Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:02

Qimm schreef:
Zoals ik zei. Jouw hoofd joh.
Ik ben vrij dol op de mijne en ik heb het fabtastische geluk dat ik een cap niet oncomfortabel of bezwaarlijk vind.
Ik sta niet op een stal, ik rij niet bij een vereniging. Ik MOET van niemand een cap dragen. Ik heb hier vrijlijk voor gekozen. Als andere mensen en vrijlijk voor kiezen om dat niet te doen dan is dat prima. Maar ik vind dat enigzins opmerkelijk. Zijn dat soort mensen niet dol op hun hoofd? Of geloven ze werkelijk dat een cap zinloos is, of wellicht zelfs geheel overbodig. Misschien heb ik nog niet genoeg geleerd? Misschien zijn mijn vaardigheden onvoldoende.
Des te meer reden om de inhoud van mijn schedel zo goed mogelijk te beschermen met de beperkte mogelijkheden die voor de gewone burger beschikbaar zijn

Ik deel je verbazing... Wil nog even er aan toevoegen het (in mijn ogen( ridiculeuze) geloof dat het voornamelijk van doen heeft met commerciële belangen... 20 euro voor een cap :+ :')
Welke commerciële belangen? :+

Qimm

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:11

Als je dood bent hoef je geen belastingen meer te betalen en dergelijke! Dus ze willen mensen graag in leven houden, dode mensen leveren niets op. Hartstikke commercieel dus

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:08

Het enige goede argument, Kadankovitch, is dat wij belastingen betalen voor uw herstel bij een eventueel letsel, maar eerlijk? Dat ze dan maar eerst beginnen met roken te verbieden :Y) :Y) :Y)

Ik draag het ook zo goed als nooit eigenlijk... op een ander paard uiteraard wel en in bepaalde omstandigheden: buiten rijden, springen, het is erg koud of paard ziet er extreem happy uit... maar gewoon voor training in de piste, nope!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:13

Billy schreef:
Grappige is dat in dit topic grofweg 2 types capontduikers zijn...rebelse tieners en oudere mannen die denken dat ze alles weten en kunnen.. van de tieners kun je dan tenminste nog zeggen dat hun hersens niet volgroeid zijn en dat het gebrek aan beoordelingsvermogen een oorzaak heeft ;)

Stijlvol antwoord :j

Ik ben erg blij dat jij je hoofd zo goed verzorgt! Hersenletsels kunnen namelijk karakterveranderingen veroorzaken, en jij bent hartstikke charmant.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:14

Qimm schreef:
Als je dood bent hoef je geen belastingen meer te betalen en dergelijke! Dus ze willen mensen graag in leven houden, dode mensen leveren niets op. Hartstikke commercieel dus

Hmmm cap van 20 euro op die 400k actieve ruiters in Nederland _O- versus loonbelasting innen :')

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:36

Guthedentjemie, wat een lange tenen om dat antwoord van mij.....niemand die knipoog gezien die er achter staat? Was een grapje hoor, stelletje humorlozen. :D

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:58

1: Ja, ookal vertrouw ik het paard nog zo goed het hoeft maar ergens van te schrikken en daar lig je

2: Dom, maar op eigen risico. Ik zou geen gat in mijn hoofd willen die ik niet had kunnen hebben als ik wel een cap op zou hebben gehad

3: Ja wie niet want ze zitten inderdaad niet super lekker en vooral met warm weer krijg je er zo'n warm hoofd van maar draag hem wel altijd want veiligheid gaat voorop. Tegenwoordig heb je zat caps die meer lucht doorlaten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:58

Babootje schreef:
Ik vind wel dat kinderen een cap zouden moeten dragen tot ze oud genoeg zijn om de voors- en tegens goed tegen elkaar af te wegen.

tja dat is dus tot ze dan minimaal 18 zijn of 21?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:23

kwita schreef:
Babootje schreef:
Ik vind wel dat kinderen een cap zouden moeten dragen tot ze oud genoeg zijn om de voors- en tegens goed tegen elkaar af te wegen.

Pas bij 24 zijn de hersenen volledig ontwikkeld toch? :P

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:27

Janine1990 schreef:
kwita schreef:

_/-\o_

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:57

1: rijden jullie altijd met cap?
Ja, ookal ken ik mijn paard zeer goed, ben ik er in 6 jaar tijd maar 1 keer afgevallen maar toch rijd ik altijd mat cap.

2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Het is eigen keuze maar eerlijk, ONVERANTWOORD!

Ik heb toen ik 6 jaar oud een ongeluk gehad met ponyrijden! Ja, ik had cap op, laarzen aan,... door de klap is alles uitgevlogen en had ik een schedelbreuk, ruggenwervels gebarsten en verschoven, beenbreuk,...

3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Nee, ik heb liever een warm hoofd tijdens het rijden dan een 'kapot' hoofd!

Bovendien zoals hierboven gezegd zijn er nu heel fijne caps te koop die ventileren en niet duur zijn! Bovendien vind ik dat je niet moet besparen op je eigen veiligheid! (500€ vind ik ook veel geld maar ik heb bv een cap van uvex voor 90€)

Ik draag nog steeds de gevolgen van dit ibgeluk, veel nek/hoofdpijn door de schedelbreuk en verschoven/gebarsten wervels, bovendien denk ik dat je verzekering niet geldig is bij het rijden zonder cap!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:05

Janine1990 schreef:
kwita schreef:

Tenzij je een keer zonder cap op je kop valt, dan zijn ze eerder klaar met ontwikkelen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:07

Blue_Eyes schreef:
Janine1990 schreef:

Tenzij je een keer zonder cap op je kop valt, dan zijn ze eerder klaar met ontwikkelen ;)

True story /3

AQHAProud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:25

oji schreef:
floorsil schreef:
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.

Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?

Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en
nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere
serieuze vallen gemaakt, er is mij
werkelijk nog NOOIT door een chirurg of
een vezekeringsmaatschappij gevraagd of
ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat
dan ook droeg.

Precies! Ik rijd zelf wel met cap omdat ik dat persoonlijk fijner vind. Maar ik snap je heel erg goed! Ik rijd western met mijn pony en een vriendin van mij ook en zij start ook internationale wedstrijden! Daar rijd echt NIEMAND met een cap! En ik vind dat echt super logisch! Want ja je gaat toch niet met je prachtige showpak en je opgepimte paard met een cap rijden? Natuurlijk kan het wel maar dat zou ik nooit doen. :j

En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.

En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:28

Haha want een hoedje is geen mode item en verdient niemand geld aan :=

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:25

1. rijden jullie altijd met cap?
Dat is wisselend.
2. wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Ik doe mijn cap wel graag op als ik rij door het bos, of in de rotsen, maar normaliter niet.
3. zou je zelf graag zonder cap rijden?
Dat hangt dus af van de situatie.

Dash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:06

1: rijden jullie altijd met cap? Ja.
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap? Ik heb er geen mening over.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden? Nee, alhoewel het in de zomer erg heet kan zijn, vind ik mijn veiligheid nog altijd belangrijker dan het ongemak.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:51

wat leuk dat dit nog eens opleeft, heb gisteren samen met dochter een nieuwe cap gekocht...allebei dezelfde..... je hebt ook een voorbeeld functie en je hebt minder het gezeur van de mijne is warmer dan de jouwe. ;). De verkoopster vond het wel grappig en had nog weinig duo's gehad van moeder en kind.
Vooral de opmerking ach voor dat ene uurtje per week hoeft het niet zo duur.....
Tja het meisje is dan 4 maar ook bij het verzorgen draagt ze haar cap en die moet lekker zitten en stevig en goed zijn ook voor dat ene halve uurtje dat ze rijd per maand.
Want we wandelen en mennen voornamelijk buiten op de weg, als je dan valt doet het altijd zeer!

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:24

Ik rijd meestal wel met cap, maar moet zeggen dat als ik mijn cap een keer vergeet, ik niet afstap om 'm te gaan halen. Dan rijd ik wel gewoon door. Ook rijd ik shows zonder cap, zou een beetje stom uitzien; middeleeuwse show met een cap op _O-
Ik zie wel in dat het gevaarlijk is om zonder cap te rijden, maar ik ben heel nuchter opgevoed. Pa zegt altijd, "als je bang bent om te vallen dan val je ook, dus je moet gewoon niet bang zijn." Maar natuurlijk zie ik wel in dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Ik heb de twee braafste paarden van de hele wereld, maar met de jongste ben ik al eens samen onderuit gegaan (paard struikelde, en toen lagen we samen in het zand). Kan natuurlijk ook altijd gebeuren, hè.
Maar toch! Die cap gaat 7 van de 10 keer mee, en als 'ie niet meegaat gaat 'ie niet mee ¯\_(ツ)_/¯

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:42

Blijft een gekke redenatie: als je een cap draagt is dat omdat je bang bent om te vallen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:11

nou daar geloof ik niet in maar als je ergenst bang van bent, geheid gebeurt het....daar zit wel een kern van waarheid in. je bouwt zelf al spanning op als er nog niets gebeurt en dat voelt een dier en dan tja zet je zelf eigenlijk de aanzet tot schrikken/ vallen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:41

Ik merk dat ik pas bang word om te vallen als ik die cap niet op heb... :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:09

Het heeft niet met angst of lef te maken om met of zonder te rijden. Ik zal niet zeggen dat je een mietje bent als je met rijdt. Maar ga omgekeerd ook niet bij mij zeuren als ik een keer zonder rij. Ik overtreed geen wet. Ik skeeler en ski bewust zonder helm. Met wielrennen wel 1 op. Met paardrijden vergeet ik het wel eens.
De GP moet echter gewoon met een hoedje blijven. De cap past niet bij dat niveau, het ziet er gewoon niet uit.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:39

germie schreef:
Het heeft niet met angst of lef te maken om met of zonder te rijden. Ik zal niet zeggen dat je een mietje bent als je met rijdt. Maar ga omgekeerd ook niet bij mij zeuren als ik een keer zonder rij. Ik overtreed geen wet. Ik skeeler en ski bewust zonder helm. Met wielrennen wel 1 op. Met paardrijden vergeet ik het wel eens.
De GP moet echter gewoon met een hoedje blijven. De cap past niet bij dat niveau, het ziet er gewoon niet uit.

_/-\o_ _/-\o_

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:46

Willemina_L schreef:
Zelf rij ik altijd met cap. Helaas is het in de western wereld nog steeds grotendeels not done om met cap te rijden. Ik ben dan ook vaak de uitzondering.

Heb een zeer goed geventileerde cap die veel door springruiters wordt gebruikt. Een GPA. Staat misschien niet zo stoer maar het is wel veilig!

Raar dat hier niet vaker over gediscussieerd wordt. Het veelgehoorde verhaal van dat hoort niet bij western vind ik kant noch wal raken. Je hebt daarbij toch ook een 4-benig paard onder je kont??!!