Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Xiniee schreef:@Orlando en Copjekop;
Hoe weet jij dat dat paard het bit geen probleem vind ?
Door een strenge ruiter of gewoon omdat paarden te braaf zijn laten ze het niet meer merken waneer ze met iets niet akkoord gaan.
Hier zijn veel mensen die echt voor hun paard het beste willen, maar ook veel mensen die gewoon hun paard mooie en onnatuurlijk willen zien trippelen, met natuurlijk een hoooop ijzerwerk want zonder ijzerwerk kan het blijkbaar niet. Waarom niet eens proberen ?
Twiggy2008 schreef:myrmar schreef:je kunt ze met allebei zeer doen.
Ik kende iemand die had een pony en het meisje dacht dat bitloos rijden veel beter was. Ze ging bitloos rijden, maar niet goed. Ze trok zegmaar zo hard dat de pony niet meer kon ademhalen door de neus zo.
Waar zat die neusriem dan precies? En over wat voor optoming hebben we het dan? Kun je dat eens navragen bij diegene die jij kent. Ben ik ff heel erg benieuwd naar.
Xiniee schreef:Capop: Ik snap dat je gefrustreerd wordt want ik dring nogal door met mijn mening, en hiervoor sorry.
Het is trouwens te zien hoe je rijd, en ik rij wss vriendelijk met mijn hack dan sommig met een gewoon halser. Lange teugels, western gericht trouwens.
Dus mijn hack is geen probleem, ik ben een ruiter met enkel een goede basis qua rijden, maar met mijn hack ben ik echt rustig. Heb hier ook al verteld waarom ik daarmee rijd.
Zal ik die uitleg in het kort nog eens geven ?
De laatste keer dat ik mijn paard een bit aan deed was een 10-tal maand geleden, trekken en halsstrekken en hoofd in de lucht, en niet snappen waarom ik hem zo een pijn deed. Terwijl ik gewoon met losse teugels aan het stappen was.
Dus daarmee direct al mij bitten verkocht.
Brainless schreef:Daarnaast vind ik dat elk paard ook op een bit moet kunnen lopen.
Net zoals jij vindt dat elk paard bitloos moet kunnen, moet elk paard (medische afwijkingen uitgezonderd) met bit gereden kunnen worden.
JoviBan schreef:Hier kan ik het niet mee eens zijn en ik vind het ook grote onzin.
Duizenden jaren geleden - toen men nog gewoon met een touw om de hals van het paard of met een van touw gemaakt halster reed - is men de paarden gaan inzetten om oorlog te voeren. Paarden moesten snel ingereden worden en men moest vooral veel macht en controle over de paarden hebben. Toen bedacht men bij het halster een extra touwtje om de onderkaak, dus door de mond. Dat was het begin van het bit. Dat werkte blijkbaar prima op het slagveld; met veel pijnprikkels het paard dwingen te doen wat men denkt dat nodig is. Het bit is doorontwikkeld en inmiddels is er een grote variatie verkrijgbaar. Maar..., wij voeren geen oorlog meer. Wij hebben paarden voor ons plezier, voor onze hobby, vanuit liefde, passie en genegenheid. Waarom dan nog steeds een stuk ijzer in de mond. Waarom zou je paard - die jou (als 't goed is) erg dierbaar is - met dat stuk ijzer in moeten kunnen lopen? Ik zie het nut of het voordeel daarvan niet. Sterker nog, ik vind het gruwelijk om dat te willen en te doen.
Mijn oudste paard kent een bit, zelfs twee bitten (S&T). Mijn jongste paard kent geen bit. Welk voordeel heeft mijn oudste nu ten opzichte van mijn jongste? Ik kan het niet bedenken. Ze doen het beide prima zonder bit en ik zie niet in waarom ook mijn jongste met een bit zou moeten kunnen lopen. Misschien kan ze het prima hoor, maar waarom?? Alleen omdat het duizenden jaren geleden ooit eens bedacht is en er sindsdien nog steeds mensen zijn die een bit een noodzaak vinden? Anno 2011 is dat toch echt wel behoorlijk achterhaald, en ijzeren voorwerpen in de monden van onze paarden stoppen is uit de tijd en imo absoluut not done.
Yvank_ schreef:Waarom zou je je paard buiten niet zonder bit durven rijden? Hij zal echt niet sneller op zn bit stoppen dan bitloos. Als je een paard op een bit wil stoppen moet je hem om de benen binden
.
Morganya schreef:Slachtofferrol zeker niet, maar het valt wel op dat bitloze ruiters zich drukker maken om wat bitruiters doen, dan anders om. Heikneuterige bosruiters zijn bitloze ruiters zeker niet persee, maar om bitruiters nu uit te maken voor dierenbeulen die hun paard praktisch verminken omdat ze zo nodig een medaille willen hebben is het andere uiterste.
Citaat:@ Xiniee: Ik ben nummer 2 en 3. Ik ben niet dusdanig overtuigd van het feit dat zonder bit rijden zoveel zaligmakender is, dat ik er de voordelen van in zie om maar meteen de hele boel de schroothoop op te gooien. Bovendien heb ik er geen enkele reden toe om iets anders te proberen. Ik rij met een kunststoffen ongebroken trens, ivm de kleine mond van mijn paard. Ik trek en zaag niet en krijg haast nooit protest van mijn paard. Krijg ik wel protest, dan ligt dat aan iets dat ik fout doe, wat ik vrijwel altijd meteen door heb omdat mijn paard meteen reageerd en ik weet wat ik op dat moment deed, en wat tot nu toe nooit aan het bit gelegen heeft. In de bak kan ik ook prima met een gewoon halster rijden, maar merk geen verschil tussen halster of hoofdstel, ik kan dus niet zeggen dat mijn paard met halster prettiger vind. Buiten durf ik niet zonder bit te rijden omdat ik dan een bom onder mijn kont heb (wat overigens ook niet aan het bit ligt, want aan het halster heb ik ook een piafferend paard naast me).
capopjekop schreef:Yvank_ schreef:Waarom zou je je paard buiten niet zonder bit durven rijden? Hij zal echt niet sneller op zn bit stoppen dan bitloos. Als je een paard op een bit wil stoppen moet je hem om de benen binden
.
Een paard dat echt aan de kletter is mss niet. Maar je leest op bokt heel vaak dat mensen een scherper bit gebruiken om buiten meer te zeggen hebben, blijkbaar heeft dat toch wel invloed op het paard. Waarom zouden ze het anders doen. En een ander voorbeeld: rijden met een hack omdat het paard weg schiet soms. Blijkbaar heb je dan toch meer te zeggen als het paard even andere plannen heeft.
Citaat:De redenatie achter een scherper bit is: Dit voelt hij beter. Veel mensen redeneren nog een stapje verder: "Als hij er weer vandoor gaat zal hij het voelen ook, ik trek er zo hard aan dat het hem pijn doet, dan leert ie het wel af!". Maar wie zo redeneert begrijpt een belangrijk aspect van het "paard zijn" niet. Een paard is namelijk een prooidier. Zijn hele overleving hangt af van het goed kunnen vluchten. En een prooidier op de vlucht reageert niet op pijnprikkels met stoppen, nee, het gaat nog harder rennen! Een paard dat wordt achtervolgd door een roofdier en pijn krijgt aan een been zal niet denken "oh, ik krijg pijn in mijn been, laat ik maar even stoppen", maar "O nee! Hij bijt al in mijn been, als ik nog harder ga rennen raak ik hem misschien nog kwijt!". Prooidieren reageren op pijnprikkels door harder te gaan rennen, zo simpel is het. Een scherper bit is dus NIET de oplossing!
Yvank_ schreef:Ik vraag me dan af in hoe verre een scherper iets tussen de oren van een mens zit dat ze dan beter zouden luisteren.
Arabesk schreef:Citaat:De redenatie achter een scherper bit is: Dit voelt hij beter. Veel mensen redeneren nog een stapje verder: "Als hij er weer vandoor gaat zal hij het voelen ook, ik trek er zo hard aan dat het hem pijn doet, dan leert ie het wel af!". Maar wie zo redeneert begrijpt een belangrijk aspect van het "paard zijn" niet. Een paard is namelijk een prooidier. Zijn hele overleving hangt af van het goed kunnen vluchten. En een prooidier op de vlucht reageert niet op pijnprikkels met stoppen, nee, het gaat nog harder rennen! Een paard dat wordt achtervolgd door een roofdier en pijn krijgt aan een been zal niet denken "oh, ik krijg pijn in mijn been, laat ik maar even stoppen", maar "O nee! Hij bijt al in mijn been, als ik nog harder ga rennen raak ik hem misschien nog kwijt!". Prooidieren reageren op pijnprikkels door harder te gaan rennen, zo simpel is het. Een scherper bit is dus NIET de oplossing!
Kinderen gaan ook niet beter luisteren als je harder schreeuwt. Wel als je duidelijke afspraken maakt en consequent bent en duidelijk je grenzen aangeeft.
Citaat:De redenatie achter een scherper bit is: Dit voelt hij beter. Veel mensen redeneren nog een stapje verder: "Als hij er weer vandoor gaat zal hij het voelen ook, ik trek er zo hard aan dat het hem pijn doet, dan leert ie het wel af!". Maar wie zo redeneert begrijpt een belangrijk aspect van het "paard zijn" niet. Een paard is namelijk een prooidier. Zijn hele overleving hangt af van het goed kunnen vluchten. En een prooidier op de vlucht reageert niet op pijnprikkels met stoppen, nee, het gaat nog harder rennen! Een paard dat wordt achtervolgd door een roofdier en pijn krijgt aan een been zal niet denken "oh, ik krijg pijn in mijn been, laat ik maar even stoppen", maar "O nee! Hij bijt al in mijn been, als ik nog harder ga rennen raak ik hem misschien nog kwijt!". Prooidieren reageren op pijnprikkels door harder te gaan rennen, zo simpel is het. Een scherper bit is dus NIET de oplossing!
MarvanTom schreef:Jammer dat er in het keuzemenu niet 'beiden' staat...
Da's ook een optie namelijk.
Voor een ieders veiligheid buiten met bit, is volgens mij ook geregeld in de WVW, maar kan het niet vinden...![]()
In de bak met bit bij arbeid, bitloos of uberhaupt hoofdstel/halster/touwloos.
Da's dan meer 'spelen' en proberen elkaar te begrijpen.
Dat laatste gaat gruwelijk goed op zit en stem, maar ik ga dat echt niet buiten uitproberen.
Heb geen angst oid, vertrouw blind op Tom, maar er kan altijd iets gebeuren en ik wil niet dat er het door mij gezochte artikel WVW voor de voeten wordt gegooid en dat ik aansprakelijk ben voor een samenloop van omstandigheden.
Weet iemand dat artikel waar ik naar zoek?