[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:48

En daarom is grondwerk zo belangrijk. Als hij netjes stil blijft staan met grondwerk, heb je er zoveel meer profijt van met opstappen. Toen ik Um net zadelmak had, ging het bij mij ook mis met opstappen. Ik ben toen heel onzeker geworden en opnieuw begonnen met grondwerk en het opstappen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 20:00

Babootje, je zegt precies hoe ik erover denk!
Nikki, dat lijkt me geweldig! Ik stuur je zo even een appje. Het kan sws pas over een week, omdat hij eerst uit quarantaine moet zijn.
abc, bedankt voor je uitleg! Ik zal als ik een keer tijd heb lekker gaan zoeken en lezen. Dat met dat opstappen wil ik ook rustig gaan doen. Maar wel onder begeleiding van mijn instructrice.
karijn, ik ga ook zeker beginnen met grondwerk. Mijn idee was om dat donderdag te gaan doen, omdat ik dan alle tijd heb.

Vandaag heb ik hem samen mijn verzorgster lekker gepoetst. En even een filmpje om te laten zien dat hij in de stal heel braaf is:

Morgen ga ik toch weer rijden. Ik heb dan les en ik ga dan opstappen en kijken hoe het gaat.
Ik ga hem dan natuurlijk wel vantevoren longeren!

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:58

Succes morgen!

En het valt nog niet mee, een deken opleggen op zo'n reus :')

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:03

Hahahah WoW hij is echt groot!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:03

VisibreTeam schreef:
Misschien ben je even allemaal te snel begonnen met alles... Geef hem even wat meer de kans om aan jou te wennen, aan zijn nieuwe plekje te wennen, aan jouw manier van doen te wennen...

Misschien heb jij wel een te groen paard aan TS verkocht. :D
Aardig dat je TS wil helpen met grondwerken, maar ze heeft dat paard natuurlijk wel gekocht om op te rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:06

Hahahhah kim...!!

Hij kijkt ook echt op een manier van: Zucht... Serieus... Kom op, je kan het best...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:44

Babootje schreef:
VisibreTeam schreef:
Misschien ben je even allemaal te snel begonnen met alles... Geef hem even wat meer de kans om aan jou te wennen, aan zijn nieuwe plekje te wennen, aan jouw manier van doen te wennen...

Aardig dat je TS wil helpen met grondwerken, maar ze heeft dat paard natuurlijk wel gekocht om op te rijden.

Paarden zijn vaak ook zo braaf als de eigenaar ze houdt.. Ik heb de meest duffe knollen zien veranderen door een onduidelijke niet consequente houding van een nieuwe eigenaar. Maar ook de meest onrustige dieren zien veranderen in een mak schaap bij een nieuwe eigenaar. Daar is gewoon niks zinnigs over te zeggen.

Neemt niet weg dat ik denk dat TS misschien een iets handzamer exemplaar had kunnen kiezen, ze is duidelijk erg onzeker en nog onervaren ook heeft ze minder begeleiding dan ik vooraf had gedacht. Dat is een gemiste kans in mijn ogen. Jammer dat ts niet hier in de buurt woont anders had ik dr ook wel een paar keer willen helpen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:05

Babootje schreef:
VisibreTeam schreef:

Wat een vooroordelende reactie.
Mijn verzorgpony is ook helemaal niet meer zoals bij mij bij haar nieuwe eigenaresse, omdat ze anders behandeld is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:12

Ik heb op een handelsstal gereden en echt doodmakke paarden verkocht.
Die leken zadelmak geboren, je reed er zo meer over landwegen met trekkers en die bleven top braaf.
Paarden die zonder problemen en kijken parcoursen sprongen.

Ze stonden bij een nieuwe eigenaar en de troubles begonnen.
Dan kregen we dat paard (tijdelijk) terug en er was niets meer aan de hand.

Verschil is wel, ben je duidelijk, ben je consequent ben je bang of niet.
Dat kan een paard totaal anders maken. Ook de paarden waar je dat nooit bij verwacht had.

En ik lees hier ook een erg onzekere ts.
Eerlijk gezegd meende ik ook dat zij in haar rijden verder was door eerdere topics dan wat ik nu zie aan filmpjes.
En dan zijn er nog niet zo heel veel goedzakken die braaf blijven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 16:18

Just_bo, dank je!
maralyn, ja, gelukkig is hij echt doodbraaf met Sophie erbij! Ik was echt bang dat zij wel bang was geworden, want toen ik terugkwam met hem nadat ik was gevallen, keek iedereen in de les echt doodsbang. Gelukkig vind ze hem nog steeds heel lief!
MarjanB, ik heb hartstikke veel begeleiding! Waar haal jij uit dat ik dat niet heb? Toen ik opstapte, had iemand hem echt wel vast, maar hij bokte zo hoog en hard, dat het gewoon gevaarlijk was om te blijven vasthouden. Dat begrijp ik echt heel goed! En ik had idd voor iets bravers kunnen kiezen, maar ik vond hem zo leuk, en hij was daar ook braaf, dus ben ik toch eigenwijs geweest en heb hem gekocht. Wel lief dat je het me aanbiedt!
bruintje, ik ben over het algemeen niet zo onzeker. Het enige wat ik eng vind is het opstappen, want als hij dan gaat, heb je helemaal niks. Wat ik ook heb gemerkt idd. Waar dacht je dan dat ik was met rijden? Over het algemeen ziet het er wel iets beter uit, maar het was natuurlijk een van de eerste keren. Oreo was een van de weinigen die wel braaf bleef haha. Maar Oreo was gewoon een once in a lifetime paard. Die kom je echt niet vaak tegen. En ik ga er gewoon van uit dat het met Shan helemaal goed gaat komen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:28

Kimmie25501 schreef:
Just_bo, dank je!
maralyn, ja, gelukkig is hij echt doodbraaf met Sophie erbij! Ik was echt bang dat zij wel bang was geworden, want toen ik terugkwam met hem nadat ik was gevallen, keek iedereen in de les echt doodsbang. Gelukkig vind ze hem nog steeds heel lief!
MarjanB, ik heb hartstikke veel begeleiding! Waar haal jij uit dat ik dat niet heb? Toen ik opstapte, had iemand hem echt wel vast, maar hij bokte zo hoog en hard, dat het gewoon gevaarlijk was om te blijven vasthouden. Dat begrijp ik echt heel goed! En ik had idd voor iets bravers kunnen kiezen, maar ik vond hem zo leuk, en hij was daar ook braaf, dus ben ik toch eigenwijs geweest en heb hem gekocht. Wel lief dat je het me aanbiedt!
bruintje, ik ben over het algemeen niet zo onzeker. Het enige wat ik eng vind is het opstappen, want als hij dan gaat, heb je helemaal niks. Wat ik ook heb gemerkt idd. Waar dacht je dan dat ik was met rijden? Over het algemeen ziet het er wel iets beter uit, maar het was natuurlijk een van de eerste keren. Oreo was een van de weinigen die wel braaf bleef haha. Maar Oreo was gewoon een once in a lifetime paard. Die kom je echt niet vaak tegen. En ik ga er gewoon van uit dat het met Shan helemaal goed gaat komen!

Ik bedoel met begeleiding iemand van wie je les hebt en die je kan leren om een paard rustig laten stil te staan, opvoeden en onderhouden in dat gedrag :) Gewoon dagelijks iemand die je kan helpen als je even onzeker bent en weet wat dan het beste is om te doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:33

Natuurlijk gaat het helemaal goed komen!

Ik vind je ook onzeker als je zegt dat hij hard gaat. Dat je zijn hoeven uitkrabben eng vind.
Opstappen eng, maar je schreef ook daarna met stappen was ik super bang.
Dat soort berichtjes maak ik op dat je algemeen onzeker bent.
En ik weet niet waarom, die indruk had ik eerder gewoon niet van je.
En dat je je handen meer op de plaats zou kunnen houden met lichtrijden, dus wat onafhankelijker zou zitten,
Dat maakt niet uit hoor, bedoel het ook niet raar. En het is allemaal te leren :)
Maar dat zijn wel dingen waarop paarden kunnen reageren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:14

Je kan samen groeien met Shan maar ik denk dat de begeleiding die je nu krijgt er niet op gericht is om jou met Shan te helpen. Je instructrice zal zonder twijfel goed zijn zodra je erop zit in de les maar er omheen vind ik dat je ander soort begeleiding nodig hebt. En daarmee bedoel ik niet iemand die Shan vasthoudt als je opstapt. Maar iemand die je de grondbeginselen van grondwerk leert, iemand die jouw houding, je spanning en onzekerheid kan omzetten in een assertieve houding waaruit Shan opmaakt dat jij in charge bent. Het is een heel groot paard.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 17:20

MarjanB, oh maar mijn instructrice helpt mij ook veel hoor! Maar zij heeft ook een sociaal leven en werk. Ik kan moeilijk iemand verplichten altijd op stal te zijn als ik er ben :')
bruintje, ik weet het niet. Die dingen zijn vooral heel erg wennen denk ik.
Onafhankelijk zitten kan ik al best lang niet zo goed. Dat komt omdat ik met Oreo alleen maar bezig was met zorgen dat hij doorliep, maar als het wat beter gaat met Shan, kan ik meer aan mijn houding gaan werken. Mijn zit is al wel heel erg verbeterd van wat het was, dus we gaan de goede kant op!
karijn, zij kan mij volgens mij ook wel een beetje helpen op de grond hoor, ik heb een keertje zo'n lesje van haar gehad met Oreo. Maar daar gaat Nikki me nu een beetje mee op weg helpen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:22

dat is goed om te horen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:02

Ik lees al vanaf het begin mee en heb nog nooit gereageerd maar wil dat nu toch wel doen. Ik geloof dat het allemaal wel goed komt hoor TS. Je hebt genoeg mensen om je heen en van wat ik begrijp sta je op een grote pensionstal. Het was misschiennanders geweest als je ergens prive stond met je paard en zelf het wiel uit moest vinden. Ik denk dat Shan ook echt wel heel geschikt voor je is en zijn reacties nu zijn helemaal niet vreemd als je bedenkt dat alles nieuw voor hem is.

Gemiddeld duurt het ongeveer een jaar voordat jullie als combinatie helemaal op elkaar ingespeeld zijn dus wat er nu gebeurt moet je je niet te druk om maken. Van leren, meenemen in je ontwikkeling en dooorrrrr. Ik las dat de verkopende partij zelfs bereid is jullie een beetje op weg te helpen dus dat is super.

Shan kan jou nog zoveel leren op paardengebied en dat zal ook zeker gebeuren in de loop der jaren. Laat je niet onzeker maken door commentaar wat je krijgt hier in je topic. Tips zijn altijd mooi meegenomen, kun je weer van leren. Maar verlies het plezier van het hebben van een eigen paard niet uit het oog. Het is maar weinig ruiters gegeven dat ze meteen op een nieuw paard zonder enig probleem wegrijden. Iedereen loopt weleens ergens tegen aan. Dus doe het lekker op jouw tempo, met hulp van je instructrice, stalgenootjes en verzorgster en eventueel de hulp van visibre team, dan komt het echt wel goed.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:37

Dat je paard op het begin bokt is doodnormaal hoor, je doet het bijzonder goed en het komt zeker goed!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:42

maikeltje, bedankt voor je woorden! Ik blijf zeker genieten, en het komt vast helemaal goed. Bij Oreo was ik ook pas na ongeveer 10 maanden helemaal op hem ingespeeld. Helaas heb ik daar niet lang meer van kunnen genieten.
madhatter, dank je!

De les vandaag was heel fijn.
Eerst heb ik hem lekker gelongeerd. Daarna hebben we geoefend met opstappen totdat hij helemaal ontspannen was. Toen hebben we ongeveer 20 minuutjes gestapt terwijl mijn instructrice hem vasthield. Daarna ben ik weer rustig afgestapt. We moeten gewoon weer even vertrouwen vinden. Vrijdag heb ik weer les, en dan gaan we als het goed gaat rustig een drafje proberen.
En zaterdag ga ik het weer proberen in de groep. Maar dan pas opstappen als iedereen erop zit. En dan geeft iemand anders de groep les, terwijl mijn instructrice mij helpt. En als het niet lukt, stoppen we. Maar we gaan het wel proberen. Morgen ga ik hem denk ik even longeren, woensdag gaat Sophie hem lekker poetsen en donderdag ga ik beginnen met grondwerk. Op vrijdag gaat hij naar de overkant, uit quarantaine. En dan moet ik kijken hoe hij de poetsplaats vindt. Als hij er meteen achteruit ingaat, of hij gaat er makkelijk omheen, is dat fijn. Anders poets ik hem nog lekker in zijn stalletje.
Ik heb trouwens ook nog een cadeautje gekregen van Sophie, zo lief!
Een vliegenmasker alvast, voor in de zomer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:29

Kimmie, geef het de tijd. Een paard heeft op zijn minst een paar weken nodig om aan zijn nieuwe plekje en aan jou te wennen. Je bent goed bezig geweest vandaag. Lekker in vertrouwen stappen. Hij moet vertrouwen in jou krijgen en jij in hem. Komt vast helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:44

madhatter schreef:
Dat je paard op het begin bokt is doodnormaal hoor, je doet het bijzonder goed en het komt zeker goed!

Nou nou doodnormaal... Een paard bokt niet zomaar. Dan gaat er ofwel iets fout of hij heeft ergens lichamelijk last van. Dat een paard ohz bokt vind ik niet normaal en al helemaal niet gewenst. Bokken uit vreugde of frisheid is wat anders maar zoals ik dat uit het verhaal van TS kan opmaken is dat niet aan de orde.

TS, goed van je hoor dat je het nu rustiger aan doet met hem. Het komt vast goed, hij is jong en jij ook dus er valt genoeg te leren. Alleen maar goed, toch, van leren is nog nooit iemand slechter geworden :). Hopelijk gaat het binnenkort wat soepeler allemaal, maar alles op zijn tijd.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:01

Anoniem schreef:
madhatter schreef:

Nou nou doodnormaal... Een paard bokt niet zomaar. Dan gaat er ofwel iets fout of hij heeft ergens lichamelijk last van. Dat een paard ohz bokt vind ik niet normaal en al helemaal niet gewenst. Bokken uit vreugde of frisheid is wat anders maar zoals ik dat uit het verhaal van TS kan opmaken is dat niet aan de orde.

TS, goed van je hoor dat je het nu rustiger aan doet met hem. Het komt vast goed, hij is jong en jij ook dus er valt genoeg te leren. Alleen maar goed, toch, van leren is nog nooit iemand slechter geworden :). Hopelijk gaat het binnenkort wat soepeler allemaal, maar alles op zijn tijd.

IK vind dat doodnormaal, en ik ken ook veel paarden die dit doen, soms omdat ze druk zijn, omdat ze ergens van schrikken etc. Sommige omdat ie in de weg wilt liggen, en ook soms door pijn maar dat hoeft niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:03

Ik vind het ook niet dood normaal.
Het kan uit frissigheid zijn alle andere keren is er wat mis.
Dat kan zeer uiteenlopende redenen hebben maar dood normaal is het zeker niet. En in mijn ogen ook noodzaak het waarom te achterhalen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:06

Hmm ik weet niet hoor. Ik heb op een handelsstal gewerkt/gereden. Ik denk dat ik in dat jaar 30 paarden en pony's heb gereden, waarvan er welgeteld 1 bokte (die uit vreugde/frisheid), 1 steigerde (was toch niet zo zadelmak als we dachten) en 1 rende (die had rugproblemen). heel normaal vind ik het dus niet, maar dat Shan moet wennen is wel duidelijk.

Komt gewoon goed hoor Kim, gewoon doorzetten en er plezier in (proberen te) houden! Ik denk dat jullie veel van elkaar gaan leren!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:21

Ja het kan uit frisheid zijn en dat vind ik DoodNormaal. Maar als er iets mis is niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:21

Bokken hoort niet, punt. Is het koud en paard fris, a la. Schrikken kan ik nog redelijk in komen. Maar buiten dat zie ik geen reden waarom een paard zou moeten bokken, behalve als er iets fout gaat (lees: ruiter gaat te snel, vraagt te veel van het paard die als reactie daarop bokt uit frustratie of onbegrip, vul zelf maar in). Of het dier heeft pijn.