Arabesk schreef:Waarom kan ik alleen met een bit 'bewijzen' dat ik goed genoeg kan rijden
Dan kan ik ook wel scheermesjes in de mond leggen en daaraan een touwtje vastmaken en dan heel trots zijn dat ik een bosrit kan maken zonder de mond van mijn paard te beschadigen. Maar waarom zou ik het doen?
Mag ik je er even op wijzen dat een scheermesje NIET hetzelfde is als een bit? Een bit is speciaal gemaakt voor de mond van het paard, zodat het goed ligt, daar is echt wel overnagedacht! Een scheermesje is om haren te scheren, niet om mee te rijden
. Als je goed rijdt kan een bit geen kwaad, daar en ik van overtuigd. Een bit is niet gemaakt om een paard pijn te doen, maar om aanwijzingen te geven! Natuurlijk kun je er een paard mee pijn doen, maar om dan te zeggen dat IEDEREEN die met bit rijd het bit in de mond van het paard duwt en het de hele rit door de mond van het paard laat zagen. Ook is dit met bitlozehoofdstellen zo, als je er goed mee om kan gaan kan het geen kwaad. Maar als je de hele tijd druk geeft kan je ook schade aan richten! Ik vind dat als je ECHT natuurlijk wild rijden, je zonder zadel en hoofdstel moet rijden, dus ik vind niet dat mensen die zonder bit rijden mogen zeggen dat de ruiters met bit "onnatuurlijk" rijden. Nogmaals, als je goed om kan gaan met het hoofdstel waarmee je rijdt, kun je geen schade aanrichten, het maakt niet uit of je met of zonder bit rijdt. 
. Dan hadden alle manegepony's vroeger dichtgeknepen neuzen met de lage neusriem

. Maar door zijn gezemel was ik een hele tijd bevooroordeeld over 'anders' rijden. Ik vond KFH maar een zweverige sukkel en iedereen die zonder bit reed dus ook