[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:23

Dan heb je een longe die naar het hoofdstel toeloopt en een longe die achter het paard langs loopt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 18:29

Oh, ik denk dat hij dat echt doodeng vindt, hem kennende haha.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:38

Ik vind sowieso dat je vrij vroeg bent begonnen met rijden, een van de eerste paar dagen zat je er al op. Het lijkt me daarom verstandig om een stapje terug te doen. Ga eens lekker poetsen, longeren, leer hem wat dingetjes aan in de omgang die jij nuttig acht, maar ga even niet rijden. Paar daagjes even wennen is geen schande hoor. Dan kan je daarna weer met een schone lei beginnen, dan zijn jullie meer aan elkaar gewend en ben je waarschijnlijk ook wat minder bang.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:41

Stille meelezer: heftig dat je er afgevallen bent! Toch zat het er wel aan te komen, van braaf naar steeds wat meer problemen. Omdat hij ook al rillerig is met poetsen, problemen met opzadelen, met opstijgen, problemen onder het zadel: zadel! Ik vrees dat je zadel toch niet zo goed ligt als jullie denken..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:10

Wat jammer dat je van hem af gevallen bent.

Van te voren longeren is wel een prima idee.
Uitrazen mogen ze van mij nooit.
Moe maken wel door werken.
Longeren of rijden is luisteren en braaf zijn. Punt uit.
En dat punt uit bedoel ik niet naar jou toe. Maar dat is de instelling die ik heb naar het paard toe.
Ik bepaal.

En ik denk dat jij dat ook meer mag gaan doen. :)

Bij een nieuw vreemd paard begin ik altijd streng. Geen mogelijkheid voor iets anders.
Stil staan is stilstaan. Om op de poetsplaats is nu. Een pas naar voren die ik niet wil is direct een pas terug.
Uiteraard beloon ik wel weer direct bij braaf zijn of direct luisteren.

Pas later komen er makkelijker vrijheden.
Dan gaan we pas echt vriendjes worden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 20:38

liekec, ik weet het niet hoor. Aangezien hij in het begin zo braaf was, hebben mijn instructrice en ik toen besloten dat ik wel kon beginnen met rijden. En dat ging ook echt supergoed! Dat zal ik zeker even gaan doen. (misschien rij ik maandag wel qua les, maar dat ga ik even rustig bespreken (dat zal dan wss een opstap lesje zijn)).
zorro, ja daar dacht ik ook aan. Daarom heb ik meteen de zadelmaker geappt. Ik laat haar zsm komen.
bruintje, bedankt voor je tips. Zal ik zeker gaan gebruiken!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:57

Wat goed dat je de zadelmaker laat komen! Het kan inderdaad dat hij daardoor vlucht gedrag/naar gedrag vertoond, heeft mijn paard ook een tijdje gehad.
Ik zou dan dit weekend lekker rijden laten voor wat het is en vooral elkaar op de grond leren kennen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 05:53

Even uit nieuwsgierigheid, welke zadelmaker? Mijn zadel moet ook vermaakt, maar mijn eigen zadelmaker heeft een blessure...

Jammer dat je bent gevallen, maar ook dat hoort erbij (helaas). Ik heb mijn pony 3 manden geleden verhuisd, en ze is nog steeds niet helemaal gewend.

Wat rijden betreft, zou ik niet helemaal stoppen met rijden, dan lijkt het me alleen maar moeilijker worden om daarna weer te gaan rijden... maar fit is wat bij mij zou spelen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 09:39

liekec, ja ga ik zeker doen. Ik ga vandaag gewoon even lekker poetsen, meer hoeft eventjes niet voor mij haha.
Myrth, ik laat Angela Verwijs van vroeger tiptop in Breda (bijna bij Prinsenbeek) komen. Tiptop bestaat niet meer, maar ik had van Angela dat zadel gekocht, dus ik denk dat zij het het beste kan vermaken. Als ze tenminste nog reageert haha. Ze werkt nu bij Chebelle Ruitersport in Chaam.
Ik wil ook niet helemaal stoppen, want anders ben ik inderdaad bang dat ik er niet meer op durf. Daarom ben ik er gisteren ook weer op gestapt meteen daarna.
Wat bedoel je trouwens met fit?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:10

Vergeet ook niet dat een verhuizing óók stressvol kan zijn.
Het is allemaal wennen.
Niet alleen jij bent nieuw. De stal. Omgeving. Paarden. Geluiden. Routine. Alles.
Dat is een hele omslag natuurlijk.

Geef het lekker de tijd.
Maand of drie.
lekker samen wandelen op het erf. Poetsen. Knuffelen. Longeren. Spelletjes doen. Beetje stapwerk en dat langzaam uitbouwen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 10:13

Ja klopt, dat begrijp ik ook zeker.
Ik overleg lekker met mijn instructrice wat we gaan doen.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:15

Goedemorgen!

Toch wil ik ook even reageren. Wat betreft het rustig aan doen.. Shan is nog helemaal niet gewend aan zijn nieuwe plek, wat stress en spannimf oplevert. En dat uit zich dus in dit geval onder andere onder het zadel.

Je moet natuurlijk zelf weten hoe je het aanpakt, maar als het mijn paard was zou ik de komende 2 a 3 weken alleen maar lekker met hem over het erf/ in de bak/ wandelen. En eventueel wat grondwerk erbij. Zo leer je elkaar kennen en kan hij rustig wennen aan zijn hele nieuwe omgeving!

Toen ik mijn paard nieuw kocht, was hij ook heel gespannen en schrok van alles. Die heb ik toen zelfs 2 weken gewoon laten staan (op poetsen na). Totdat hij wat rustiger werd en toen ben ik pas met hem gaan wandelen en pas nog wat weken later voor het eerst gaan rijden.

Op die manier kunnen jullie beide rustig wennen! Ik lees namelijk heel veel stress en spanning bij Shan wat hij duidelijk aangeeft, en daardoor raak jijzelf ook wat gespannen. Het lijkt erop of er op dit moment wat teveel op hem afkomt in 1x.... het gaat hem wat te snel denk ik.

Nogmaals, het is goed bedoeld advies, en je eigen gevoel volgen is natuurlijk het belangrijkste :D

Ik blijf jullie in ieder geval volgen, vind jullie een leuke combi!

Edit: zie dat marylin bijna hetzelfde zegt haha..
Laatst bijgewerkt door Iloscorp op 13-11-16 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:16

Super! ! Dan gaat vast goed komen!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:03

Ik vind ook dat je wel heel vroeg bent begonnen met rijden, maar je weet vast het beste in tegenstelling tot mij haha. Alleen zou ik als ik jou was niet door gaan met rijden als hij zo doet :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 11:40

ilonamandjes, ik kijk gewoon wat mijn instructrice zegt wat we gaan doen.
Hetzelfde bij madhatter.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:42

Goed idee!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 11:43

Ja, zij heeft er ook veel verstand van, en ze zei ook al dat ik ook gewoon veel kan gaan wandelen. Ik ga gewoon rustig even met haar overleggen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:38

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:39

Oeps daar moest 'dit' staan. Ik ga eens op haar site kijken straks! Chebelle ken ik wel in Chaam, zat dat niet eerst bij spinveld? Of wS dat weer een andere?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:46

Oh, ik dacht ook al hahaha.
Ja, die bedoel ik inderdaad. Dat was echt een hele fijne winkel. Ik kon even niet op de naam komen :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:17

Kimmie25501 schreef:
ilonamandjes, ik kijk gewoon wat mijn instructrice zegt wat we gaan doen.
Hetzelfde bij madhatter.

Vind ik ook hoor. Ik denk dat je je maar moet vasthouden aan je instructrice.

Ik vind het in het algemeen wel verstandig om direct te gaan rijden. Ik neem aan dat het paard aan jou is verkocht als braaf rijpaard en geschikt voor jou. Dus zo kan je direct zien / uitproberen of alles klopt. Ik neem aan dat je je paard zo nu en dan ook wil meenemen naar ander terrein. Dan moet hij ook braaf genoeg zijn voor jou.
Ook voor wat betreft zijn gezondheid kun je beter zien wat voor "vlees je in de kuip" hebt onder belasting.
Als je dat zelf moeilijk vindt kun je dat altijd nog aan je instructrice vragen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:10

Jeetje zeg, wat balen dat het niet zo lekker gaat.

Hij is hier overigens niet als 'prinsje' behandeld, maar gewoon als paard :))

Misschien ben je even allemaal te snel begonnen met alles... Geef hem even wat meer de kans om aan jou te wennen, aan zijn nieuwe plekje te wennen, aan jouw manier van doen te wennen... Maar geef ook JEZELF de kans om aan hem te wennen. Voor jou is hij ook nieuw, jij bent voor hem nieuw, zoiets kost even wat tijd.

Als je het ziet zitten kunnen we wel even een datum prikken dat ik je kom helpen? Krijg je even een grondwerk lesje van me, wat tips en tricks om het op een fijne manier voor beiden op te pakken :)

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:14

VisibreTeam schreef:
Jeetje zeg, wat balen dat het niet zo lekker gaat.

Hij is hier overigens niet als 'prinsje' behandeld, maar gewoon als paard :))

Misschien ben je even allemaal te snel begonnen met alles... Geef hem even wat meer de kans om aan jou te wennen, aan zijn nieuwe plekje te wennen, aan jouw manier van doen te wennen... Maar geef ook JEZELF de kans om aan hem te wennen. Voor jou is hij ook nieuw, jij bent voor hem nieuw, zoiets kost even wat tijd.

Als je het ziet zitten kunnen we wel even een datum prikken dat ik je kom helpen? Krijg je even een grondwerk lesje van me, wat tips en tricks om het op een fijne manier voor beiden op te pakken :)

Wat eens super aardig aanbod! Ts dit zou ik met beide handen aannemen :)

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:19

Inderdaad een heel mooi aanbod!

Ik zou ook eerst wederzijds vertrouwen opbouwen in grondwerk. Jij moet leren de leider te zijn en je paard moet ondervinden dat hij je kan vertrouwen als leider. Nu is hij gespannen en jij ook. Met zo'n gemoedstoestand ben je geen betrouwbare leider in je paard zijn ogen. Dus je paard denkt: zie je wel dat het niet te vertrouwen is, want ze vertrouwt het zelf niet! En je hebt heel veel verschil in grondwerk, daar kan je heel wat mee doen en bereiken. Maar iemand moet het je wel leren natuurlijk. Er zijn ook hele goeie boeken van.

Omdat hij inderdaad ook al rillerig en happerig is met poetsen, zou het goed kunnen dat zijn spieren pijnlijk zijn. Kan goed aan het zadel liggen, of omdat hij zich te gespannen houdt met rijden. Nieuwe omgeving, in quarantaine ook geen vriendjes vermoed ik, nieuw angstig en onervaren baasje (bedoel ik niet verkeerd he, iedereen moet het leren) enz. Maar het geeft wel aan dat hij zelf niet goed in zijn vel zit op dit moment.

Ook scheefheid kan een grote rol spelen. Ik vermoed dat jij nog niet heel veel kent van rechtrichten. Als Shan uit zichzelf de neiging heeft om zich scheef te houden, dan overbelast hij zich en krijgt daar ook lichamelijke pijntjes van. Ook dat zal je nog allemaal moeten leren. Elk paard heeft een natuurlijke scheefheid, maar bij de ene is het erger dan bij de andere. Steeds harder willen lopen is ook een teken van een scheef paard (of beter gezegd van een paard wat op dat moment in zijn scheefheid valt). Hij valt op de schouder, buigt niet en moet daardoor steeds sneller gaan om overeind te blijven door de verkeerde spieren aan te spannen. Ook daar kan je veel van lezen en opzoeken! Daar leer je ontzettend veel van.

Komt echt allemaal goed, maar neem de tijd om alles te leren zonder te overhaasten. Ga ook veel lezen, daar leer je veel van en je gaat dan ook begrijpen waarom hij doet zoals hij doet. En je leert het correct oplossen.

Ik begrijp dat je gedacht had dat je gewoon zou kunnen opstappen en rondrijden. Dat valt nu wat tegen, maar hier ga je zoveel van leren, dat je er achteraf blij om bent.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:34

Dit wil ik ook nog eventjes zeggen. Besteed heel veel aandacht aan het rustig kunnen opstappen. De meeste ongevallen met paardrijden gebeuren met het opstappen. Ik spreek uit ondervinding, ik heb er 20 jaar geleden zelf een verbrijzelde ruggewervel mee opgelopen. Was toen nog een jong paard wat schrok tijdens het opstappen en ook weg bokte terwijl ik aan het opstappen was en er nog niet op zat. Heel stom ongeval met grote gevolgen. Is goed gekomen hoor en ik wil je niet bang maken. Maar daarom besteed ik nu heel veel aandacht aan het rustig kunnen/leren opstappen met een degelijke opstapkruk (niet zoiets waar ze met een been in vast kunnen komen te zitten). Ik leer ze te parkeren bij de kruk en ze blijven uit zichzelf helemaal ontspannen staan. Ze blijven ook heel netjes aan een lange teugel staan tijdens het opstappen en verzetten geen voet voordat ik het hen vraag. Voordat we wegstappen, krijgen ze altijd een snoepje (motiveert heel erg hoor en zo weten ze ook dat ze tot dan moeten blijven staan) Maar ook dat moet je rustig opbouwen. Je paard moet leren dat die opstapkruk aangenaam is. Dat hij daar bv telkens even rust krijgt tijdens het grondwerken, zonder dat je in het begin gaat opstappen. Als dat goed gaat ga je op de kruk staan, totdat hij dat ook even normaal vindt en zonder dat je opstapt. En wanneer dat ook goed gaat, ga je pas proberen op te stappen. Dat kan dagen duren en is niet iets wat op 1 dag hoeft. Maar op die manier vertrouwen jullie elkaar wel op de duur.