mylittlejoy schreef:Zoals mijn instructeur het altijd vergelijkt: stel een fysiotherapeut gaat met jouw arm/schouder aan de slag. Als hij dan met beleid en met goed communiceren aangeeft dat je je arm steeds hoger moet houden, kan je op een gegeven moment je arm veel verder doordraaien dan normaal. Als de fysio echter in ene keer een ruk aan die arm omhoog geeft of met geweld probeert die arm daar te krijgen, blokkeer je. En dat is het hele eieren eten. Het gaat niet om de houding an sich, het gaat om hoe die houding bereikt wordt wat bepaalt of het slecht is of niet. (Daarnaast uiteraard hoe lang die houding wordt aangehouden, maar even beside the point).
Kort gezegd is rollkur/hyperflexie die houding bereiken door dwang, LDR doet dit zonder dwang.
Je voorbeeld vind ik netjes. Maar hoe ik het altijd heb gekend is:
LDR = zonder dwang
Rollkur = zonder dwang, het paard ver achter de loodlijn instellen (afwisselend)
Hyperflexie = met dwang het paard ver achter de loodlijn instellen
Met zonder dwang, bedoel ik door (licht) contact te houden met de mond en daarbij je handen (=lichaamsgewicht e.d) te verplaatsen waarbij het paard jou handen zal moeten volgen, hierdoor kan je hem op verschillende posities instellen.