Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:45

easygoing schreef:
Als je een hengst niet zonder stang en trens kan rijden heeft dat nog niets met de opvoeding van de hengst te maken maar met het rijtechnische vermogen van de ruiter/amazone. Dekhengst of niet.

Nog een toevoeging over het sporengebruik
Als je je paard zonder sporen niet normaal netjes kan rijden dan zit er ook iets heel erg fout.
Je sporen dienen om je hulpen te verfijnen en niet om je paard erop rond te laten lopen.
Dus de conclusie is net zoals het stang en trens gebruik bij hengsten dat er dan heel wat schort aan het rijtechnische vermogen van de ruiter/amazone.

Eske_B

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 07:36

En een hengst hoeft niet persé wild te zijn, mits hij netjes opgevoed is.

Iedere lente/zomer komt er bij mijn verzorgpony's een paar weken een hengst lopen. Heerlijk beestje, prima opgevoed, heel braaf. Je kan er zo een meisje van 4 jaar op zetten, dus een hengst hoeft niet wild te zijn, als ie maar netjes is opgevoed.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:09

EskeGirl schreef:

Iedere lente/zomer komt er bij mijn verzorgpony's een paar weken een hengst lopen. Heerlijk beestje, prima opgevoed, heel braaf. Je kan er zo een meisje van 4 jaar op zetten, dus een hengst hoeft niet wild te zijn, als ie maar netjes is opgevoed.

Maar dat geldt immers voor elk paard natuurlijk :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:15

Courses schreef:
EskeGirl schreef:

Maar dat geldt immers voor elk paard natuurlijk :)

Dat klopt, maar het gaat erom dat hengsten niet per definitie wild hoeven te zijn, en dat als je ze niet zonder s&t kan rijden, er echt iets aan de hand is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 00:22

Electra63 schreef:
Sporter,
Wees eens lief en leg jij het eens duidelijk uit. Ik denk nl. dat jij daar wel geduld voor hebt. *\o/*

Je hebt er de kracht niet meer voor?! hihi

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:50

Tendance schreef:
Electra63 schreef:
Sporter,
Wees eens lief en leg jij het eens duidelijk uit. Ik denk nl. dat jij daar wel geduld voor hebt. *\o/*

Jij begrijpt mij ook :D .
Jij bent heel geduldig en je kan het goed uitleggen, misschien kan jij het proberen ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:22

Neeej vakantie is weer voorbij heh!!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:15

Tendance schreef:
Neeej vakantie is weer voorbij heh!!!

Jammer, werk ze :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:12

HorsesWoman schreef:
easygoing schreef:
verwar het niet met LDR!!!

Volgens mij valt je paard met zijn kin op borst trekken
en vervolgens naar links en rechts "trekken" toch echt niet
onder LDR. Bij anky zag je dat niet veel, maar bij sommige wel.

Zouden jullie niet meer respect hebben voor ze als ze een nette proef
rijden met dubbel gebroken bitje? Of knapper nog, bitloos,
dat geef je pas een voorbeeld, een voorbeeld van een super
goede band met de paard.

Bij outdoor was een springruiter die bitloos reed,
en dan denk ik _/-\o_

Bitloos of met Hackamore... Daar zou je namelijk als je het verkeerd gebruikt en een forse ruk geeft een neus mee kunnen breken, dus of dat nu vriendelijker is...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:22

Rollkur or hyperflexion of the [horse's] neck is a practice in equestrianism defined as "flexion of the horse's neck achieved through aggressive force" and is banned by the world governing body, the International Federation for Equestrian Sports (FEI).[1][2] The FEI recognises a distinction between rollkur and the riding of the horse in a deep outline not achieved by force.[1

Volgens wikipedia is het hetzelfde....
Rollkur en hyperflexie..

De hals van een paard is er op gebouwd om aan de teugel te kunnen lopen, maar niet om hyperflex/ veels te diep/compleet rond te lopen. Dit levert op den duur vaak schade op..
Dit zie je ook bij mensen, die bijvoorbeeld met overstrekte knieen staan... Het kan wel, die beweging, en een paard kan ook wel zo rond lopen, maar het is niet gezond en niet goed voor je, dus moet je het niet doen!
Laatst bijgewerkt door Tendance op 09-05-11 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:24

Tendance schreef:
Rollkur or hyperflexion of the [horse's] neck is a practice in equestrianism defined as "flexion of the horse's neck achieved through aggressive force" and is banned by the world governing body, the International Federation for Equestrian Sports (FEI).[1][2] The FEI recognises a distinction between rollkur and the riding of the horse in a deep outline not achieved by force.[1

Je kan het niet laten :D , ik zou het wel even vertalen.
Sommige bokkers begrijpen het al niet in "gewoon" Nederlands, laat staan in het Engels ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:30

Er wordt even kort gezegd, verteld dat: Rollkur of hyperflexie het rondmaken van de hals is met behulp van agressieve dwang. Het is niet hetzelfde als het paard heel laag en rond laten lopen zonder dwang

Erg he ik kan het echt niet laten...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:31

Straks moet je afkikken :)
Maar ik snap je wel hoor, zeker nu ik je beroep weet. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:34

Ja juf he... Dan heb je dat... Je wilt mensen toch verder helpen!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:47

easygoing schreef:
easygoing schreef:
Als je een hengst niet zonder stang en trens kan rijden heeft dat nog niets met de opvoeding van de hengst te maken maar met het rijtechnische vermogen van de ruiter/amazone. Dekhengst of niet.

Nog een toevoeging over het sporengebruik
Als je je paard zonder sporen niet normaal netjes kan rijden dan zit er ook iets heel erg fout.
Je sporen dienen om je hulpen te verfijnen en niet om je paard erop rond te laten lopen.
Dus de conclusie is net zoals het stang en trens gebruik bij hengsten dat er dan heel wat schort aan het rijtechnische vermogen van de ruiter/amazone.

Jou stelling over het gebruik van sporen is niet correct hoor.
Als een paard erg goed aan de hulpen staat, waarom zou je dan sporen dragen?
Juist, niet voor de verfijning. Sporen prik je mee. Als een paard niet direct reageert op
kuithulp, krijgt hij een spoorprik.

Maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd, wat jij dan onder verfijning verstaat? Hoe doe je dat?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:51

Gaan we nu discussiëren (na de Rollkur) over het gebruik van sporen?

Eigenlijk zouden Anky, Edward en de rest gewoon hun kur bitloos/boomloos en zonder sporen moeten rijden,
als ik sommige opmerkingen hier lees.
Waarom zou dit dan niet gebeuren?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:09

Johanna59 schreef:
Maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd, wat jij dan onder verfijning verstaat? Hoe doe je dat?

Haak hier even op in...
Ik leer mijn paard, dat ik 1 keer been geef en dat ik dan een verandering in tempo of oefening verwacht. Gedurende de rest van de tijd gebruik ik mijn been niet en hangt die langs mijn paard en verwacht ik, dat mijn paard in 1 tempo doorloopt, zoals ik hem geleerd heb. Dit kan stap draf, maar ook galop zijn.
Toch heb ik sporen om, puur met de reden om het voor mezelf makkelijker te maken... Want ondanks dat mijn paard aan het been is, kan het voorkomen, dat ik toch net iets meer van hem verwacht of het net iets beter wil hebben (verfijning), dan hij laat zien en dan komt een spoortje erg fijn van pas....
Ze zijn natuurlijk niet bedoelt om continu met je spoor tegen het paard te prikken, want dan verliezen ze hun werking..

En even de volgende vergelijking en misschien vinden jullie het wel onzin, maar goed.
Als iemand mij in mijn zij prikt vind ik dat niet fijn, maar als iemand zijn armen om me heen legt en continu knijpt met af en toe wat adempauze, dan vind ik dat vervelender. Geef me dan maar een prikje in plaats van me continu te duwen..
Je hoort het al, ik heb niets tegen sporen indien ze maar op de juiste manier gebruikt worden.

Ga nu niet zeggen: Je hoeft ook niet te prikken of even been te geven, want dan zeg ik: zet ze dan op de wei en geef ze de rest van hun leven vrij, want dat doen ze toch zelf het liefst..
Een paard zal namelijk nooit uit zichzelf naar een mens toe gaan en "zeggen" kom ik ben het land zat, ga maar op mijn rug zitten.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:32

Tendance schreef:
Electra63 schreef:
Sporter,

Ik ook niet. -O- -O-

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:32

Gowines schreef:
Sorry, kom ik dan weer mee hoor...
Ze weten echt wel wat ze doen. Ik rijd zelf ook met sporen. Als ik mijn paard zonder sporen rijd, lijkt het net of ik op een ezel zit. Ik gebruik mijn sporen vooral om mn been duidelijker over te laten komen.. Als ik wedstrijd heb, ga ik echt niet als een zot gaan zitten schoppen. ziet er ook zo stom uit. hoe wil je ooit Z kunnen starten zonder sporen? als je die wedstrijden ziet, zie je iedereen met sporen.
en dat s&t hoofdstel, probeer eens een échte hengst te rijden met een gewoon bit. Gaat m niet worden iig. Mijn vriendin heeft hengsten, en als ze die zonder s&t rijd, gaat alles mis. oke oke, het zijn wel echte dekhengsten.
eeeeen over dat rollkur, een paard laat zichzelf echt niet zo maar rond trekken zonder erbij te steigeren of bokken. 'n meisje bij mij op stal TREKT haar paard altijd rond, dat is pas gemeen. Als iemand anders er op rijd, doet ie niks, loopt ie lekker rond zonder gesteiger of gebok, maar als zij er op zit, gaat ze eerst 10 minuten zitten trekken tot ze hem heeft waar ze hem wil en dan pas gaat ze rijden. zo denkt ze dat ze goed is ofzo. Maar bij haar steigert en flipt hij altijd, in elke les.
Nouja ik hoop dat ik niet te verkeerd opgevat word door sommige :P

xx

Ik moet hier toch even op reageren want ik ben het 0 procent met je eens en volgens mij heb je er ook gewoon geen verstand van.

Punt 1 : Als je je sporen gebruikt alleen maar om je paard actiever te rijden sorry maar dan weet je echt niet waarvoor sporen dienen.
Punt 2 : sorry maar ik woonde in Portugal vroeger en daar worden bijna alleen maar hengsten gereden en dat allemaal op gewone trensjes..
Punt 3 : ''hoe wil je ooit Z kunnen starten zonder sporen? als je die wedstrijden ziet, zie je iedereen met sporen.''
Dat staat ook in het reglement dat je vanaf M met sporen moet rijden dus het is ook wel logisch dat je iedereen met sporen ziet rijden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:13

Tendance schreef:
Johanna59 schreef:

Haak hier even op in...
Ik leer mijn paard, dat ik 1 keer been geef en dat ik dan een verandering in tempo of oefening verwacht. Gedurende de rest van de tijd gebruik ik mijn been niet en hangt die langs mijn paard en verwacht ik, dat mijn paard in 1 tempo doorloopt, zoals ik hem geleerd heb. Dit kan stap draf, maar ook galop zijn.
Toch heb ik sporen om, puur met de reden om het voor mezelf makkelijker te maken... Want ondanks dat mijn paard aan het been is, kan het voorkomen, dat ik toch net iets meer van hem verwacht of het net iets beter wil hebben (verfijning), dan hij laat zien en dan komt een spoortje erg fijn van pas....
Ze zijn natuurlijk niet bedoelt om continu met je spoor tegen het paard te prikken, want dan verliezen ze hun werking..

En even de volgende vergelijking en misschien vinden jullie het wel onzin, maar goed.
Als iemand mij in mijn zij prikt vind ik dat niet fijn, maar als iemand zijn armen om me heen legt en continu knijpt met af en toe wat adempauze, dan vind ik dat vervelender. Geef me dan maar een prikje in plaats van me continu te duwen..
Je hoort het al, ik heb niets tegen sporen indien ze maar op de juiste manier gebruikt worden.

Ga nu niet zeggen: Je hoeft ook niet te prikken of even been te geven, want dan zeg ik: zet ze dan op de wei en geef ze de rest van hun leven vrij, want dat doen ze toch zelf het liefst..
Een paard zal namelijk nooit uit zichzelf naar een mens toe gaan en "zeggen" kom ik ben het land zat, ga maar op mijn rug zitten.

Johanna eigenlijk wilde ik helemaal niet de moeite nemen om op zo'n domme vraag antwoord te geven maar ik zie dat Tendance dat ondertussen al gedaan heeft. Heb daar dan ook helemaal niets aan toe te voegen. Bedankt Tendance.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 09-05-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:39

Johanna59 schreef:
Jou stelling over het gebruik van sporen is niet correct hoor.
Als een paard erg goed aan de hulpen staat, waarom zou je dan sporen dragen?
Juist, niet voor de verfijning. Sporen prik je mee. Als een paard niet direct reageert op
kuithulp, krijgt hij een spoorprik.

tjonge..zeg/schrijf dan niks %)
Vind dat Tendance erg vriendelijk is geweest om hier nog op in te gaan
Tendance _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:04

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Johanna dan zelf onder verfijning verstaat?

Ik sta geheel open voor revolutionaire nieuwe inzichten uiteraard.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:07

Yamcha schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Johanna dan zelf onder verfijning verstaat?

Ik sta geheel open voor revolutionaire nieuwe inzichten uiteraard.

Nou inderdaad :')

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:33

Appelsapje schreef:
Ik moet hier toch even op reageren want ik ben het 0 procent met je eens en volgens mij heb je er ook gewoon geen verstand van.

Punt 1 : Als je je sporen gebruikt alleen maar om je paard actiever te rijden sorry maar dan weet je echt niet waarvoor sporen dienen.
Punt 2 : sorry maar ik woonde in Portugal vroeger en daar worden bijna alleen maar hengsten gereden en dat allemaal op gewone trensjes..
Punt 3 : ''hoe wil je ooit Z kunnen starten zonder sporen? als je die wedstrijden ziet, zie je iedereen met sporen.''
Dat staat ook in het reglement dat je vanaf M met sporen moet rijden dus het is ook wel logisch dat je iedereen met sporen ziet rijden.

Dat is al sinds 1 april 2010 niet meer zo. ;) Met sporen rijden is niet meer verplicht, het mag wel. :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 09-05-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:36

TinekeHorses schreef:
Appelsapje schreef:

Dat is niet meer zo. ;) Met sporen rijden is niet meer verplicht, het mag wel. :)

Tja, wij mensen zijn kuddedieren, als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer :=.