[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:49

Leonyvk schreef:
Een stille meelezer meld zich :D Wat ik altijd doe is de beugel opsteken, dan het uiteinde van de beugelriem door de opgestoken beugelriem halen en die dan weer gewoon door dat lusje waar die altijd zit. Haha oke lekker vaag :? Hopelijk snap je het!
Lang leve Google, ik heb een plaatje gevonden :)

[ [url=m/RoXkms.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beugels zou ik ook op deze manier doen, niet met touwtjes gaan klooien. Als ie dan in paniek raakt ben je nog verder van huis.

Verder wat betreft het rijden, kan je niet een maand lang rijden als je instructrice er is? Dat je op de andere dagen hem longeert?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:53

Hij loopt eerder aan de slome kant dan hard op het filmpje.
Wat voor jou en het paard denk ik wel fijn is is om een bokriempje aan het zadel te maken.
Deze kun jij vasthouden en dan voel je je misschien wat veiliger.
Zo leer je ook je handen stil te houden en meer op de juiste plek. Voor je paard is dat prettiger in zijn mond en zal hij ook sneller ontspannen.
Als je je veiliger voelt en zijn passen gewend bent dan ga je vanzelf wel meer dat riempje los laten.

Succes.

Afbeelding

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:00

Ik zet mijn beugels altijd vast met karabijnhaken, maar ik kan me voorstellen dat dat met longeren niet heel prettig i ? ik longeer ook altijd zonder zadel.
Overgens is die van mij ook enorm slecht te longeren in een groote bak hoor maar in een afgezet stuk of een roundpen doet hij het voorbeeldig, ze vinden het vaak gewoon enorm moeilijk zonder steun van een muur of hek etc.

Hier zie je hoe ik mijn beugels opsteek.
Afbeelding

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:29

Je paard gaat inderdaad helemaal niet hard, maar loopt mooi actief, daar moet je blij mee zijn. Waarschijnlijk voelt het voor jou aan alsof hij hard gaat, omdat Oreo zo traag was zoals je zei. En je schreef ook dat jij het moet afleren om altijd te blijven drijven, dus je bent het niet gewend dat ze van zichzelf vlot blijven lopen. Daarom voelt het voor jou heel anders. Hier kan jij dus heel veel van leren, je wil nl niet dat hij afgestompt geraakt op beenhulpen omdat jij onbewust blijft drijven.
Als hij trager loopt, is dat voor jou waarschijnlijk gemakkelijker en daarom vind je het ook fijner, vertrouwder. Maar let op dat hij dan niet in een sjokkeltempo terecht komt, waarbij hij zijn achterhand niet meer gebruikt en zijn voorhand overbelast.
Ik denk dat je een heel braaf paard hebt en dat je eraan moet wennen dat hij niet hard gaat, maar gewoon goed actief loopt en in je hoofd moet beseffen dat hij er dan echt niet vandoor gaat, maar dat het goed is.
Komt allemaal goed hoor!

Kimmie25501

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:30

Jesscia, oh dat is wel slim inderdaad, dat zal ik uitproberen. Maar voelt hij het dan wel bij zijn buik? (wat voor touwtjes bedoel je dan?)
Leonyvk, wow! Ingewikkelde constructie haha. Ik zal dat ook een keertje uitproberen. Ook al zal ik als hij uit quarantaine is denk ik niet meer gaan longeren met zadel.
maralyn, geweldige tip! Ik ga proberen er aan te denken!
Babootje, dat is een goed idee. Dat zal ik doen als hij aan de andere kant staat en wat meer gewend is. (en ook niet alleen denk ik haha). Normaal longeer ik ook in de longeercirkel, maar daar stond deze keer enorm veel water in, dus dat was gister niet zo'n goed idee.
MarjanB, dat is voor haar denk ik niet zo handig. Zij werkt ook gewoon ergens anders, en dan moet zij voor mij constant in de buurt zijn. Ook moeten mijn ouders dan wel heel veel geld betalen. Ik ga het gewoon rustig aan zelf proberen.
bruintje, slim idee. Ik heb idd zo'n riempje liggen, maar die is helemaal stuk. Hebben ze die gewoon bij de Epplejeck ofzo?
itc, wat zijn karbijnhaken precies?
abc, dat is helemaal waar. Ik vind het gewoon nog erg wennen. Komt vast vanzelf.

Vandaag ga ik weer opnieuw proberen om te rijden.
Eerst eventjes longeren (maar dan zonder zadel), en daarna eventjes rustig rijden.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:35

Wat voor touwtjes maakt niet zo veel uit denk ik, heb t zelf nooit gedaan maar weleens ergens gezien. De touwtjes gaan volgens mij zegmaar op je Singel liggen en hij voelt dan de beugels wel maar ze hangen eenstuk stiller

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:36

Oh, dat is misschien een goed idee om hem langzaam te laten wennen aan de beugels.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:40

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:47

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn karabijn haken ik weet niet precies waar ze officieel voor gemaakt zijn haha maar zijn ideaal om je beugels op te steken als je met de sluiting beneden aan rijd of als je T sluitingen hebt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 19:48

Oh dat is handig! Ik zal ernaar gaan kijken!

Vandaag ging het goed!
Eerst eventjes gepoetst, maar het was wel een beetje gek, want hij hapte de hele tijd, terwijl er geen vlieg zat. Ook trilde hij constant als ik hem aanraakte. En hij heeft zelfs mijn halstertouw kapot getrokken, gelukkig heb ik er nog een liggen, dus die neem ik morgen dan maar mee. Helaas had ik mijn halstertouw pas kort, dus dat is wel een beetje zonde.
Daarna ging ik rustig naar de bak. Mijn doel was dat ik kon opstappen.
Eerst heb ik het in mijn eentje geprobeerd, maar dat ging echt niet. Ik kon hem gewoon niet vasthouden en tegelijkertijd het krukje pakken. Dus terwijl iemand anders hem vasthield, heb ik het langzaam kunnen opbouwen. Eerst het krukje neerzetten, toen er op slaan, toen een stapje erop, toen helemaal erop staan, toen de teugels pakken, toen hem aaien, en toen mijn voet in de beugel doen. En uiteindelijk erop gaan zitten. Dit alles heeft 20 minuten geduurd :') Maar toen zat ik ook.
Daarna was hij in stap en draf best braaf, wss omdat ik ook ontspannen was.
Daarom durfde ik ook wel een galopje aan. Ik ben nog in mijn leven zo hard gegaan :')
Hij had natuurlijk nog nooit in een 60 meter bak gegaloppeerd, dus hij kon lekker hard gaan.
Ik ging ook nog eens helemaal omhoog, en ik ging alle kanten op. We gingen ook echt letterlijk plat door de bocht, dus ik heb nog bijna de grond van dichtbij bekeken. Maar gelukkig ben ik niet gevallen.
Daarna heb ik hem weer lekker uitgestapt.
al met al dus lekker gereden!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:15

Meis, jeetje, doe rustig aan! Je wilt zo verschrikkelijk veel al doen. Daar is niks mis mee maar het helpt je niet als je zelf ook enorm gespannen bent. Galoppeer dan nog even niet tenzij je instructrice er is om je te helpen met de juiste instructies voor het galopperen. Ik bedoel het niet verkeerd maar neem zelf ook even gas terug en ga dan lekker wat grondwerk met hem doen. Daarmee bouw je een band op, kan je hem leren wat jouw commando's zijn en kan je hem ook een keer op zijn plek zetten.

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:45

Je zei ga ik rustig aan beginnen maar dit is toch niet rustig aan. Geef het paard de kans om aan alles te wennen vanaf de grond . En als jullie genoeg vertrouwen in elkaar hebben ga dan pas rijden. Hoe rustiger aan je het nu doet en eerst elkaar leert kennen vanaf de grond en vertrouwen krijgt in elkaar hoe meer plezier je aan hem gaat beleven. Net als hier boven ga eerst grondwerk lessen nemen. Anders gaat het misschien van kwaad naar erger en dat zal jammer zijn want jullie zijn een leuke combi.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 10:11

karijn, ik doe ook zeker rustig aan! Ik kijk gewoon rustig hoe het gaat, en hoe ik het voel. Gisteren was ik trouwens veel minder gespannen moet ik zeggen. Het helpt voor mezelf als ik wat mindere doelen stel. Dan zal ik niet meer galopperen, ik dacht dat het wel ging, omdat ik zelf gewoon rustig was. Grondwerk ga ik ook zeker doen. Daar wil ik volgende week mee beginnen.
huppeltje, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Maar ik ga zeker ook grondwerk doen, (misschien kan ik wel een lesje van Nikki krijgen), maar die lessen doe ik pas als hij uit quarantaine is. Wel goed idee om een keertje zo'n les te nemen!

Vandaag heb ik voor de eerste keer les in de groep van mijn vaste instructrice. Ik ben benieuwd! (zij heeft zelf voorgesteld om in de groep te rijden, dat jullie weten dat ik dit niet op mijn eigen houtje beslis)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:58

Hè, wat jammer toch allemaal!
Had je graag volop genieten gegund :(:)

Was hij tijdens het proefrijden op z'n oude stekkie ook zo onstuimig of heeft hij zoveel moeite met wennen?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:07

Volgens mij hebben jullie beiden misschien wat meer nood aan structuur tijdens het rijden en consequentie (en misschien een beetje strenger zijn?). Je lijkt me tamelijk onzeker en nog een beginnend ruiter (wat logisch is!) En een 'echt' paard is natuurlijk wel helemaal wat anders dan een manegepaard.
Meer hulp en een stapje terug doen (bijvoorbeeld eerst enkel nog longeren, maar dan goed longeren, met een planning en hem weer duidelijkheid geven en vooral consequent genoeg zijn) lijkt me geen slecht idee :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:20

Wat hierboven gezegd wordt, en misschien een tijdje, zeker de winter, ALTIJD longeren voor je gaat rijden zodat je hem de kans geeft overtollige energie kwijt geraken voor jij erop stap. Ik doe dat nog steeds als ik denk dat mijn paard wat te alert is omdat ik dat ook eerlijker vind naar hem toe. Hij moet natuurlijk wel luisteren, maar als je al weet dat het een bommetje is, kan je beter zeker zijn en dat is fijner voor ons alletwee.

Doe het inderdaad rustig aan, in een nieuwe omgeving kunnen er naast jouw tekort aan ervaring (dat is geen verwijt!) zoveel factoren meespelen aan dit gedrag; koude, ander voer, nieuwe rijbak, nieuwe ruiter (zelfs al doet deze ruiter alles juist is dat nog een bron van stress).// Ik denk dat ook de heel ervaren ruiter meer zijn/haar tijd zou pakken bij dit paard en deze situatie, dus je hoeft je daar niet slecht over te voelen :(:)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:22

Ik denk dat het dan wel belangrijk i s voor een paard om een onderscheid te maken tussen het 'uitrazenlongeren' en het 'aanhetwerklongeren' want je kan natuurlijk niet verwachten dat hij weet wanneer hij hard mag lopen en bokken of weet ik veel en wanneer hij vanaf het begin netjes aan aandachtig moet lopen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:24

Damned schreef:
Ik denk dat het dan wel belangrijk i s voor een paard om een onderscheid te maken tussen het 'uitrazenlongeren' en het 'aanhetwerklongeren' want je kan natuurlijk niet verwachten dat hij weet wanneer hij hard mag lopen en bokken of weet ik veel en wanneer hij vanaf het begin netjes aan aandachtig moet lopen.

Ja heb je helemaal gelijk in :j

Ik gebruik gewoon geen longe voor het uitrazen en als de longe er dan aangaat, weet hij dat het serieus is, maar iedereen moet daar een systeem in vinden.

Kimmie neem hier inderdaar notie van, wat Damned hierboven zegt is erg belangrijk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:25

Misschien is het ook geen slecht idee om je paard een paar x in de week te laten bij rijden door iemand die wat verder / handiger is dan jij TS. Of hem even voor te laten rijden door jouw instructrice en dan na te rijden.
Geeft helemaal niet dat je hem nog niet helemaal "mannen" kan, maar wacht niet met goede hulp tot je er bang van bent geworden. Dat naar elkaar toegroeien komt in de regel wel goed.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:26

Babootje schreef:
Misschien is het ook geen slecht idee om je paard een paar x in de week te laten bij rijden door iemand die wat verder / handiger is dan jij TS. Of hem even voor te laten rijden door jouw instructrice en dan na te rijden.
Geeft helemaal niet dat je hem nog niet helemaal "mannen" kan, maar wacht niet met goede hulp tot je er bang van bent geworden. Dat naar elkaar toegroeien komt in de regel wel goed.

Ik heb ook zelf ervaren dat een instructeur/instructrice die het paard regelmatig zelf 'voelt' nog beter gericht les kan geven. Verder ben ik het helemaal met babootje eens, er is geen schaamte in, geef jezelf gewoon de beste kans.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:39

TS, volg het topic al een tijdje. Mag ik je vragen hoeveel hij buiten komt? Want daar kan hij nu ook zo druk van worden hè? Vond je laatste rij filmpje er trouwens top uitzien! Je zei dat hij heel snel ging, maar ik vind het zo vanaf de film een prima tempo!

Toen ik mijn 3 jarige net had was ik ook echt bang om haar te rijden hoor. Daar hoef je je helemaal niet voor te schamen! Met hulp van anderen rij je binnen de kortste keren weer lekker zelf met hem weg. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:14

Ik denk dat Shan jou niet zo goed begrijpt. Hij heeft meer consequentie nodig, en ik denk dat jouw instructrice jou daar heel goed bij kan helpen. Jullie moeten gewoon nog aan elkaar wennen, geen paniek!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 18:09

Shirley, nee, daar was hij juist heel rustig. Ik denk dat hij dus echt moeite heeft met wennen.
Damned, dat klopt zeker. Ik moet echt nog leren om meer de leider te zijn. Oreo was natuurlijk veel rustiger en makkelijker hierin, dus daar moet ik nog echt aan wennen. Een stapje terug ga ik zeker doen. Ik ga alles even rustig bespreken met mijn instructrice. Sowieso ga ik een keer opstaples krijgen deze week op een ander paard. Zodat ik even leer om soepeler op te stappen haha. Hoe moet ik het verschil tussen longeren aangeven? Nu was ik bezig om hem echt bij mij te houden en hem bezig te houden, maar ook om het even te laten uitrazen in galop.
SinneJ, dat ga ik zeker doen. Dat heb ik nu wel geleerd haha. Ik voel me er ook zeker niet slecht over. Ik moet gewoon nog heel veel leren, en hij ook. Dat komt gelukkig vanzelf. En gelukkig zijn we ook niet alleen en hebben we heel veel hulp. Ik durf nu alleen niet zo goed zonder longe los te gooien, ik weet niet hoe hij daarop reageert.
Babootje, dat zal ik aan haar vragen, goed idee! En ze had sowieso al aangegeven om hem een keer in de zoveel tijd te rijden, dus dat is nu misschien wel handig.
Marieke, hij komt elke dag (behalve in het weekend) volgens mij ongeveer vijf uur buiten.
Pichu, dat klopt zeker. Volgens mij is hij op zijn vorige plekje echt super goed en als een prinsje behandeld. En ik doe dat nog niet helemaal. Ook moet ik nog leren om wat consequenter te zijn op de grond, maar mijn instructrice kan me daar inderdaad heel goed bij helpen.

Ik heb nu best last van mijn rug en hoofdpijn, maar ik kan me niet meer herinneren hoe ik precies gevallen ben door de paniek. Dus dat ga ik even vragen aan de rest van mijn groepje.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:14

Je moet hem dan ook niet als een prinsje behandelen :+ .
Onderscheid kan je maken door bijvoorbeeld uitrazen aan enkele longe en werken aan dubbele (maar daar moet je wel zelf mee kunnen werken natuurlijk) of uitrazen inderdaad zonder longe maar dan wel ergens in een kleinere piste/longeercirkel, of uitrazen aan een halster zonder longe en werken met hoofdst oid.
Galop mag in geen geval de connectie krijgen met lekker hard gaan en bokken!
Uiteraard kan de galop nu ook nog wat moeilijk gaan omdat hij zelf nog niet zo beleerd/bespierd is (dacht ik?)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 18:20

Nee, dat doe ik ook zeker niet!
Ik heb nog nooit aan een dubbele longe gewerkt (wat is dat eigenlijk precies?)
Oh, dan kan ik dat wel proberen.
Hij heeft inderdaad nog erg moeite met de galop. Vooral met in de goede galop aanspringen.