Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:15

Arabesk schreef:
Waarom kan ik alleen met een bit 'bewijzen' dat ik goed genoeg kan rijden :?
Dan kan ik ook wel scheermesjes in de mond leggen en daaraan een touwtje vastmaken en dan heel trots zijn dat ik een bosrit kan maken zonder de mond van mijn paard te beschadigen. Maar waarom zou ik het doen?

Mag ik je er even op wijzen dat een scheermesje NIET hetzelfde is als een bit? Een bit is speciaal gemaakt voor de mond van het paard, zodat het goed ligt, daar is echt wel overnagedacht! Een scheermesje is om haren te scheren, niet om mee te rijden ;) . Als je goed rijdt kan een bit geen kwaad, daar en ik van overtuigd. Een bit is niet gemaakt om een paard pijn te doen, maar om aanwijzingen te geven! Natuurlijk kun je er een paard mee pijn doen, maar om dan te zeggen dat IEDEREEN die met bit rijd het bit in de mond van het paard duwt en het de hele rit door de mond van het paard laat zagen. Ook is dit met bitlozehoofdstellen zo, als je er goed mee om kan gaan kan het geen kwaad. Maar als je de hele tijd druk geeft kan je ook schade aan richten! Ik vind dat als je ECHT natuurlijk wild rijden, je zonder zadel en hoofdstel moet rijden, dus ik vind niet dat mensen die zonder bit rijden mogen zeggen dat de ruiters met bit "onnatuurlijk" rijden. Nogmaals, als je goed om kan gaan met het hoofdstel waarmee je rijdt, kun je geen schade aanrichten, het maakt niet uit of je met of zonder bit rijdt.

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:23

Arabesk schreef:
oh vertel mij eens hoe een bitloos hoofdstel de neus dicht kan knijpen, dit werd me 15 jaar geleden ook al verteld toen ik vroeg hoe een hackemore dan werkte, maar ik kan me er nog steeds geen voorstelling van maken, tenzij je je sokken in de neusgaten van het paard duwt.

Als een bitloos hoofdstel de ademhaling beperkt, dat doen de sperriem en neusriem dat ook, die zitten op dezelfde plek. De sperriem zit zelfs lager dan menig bitloos hoofdstel :)*. Dan hadden alle manegepony's vroeger dichtgeknepen neuzen met de lage neusriem

Afbeelding

die zit nog lager dan menig bitloos hoofdstel

Maar de neus en sperriem zitten niet te strak, als je ze hebt zoals ze horen. Bij een bitloos hoofdstel kun je de neusriem heel strak aantrekken, zodat de ademhaling niet goed gaat, bij een hoofdstel met bit is dit niet mogelijk ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:24

Xiniee schreef:
Dan denk ik toch dat je een fout beeld hebt van een engels hoofdstel, de sperriem dient om de mond van een paard dicht te houden voor als die wilt wijken van de pijn van het bit. Dus wordt de sperriem lekker hard aangetrokken en kan die meer spannen dan een hack waar te hard aan wordt getrokken. Daarbij zal het paard dat zijn mond wilt openen, nog meer druk ondervinden.
Ook geloof ik dat er enkel met ijzer in neusriem iets kan worden beschadigd, anders niet.
Ook neuzen dichtknijpen kan denk ikniet . Of leg me dat dan maar is uit, dan leer ik iets bij :-)

Nee, een sperriempje zorgt voor een stillere ligging van het bit.
Ja en als je hem hard genoeg aantrekt kan een paard zijn mond niet open doen, maar daar zijn ze niet voor bedoelt.
Maar hetzelfde geldt ook voor bitloze hoofdstellen.

Daarnaast ondervindt een paard alleen druk van een (te strakke!) neusriem als hij zijn mond opent.
En hij kan deze druk evt. wel voorkomen door zijn mond niet te openen.
Van de druk van een te strak aangenomen hack kan een paard alleen maar onder de druk uitkomen door zijn hals in te knikken.

aerdenhout1

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:31

ZUCHT... eindeloze discusie word dit.
Laten we er van uit gaan dat zowel de bitloze als.... bit (rijke) bokkers allemaal het beste voor hebben voor hun paard en niemand zijn paard in de weg wil zitten of pijn wil doen!
Ik vind het geweldig als iemand zonder bit zijn paard fijn aan het lopen heeft, maar kan net zo genieten van iemand die het paard MET bit over de rug laat lopen en niet in de mond hangt.

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:32

Even over dat rondje rennen met een balpen tussen je tanden, een bit ligt anders in een paarden mond dan een balpen tussen jouw tanden ;) . Het is dus niet te vergelijken ;)

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:32

aerdenhout1 schreef:
ZUCHT... eindeloze discusie word dit.
Laten we er van uit gaan dat zowel de bitloze als.... bit (rijke) bokkers allemaal het beste voor hebben voor hun paard en niemand zijn paard in de weg wil zitten of pijn wil doen!
Ik vind het geweldig als iemand zonder bit zijn paard fijn aan het lopen heeft, maar kan net zo genieten van iemand die het paard MET bit over de rug laat lopen en niet in de mond hangt.

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:38

@Beckydevos, ik zie niet waarom je er nu "natuurlijk rijden" bijhaalt, wat een onzin zeg. En volgens mij bestaat dat trouwens ook niet.

Verder wordt er helemaal niet en door niemand gezegd dat iedereen die met bit rijdt continue zit te zagen. Dus waarom haal je dat erbij?

Over sommige bitten is inderdaad wat beter nagedacht, maar dat wil nog niet zeggen dat een bit goed in de mond van het paard ligt, zoals jij zegt. Er is namelijk helemaal geen plek in de mond voor een bit.
En ik moet je teleurstellen: een bit is wèl gemaakt om een paard pijn te doen. Aanwijzingen kun je namelijk ook zonder bit geven. Maar dan duurt de opleiding (van zowel het paard als de ruiter) wat langer, en die tijd willen veel mensen niet nemen, alles moet snel snel.

Beckydevos schreef:
Even over dat rondje rennen met een balpen tussen je tanden, een bit ligt anders in een paarden mond dan een balpen tussen jouw tanden ;) . Het is dus niet te vergelijken ;)

Dat is waar. Bij mensen ligt de pen nog op de kiezen en heeft de tong behoorlijk wat bewegingsvrijheid.
Een bit ligt op de zeer dunne en gevoelige lagen en heeft de tong nauwelijks tot geen bewegingsvrijheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:40

JoviBan schreef:
@Beckydevos, ik zie niet waarom je er nu "natuurlijk rijden" bijhaalt, wat een onzin zeg. En volgens mij bestaat dat trouwens ook niet.

Verder wordt er helemaal niet en door niemand gezegd dat iedereen die met bit rijdt continue zit te zagen. Dus waarom haal je dat erbij?

Over sommige bitten is inderdaad wat beter nagedacht, maar dat wil nog niet zeggen dat een bit goed in de mond van het paard ligt, zoals jij zegt. Er is namelijk helemaal geen plek in de mond voor een bit.
En ik moet je teleurstellen: een bit is wèl gemaakt om een paard pijn te doen. Aanwijzingen kun je namelijk ook zonder bit geven. Maar dan duurt de opleiding (van zowel het paard als de ruiter) wat langer, en die tijd willen veel mensen niet nemen, alles moet snel snel.

Hoezo zou een opleiding zonder bit langer duren dan met bit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:50

Beckydevos schreef:
Maar de neus en sperriem zitten niet te strak, als je ze hebt zoals ze horen. Bij een bitloos hoofdstel kun je de neusriem heel strak aantrekken, zodat de ademhaling niet goed gaat, bij een hoofdstel met bit is dit niet mogelijk ;)

Oja hoor, de Anky-aansnoerneusriem :)*.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:51

Natuurlijk paardrijden bestaat wel , althans volgens Hempfling :+. Maar door zijn gezemel was ik een hele tijd bevooroordeeld over 'anders' rijden. Ik vond KFH maar een zweverige sukkel en iedereen die zonder bit reed dus ook _O-

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:53

Joviban..ik kon mijn met bit gereden dressuur merrie..M2...ook zonder bit en zadel rijden, zelfs de overgangen vanuit galop, halt, kon ik zonder iets van hoofdstel zadel doen!
De gevoelige lagen waar jij het over hebt worden gevoelig als er verkeerd word gereden.
Vergelijk de mond ( lagen van het paard) met je eigen scheenbeen, dan kan je door middel van druk een seintje door geven, je voelt het...net als een bitloos.... maar het doet geen pijn!
Als je nu de druk los laat en ineens weer met kracht aan zou zetten, zeker als je dat door b.v verkeerde ophoudingen meerdere keren achter elkaar doet...dan doet dat pijn. Zelfde gebeurd met bitloos, je geeft toch een signaal door, welliswaar niet in de mond, maar dan op de neus/kin!
Maar nogmaals het word een gebed zonder eind en iedereen moet lekker blijven rijden waar hij of zij zich goed bij voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:55

Brainless schreef:
Hoezo zou een opleiding zonder bit langer duren dan met bit?

Bijvoorbeeld, men wil een bepaalde (gymnastiserende) oefening doen met het paard. Dat gaat niet meteen of niet snel genoeg goed; de ruiter krijgt het niet voor elkaar en/of het paard is nog niet klaar voor de oefening. Wat lees, hoor en zie je dan: er gaat (weer) een (scherper) bit in die mond. Opeens lijkt de oefening goed te gaan. Conclusie: de ruiter heeft niks geleerd (heeft niet geleerd deze oefening met de juiste (zit)hulpen te vragen c.q. aan te geven) en het paard heeft slechts gereageerd op een pijnimpuls in z'n mond (door bijv. in te buigen of in te knikken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:59

@aerdenhout1: als ik dat zo lees, dan kun jij prima met je zit & focus rijden. Top!
Maar het scheenbeen van de mens is niet te vergelijken met de lagen (onderkaken) van het paard. Het scheenbeen kun je beter vergelijken met het neusbeen van het paard, dat komt veel meer overeen.
De lagen zijn echt splinterdun en slechts voorzien van een laagje dun en gevoelig slijmvlies.

edit: fotootje:
Afbeelding

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:02

Voor al die mensen dat denken dat het bit geen kwaad doet !!!
Ik wil pas terug commentaar als dit meerdere keren is gelezen !

De kreet: een optoming - met of zonder bit - is zo hard of zo zacht als de ruiterhand.
Veel ruiter willen hiermee zeggen dat een bit de normaalste zaak van de wereld is, de uitspraak is maar deels waar.
Niet elk bit is net zo zacht als de hand van de ruiter. Drukt, knijpt of knelt het mondstuk in de tong, gehemelte, onderkaak of wangslijmvliezen, tegen de (wolfs)kiezen, in de mondhoeken of waar dan ook in de mond, dan kan een ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, dan heeft het paard toch pijn, bij bitloos is dit uitgesloten.
Er zijn nog altijd te ruiters die gewoon een bit in de mond van hun paard proppen en lekker gaan hobbelen.

Want hoe 'normaal' en 'vanzelfsprekend' een bit voor veel mensen ook is, feit blijft dat ieder paard aan een bit heeft moeten wennen en dat ieder paard een bit heeft moeten leren accepteren.
Een paard dat bitloos wordt bereden moet zich niet aanpassen.
Zonder bit in de mond is voor een paard veel natuurlijker en 'vanzelfsprekender'.

Te denken valt aan de vorm (dikte, breedte en lengte) van de tong, de dikte en overmatigheid van de wangslijmvliezen, de breedte en diepte van de onderkaak, de hoogte en de gevoeligheid van de lagen, de lengte van de mondspleet en de conditie van het gebit is er in een paarden mond geen plkaats voor een bit, paarden mond is er ook niet voor gemaakt !

De mond is erg gevoelig, vol zenuwen en De zenuwen die in het hoofd lopen (bijv. rond de neus), liggen veel beter beschermd, namelijk door de huid het haar en huidvet.

De mond is nòg gevoeliger gedurende de eerste 5 levensjaren van het paard, wissel van de tanden, dus het is absoluut gek om de eerste 5jaar van je paard er een bit in te steken !!!!
twee flinterdunne randen van de onderkaak, daar ligt het bit op met daaronder bot. Kan niet anders als pijnlijk zijn.

Ook duwt het bit in het gevoellig gehemlte, zeker met een "notenkraker" bit.

Het bit ligt bij een paard op de tong. Geen ruimte dus.
Bij veel paarden wordt het bit te laag ingehangen. Een bit dient ongeveer een duimbreedte voor de voorste kiezen te liggen. Ligt het lager, dan heeft het paard pijn.
Er komt zowiezo druk op het bit, zachte hand of niet.

Het is bewezen dat er druk komt in de paardenmond, zelf met losse teugel.
Bij een bitloos is dit, niet een leren band weegt niks voor een paard, een bit wel.

Waarom rijd je met een bit ??? Om toch meer controle te hebben ?
Dan zouden ze toch een auto in de mond van een olifant moeten leggen als ze een uitstapje maken.
Ieder paard kan bitloos gereden worden, en iedere ruiter zou het bitloos moeten kunnen, omdat het zonder bit werkelijk op het rijden aankomt.

Wanneer ik uiteindelijk bepaalde oefeningen met mijn paard voor elkaar krijgt, is dat natuurlijk geweldig zeker omdat; wij het dan voor elkaar hebben zonder de dwang en inwerking van een metalen voorwerp in de paardenmond.
En paarden verdienen beter; paarden zijn tenslotte edele dieren.
Als je er eens over nadenkt is het bit de domste uitvind ooit, we streven enkel naar mach met het bit. Pijnlijke macht inmiddels.

Zonder bit zul je voelen wat het werkelijke rijden is, namelijk het rijden vanuit je centrum, met je balans, je houding en zit, je energie, je focus, je spanning en ontspanning, en je verbinding met je paard. Het paard kan zich niet meer kan "vastzetten" op het bit en moet nu zoeken naar z'n eigen balans en aanleuning, en werkelijk op vier benen gaan lopen, wat dan best moeilijk blijkt te zijn. Het bit is een blokade van het rijden met jou paard, (niet me bit maar met je paard is eingelijk de bedoeling !)

In dit opzicht is bitloos dus veel 'fijner' en 'lichter' in de trant van dat je minder 'technische' en zichtbare (en voelbare) hulpen hoeft te geven en veel meer in verbinding bent met je paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:02

@Joviban
De mensen die ik ken, gaan echt niet over op een scherper bit omdat een bepaalde oefening niet goed gaat. Natuurlijk zijn er wel zulke ruiters, maar dat heeft niets met bitloos/bit te maken.
Want als zulke ruiters bitloos zouden rijden, pakken ze ook naar een scherpere optoming (zoals de hackamore).

Voor het beleren van een paard maakt het (gemiddeld gesproken) absoluut niet uit of je beleerd met of zonder bit. Wel willen de meeste mensen hun paard met bit ingereden hebben.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:03

Heel mijn tekste lezen he, onwettende Bit-lovers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:05

@Xiniee
Er zijn genoeg paarden die zowel goed lopen op bitloos als met (een goed passend) bit.

Als bitloos zoveel fijner is voor deze paarden (die beide kennen), dan zouden ze met bit vervelender zijn dan met bitloos. Maar ze lopen met beide goed.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:06

Heb je mijn tekste goed gelezen ? Als dat zo was zou je meteen een bitloos hoofdstel gaan kopen, anders snap je de werking van het bit nog niet.
Ik ben steeeenhard in het discusieren over zo'n dingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:07

Xiniee schreef:
Heb je mijn tekste goed gelezen ? Als dat zo was zou je meteen een bitloos hoofdstel gaan kopen, anders snap je de werking van het bit nog niet.
Ik ben steeeenhard in het discusieren over zo'n dingen.

Lees je wel wat ik schrijf....

Je hebt genoeg paarden die goed lopen op beide....
Waarom lopen ze dan ook goed op het bit als dit zoveel vervelender is dan bitloos??

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:11

Omdat paarden niet de baas zijn in de kudde van ruiter en paard, paard gehoorzaamt.
Ik zou als paard ik niet anders durven en ik met ijzer in m'n buik wordt geprikt en ge zweep slaagt (rare zin).
Het is ongeloofelijk miljoen keer super veel keer bewezen dat een bit pijn doet, en het paard een lange tijd nodig heeft om het bit te leren aanvaarden en het zelf goed te leggen in de mond zodat de druk verdeeld worrdt.
Miljoen keer bewezen zeg ik u

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:13

@Brainless, waarom lees je zo selectief?

Brainless

@Xiniee
Dus iemand die met bit rijdt gebruikt automatisch veel zijn sporen en zweep...??

Daarnaast accepteren de meeste paarden zonder problemen een bit.
Als je er normaal mee omgaat zullen ze er geen moeite mee hebben.

En als het bit zo vervelend is... waarom heeft een bitloos beleerd paard er ook geen problemen mee om over te stappen op een bithoofdstel??

Brainless

JoviBan schreef:

Hoe bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:16

Brainless schreef:
JoviBan schreef:

Hoe bedoel je?

In mijn vorige post had ik het met name over bitloos en dat men er weer een bit in hangt als het niet zo goed lukt zonder bit.
Een "scherper" bit had ik er tussen haakjes bij gezet, omdat je dat ook vaak ziet gebeuren.
Jij pikt er alleen uit dat men een scherper bit pakt als iets niet lukt. :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:17

Heb jij niet als je nieuw schoenen hebt, dat dat even raar doet, of als je nooit een ring draagt ineens een ring draagt ?
Wat moet dat dan wel zijn, in zo een gevoellige mond (zeker jonger dan 5jaar !) een hard koud bit in de mond, met aansnoerneusriem en waar ook nog eens druk op komt.
Dus jij denkt dat elke paard die altijd al bitloos ie bereden, maar echt altijd, op ouder leeftijd een bit gewoon aanneemt ?

Lees je mijn tekst nog eens ? Een keer of 10