[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:28

hoi hoi bokkers,
Ik heb heel lang zitten twijfelen of ik ook zou vragen of ik wel/niet te groot ben voor mijn pony. Ik ben heel bang dat ik te groot voor haar ben en haar dan ook in de weg zit. Wat vinden jullie?

De eerste foto geeft trouwens totaal geen fijn beeld en dat weet ik, ik had helaas geen andere. Afbeelding

Van voren, een beetje ter aanvulling om een beeld van ons te krijgen.
Afbeelding

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:30

Laatste 2 passen!

Solica schreef:
Vinden jullie een meisje van 1,70 op een D pony van 1,47 passen? Gaat niet om mezelf maar om mijn buurmeisje en haar pony die het laatst aan mij vroeg. Ik vond zelf dat het wel kon. Meisje heeft wel aardig lange benen en de pony is van een gewoon formaat niet heel breed maar ook niet bepaald smal.

Ik ben zelf 1,68 en pas nog (zover ik weet) op een pony van 1,47. Het ligt buiten de bouw van de pony natuurlijk ook aan het gewicht/bouw van het meisje.

Solica

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:34

Meisje is zelf erg dun en de pony is een Fjord, maar zeker geen brede fjord.

@Reusje_xx

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:37

Afbeelding

Even een extra foto van schuin-achter.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:40

Ik vind je bovenlijf wat te lang, maar als je zelf een goede balans hebt vind ik het nog nét kunnen :)

Picasso19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:40

Hoi, vinden jullie dat een meisje van 8 jaar 1,37, niet bepaalt zwaar op een paard van rond de 1,60 past?
Niet dat ze te groot zou kunnen zijn maar of ze te klein is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:41

Laatste 3 passen, maar de eerste en de derde vind ik te lang voor het plaatje.

Picasso ja dat kan wel als ze met haar benen bij de flanken kan.

Picasso19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:46

Afbeelding

Picasso19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:47

Picasso19 schreef:
[ [url=m/qaLhlQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet dat de chaps te groot zijn ze heeft onder tussen al kleineren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:57

XxFyrstaxX schreef:
Laatste 3 passen, maar de eerste en de derde vind ik te lang voor het plaatje.

Picasso ja dat kan wel als ze met haar benen bij de flanken kan.

Mag ik vragen waarom ze met haar benen bij de flanken moet komen? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:30

Bedoel je niet buik? Flanken zitten verder aan de achterkant. Das het plekje wat je vaak met een niet al te lang zweepje aan zou raken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:43

te klein voor een paard is alleen maar een issue voor de liezen en heupen van een kind in de groei..
je moet alleen opletten op het karakter van een paard in zo'n geval.. Het dier moet ook echt naar een klein kind willen luisteren en een klein kind moet weten wat ze doet..

dit vind ik daarvan een heel mooi voorbeeld:

eerst dacht ik nog, wellicht reageert het paard op het commando van de moeder..
later zie je dat het meisje zelfstandig rijdt en niet alleen meelift.
ja hij snijdt af en toe even t bochtje af en ze heft haar armpjes om hem te laten stoppen, maar ze is drie :')
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-07-16 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:46

haha ik zie hem steeds vaker langs komen. heel gaaf dat filmpje.
ergens weet ik wel dat dit meisje en dat paard goed op elkaar zijn ingespeeld. ik zou niet denken dat ze dit ook zo goed kan bij een paard die ze nog nooit heeft gezien...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:56

ik ken m al een poosje sardientje, vind m altijd prima geschikt om in te zetten wanneer de 'kind is te klein voor de pony/paard' kaart op tafel wordt gelegd..

er staat zelfs een filmpje op youtube van toen ze nog 2 was, daar krijgt ze m ook in galop, maar slechts een paar pasjes steeds..

met 5 en 6 jaar staan er een paar filmpjes op waarbij ze een wedstrijdparcoursje springt op een barebackpad zonder stijgbeugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:03

Oh ja, ik bedoel inderdaad buik :P Oeps

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:10

Met zo'n klein kind lijkt het me ook wel leuk om gewoon te leren dat ze haar stem in kan zetten. Of misschien ben ik teveel een men-/rijpaard gewend die heel erg gericht is op stem, dat kan ook. :+
Maar dan heb je al helemaal geen probleem met niet goed bij de buik kunnen, want dat wordt dan minder belangrijk. De fijnere hulpen zullen inderdaad moeilijker te geven zijn dan wanneer zo'n kind wat gegroeid is, maar het zou moeten lukken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:39

Hier vroeger op stal een leuk voorbeeld van een te klein iemand, pony was erg pittig dus het meisje had bij elke uitbarsting 0,0 kans om te blijven zitten.. Lijkt me niet ideaal, daarom kun je dus imo zeker te klein zijn :)

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:39

Wat vinden jullie het maximale gewicht en lengte voor een een Welsh pony van ong. 1.20m?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:14

Lijntje02 schreef:
Wat vinden jullie het maximale gewicht en lengte voor een een Welsh pony van ong. 1.20m?

Hangt helemaal van het plaatje af. Hoe ziet de welsh eruit? wat voor bespiering heeft die? Hoe zit het persoon dat er op gaat zitten? Fotos zijn beter te beoordelen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:59

Een welsh van 1.20m. Als we er vanuit gaan dat de pony ongeveer 250 kilo weegt, dan ligt het maximale draaggewicht ergens tussen de 30 en de 37.5 kilo, inclusief tuig. Dit is met een marge van 12-15% van het (gezonde) gewicht van de pony genomen, waar het hier natuurlijk afhangt van hoe goed de pony in conditie is en of deze voordelig is gebouwd. Weegt de pony minder, dan wordt de draaglast minder en natuurlijk andersom. Kortom, dit is vrij lastig te schatten. Zelfde geldt voor de lengte. Ik zou persoonlijk kijken naar ruiters kleiner dan 1.50m, maar het kan best wel eens voorkomen dat combinaties met grotere maten prima passen. Met goed beeldmateriaal is het inderdaad altijd fijner beoordelen! :)

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:21

_Denise_ schreef:
Een welsh van 1.20m. Als we er vanuit gaan dat de pony ongeveer 250 kilo weegt, dan ligt het maximale draaggewicht ergens tussen de 30 en de 37.5 kilo, inclusief tuig. Dit is met een marge van 12-15% van het (gezonde) gewicht van de pony genomen, waar het hier natuurlijk afhangt van hoe goed de pony in conditie is en of deze voordelig is gebouwd. Weegt de pony minder, dan wordt de draaglast minder en natuurlijk andersom. Kortom, dit is vrij lastig te schatten. Zelfde geldt voor de lengte. Ik zou persoonlijk kijken naar ruiters kleiner dan 1.50m, maar het kan best wel eens voorkomen dat combinaties met grotere maten prima passen. Met goed beeldmateriaal is het inderdaad altijd fijner beoordelen! :)

Bedankt! Ik zocht eigenlijk meer een beetje een schatting zoals dit, omdat ik mijn zusje graag op mijn verzorgpony wil laten rijden. Dat past dan vast wel aangezien ze 1.35m is en ze heeft gewoon normaal gewicht.

Foto heb ik (nog) niet omdat ze er nog niet op heeft gezeten.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:01

Naar aanleiding van hierboven, hoe zwaar is een Fries van 1,64 met een gezond gewicht (denk ik, niet enorm mager, maar ook niet te dik) die niet erg veel bespiering heeft? En kan er iemand van 55 kilo op? Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:08

Iemand van 55 kg kan makkelijk op een fries.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:36

@lijntje02: Ik denk dat een ruitertje van 1.35 een hele leuke combinatie vormt met de welsh! :)
@ lotje_elmo: 55 kilo op een fries lijkt mij ook makkelijk kunnen. Denk overigens dat de gemiddelde fries tussen de 550 en 700 kilo weegt als ik rondgoogle.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:33

Ik zat met 1.60 en 55 kg ook op een fries, ging prima. Waren ook jonge frieze, denk als jij geen 2 meter ben in verband met je lengte, je er prima op kan :)