JoviBan schreef:Brainless schreef:Daarnaast vind ik dat elk paard ook op een bit moet kunnen lopen.
Net zoals jij vindt dat elk paard bitloos moet kunnen, moet elk paard (medische afwijkingen uitgezonderd) met bit gereden kunnen worden.
Hier kan ik het niet mee eens zijn en ik vind het ook grote onzin.
Duizenden jaren geleden - toen men nog gewoon met een touw om de hals van het paard of met een van touw gemaakt halster reed - is men de paarden gaan inzetten om oorlog te voeren. Paarden moesten snel ingereden worden en men moest vooral veel macht en controle over de paarden hebben. Toen bedacht men bij het halster een extra touwtje om de onderkaak, dus door de mond. Dat was het begin van het bit. Dat werkte blijkbaar prima op het slagveld; met veel pijnprikkels het paard dwingen te doen wat men denkt dat nodig is. Het bit is doorontwikkeld en inmiddels is er een grote variatie verkrijgbaar. Maar..., wij voeren geen oorlog meer. Wij hebben paarden voor ons plezier, voor onze hobby, vanuit liefde, passie en genegenheid. Waarom dan nog steeds een stuk ijzer in de mond. Waarom zou je paard - die jou (als 't goed is) erg dierbaar is - met dat stuk ijzer in moeten kunnen lopen? Ik zie het nut of het voordeel daarvan niet. Sterker nog, ik vind het gruwelijk om dat te willen en te doen.
Mijn oudste paard kent een bit, zelfs twee bitten (S&T). Mijn jongste paard kent geen bit. Welk voordeel heeft mijn oudste nu ten opzichte van mijn jongste? Ik kan het niet bedenken. Ze doen het beide prima zonder bit en ik zie niet in waarom ook mijn jongste met een bit zou moeten kunnen lopen. Misschien kan ze het prima hoor, maar waarom?? Alleen omdat het duizenden jaren geleden ooit eens bedacht is en er sindsdien nog steeds mensen zijn die een bit een noodzaak vinden? Anno 2011 is dat toch echt wel behoorlijk achterhaald, en ijzeren voorwerpen in de monden van onze paarden stoppen is uit de tijd en imo absoluut not done.
Je vergeet te quoten dat als je (men)wedstrijden wilt rijden je wel met bit moet rijden.
Daarom (vind ik!!!) het belangrijk dan mijn!! paarden zowel met als zonder bit gereden moet kunnen worden.