zou het bitloos moeten kunnen, omdat het zonder bit een heel andere ervaring is, die de ruiter enkel bijschaaft bij het paarden houden en berijden.

Wanneer ik uiteindelijk bepaalde oefeningen met mijn paard voor elkaar krijgt, vind ik dat geweldig, Zeker omdat; wij het dan voor elkaar hebben zonder de dwang en inwerking van een metalen voorwerp in de paardenmond.

Zonder bit geloog ik dat het meer aankomt vanuit je centrum, met je balans, je houding en zit, je energie, je focus, je spanning en ontspanning, en je verbinding met je paard omdat er dan minder steun en druk komt op de paardenmond die de ruiter zelf geeft. Het paard kan zich niet meer "vastzetten" op het bit en moet nu zoeken naar z'n eigen balans en aanleuning, en werkelijk op vier benen gaan lopen, wat dan best moeilijk blijkt te zijn. In de slechtste gevallen is het bit zelfs een blokade van het rijden met jou paard

In dit opzicht is bitloos dus veel 'fijner' en 'lichter', of toch hoe ik het ervaar. Dat je minder 'technische' en zichtbare (en voelbare) hulpen hoeft te geven en veel meer in verbinding bent met je paard, heeft mij de doorslag gegeven voor mijn overstap naar bitloos.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:06

Als je beweringen neer zet, ga dan eerst na of ze wetenschappelijk bewezen zijn...

Citaat:
Het bit kan veel schade aanrichten die we niet zien, maar die er wel is. Het bit drukt, knijpt in de tong, gehemelte, onderkaak of wangslijmvliezen, tegen de (wolfs)kiezen, in de mondhoeken of waar dan ook in de mond.
Bij bitloos is dit uitgesloten.

Bitloos werkt ook door middel van druk, alles werkt d.m.v. druk, dat is nu eenmaal de zwaartekracht. Dus ja, ook een bit werkt d.m.v. druk, het is alleen aan de ruiter om deze druk zo laag een aangenaam mogelijk te maken. M.a.w. weer het stukje verstand wat nodig is in de paardenwereld.

Citaat:
Zonder bit in de mond is voor een paard veel 'vanzelfsprekender'.

Maar het blijft abnormaal voor een paard dat er aan alle kanten van het hoofd druk wordt uitgeoefend, dus ook daar moet een paard aan wennen, mét of zonder bit.

Citaat:
Te denken valt aan de vorm (dikte, breedte en lengte) van de tong, de dikte en overmatigheid van de wangslijmvliezen, de breedte en diepte van de onderkaak, de hoogte en de gevoeligheid van de lagen, de lengte van de mondspleet en de conditie van het gebit is er in een paarden mond geen plaats voor een bit

De plaats is over het algemeen genomen wel (exemplaren uitgezonderd), de kunst is alleen om het goede, juiste en passende bit te vinden. Dus weer dat stukje verstand van zaken.

Citaat:
De mond is erg gevoelig, vol zenuwen en de zenuwen die in het hoofd lopen (bijv. rond de neus) liggen veel beter beschermd, namelijk door de huid, het haar en huidvet.

De mond is gevoelig, dat klopt. Maar omdat iets gevoelig is betekend het nog niet dat het pijn doet als er druk op komt, de kunst is alleen om de druk goed te doseren en zo minimaal mogelijk te houden (en ja veel ruiters hebben dat niet in de gaten).

Citaat:
De mond is nòg gevoeliger gedurende de eerste 5 levensjaren van het paard, wissel van de tanden. Het is absurd om de eerste 5 levensjaren van het paard een bit te gebruiken.

Dat is niet absurd, dat is iets om rekening mee te houden.

Citaat:
Ook duwt het bit in het gevoellig gehemlte, zeker met een "notenkraker" bit. (enkelgebroken bitje).

Laat je daar eens meer over informeren, want dit doen maar een bepaald aantal bitten. En het ene paard kan dit juist veel prettiger vinden dan het andere paard, net als met de diverse soorten bitloze optomingen. het is alleen de kunst van de ruiter om er met verstand mee om te gaan.

Citaat:
Vroger werg er met bitten gereden voor meer controle te hebben op het paard, terwijl dit natuurlijk fout was.
Ieder paard kan bitloos gereden worden, en iedere ruiter zou het bitloos moeten kunnen, omdat het zonder bit een heel andere ervaring is, die de ruiter enkel bijschaaft bij het paarden houden en berijden.

Dat is een mening en geen feit waarom een bit slecht zou zijn. Het kan een verreikende ervaring zijn, maar dat is individueel verschillend.

Citaat:
Wanneer ik uiteindelijk bepaalde oefeningen met mijn paard voor elkaar krijgt, vind ik dat geweldig, Zeker omdat; wij het dan voor elkaar hebben zonder de dwang en inwerking van een metalen voorwerp in de paardenmond.

Bitloos werkt ook door middel van druk op het paardenhoofd, dus je bent schuldig aan dwang (al het harnachement werkt d.m.v. dwang!). En een metalen voorwerp in de mond is geen slecht iets, als je er maar met verstand mee om gaan, maar dat is met bitloos net zo.

Citaat:
Zonder bit geloog ik dat het meer aankomt vanuit je centrum, met je balans, je houding en zit, je energie, je focus, je spanning en ontspanning, en je verbinding met je paard omdat er dan minder steun en druk komt op de paardenmond die de ruiter zelf geeft. Het paard kan zich niet meer "vastzetten" op het bit en moet nu zoeken naar z'n eigen balans en aanleuning, en werkelijk op vier benen gaan lopen, wat dan best moeilijk blijkt te zijn. In de slechtste gevallen is het bit zelfs een blokade van het rijden met jou paard

De conventionele dressuur doet dit ook, maar dan wel met onderhoudend contact van voren, daar is niets mee. De klassieke dressuur en western doen het ook zo, maar dan met minder contact van voor, maar wel bit. Met bit of zonder bit, feit blijft dat wat jij noemt iedere ruiter zou moeten nastreven wil het een eenheid vormen met zijn paard.

Ik wil hiermee zeggen dat er heel veel rijstijlen zijn en dat de jouwe er één van is, maar dat het niet DE rijstijl is.

Citaat:
In dit opzicht is bitloos dus veel 'fijner' en 'lichter', of toch hoe ik het ervaar. Dat je minder 'technische' en zichtbare (en voelbare) hulpen hoeft te geven en veel meer in verbinding bent met je paard, heeft mij de doorslag gegeven voor mijn overstap naar bitloos.

Dat is hoe jij het ervaart, en niets mis mee, maar het is geen feit waarom een bit dan maar zo slecht zou moeten zijn.

Ik wil jullie niet de grond in boren, ik ben het alleen zat dat jullie niet lijken te accepteren dat bitloos één van de stijlen is en niet DE beste stijl. Leer nou eens respect te hebben voor de keus van andere ruiters. Als ik achterstevoren wil paardrijden laat mij dan, maar ga niet allerlei 'feiten' verzinnen die niet eens feiten zijn.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-08-11 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:07

Weet je wat ik zo heerlijk vindt, we vallen constant in herhaling met onze (tegen) argumenten, omdat de rest van het topic niet gelezen wordt.
Dat hele ademing belemmeren verhaal heb ik namelijk 6 pagina's terug al weerlegd MET plaatje als onderbouwing. En het komt 2 pagina's geleden WEER terug.
En zo lees ik nog veel meer voorbeelden...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:11

Shahazai schreef:
Weet je wat ik zo heerlijk vindt, we vallen constant in herhaling met onze (tegen) argumenten, omdat de rest van het topic niet gelezen wordt.
Dat hele ademing belemmeren verhaal heb ik namelijk 6 pagina's terug al weerlegd MET plaatje als onderbouwing. En het komt 2 pagina's geleden WEER terug.

Ik lees achter de schermen al heel lang mee, mocht je op mij (oa.) doelen. :)

Over het algemeen: adembelemmering is iets wat ik heel vaak hoor, maar wat alleen voorkomt bij die paarden die rijtechnisch verkeerd worden gereden, zowel met als zonder bit. Dr. Cook heeft het heel mooi verteld in zijn boek, maar het wiebelt van alle kanten. Elk paard wat te diep loopt met verkeerd harnachement wordt belemmerd in zijn ademhaling, en als je zulke voorbeelden aanhaalt dan gaat iedere leek met je meedoen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:17

magda_90 schreef:
Shahazai schreef:

Ik lees achter de schermen al heel lang mee, mocht je op mij (oa.) doelen. :)

Over het algemeen: adembelemmering is iets wat ik heel vaak hoor, maar wat alleen voorkomt bij die paarden die rijtechnisch verkeerd worden gereden, zowel met als zonder bit. Dr. Cook heeft het heel mooi verteld in zijn boek, maar het wiebelt van alle kanten. Elk paard wat te diep loopt met verkeerd harnachement wordt belemmerd in zijn ademhaling, en als je zulke voorbeelden aanhaalt dan gaat iedere leek met je meedoen.

Ben ik het helemaal mee eens, wat dat betreft is het ook zonde dat hij datzelfde niet bitloos heeft onderzocht (naar mijn weten heeft hij dat althans niet gedaan). En ik doelde niet op jou (volgens mij).

Het voelt alleen heel erg alsof alles steeds ge-rewind word :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:23

Bitloos is DE manier van rijden dus waarom zou je dat onder de schijnwerpers leggen.

Zonder gekheid, met bit(loos) is niets mis mee, maar als er feiten voor- of tegen wordt gelegd, zorg er dan voor dat ze wetenschappelijk kloppen, want tot nu toe ben ik ze (nog) niet tegen gekomen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:37

Paard moet overal aan wennen. Wanneer paardlief ergens niet aan went of accepteerd zal dat grotendeels aan de ruiter liggen, zowel bit als bitloos)
Want soms zijn er van die kleine dingetjes die voor je paard veel kunnen betekenen wbt met het accepteren van een voorwerp waarbij een persoon niet eens bij nadenkt, waarna een conclusie wordt getrokken die uiteindelijk nergens op slaat omdat diegene zelf iets verkeerd doet

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:42

magda_90 en Suus_, jullie verwoorden precies mijn mening. Ik vind het opvallend dat jullie niet tot nauwelijks 'gevoelens' opschrijven, dat leest sowieso een stuk fijner.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:45

Bedankt voor het compliment. :)

Gevoelens zijn belangrijk, maar in dit soort discussies verdoezelen de feiten waar het eigenlijk om gaat (wat anders vind ik als je duidelijk aangeeft dat iets een mening en iets een feit is, en niet denkt dat je mening een feit is).