Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:10

JoviBan schreef:
Brainless schreef:
Daarnaast vind ik dat elk paard ook op een bit moet kunnen lopen.
Net zoals jij vindt dat elk paard bitloos moet kunnen, moet elk paard (medische afwijkingen uitgezonderd) met bit gereden kunnen worden.

Hier kan ik het niet mee eens zijn en ik vind het ook grote onzin.

Duizenden jaren geleden - toen men nog gewoon met een touw om de hals van het paard of met een van touw gemaakt halster reed - is men de paarden gaan inzetten om oorlog te voeren. Paarden moesten snel ingereden worden en men moest vooral veel macht en controle over de paarden hebben. Toen bedacht men bij het halster een extra touwtje om de onderkaak, dus door de mond. Dat was het begin van het bit. Dat werkte blijkbaar prima op het slagveld; met veel pijnprikkels het paard dwingen te doen wat men denkt dat nodig is. Het bit is doorontwikkeld en inmiddels is er een grote variatie verkrijgbaar. Maar..., wij voeren geen oorlog meer. Wij hebben paarden voor ons plezier, voor onze hobby, vanuit liefde, passie en genegenheid. Waarom dan nog steeds een stuk ijzer in de mond. Waarom zou je paard - die jou (als 't goed is) erg dierbaar is - met dat stuk ijzer in moeten kunnen lopen? Ik zie het nut of het voordeel daarvan niet. Sterker nog, ik vind het gruwelijk om dat te willen en te doen.

Mijn oudste paard kent een bit, zelfs twee bitten (S&T). Mijn jongste paard kent geen bit. Welk voordeel heeft mijn oudste nu ten opzichte van mijn jongste? Ik kan het niet bedenken. Ze doen het beide prima zonder bit en ik zie niet in waarom ook mijn jongste met een bit zou moeten kunnen lopen. Misschien kan ze het prima hoor, maar waarom?? Alleen omdat het duizenden jaren geleden ooit eens bedacht is en er sindsdien nog steeds mensen zijn die een bit een noodzaak vinden? Anno 2011 is dat toch echt wel behoorlijk achterhaald, en ijzeren voorwerpen in de monden van onze paarden stoppen is uit de tijd en imo absoluut not done.

Je vergeet te quoten dat als je (men)wedstrijden wilt rijden je wel met bit moet rijden.

Daarom (vind ik!!!) het belangrijk dan mijn!! paarden zowel met als zonder bit gereden moet kunnen worden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:12

Yvank_ schreef:
MarvanTom schreef:
Jammer dat er in het keuzemenu niet 'beiden' staat...
Da's ook een optie namelijk.

Voor een ieders veiligheid buiten met bit, is volgens mij ook geregeld in de WVW, maar kan het niet vinden... :oo
In de bak met bit bij arbeid, bitloos of uberhaupt hoofdstel/halster/touwloos.
Da's dan meer 'spelen' en proberen elkaar te begrijpen.
Dat laatste gaat gruwelijk goed op zit en stem, maar ik ga dat echt niet buiten uitproberen.
Heb geen angst oid, vertrouw blind op Tom, maar er kan altijd iets gebeuren en ik wil niet dat er het door mij gezochte artikel WVW voor de voeten wordt gegooid en dat ik aansprakelijk ben voor een samenloop van omstandigheden.

Weet iemand dat artikel waar ik naar zoek?

Dat bestaat niet :)

Weet je dat echt zeker? En hoe weet je dat?
Is dit artikel misschien geschrapt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:12

Arabesk schreef:
Als iemand mij één overtuigend argument kan geven waarom mijn paarden ook een bit zouden moeten kennen ga ik morgen direct aan de slag.

En nu ga ik heel gemeen zijn..... laat maar eens zien dat je een goed gevoel hebt en ga eens met een bit rijden! Dan heb ik het wel over een paard dat is beleerd met een bit, anders word het een ander verhaal, want dan zullen ze die hulp niet direct snappen.
Als jij echt een goed gevoel hebt, doe jij je paard ook geen pijn met een bit!
Dan weet je wanneer je moet meegaan en moet vragen.... en Arabesk ook een bitloos zal in de handen van een strenge ruiter die gaat trekken, pijn doen, op andere plaatsen dan in de mond misschien, maar dan op de neus of de kin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:14

Danique_G schreef:
Of dan moet u helemaal niet rijden gaan rijden als zij alleen reageren op pijnprikkels, hoe wou het paard anders reageren?

Paarden reageren al op de meest subtiele signalen; bij paarden onderling is bijv. een minieme beweging van het oor al een signaal.
Dus je kunt paarden ook met de meest subtiele signalen trainen/rijden. Simpelweg omdat dat hun taal is. Hier is geen pijn voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:14

MarvanTom schreef:
Yvank_ schreef:

Dat bestaat niet :)

Weet je dat echt zeker? En hoe weet je dat?
Is dit artikel misschien geschrapt?

Heeft mijn vader tijdje terug opgezocht aangezien ik mijn pony door medische redenen bitloos rijdt en ik ook veel naar buiten ga.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:15

Waarom kan ik alleen met een bit 'bewijzen' dat ik goed genoeg kan rijden :?
Dan kan ik ook wel scheermesjes in de mond leggen en daaraan een touwtje vastmaken en dan heel trots zijn dat ik een bosrit kan maken zonder de mond van mijn paard te beschadigen. Maar waarom zou ik het doen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:16

aerdenhout1 schreef:
Arabesk schreef:
Als iemand mij één overtuigend argument kan geven waarom mijn paarden ook een bit zouden moeten kennen ga ik morgen direct aan de slag.

En nu ga ik heel gemeen zijn..... laat maar eens zien dat je een goed gevoel hebt en ga eens met een bit rijden! Dan heb ik het wel over een paard dat is beleerd met een bit, anders word het een ander verhaal, want dan zullen ze die hulp niet direct snappen.
Als jij echt een goed gevoel hebt, doe jij je paard ook geen pijn met een bit!
Dan weet je wanneer je moet meegaan en moet vragen.... en Arabesk ook een bitloos zal in de handen van een strenge ruiter die gaat trekken, pijn doen, op andere plaatsen dan in de mond misschien, maar dan op de neus of de kin!

Dat is toch helemaal de vraag niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:19

@MarvanTom, wat bedoel je met de WVW? Iets met verzekering?

Inmiddels is het zo dat men met ingang van 1 juli 2011 ook bitloos het ruiterbewijsexamen kan afleggen
De gehele discussie over niet verzekerd zijn zonder bit is hiermee van tafel, want het KNHS ruiterbewijs is inclusief een WA-verzekering.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:30

JoviBan schreef:
@MarvanTom, wat bedoel je met de WVW? Iets met verzekering?

Inmiddels is het zo dat men met ingang van 1 juli 2011 ook bitloos het ruiterbewijsexamen kan afleggen
De gehele discussie over niet verzekerd zijn zonder bit is hiermee van tafel, want het KNHS ruiterbewijs is inclusief een WA-verzekering.

WVW = WegenVerkeersWet.
Daar staat of stond een artikel in over het paard op de weg qua optoming.

Sowieso is het niet verzekerd zijn onder welke omstandigheden dan ook niet van toepassing.
Als je een goede AVP- verzekering hebt, een WA-verzekering voor particulieren, vallen gedragingen van alle huisdieren (en van jezelf natuurlijk) daaronder, dus waarom zou het KNHS ruiterbewijs een exclusieve meerwaarde hebben als een gewone AVP dit ook dekt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:31

Arabesk schreef:
Waarom kan ik alleen met een bit 'bewijzen' dat ik goed genoeg kan rijden :?
Dan kan ik ook wel scheermesjes in de mond leggen en daaraan een touwtje vastmaken en dan heel trots zijn dat ik een bosrit kan maken zonder de mond van mijn paard te beschadigen. Maar waarom zou ik het doen?

Dat is weer echt het zwart wit denken van Arabesk!
Jij wil zoals gewoonlijk bewijzen dat een bit altijd slecht is en ik zeg dat ook een bitloos hoofdstel in de handen van iemand die rukt en plukt net zo veel kwaad kan doen!
Dus of je nu bitloos of met bit rijd, het komt altijd op de ruiter aan of het plezierig is voor een paard!
Bitloos is/kan ook pijn doen!
Dus als jij gevoel hebt voor een paard als je erop zit, kan je net zo " pijnloos" rijden met als zonder bit, vandaar mijn vraag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:32

Ik geef duidelijk aan in mijn eerdere post dat er nadelen aan het bit kleven die al een rol spelen nog zonder dat je de teugels hebt aangeraakt!

Het gaat niet om rukken/plukken aan bit/bitloos, maar om de nadelen van het leggen van een staaf ijzer in de mond van je paard

- bit verstoort de ademhaling doordat het spijsverteringsreflex op gang komt en daardoor sluit de huig niet altijd even goed

- een paard maakt van nature geen speeksel aan, TENZIJ het iets in de mond heeft (daarom ontstaan ook maagzweren als een paard te weinig ruwvoer krijgt). De aanmaak van speeksel door de aanwezigheid van het bit, zorgt óók voor een verstoring van de ademhaling

Ga zelf eens een rondje hardlopen met een balpen tussen je tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:33

MarvanTom schreef:
waarom zou het KNHS ruiterbewijs een exclusieve meerwaarde hebben als een gewone AVP dit ook dekt?

Goede vraag. :D
Ik denk dat hier een commerciële gedachte achter zit. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:34

MarvanTom schreef:
Als je een goede AVP- verzekering hebt, een WA-verzekering voor particulieren, vallen gedragingen van alle huisdieren (en van jezelf natuurlijk) daaronder, dus waarom zou het KNHS ruiterbewijs een exclusieve meerwaarde hebben als een gewone AVP dit ook dekt?

Die meerwaarde is er ook niet, dus daarom komt het ook amper van de grond. Het is bij sommige verhuur bedrijven dat ze er naar vragen, maar ook dat gebeurt eigenlijk nooit.

Maar goed da's offtopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:35

Arabesk schreef:
Ik geef duidelijk aan in mijn eerdere post dat er nadelen aan het bit kleven die al een rol spelen nog zonder dat je de teugels hebt aangeraakt!

Het gaat niet om rukken/plukken aan bit/bitloos, maar om de nadelen van het leggen van een staaf ijzer in de mond van je paard

- bit verstoort de ademhaling doordat het spijsverteringsreflex op gang komt en daardoor sluit de huig niet altijd even goed

- een paard maakt van nature geen speeksel aan, TENZIJ het iets in de mond heeft (daarom ontstaan ook maagzweren als een paard te weinig ruwvoer krijgt). De aanmaak van speeksel door de aanwezigheid van het bit, zorgt óók voor een verstoring van de ademhaling

Ik ben wel benieuwd hoe het komt dat mijn pony zonder bit schuimt ? Dacht eerst dan het gewenning was maar het blijft aanhouden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:37

Ik rijd drie paarden bitloos en alle drie schuimen ze zonder bit. :')
Dat is dus imo een broodje aap.

Edit: Zonder hoofdstel ook trouwens, gewoon met halsring.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:40

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:43

Arabesk schreef:

Ik kan best een rondje rennen met een balpen tussen mijn tanden hoor.Een bitloos hoofdstel kan...en lees dus KAN..de ademhaling ook verstoren door dicht knijpen van de neus b.v!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:44

oh vertel mij eens hoe een bitloos hoofdstel de neus dicht kan knijpen, dit werd me 15 jaar geleden ook al verteld toen ik vroeg hoe een hackemore dan werkte, maar ik kan me er nog steeds geen voorstelling van maken, tenzij je je sokken in de neusgaten van het paard duwt.

Als een bitloos hoofdstel de ademhaling beperkt, dat doen de sperriem en neusriem dat ook, die zitten op dezelfde plek. De sperriem zit zelfs lager dan menig bitloos hoofdstel :)*. Dan hadden alle manegepony's vroeger dichtgeknepen neuzen met de lage neusriem

Afbeelding

die zit nog lager dan menig bitloos hoofdstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:49

aerdenhout1 schreef:
Ik kan best een rondje rennen met een balpen tussen mijn tanden hoor.Een bitloos hoofdstel kan...en lees dus KAN..de ademhaling ook verstoren door dicht knijpen van de neus b.v!

Een rondje lukt natuurlijk wel. Maar een half uur of nog langer? Dan moet je je tong onder de pen houden hè, dus niet stiekem naar boven brengen om te slikken. ;)

En die ademhaling verstoren, dat is dus wat die Gert van 't Hof doet wanneer hij paarden "inrijdt"? Want hij heeft de neusriem van die halsters altijd vreselijk laag liggen namelijk. Dan zal hij ook wel heel wat neuzen gebroken hebben inmiddels (ook al zo'n fabeltje over bitloos). :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:50

Arabesk schreef:
MarvanTom schreef:

Die meerwaarde is er ook niet, dus daarom komt het ook amper van de grond. Het is bij sommige verhuur bedrijven dat ze er naar vragen, maar ook dat gebeurt eigenlijk nooit.

Maar goed da's offtopic

Ik vind het niet off topic. ;)
Het is bangmakerij en geldklopperij.
Veel mensen weten dit ook gewoonweg niet en dubbel verzekerd zijn is een leuke geldpot voor de KNHS voor de grotere evenementen waar een gewoon lid niet aan deelneemt/ kan deelnemen of uberhaupt komt bezoeken ivm hoge entree-kosten.
Maar goed, dat terzijde.

Dit gedoetje is net zo stom als de bordjes op de manege ala 'wij zijn niet aansprakelijk voor schade' .
Maneges hebben een AVB (aansprakelijkheid voor bedrijven) en die verzekeraar bepaalt of er wel/geen aansprakelijkheid is.
Tuurlijk is het een risico om op een paard te stappen; met of zonder bit, zadel desnoods dekje, maar ook dit heeft grenzen. En mogelijkheden.
Nu ga ik off topic.

Ik weet gewoon echt zeker dat er een WVW artikel is/was over optoming van een paard op de openbare weg.
Misschien kan LDRD hier op antwoorden?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:52

capopjekop schreef:
Ik ben niet gefrustreerd, vind het lichtelijk irritant dat je het zo zwart wit ziet, maar daarom druk ik straks gewoon op het kruisje, das het voordeel van bokt :P Overigens had je op je foto's in je profiel niet echt een boog in je teugels, die stonden namelijk op druk. Kan een momentopname geweest zijn, maar dat kunnen de andere gruwelfoto's uit je profiel ook zijn (waarmee ik het wederom niet goedpraat, probeer gewoon kritisch te kijken). En ook met de problemen met je paard, wellicht was het gewoon een rijtechnisch probleem dat hij niet wilde halsstrekken? Of mss had je wel een bit dat niet bij zijn mond past, of moest de tandarts weer een keer op controle komen?

Die foto's zijn ook al wat ouder, maar daar trek ik me niet voor terug dat ik daar niks mis deed.
Ik heb lessen gepakt de eerste 2maand met hack, juist omdat dat zo zwaar was.
Hack is mijn eigen keuze.
De laatse problemen snap ik niet, ik heb toch als eens uit gelegt waarom ik met een hack rij,
En met bit heb ik nooit problemen gehad, dus blijkbaar was ik op de moment rij technisch genoeg oke, tandarts 1keer per genoeg en of het bit niet past betwijfel ik. Was een dubbelgebroken watertrens, en daarna een enkelgebroken.
Daarna 7soorten bitloze optomingen maar hack was degene waar ik het rustigst mee reed en waar hij het best op reageert. (niet omdat die zo straf is)

Laat ik je anders wat foto's tonen met hack in het begin ? 1ste maand dat ik ermee rijd, wil graag bewijzen dat ik mijn knollies geen pijn doe-deed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:02

Je hebt Arabesk, net als bitten er heel veel soorten in, zeker tegenwoordig zijn de nieuwe modellen niet aan te slepen! En ja, je kan de luchttoevoer met sommige dicht knijpen en met sommige het neusbot/ kin beschadigen!
Ik begrijp dat jij er niet aan wil, maar een paard op de meest natuurlijke manier houden, is er in eerste instantie er al niet op te gaan zitten!
Daarbij is de sperriem niet verbonden aan de teugels, een bitloos wel en dan krijg je een andere werking!
JoviBan als die balben niet strak word aan getrokken en links en rechts door mijn mond word geschoven, kan ik het....mits ik het lichamelijk zou aan kunnen...best een 1/2 uur volhouden hoor!
Nu zit ik zelf niet zo best in mijn lijf...reuma o.a, dus voor mij zou een 1/2 uur rennen al niet haalbaar zijn! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:06

aerdenhout1: Dat kun je 'volhouden' inderdaad. Maar da's toch niet lekker sporten met na afloop een tevreden/voldaan gevoel, of wel? :D Dan denk je na afloop toch ook 'hè gelukkig kan die pen er nu uit'.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:13

aerdenhout1 schreef:
Je hebt Arabesk, net als bitten er heel veel soorten in, zeker tegenwoordig zijn de nieuwe modellen niet aan te slepen! En ja, je kan de luchttoevoer met sommige dicht knijpen en met sommige het neusbot/ kin beschadigen!
Ik begrijp dat jij er niet aan wil, maar een paard op de meest natuurlijke manier houden, is er in eerste instantie er al niet op te gaan zitten!
Daarbij is de sperriem niet verbonden aan de teugels, een bitloos wel en dan krijg je een andere werking!

Dan denk ik toch dat je een fout beeld hebt van een engels hoofdstel, de sperriem dient om de mond van een paard dicht te houden voor als die wilt wijken van de pijn van het bit. Dus wordt de sperriem lekker hard aangetrokken en kan die meer spannen dan een hack waar te hard aan wordt getrokken. Daarbij zal het paard dat zijn mond wilt openen, nog meer druk ondervinden.
Ook geloof ik dat er enkel met ijzer in neusriem iets kan worden beschadigd, anders niet.
Ook neuzen dichtknijpen kan denk ikniet . Of leg me dat dan maar is uit, dan leer ik iets bij :-)