Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:29

sporter schreef:
xjesssicaa schreef:
misschien even een hele domme vraag, maar waarom mag er uberhaupt nog rolkur gebruikt worden op wedstrijden ?

Rollkur mag niet gebruikt worden op wedtrijd.

Jammer genoeg zie je dat wel bij het losrijden.

Ik knap gewoon zwaar af op dingen zoals dat.
Zouden ze dit nivo met een dubbelgebroken bitje
rijden en zonder dat soort dingen,
zouden ze super veel respect krijgen.

Ze zijn voor veel een voorbeeld, dat moet je niet vergeten.

Sorry voor mogelijke typfouten, zit op mn mobiel.

easygoing

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:31

verwar het niet met LDR!!!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:35

easygoing schreef:

Volgens mij valt je paard met zijn kin op borst trekken
en vervolgens naar links en rechts "trekken" toch echt niet
onder LDR. Bij anky zag je dat niet veel, maar bij sommige wel.

Zouden jullie niet meer respect hebben voor ze als ze een nette proef
rijden met dubbel gebroken bitje? Of knapper nog, bitloos,
dat geef je pas een voorbeeld, een voorbeeld van een super
goede band met de paard.

Bij outdoor was een springruiter die bitloos reed,
en dan denk ik _/-\o_
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 04-05-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:38

ik heb wel eens gehoord van LDR maar weer niet echt wat het betekend. Ik dacht dat LDR korte druk betekend en rollkur langdurige druk. Weet niet of dit waar is hoor ;)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:39

Sjors493 schreef:
ik heb wel eens gehoord van LDR maar weer niet echt wat het betekend. Ik dacht dat LDR korte druk betekend en rollkur langdurige druk. Weet niet of dit waar is hoor ;)

Pagina hiervoor staat het aardig uitgelegt.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:47

HorsesWoman schreef:
easygoing schreef:

goede band met de paard.

en dan denk ik _/-\o_

Ook deze ruiters hebben zich aan de regels van de FEI te houden en daar is alles behalve een stang en trans uitgesloten. Rollkur op een concours word echt wel aangepakt denk echt dat je door de mening die jou toegedaan is niet objectief ziet wat er daadwerkelijk gebeurd.

Wat betreft de bitloze springruiter, een hackamore is ook echt niet zo vriendelijk hoor.

Het bitloze,boomloze en alles loze word zo vreselijk geromantiseerd maar ook daar kunnen paarden flink mee aangepakt worden.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:52

easygoing schreef:
HorsesWoman schreef:

goede band met de paard.

en dan denk ik _/-\o_

Ook deze ruiters hebben zich aan de regels van de FEI te houden en daar is alles behalve een stang en trans uitgesloten. Rollkur op een concours word echt wel aangepakt denk echt dat je door de mening die jou toegedaan is niet objectief ziet wat er daadwerkelijk gebeurd.

Wat betreft de bitloze springruiter, een hackamore is ook echt niet zo vriendelijk hoor.

Het bitloze,boomloze en alles loze word zo vreselijk geromantiseerd maar ook daar kunnen paarden flink mee aangepakt worden.

Klopt zeker, die spring ruiter deed toen heel vriendelijk,
Maar je hebt gelijk, you never know.

Dat eerste kan ook kloppen, maar wat je ziet bij sommige
ziet er niet vriendelijk uit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:57

easygoing schreef:

idd!
Het is de manier hoe alles wordt of niet wordt gebruikt en net als de rest van de rijstijl en verzorging...
Voorbeeld: door een paard op de voorhand te laten hobbelen (of zelfs met een hole rug) ,kan je ook veel schade aanrichten - hangt van het paard af of deze vatbaar is voor blessures aan de voorbenen mede door het extra gewicht van de ruiter.

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:13

Ik denk dat Rollkur nog best wel goed kan zijn voor een paard. Als je topsporter bent ga je ook harder trainen en meer spieren kweken, en dat is bij de paarden net zo, en Anky en Edward etc. hebben het helemaal door hoe ze de paarden moeten trainen.
Ik denk dat we ons hier niet mee moeten bemoeien omdat het toch geen invloed heeft op deze topruiters, en denk dat we zonder de rollkur en LDR niet zo hoog in de top waren gekomen.
Diepe respect voor Anky :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:14

Ik haak heel even in op zo'n fijne bitloze springruiter...
Weet je dat ze met paarden die te sterk zijn met het scherpste ijzerwerk dat je kunt vinden in hun mond nog wel eens overschakelen op een hackamore?? Zo vriendelijk werkt dat.....

Ts als je een discussie wil starten is het wel handig om in ieder geval de begrippen waarover je wil discussiëren kent.

Persoonlijk zal ik nooit een Anky zijn of willen worden, maar met haar methode blijven haar paarden wel lang heel en ze bereiken toch mooie leeftijden, zo zielig is het...

De wannabe's die zichzelf overschatten zijn wel een probleem.
Evenals de "laat maar lekker sloffen, zolang we maar samen komen waar we willen".. Je moet een paard wel trainen op het kunnen dragen van een ruiter anders kun je ze sneller afschrijven als die zielige goed getrainde dressuurpaarden..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:17

kamsel schreef:
Weet je dat ze met paarden die te sterk zijn met het scherpste ijzerwerk dat je kunt vinden in hun mond nog wel eens overschakelen op een hackamore?? Zo vriendelijk werkt dat.....

Ts als je een discussie wil starten is het wel handig om in ieder geval de begrippen waarover je wil discussiëren kent.

Persoonlijk zal ik nooit een Anky zijn of willen worden, maar met haar methode blijven haar paarden wel lang heel en ze bereiken toch mooie leeftijden, zo zielig is het...

Evenals de "laat maar lekker sloffen, zolang we maar samen komen waar we willen".. Je moet een paard wel trainen op het kunnen dragen van een ruiter anders kun je ze sneller afschrijven als die zielige goed getrainde dressuurpaarden..

De spijker kon niet beter op z'n kop geslagen worden hier _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:18

kamsel schreef:

_/-\o_

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:31

Morag schreef:
Ik denk dat Rollkur nog best wel goed kan zijn voor een paard. Als je topsporter bent ga je ook harder trainen en meer spieren kweken, en dat is bij de paarden net zo, en Anky en Edward etc. hebben het helemaal door hoe ze de paarden moeten trainen.
Ik denk dat we ons hier niet mee moeten bemoeien omdat het toch geen invloed heeft op deze topruiters, en denk dat we zonder de rollkur en LDR niet zo hoog in de top waren gekomen.
Diepe respect voor Anky :)

Ik denk dat je LDR bedoelt. Rollkur is met agressieve dwang een paard met z´n kin op de borst forceren. Dat is voor geen enkel paard goed. Rollkur oftewel hyperflexie zijn daarom verboden door de FEI. LDR daarentegen doet gebruikt geen dwang. Hier kunnen doorgetrainde paarden wel baat bij hebben, maar alleen wanneer uitgevoerd door een deskundige ruiter en niet bij elk paard.

Echt, hou Rollkur en LDR uit elkaar, het zijn twee compleet verschillende methodes.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:36

mylittlejoy schreef:
Zoals mijn instructeur het altijd vergelijkt: stel een fysiotherapeut gaat met jouw arm/schouder aan de slag. Als hij dan met beleid en met goed communiceren aangeeft dat je je arm steeds hoger moet houden, kan je op een gegeven moment je arm veel verder doordraaien dan normaal. Als de fysio echter in ene keer een ruk aan die arm omhoog geeft of met geweld probeert die arm daar te krijgen, blokkeer je. En dat is het hele eieren eten. Het gaat niet om de houding an sich, het gaat om hoe die houding bereikt wordt wat bepaalt of het slecht is of niet. (Daarnaast uiteraard hoe lang die houding wordt aangehouden, maar even beside the point).

Kort gezegd is rollkur/hyperflexie die houding bereiken door dwang, LDR doet dit zonder dwang.

Je voorbeeld vind ik netjes. Maar hoe ik het altijd heb gekend is:
LDR = zonder dwang
Rollkur = zonder dwang, het paard ver achter de loodlijn instellen (afwisselend)
Hyperflexie = met dwang het paard ver achter de loodlijn instellen

Met zonder dwang, bedoel ik door (licht) contact te houden met de mond en daarbij je handen (=lichaamsgewicht e.d) te verplaatsen waarbij het paard jou handen zal moeten volgen, hierdoor kan je hem op verschillende posities instellen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:39

Eclipse_ schreef:
mylittlejoy schreef:
Zoals mijn instructeur het altijd vergelijkt: stel een fysiotherapeut gaat met jouw arm/schouder aan de slag. Als hij dan met beleid en met goed communiceren aangeeft dat je je arm steeds hoger moet houden, kan je op een gegeven moment je arm veel verder doordraaien dan normaal. Als de fysio echter in ene keer een ruk aan die arm omhoog geeft of met geweld probeert die arm daar te krijgen, blokkeer je. En dat is het hele eieren eten. Het gaat niet om de houding an sich, het gaat om hoe die houding bereikt wordt wat bepaalt of het slecht is of niet. (Daarnaast uiteraard hoe lang die houding wordt aangehouden, maar even beside the point).

Kort gezegd is rollkur/hyperflexie die houding bereiken door dwang, LDR doet dit zonder dwang.

Je voorbeeld vind ik netjes. Maar hoe ik het altijd heb gekend is:
LDR = zonder dwang
Rollkur = zonder dwang, het paard ver achter de loodlijn instellen (afwisselend)
Hyperflexie = met dwang het paard ver achter de loodlijn instellen

Met zonder dwang, bedoel ik door (licht) contact te houden met de mond en daarbij je handen (=lichaamsgewicht e.d) te verplaatsen waarbij het paard jou handen zal moeten volgen, hierdoor kan je hem op verschillende posities instellen.

Rollkur en Hyperflexie is voor zover ík weet hetzelfde, en allebei onder dwang.

Gowines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:42

Sorry, kom ik dan weer mee hoor...
Ze weten echt wel wat ze doen. Ik rijd zelf ook met sporen. Als ik mijn paard zonder sporen rijd, lijkt het net of ik op een ezel zit. Ik gebruik mijn sporen vooral om mn been duidelijker over te laten komen.. Als ik wedstrijd heb, ga ik echt niet als een zot gaan zitten schoppen. ziet er ook zo stom uit. hoe wil je ooit Z kunnen starten zonder sporen? als je die wedstrijden ziet, zie je iedereen met sporen.
en dat s&t hoofdstel, probeer eens een échte hengst te rijden met een gewoon bit. Gaat m niet worden iig. Mijn vriendin heeft hengsten, en als ze die zonder s&t rijd, gaat alles mis. oke oke, het zijn wel echte dekhengsten.
eeeeen over dat rollkur, een paard laat zichzelf echt niet zo maar rond trekken zonder erbij te steigeren of bokken. 'n meisje bij mij op stal TREKT haar paard altijd rond, dat is pas gemeen. Als iemand anders er op rijd, doet ie niks, loopt ie lekker rond zonder gesteiger of gebok, maar als zij er op zit, gaat ze eerst 10 minuten zitten trekken tot ze hem heeft waar ze hem wil en dan pas gaat ze rijden. zo denkt ze dat ze goed is ofzo. Maar bij haar steigert en flipt hij altijd, in elke les.
Nouja ik hoop dat ik niet te verkeerd opgevat word door sommige :P

xx

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:47

Gowines schreef:
Ze weten echt wel wat ze doen. Ik rijd zelf ook met sporen. Als ik mijn paard zonder sporen rijd, lijkt het net of ik op een ezel zit. Ik gebruik mijn sporen vooral om mn been duidelijker over te laten komen.. Als ik wedstrijd heb, ga ik echt niet als een zot gaan zitten schoppen. ziet er ook zo stom uit. hoe wil je ooit Z kunnen starten zonder sporen? als je die wedstrijden ziet, zie je iedereen met sporen.
en dat s&t hoofdstel, probeer eens een échte hengst te rijden met een gewoon bit. Gaat m niet worden iig. Mijn vriendin heeft hengsten, en als ze die zonder s&t rijd, gaat alles mis. oke oke, het zijn wel echte dekhengsten.
eeeeen over dat rollkur, een paard laat zichzelf echt niet zo maar rond trekken zonder erbij te steigeren of bokken. 'n meisje bij mij op stal TREKT haar paard altijd rond, dat is pas gemeen. Als iemand anders er op rijd, doet ie niks, loopt ie lekker rond zonder gesteiger of gebok, maar als zij er op zit, gaat ze eerst 10 minuten zitten trekken tot ze hem heeft waar ze hem wil en dan pas gaat ze rijden. zo denkt ze dat ze goed is ofzo. Maar bij haar steigert en flipt hij altijd, in elke les.

xx

Mag ik hier even op reageren?
Als je een hengst niet zonder 2 bitten kan rijden, is ie niet goed opgevoed.
Natuurlijk kunnen ze wel vrij heftig zijn, maar als je dan niet zonder S&T kan rijden, is er geloof ik iets mis.
Enne, ik heb gehoord dat Rollkur zo wordt gedaan:
Eerst worden ze met strakke hulpteugels gelongeert een tijdje. Hetzelfde met het rijden, tot ze het daarna vanzelf doen(dus niet vrijwillig).

Enne, een paard geeft niet snel toe als ie pijn heeft, zou hij dit in het wild doen, dan werd hij er zo uitgepikt door de roofdieren.

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:11

EskeGirl schreef:
Gowines schreef:

xx

Mag ik hier even op reageren?
Als je een hengst niet zonder 2 bitten kan rijden, is ie niet goed opgevoed.
Natuurlijk kunnen ze wel vrij heftig zijn, maar als je dan niet zonder S&T kan rijden, is er geloof ik iets mis.
Enne, ik heb gehoord dat Rollkur zo wordt gedaan:
Eerst worden ze met strakke hulpteugels gelongeert een tijdje. Hetzelfde met het rijden, tot ze het daarna vanzelf doen(dus niet vrijwillig).

Enne, een paard geeft niet snel toe als ie pijn heeft, zou hij dit in het wild doen, dan werd hij er zo uitgepikt door de roofdieren.

Ik ben het helemaal eens met EskeGirl. Als een paar alleen maar op s&t gereden kan worden en anders niet, is hij niet goed opgevoed. Ik snap best dat die hengsten geen makkie zijn, integendeel. Maar als dat paard alleen op s&t gereden wordt, vrees ik dat er iets flink mis is :(:)

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:31

mag ik iets vragen? wat is rolkur? mischien een beetje een domme vraag :+

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:32

de heletijd met het hoofd gebogen?
dat is aan de teugel, en volgens mij als je je paard zow ilt laten lopen moet hij het zelf ook willen, dus dat is niet zielig want hij kan ook zelf uit die 'gebogen nek' gaan.
zo'n bit is slecht als je er aan trekt maar op zo'n bit reageert je paard heel goed dus hoef je amper er aan te 'trekken' en met de sporen tja, daar heb ik 2 meningen over, maar ik bedoel Anky en Edward weten echt wel waar ze me bezig zijn hoor, als je zover bent gekomen ben je vroeger ook een klein paarden kindje geweest en heb je dus altijd een zwak voor paarden gehad, dus als je dan je paard zo mooi kan laten lopen weet je echt wel waar je mee bezig bent en of het slecht is.
en daarbij een paard laat zich ook niet zo mishandelen als bijna iedereen denkt..
:)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:45

Gioyy schreef:
de heletijd met het hoofd gebogen?
dat is aan de teugel, en volgens mij als je je paard zow ilt laten lopen moet hij het zelf ook willen, dus dat is niet zielig want hij kan ook zelf uit die 'gebogen nek' gaan.
zo'n bit is slecht als je er aan trekt maar op zo'n bit reageert je paard heel goed dus hoef je amper er aan te 'trekken' en met de sporen tja, daar heb ik 2 meningen over, maar ik bedoel Anky en Edward weten echt wel waar ze me bezig zijn hoor, als je zover bent gekomen ben je vroeger ook een klein paarden kindje geweest en heb je dus altijd een zwak voor paarden gehad, dus als je dan je paard zo mooi kan laten lopen weet je echt wel waar je mee bezig bent en of het slecht is.
en daarbij een paard laat zich ook niet zo mishandelen als bijna iedereen denkt..
:)

Rollkur is iets heel anders dan aan de teugel of nageeflijk.
Het grootste verschil is dat aan de teugel vrijwillig is, ontspanning.
Rollkur daarintegen is onder dwang.
Daar kunnen ze hun paard mee kapot maken.

lees eens de beschrijving van deze hyve:
http://anti-rollkur2.hyves.nl

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:22

EskeGirl schreef:
Rollkur en Hyperflexie is voor zover ík weet hetzelfde, en allebei onder dwang.

Tringelingeling jij gaat niet door voor de koelkast :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:13

Sporter,
Wees eens lief en leg jij het eens duidelijk uit. Ik denk nl. dat jij daar wel geduld voor hebt. *\o/*

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:38

Als je een hengst niet zonder stang en trens kan rijden heeft dat nog niets met de opvoeding van de hengst te maken maar met het rijtechnische vermogen van de ruiter/amazone. Dekhengst of niet.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:46

easygoing schreef:
Als je een hengst niet zonder stang en trens kan rijden heeft dat nog niets met de opvoeding van de hengst te maken maar met het rijtechnische vermogen van de ruiter/amazone. Dekhengst of niet.

:j