Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Brainless

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:49

@Xiniee
Maar als je veel wedstrijden rijdt zul je toch met bit moeten rijden.
Mennen (wedstrijden) mag ook nog niet bitloos.

Daarnaast vind ik dat elk paard ook op een bit moet kunnen lopen.
Net zoals jij vindt dat elk paard bitloos moet kunnen, moet elk paard (medische afwijkingen uitgezonderd) met bit gereden kunnen worden.

En net zoals je met bitloos moet kijken welk systeem het beste bij jou en je paard past... geldt dat ook voor een bit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:52

Xiniee schreef:
@Orlando en Copjekop;

Hoe weet jij dat dat paard het bit geen probleem vind ?
Door een strenge ruiter of gewoon omdat paarden te braaf zijn laten ze het niet meer merken waneer ze met iets niet akkoord gaan.
Hier zijn veel mensen die echt voor hun paard het beste willen, maar ook veel mensen die gewoon hun paard mooie en onnatuurlijk willen zien trippelen, met natuurlijk een hoooop ijzerwerk want zonder ijzerwerk kan het blijkbaar niet. Waarom niet eens proberen ?

Geloof me, mijn pony's reageren op lichte druk en laten het me echt weten wanneer ze iets niet fijn vinden. Heb in het verleden op mijn pony eens met spoortje gereden. Knopspoortje accepteerde ze prima. Maar toen ik eens sporen moest lenen omdat ik ze zelf niet had en ik van die persoon lange spoortjes kreeg toen begon ze bij iedere zachte aanraking al te bokken en te gillen. Idem toen ik het zadel eens op de verkeerde plek heb gelegd. Normaal is mijn pony erg meegaand en braaf (wel erg actief, maar dat vind ik fijn), maar als er iets niet fijn is dan laat ze dat merken en dan ga ik ook meteen al mijn tuig na en mijn gedrag ;) Overigens gebeurd dat ook als ik eens een te harde ophouding geef met mijn bitloze hoofdstel (touwhalster/ kingekruistsysteem). Mijn pony heeft een groot gerechtigheidsgevoel.

Daarbij is het ook een beetje ervaring om te zien of het paard iets vervelend vind of niet. Ik vind jou trouwens het bitloos rijden wel erg op een voetstuk zetten. Net of je een dierenbeul en een egoist bent als je met bit rijdt. Daar ben ik het dus niet mee eens.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:02

Oke tot daar aan toe dat je paard laten weten wat hij vind kunnen en wat niet, hoe bevalt het bitloos rijden jou en je paard ?

@Brainless; ik ben het eingelijk deels met je eens over wat jij zegt dat een paard beide moet kunnen worden bereden.
Zeg dan maar tegen allle wedstrijd ruiters dat ze hetzelfde moeten kunnen bitloos, natuurlijk vergt dit tijd. Daar ben ik het wel mee eens.Ook die stang en trens ruiters, dat die het zelfde kunnen bereken met iets normaals in de paarden mond.
Maar dat een bitloze ruiter hetzelfde moet kunnen met bit niet.
Een bit is in geen enkel opzichtig beter dan een vrije mond. Daar hou ik me aan vast.

En wat ik ook niet snap is dat er mensen zeggen dat het paard hett liefst met het bit rijd, dit is flauwekul.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:08

Ik merkte ook duidelijk verschil met verschillende systemen..
Met een sidepull is ze zelfs lichtelijk dwars.
Met een kaakgekruiste is ze heel relaxt, de druk alleen op haar neus vindt ze blijkbaar niets.
Kingekruist was drama, maar dat is niet gek als ze een sidepull al niet heel fijn vindt.

De sidepull rijd ik andere paarden mee, maar ik pak hem ook wel als ik niets bijzonders ga doen.
Dan bevalt het nl wel prima.
De andere twee maakt het niet uit wat ik er aan hang, die lopen op alles goed.
Kingekruist ben ik alleen geen fan van, de twee metalen ringen aan beide zijdes vind ik niks.

Met bit komt ze met halthouden met haar hoofd omhoog en dramt ze door, bitloos staat ze zo stil.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-08-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:09

Hoe weet je dat Xiniee dat het paard het liefst zonder bit rijdt? Heeft je paard dat aan je vertelt? Ik zeg niet dat het niet zo is hoor, maar denk dat je dat niet zomaar zo stellig kunt stellen. Mijn pony maakt het niks uit, althans dat denk ik uit haar gedrag op te maken. Ze reageert met bit precies hetzelfde als met kingekruist systeem en zelfs met neckrope doet ze braaf haar ding.

En wat mij betreft hoeft niet iedereen alles te proberen. Als je paard goed loopt op een bit dan zal hij hoogstwaarschijnlijk ook bitloos goed rond te sturen zijn. Er hebben op bokt al eens filmpjes gestaan van mensen die wedstrijden rijden met bit die eens voor de grap bitloos reden. Die reden zo weg, zonder problemen.

Overigens vind ik het ergens wel apart, je bent zo pro bitloos, maar rijd zelf wel met de scherpst mogelijke optoming.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:12

In mijn ogen is een kaakgekruist het meest vriendelijk, maar dat zal niemand met me eens zijn.
Een sidepull geeft alleen druk op de neus, een kaakgekruist over het hele hoofd.
Alleen is een sidepull is wel weer fijner als je ruiters hebt die nog niet zo lang rijden omdat het niet aansnoert en minder finetuning behoeft.

Ik wil eigenlijk nog een bloemhackamore of glucksrad of iets dergelijks.
Gewoon om te testen, alleen het lukt nog niet erg om er aan te komen voor een leuke prijs.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:20

Capop: Ik snap dat je gefrustreerd wordt want ik dring nogal door met mijn mening, en hiervoor sorry.
Het is trouwens te zien hoe je rijd, en ik rij wss vriendelijk met mijn hack dan sommig met een gewoon halser. Lange teugels, western gericht trouwens.
Dus mijn hack is geen probleem, ik ben een ruiter met enkel een goede basis qua rijden, maar met mijn hack ben ik echt rustig. Heb hier ook al verteld waarom ik daarmee rijd.
Zal ik die uitleg in het kort nog eens geven ?

De laatste keer dat ik mijn paard een bit aan deed was een 10-tal maand geleden, trekken en halsstrekken en hoofd in de lucht, en niet snappen waarom ik hem zo een pijn deed. Terwijl ik gewoon met losse teugels aan het stappen was.

Dus daarmee direct al mij bitten verkocht.

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:23

Twiggy2008 schreef:
myrmar schreef:
je kunt ze met allebei zeer doen.
Ik kende iemand die had een pony en het meisje dacht dat bitloos rijden veel beter was. Ze ging bitloos rijden, maar niet goed. Ze trok zegmaar zo hard dat de pony niet meer kon ademhalen door de neus zo.

Waar zat die neusriem dan precies? En over wat voor optoming hebben we het dan? Kun je dat eens navragen bij diegene die jij kent. Ben ik ff heel erg benieuwd naar. :j

Krijg ik nog antwoord? Of is het toch weer zo'n Broodje Aap verhaal? ;)[/quote]

Sorrysorry ik was even niet zo snel weer op bokt :P
Het is hellaas geen broodje aap verhaal.
Ik zou echt niet weten hoe het gegaan is zegmarr
maar ik zal nog even vragen heb haar email nog.
Ze is een half jaar geleden verhuisd.
Word vervolgd :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:26

Xiniee schreef:
Capop: Ik snap dat je gefrustreerd wordt want ik dring nogal door met mijn mening, en hiervoor sorry.
Het is trouwens te zien hoe je rijd, en ik rij wss vriendelijk met mijn hack dan sommig met een gewoon halser. Lange teugels, western gericht trouwens.
Dus mijn hack is geen probleem, ik ben een ruiter met enkel een goede basis qua rijden, maar met mijn hack ben ik echt rustig. Heb hier ook al verteld waarom ik daarmee rijd.
Zal ik die uitleg in het kort nog eens geven ?

De laatste keer dat ik mijn paard een bit aan deed was een 10-tal maand geleden, trekken en halsstrekken en hoofd in de lucht, en niet snappen waarom ik hem zo een pijn deed. Terwijl ik gewoon met losse teugels aan het stappen was.

Dus daarmee direct al mij bitten verkocht.

Ik ben niet gefrustreerd, vind het lichtelijk irritant dat je het zo zwart wit ziet, maar daarom druk ik straks gewoon op het kruisje, das het voordeel van bokt :P Overigens had je op je foto's in je profiel niet echt een boog in je teugels, die stonden namelijk op druk. Kan een momentopname geweest zijn, maar dat kunnen de andere gruwelfoto's uit je profiel ook zijn (waarmee ik het wederom niet goedpraat, probeer gewoon kritisch te kijken). En ook met de problemen met je paard, wellicht was het gewoon een rijtechnisch probleem dat hij niet wilde halsstrekken? Of mss had je wel een bit dat niet bij zijn mond past, of moest de tandarts weer een keer op controle komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:15

Brainless schreef:
Daarnaast vind ik dat elk paard ook op een bit moet kunnen lopen.
Net zoals jij vindt dat elk paard bitloos moet kunnen, moet elk paard (medische afwijkingen uitgezonderd) met bit gereden kunnen worden.

Hier kan ik het niet mee eens zijn en ik vind het ook grote onzin.

Duizenden jaren geleden - toen men nog gewoon met een touw om de hals van het paard of met een van touw gemaakt halster reed - is men de paarden gaan inzetten om oorlog te voeren. Paarden moesten snel ingereden worden en men moest vooral veel macht en controle over de paarden hebben. Toen bedacht men bij het halster een extra touwtje om de onderkaak, dus door de mond. Dat was het begin van het bit. Dat werkte blijkbaar prima op het slagveld; met veel pijnprikkels het paard dwingen te doen wat men denkt dat nodig is. Het bit is doorontwikkeld en inmiddels is er een grote variatie verkrijgbaar. Maar..., wij voeren geen oorlog meer. Wij hebben paarden voor ons plezier, voor onze hobby, vanuit liefde, passie en genegenheid. Waarom dan nog steeds een stuk ijzer in de mond. Waarom zou je paard - die jou (als 't goed is) erg dierbaar is - met dat stuk ijzer in moeten kunnen lopen? Ik zie het nut of het voordeel daarvan niet. Sterker nog, ik vind het gruwelijk om dat te willen en te doen.

Mijn oudste paard kent een bit, zelfs twee bitten (S&T). Mijn jongste paard kent geen bit. Welk voordeel heeft mijn oudste nu ten opzichte van mijn jongste? Ik kan het niet bedenken. Ze doen het beide prima zonder bit en ik zie niet in waarom ook mijn jongste met een bit zou moeten kunnen lopen. Misschien kan ze het prima hoor, maar waarom?? Alleen omdat het duizenden jaren geleden ooit eens bedacht is en er sindsdien nog steeds mensen zijn die een bit een noodzaak vinden? Anno 2011 is dat toch echt wel behoorlijk achterhaald, en ijzeren voorwerpen in de monden van onze paarden stoppen is uit de tijd en imo absoluut not done.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:18

Als iemand mij één overtuigend argument kan geven waarom mijn paarden ook een bit zouden moeten kennen ga ik morgen direct aan de slag.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:19

JoviBan schreef:
Hier kan ik het niet mee eens zijn en ik vind het ook grote onzin.

Duizenden jaren geleden - toen men nog gewoon met een touw om de hals van het paard of met een van touw gemaakt halster reed - is men de paarden gaan inzetten om oorlog te voeren. Paarden moesten snel ingereden worden en men moest vooral veel macht en controle over de paarden hebben. Toen bedacht men bij het halster een extra touwtje om de onderkaak, dus door de mond. Dat was het begin van het bit. Dat werkte blijkbaar prima op het slagveld; met veel pijnprikkels het paard dwingen te doen wat men denkt dat nodig is. Het bit is doorontwikkeld en inmiddels is er een grote variatie verkrijgbaar. Maar..., wij voeren geen oorlog meer. Wij hebben paarden voor ons plezier, voor onze hobby, vanuit liefde, passie en genegenheid. Waarom dan nog steeds een stuk ijzer in de mond. Waarom zou je paard - die jou (als 't goed is) erg dierbaar is - met dat stuk ijzer in moeten kunnen lopen? Ik zie het nut of het voordeel daarvan niet. Sterker nog, ik vind het gruwelijk om dat te willen en te doen.

Mijn oudste paard kent een bit, zelfs twee bitten (S&T). Mijn jongste paard kent geen bit. Welk voordeel heeft mijn oudste nu ten opzichte van mijn jongste? Ik kan het niet bedenken. Ze doen het beide prima zonder bit en ik zie niet in waarom ook mijn jongste met een bit zou moeten kunnen lopen. Misschien kan ze het prima hoor, maar waarom?? Alleen omdat het duizenden jaren geleden ooit eens bedacht is en er sindsdien nog steeds mensen zijn die een bit een noodzaak vinden? Anno 2011 is dat toch echt wel behoorlijk achterhaald, en ijzeren voorwerpen in de monden van onze paarden stoppen is uit de tijd en imo absoluut not done.

Juist :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:30

Tja ik rijd mijn pony bitloos gezien ze dit jaar na een operatie geen bit meer kan. Het argument dat het onvriendelijk kan zijn gaat net zo goed voor een bit op. De optoming is zo hard als de hand van de ruiter.

Ik kan er prima mee dressuren, sterker nog ik voel geen énkel verschil als rijden met een bit, een paard rijd je immers op je benen en zit. :) .

Lees ook vaak dat een bit buiten meer controle zou geven ook dat vind ik grote onzin, ben er net een weer van een week vakantie met mijn pony en vriendin met haar pony. Wij reden allebei heerlijk bitloos aan een lang teugeltje de bossen/heide/zandvlakte door. Rengalop op de zandvlakte ook geen enkel probleem konden dan nog vanaf ons paard filmen hoe hard we gingen. Ze stoppen echt wel of je nou wel of geen bit in hebt :) .

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:36

Slachtofferrol zeker niet, maar het valt wel op dat bitloze ruiters zich drukker maken om wat bitruiters doen, dan anders om. Heikneuterige bosruiters zijn bitloze ruiters zeker niet persee, maar om bitruiters nu uit te maken voor dierenbeulen die hun paard praktisch verminken omdat ze zo nodig een medaille willen hebben is het andere uiterste.

@ Xiniee: Ik ben nummer 2 en 3. Ik ben niet dusdanig overtuigd van het feit dat zonder bit rijden zoveel zaligmakender is, dat ik er de voordelen van in zie om maar meteen de hele boel de schroothoop op te gooien. Bovendien heb ik er geen enkele reden toe om iets anders te proberen. Ik rij met een kunststoffen ongebroken trens, ivm de kleine mond van mijn paard. Ik trek en zaag niet en krijg haast nooit protest van mijn paard. Krijg ik wel protest, dan ligt dat aan iets dat ik fout doe, wat ik vrijwel altijd meteen door heb omdat mijn paard meteen reageerd en ik weet wat ik op dat moment deed, en wat tot nu toe nooit aan het bit gelegen heeft. In de bak kan ik ook prima met een gewoon halster rijden, maar merk geen verschil tussen halster of hoofdstel, ik kan dus niet zeggen dat mijn paard met halster prettiger vind. Buiten durf ik niet zonder bit te rijden omdat ik dan een bom onder mijn kont heb (wat overigens ook niet aan het bit ligt, want aan het halster heb ik ook een piafferend paard naast me).

Edit: Dat je met een bitloos hoofdstel hetzelfde zou moeten kunnen doen als met stang en trens, ben ik het ook niet mee eens. Dat zijn zulke minimale hulpen dat je dat bitloos niet door kunt geven.
Laatst bijgewerkt door Morganya op 27-08-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:39

Waarom zou je je paard buiten niet zonder bit durven rijden :) ? Hij zal echt niet sneller op zn bit stoppen dan bitloos. Als je een paard op een bit wil stoppen moet je hem om de benen binden :D .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:43

Yvank_ schreef:
Waarom zou je je paard buiten niet zonder bit durven rijden :) ? Hij zal echt niet sneller op zn bit stoppen dan bitloos. Als je een paard op een bit wil stoppen moet je hem om de benen binden :D .

Een paard dat echt aan de kletter is mss niet. Maar je leest op bokt heel vaak dat mensen een scherper bit gebruiken om buiten meer te zeggen hebben, blijkbaar heeft dat toch wel invloed op het paard. Waarom zouden ze het anders doen. En een ander voorbeeld: rijden met een hack omdat het paard weg schiet soms. Blijkbaar heb je dan toch meer te zeggen als het paard even andere plannen heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:48

Morganya schreef:
Slachtofferrol zeker niet, maar het valt wel op dat bitloze ruiters zich drukker maken om wat bitruiters doen, dan anders om. Heikneuterige bosruiters zijn bitloze ruiters zeker niet persee, maar om bitruiters nu uit te maken voor dierenbeulen die hun paard praktisch verminken omdat ze zo nodig een medaille willen hebben is het andere uiterste.

Er kleven nou eenmaal behoorlijke nadelen aan rijden met bit, zoals dat ook bijv. met roken is. Het noemen van die nadelen is geen persoonlijke aanval op mensen, maar verstrekking van kennis zodat mensen niet uit onwetendheid een bit erin proppen. 'Vroegah' wist je niet beter, nu kún je beter weten.

De verschillende nadelen van het bit zijn uitgebreid onderzocht en niet door de 1e de beste. Dr. Cook wordt nog niet altijd even serieus genomen. Maar iemand die veearts is én meer dan 50 jaar wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar luchtweg aandoeningen bij (ren)paarden en die overduidelijk telkens uitkwam op het bit als schuldige, dat kún je niet zomaar even aan de kant vegen.

Behalve dat een bit zoveel gezondheidsrisico's met zich meebrengt is het gewoon ook nergens voor nódig. Alles wat je wil doen met paarden kan allemaal zonder bit. Dus waarom nog ermee rondrijden? We rijden toch ook niet meer met harnassen rond? En ridderspelen, lanssteken etc zijn allang geen sport meer.

Citaat:
@ Xiniee: Ik ben nummer 2 en 3. Ik ben niet dusdanig overtuigd van het feit dat zonder bit rijden zoveel zaligmakender is, dat ik er de voordelen van in zie om maar meteen de hele boel de schroothoop op te gooien. Bovendien heb ik er geen enkele reden toe om iets anders te proberen. Ik rij met een kunststoffen ongebroken trens, ivm de kleine mond van mijn paard. Ik trek en zaag niet en krijg haast nooit protest van mijn paard. Krijg ik wel protest, dan ligt dat aan iets dat ik fout doe, wat ik vrijwel altijd meteen door heb omdat mijn paard meteen reageerd en ik weet wat ik op dat moment deed, en wat tot nu toe nooit aan het bit gelegen heeft. In de bak kan ik ook prima met een gewoon halster rijden, maar merk geen verschil tussen halster of hoofdstel, ik kan dus niet zeggen dat mijn paard met halster prettiger vind. Buiten durf ik niet zonder bit te rijden omdat ik dan een bom onder mijn kont heb (wat overigens ook niet aan het bit ligt, want aan het halster heb ik ook een piafferend paard naast me).

Ik reed ook nog heel lang met bit. Ik vond naturals die zonder bit reden maar zweverige sukkels die hun paard niet durfden aan te pakken. Zoveel kon er toch niet mis zijn met het bit? Het ging prima, paard leed er niet onder. En bovendien ik reed veel buiten, dus ja een bit heb je echt wel nodig met al dat verkeer. Kortom ik had nog meer vooroordelen dan heel bokt bijelkaar.

Totdat....... ik me erin ging verdiepen. Meerdere sites en boeken gelezen en ík kan maar tot één conclusie komen; een bit is niet nodig en een bit heeft zoveel nadelen dat ie de prullenbak inging.

- bit verstoort de ademhaling doordat het spijsverteringsreflex op gang komt en daardoor sluit de huig niet altijd even goed

- een paard maakt van nature geen speeksel aan, TENZIJ het iets in de mond heeft (daarom ontstaan ook maagzweren als een paard te weinig ruwvoer krijgt). De aanmaak van speeksel door de aanwezigheid van het bit, zorgt óók voor een verstoring van de ademhaling

- Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

- het bit werkt in op de lagen; een scherp bot waar je een appel mee kunt snijden, er ligt maar een klein laagje vlees op. Paarden kunnen botwoekeringen oplopen door een bit wat op de lagen ligt. Uit onderzoek naar schedels van paarden die met bit zijn gereden blijkt dat ze allemaal in meer of mindere mate last hadden van botwoekeringen op de lagen.

Achteraf vind ik het zo dom van mezelf dat ik zo veel vooroordelen had en vooral ook niet tot de zweverige sukkels die zonder bit rijden gerekend wilde worden. Ik wilde de middenweg, ok ik reed zonder ijzers, maar verder deed ik alles nog hetzelfde als vroeger. Die vooroordelen hebben er toe geleid dat ik mijn paard langer dan nodig met bit heb gereden. Kijk als je de info niet hebt dan ben je onbewust onbekwaam, maar ik heb een tijd volgehouden dat ik niet zonder bit wilde/kon rijden, zónder me erin te verdiepen en ja dat neem je jezelf later wel kwalijk ja 8)7
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-08-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:51

Ik vraag me dan af in hoe verre een scherper iets tussen de oren van een mens zit dat ze dan beter zouden luisteren :) .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:56

capopjekop schreef:
Yvank_ schreef:

Een paard dat echt aan de kletter is mss niet. Maar je leest op bokt heel vaak dat mensen een scherper bit gebruiken om buiten meer te zeggen hebben, blijkbaar heeft dat toch wel invloed op het paard. Waarom zouden ze het anders doen. En een ander voorbeeld: rijden met een hack omdat het paard weg schiet soms. Blijkbaar heb je dan toch meer te zeggen als het paard even andere plannen heeft.

En hoeveel mensen moeten na het nemen van een scherper bit, daarna ook nog met een thiedemann gaan rijden en daarna met een slof, omdat het echt niet meer gaat. Niet voor niets antwoord bokt altijd 'een scherper bit is geen oplossing'.

Citaat:
De redenatie achter een scherper bit is: Dit voelt hij beter. Veel mensen redeneren nog een stapje verder: "Als hij er weer vandoor gaat zal hij het voelen ook, ik trek er zo hard aan dat het hem pijn doet, dan leert ie het wel af!". Maar wie zo redeneert begrijpt een belangrijk aspect van het "paard zijn" niet. Een paard is namelijk een prooidier. Zijn hele overleving hangt af van het goed kunnen vluchten. En een prooidier op de vlucht reageert niet op pijnprikkels met stoppen, nee, het gaat nog harder rennen! Een paard dat wordt achtervolgd door een roofdier en pijn krijgt aan een been zal niet denken "oh, ik krijg pijn in mijn been, laat ik maar even stoppen", maar "O nee! Hij bijt al in mijn been, als ik nog harder ga rennen raak ik hem misschien nog kwijt!". Prooidieren reageren op pijnprikkels door harder te gaan rennen, zo simpel is het. Een scherper bit is dus NIET de oplossing!

Kinderen gaan ook niet beter luisteren als je harder schreeuwt :+. Wel als je duidelijke afspraken maakt en consequent bent en duidelijk je grenzen aangeeft.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:03

Yvank_ schreef:
Ik vraag me dan af in hoe verre een scherper iets tussen de oren van een mens zit dat ze dan beter zouden luisteren :) .

Dat zit tussen de oren, maar alls ík meer gespannen ben buiten, is mijn paard nóg gespannener buiten en dat is vragen om nog meer moeilijkheden. Ik stop er buiten trouwens niet een scherper bit in en ook geen hulpteugel, maar zonder bit voel ik me onveilig, wat uitwerking heeft op mijn paard.

Arabesk: op jou reageer ik straks, eerst even eten :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:06

Arabesk schreef:
Citaat:
De redenatie achter een scherper bit is: Dit voelt hij beter. Veel mensen redeneren nog een stapje verder: "Als hij er weer vandoor gaat zal hij het voelen ook, ik trek er zo hard aan dat het hem pijn doet, dan leert ie het wel af!". Maar wie zo redeneert begrijpt een belangrijk aspect van het "paard zijn" niet. Een paard is namelijk een prooidier. Zijn hele overleving hangt af van het goed kunnen vluchten. En een prooidier op de vlucht reageert niet op pijnprikkels met stoppen, nee, het gaat nog harder rennen! Een paard dat wordt achtervolgd door een roofdier en pijn krijgt aan een been zal niet denken "oh, ik krijg pijn in mijn been, laat ik maar even stoppen", maar "O nee! Hij bijt al in mijn been, als ik nog harder ga rennen raak ik hem misschien nog kwijt!". Prooidieren reageren op pijnprikkels door harder te gaan rennen, zo simpel is het. Een scherper bit is dus NIET de oplossing!

Kinderen gaan ook niet beter luisteren als je harder schreeuwt :+. Wel als je duidelijke afspraken maakt en consequent bent en duidelijk je grenzen aangeeft.

Ik vind een mens en een paard totaal geen vergelijking. Hoewel schreeuwen denk ik door beide soorten het zelfde zal worden geinterpreteerd.

Citaat:

Of dan moet u helemaal niet rijden gaan rijden als zij alleen reageren op pijnprikkels, hoe wou het paard anders reageren?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:06

Jammer dat er in het keuzemenu niet 'beiden' staat...
Da's ook een optie namelijk.

Voor een ieders veiligheid buiten met bit, is volgens mij ook geregeld in de WVW, maar kan het niet vinden... :oo
In de bak met bit bij arbeid, bitloos of uberhaupt hoofdstel/halster/touwloos.
Da's dan meer 'spelen' en proberen elkaar te begrijpen.
Dat laatste gaat gruwelijk goed op zit en stem, maar ik ga dat echt niet buiten uitproberen.
Heb geen angst oid, vertrouw blind op Tom, maar er kan altijd iets gebeuren en ik wil niet dat er het door mij gezochte artikel WVW voor de voeten wordt gegooid en dat ik aansprakelijk ben voor een samenloop van omstandigheden.

Weet iemand dat artikel waar ik naar zoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:07

@ Morganya Dat kan ik begrijpen :j en jij geeft tenminste ook toe dat het bij jezelf vandaan komt. Dat doen niet veel mensen die blijven steken op het 'een bit is scherper dus ze stoppen sneller' punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:08

MarvanTom schreef:
Jammer dat er in het keuzemenu niet 'beiden' staat...
Da's ook een optie namelijk.

Voor een ieders veiligheid buiten met bit, is volgens mij ook geregeld in de WVW, maar kan het niet vinden... :oo
In de bak met bit bij arbeid, bitloos of uberhaupt hoofdstel/halster/touwloos.
Da's dan meer 'spelen' en proberen elkaar te begrijpen.
Dat laatste gaat gruwelijk goed op zit en stem, maar ik ga dat echt niet buiten uitproberen.
Heb geen angst oid, vertrouw blind op Tom, maar er kan altijd iets gebeuren en ik wil niet dat er het door mij gezochte artikel WVW voor de voeten wordt gegooid en dat ik aansprakelijk ben voor een samenloop van omstandigheden.

Weet iemand dat artikel waar ik naar zoek?

Dat bestaat niet :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:09

Ik denk dt het pas slecht is als mensen druk/contact houden op het hoofd
Ik bedoel als jij alleen druk geeft wnr je wilt remmen en sturen zal cross-link side pull of gwn geen donder Uitmaaakt!
Mijn Quarab en ik zijn nu ook klein beetje bitloos bezig en ik móet hrel eerlijk zijn dt hij zonder bit sneller reageert.
Hij is western beleerd maar kan ook engels en TOT mijn verbazing pakt hij het bitlozen makkelijker op dan dr engels beleerde paarden, waarmee ik bitloos heb gerden! :)