floorsil schreef:2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.
Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?
Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en
nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere
serieuze vallen gemaakt, er is mij
werkelijk nog NOOIT door een chirurg of
een vezekeringsmaatschappij gevraagd of
ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat
dan ook droeg.
Precies! Ik rijd zelf wel met cap omdat ik dat persoonlijk fijner vind. Maar ik snap je heel erg goed! Ik rijd western met mijn pony en een vriendin van mij ook en zij start ook internationale wedstrijden! Daar rijd echt NIEMAND met een cap! En ik vind dat echt super logisch! Want ja je gaat toch niet met je prachtige showpak en je opgepimte paard met een cap rijden? Natuurlijk kan het wel maar dat zou ik nooit doen.
En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.
En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.