[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:44

pippaamulann schreef:
Als je gevorderd rijdt mag je gewoon 1/3 van je paard zijn lichaamsgewicht zijn, het is nog een jonge pony dus stel dat hij rond de 300-350 (weinig bespiering) zou wegen.. Dit meisje kan echt geen 100 kilo wegen hoor ! HAAHHA

Dit is by far de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. :')

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:46

Gewicht en lengte zit toch nog echt een verschil in :). Al is ze niet te zwaar, te lang is dan ook niet goed.

Ik vind de laatste 2 ook te groot

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:49

pippaamulann schreef:
Als je gevorderd rijdt mag je gewoon 1/3 van je paard zijn lichaamsgewicht zijn, het is nog een jonge pony dus stel dat hij rond de 300-350 (weinig bespiering) zou wegen.. Dit meisje kan echt geen 100 kilo wegen hoor ! HAAHHA

Dus iemand van 300kg mag op een trekpaard van 1000kg rijden? :')

pippaamulann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:54

Oke ik ben wel wat overdreven, ben ook niet zo slim.. _/-\o_ :D
Maar ik ben even op onderzoek geweest

Linkje naar een onderzoek: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/
Laatste stukje tekst bij het kopje 'Hoe zwaar is té zwaar?', net boven het kopje 'Niet elk lichaamsgewicht is gelijk geschapen', staat er een tekst: De onderzoekers zagen dat de paarden spierpijn kregen wanneer ze de 20 kilo grens over gingen. Vanaf de 30 procent ging het snel. Paarden die 25 of 30 procent van hun lichaamsgewicht droegen hadden een hogere hartslag, ademhaling en temperatuur vergeleken met paarden die 15 of 20 procent droegen. Deze bevindingen bevestigen dus de oude cavalerierichtlijn.

Stel dat dit meisje 70 kilo zou wegen.. (sorry als dit niet zo is meiske !)
Volgens dit onderzoek en het gokken van het gewicht van het paard dit het gewoon..

350 / 100 * 20 = 70

350 is het lichaamsgewicht van beestje, 100 is de procent, 20 is het maximale aantal procent van het lichaamsgewicht van het paard wat hij/zij kan dragen zonder teveel spierpijn. (spierpijn is goed, niet te veel niet te weinig, anders heb je er niks aan).

En stel dat ze zwaarder zou zijn, i doubt it, maar een wild paard rent/loopt/speelt/vecht (in ieder geval is hij in beweging) zo beetje de hele dag, voor de hele week lang, jaar in en jaar uit.. Paarden zijn van oorsprong bedoeld om veel te beweging, paarden vinden het fijner om iets te veel te bewegen dat te weinig!
Hoe meer een paard (mensen ook!) beweegt, hoe meer uithoudingsvermogen en conditie hij/zij krijgt. Hoe meer conditie hoe meer hij aan kan. Wat nou als dit paard, voor het 5mdn onder zadel zijn, een goede conditie heeft, dan kan hij prima een lesje/uurtje trainen. Een goede opwarming is belangrijk, krijgt hij minder snel spierpijn van.

Als je te lang bent houd je je paard tegen aan zijn/haar voorhand, kan het paard minder zijn gewicht verplaatsen op zijn achterkant, neemt de achterkant minder goed mee en kan hierdoor problemen krijgen.. Jaa dat klopt. Maar je bent pas te lang als je je paard dus tegenhoudt.. Voor zover ik kan zien lijkt dit niet het geval

its_daantjee

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:00

lijkt duidelijk. ik weeg iets meer als 70 kilo. ik had een berekening gedaan met 1/3 de pony.. ik zou uitkomen op ongeveer 22% van zijn lichaamsgewicht. dus ik zou niet te zwaar zijn volgens deze stelling. lengte bovenlichaam kan ik niks aan veranderen, maar ik doe mijn best om hem niet in de weg te zitten, en doe dat voor mijn gevoel ook niet.

dankjewel voor deze heldere uitleg !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:10

its_daantjee schreef:
lijkt duidelijk. ik weeg iets meer als 70 kilo. ik had een berekening gedaan met 1/3 de pony.. ik zou uitkomen op ongeveer 22% van zijn lichaamsgewicht. dus ik zou niet te zwaar zijn volgens deze stelling. lengte bovenlichaam kan ik niks aan veranderen, maar ik doe mijn best om hem niet in de weg te zitten, en doe dat voor mijn gevoel ook niet.

dankjewel voor deze heldere uitleg !

20% is de grens voor koudbloeden (Fjord/Tinker).
15% is de grens voor "gewone" paardjes/warmbloeden.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:17

oke dankje, mijn berekening is trouwens gebaseerd op een schatting. heb geen idee wat het gewicht van de pony is.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 01:11

jippie5 schreef:
Ik had een vraagje, kom alsjeblieft niet met dat ladder-verhaal. Maar hoeveel kilo zou een welsh/arabier van 1.40 kunnen dragen voor een stapbuitenritje?

Wil even terug komen op deze vraag, nu het toch over gewichten gaat in verhouding met de pony.
In dit geval zeiden mensen 65kg, wat ik dus veel te veel vind.
Met de berekening van 15% is dit dus ook te veel.
Arabier gemiddeld 400-500kg, afhankelijk van formaat en bespiering, Welsh pony gemiddeld 200-350kg, afhankelijk van formaat en bespiering.
En een kleine D-pony van 1,40m rond de 350kg.
Dan kom je uit rond de 50kg voor ruiter en tuigage.

Ook its_daantje is dus volgens de 15% over de grens heen voor de pony, die duidelijk geen koudbloed is.
Dus zal die waarschijnlijk, net als mijn Arabier rond de 450kg zitten.
Nu vind ik het beeld, ook niet erg fijn, maar wou dit toch nog even aankaarten :)
Puur, omdat ik denk, dat we allemaal het beste voor onze pony's en paarden in gedachten hebben.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:20

Ik vind de laatste te zwaar voor deze pony. niet te zwaar dat ze te zwaar Is maar wel voor de pony.
er is teveel ruiter te weinig pony op het plaatje .
die daarvoor vind ik echt te lang. steekt boven en onder uit en ook die pony is niet breed

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:49

Ben ik veel te groot voor Jami? Hij is een stevige B pony van rond de 1.25m en ik ben 1.64m :) hij is de pony van mijn zusje maar omdat hij soms nog wat dwars is en moet leren rijd ik af en toe eens :P
Afbeelding

Afbeelding

(Fotos zijn van half jaar geleden ofso :P )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:50

laatste 3 zijn te groot

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:02

jolleknol schreef:
Ben ik veel te groot voor Jami? Hij is een stevige B pony van rond de 1.25m en ik ben 1.64m :) hij is de pony van mijn zusje maar omdat hij soms nog wat dwars is en moet leren rijd ik af en toe eens :P
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

(Fotos zijn van half jaar geleden ofso :P )

ik vind dat het meevalt hoe groot je bent. ziet er uit als een stevige pony dus ik vind dat het nog wel kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:38

its_daantjee schreef:
ik vind dat het meevalt hoe groot je bent. ziet er uit als een stevige pony dus ik vind dat het nog wel kan.

Pony is niet stevig; maar duidelijk te dik.

Daardoor moet hij zowel zijn eigen overgewicht mee torsen als het gewicht van de ruiter.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:09

De pony op de laatste foto is echt te dik, hierdoor wordt het beeld ook vertekend. Daarnaast lijk je ook te groot voor het zadel. Ik vind het niet passen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:10

Laatste te groot/te zwaar.

janiekhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:12

Volgens mij ben ik niet de enige die liever te klein is voor een pony of paard dat net te groot :D maar ik vind die witte nog wel passen! :D

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:23

pippaamulann schreef:
Als je gevorderd rijdt mag je gewoon 1/3 van je paard zijn lichaamsgewicht zijn,

Ben je nou serieus of maak je een grapje?? Dus als een paard 600 kg weegt mag er iemand van 200 kilo op? Denk niet dat dat goed gaat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:26

Moderatoropmerking:
Hierbij een snel verzoek om ontopic te blijven. Bovenstaande discussie hoort hier niet thuis. Alvast bedankt.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:29

jolleknol, ik vind je wel te groot maar als je hem idd maar heel af en toe eventjes rijdt als hij te dwars is, is het niet zon probleem denk ik

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:31

Ik snap dat ik wat te groot ben ;p heb daardoor ook een tinker van 1.45m :) dit is mijn zusje haar pony en soms rijd ik hem omdat mijn zusje nog niet helemaal de baas kan soms ;p ik heb misschien in totaal 3x op Jami gereden :) verder rijd mijn zusje van 10 hem

lovechupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:36

Toch wel benieuwd wat jullie vinden..
Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:38

lovechupa schreef:
Toch wel benieuwd wat jullie vinden..
[ Afbeelding ]

Ik vind het passen

Lynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:50

Kan nog wel

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:57

Wat vinden jullie hier van? Pony is 1,54m en ik 1,70m.

Ik woog toen zo'n 63 kilo, nu 5 kilo meer, zou het dan als nog passen?

Afbeelding

Afbeelding

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:00

ja, past !