[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:26

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel allemaal!
Ik laat ook zeker naar het zadel kijken en ga dat ook overleggen met mijn instructrice. Dan kan ik met haar kijken wanneer ik de zadelmaker moet laten komen.

Ik denk ook dat jouw instructrice het beter kan inschatten dan wij vanachter ons toetsenbord. :D :D
Wat je je wel moet realiseren (maar dat zal jouw instructrice ongetwijfeld ook doen) is, dat een zadel wat nu wel past, dat over 2 a 3 maanden niet meer kan doen. Omdat het paard nu redelijk onbespierd is.

Als je zelf nog wat weinig balans hebt op het paard, zou ik je zeker geen boomloos zadel aanraden.

Kimmie25501

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 17:50

Ja dat doen we zeker, daarom laat ik daarna weer naar mijn zadel kijken. Ik heb nu een wintec air (nog wat) en die zijn gelukkig heel makkelijk te vermaken.
Boomloos zadel weet ik ook niet zo heel goed, wat is eigenlijk het verschil met een gewoon zadel? Behalve die boom dan haha

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:54

Kimmie: houd er ook rekening mee dat ondanks dat dit zadel misschien wel goed op hem ligt, jouw zit anders kan zijn dan je gewend bent, omdat de beweging van het paard heel anders is dan bij andere paarden die je hebt gereden. Ik rijd een ander paard ook met mijn eigen zadel dat goed ligt, maar toch zit ik anders dan op mijn eigen paard. Laat je instructrice ook goed kijken naar jouw houding in je huidige zadel. Daar kan je ook nog veel mee doen voordat je misschien veel kosten gaat maken aan zadels en dergelijke.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:11

Kimmie25501 schreef:
Boomloos zadel weet ik ook niet zo heel goed, wat is eigenlijk het verschil met een gewoon zadel? Behalve die boom dan haha

Je zit meer in contact met de paardenrug en voelt deze dus ook meer bewegen. Je hebt minder steun. Voor een ruiter die al veel balans heeft is het boomloos rijden ook al erg wennen. Als je zelf nog wat minder balans hebt en nog geen onafhankelijke zit, zou ik het je dus nog niet aanraden.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:23

Ik rij zowel boomloos en met boom en ik vind boomloos veel lekkerder zitten :D

In een boom zadel wordt je altijd in een houding gedwongen. Bij boomloos kan ik veel beter voelen wat het paard doet en daar kan ik me ook op aanpassen. Je zit op het paard ipv op een zadel. Ik zit zelf veel steviger op een boomloos zadel. Je bent meer in contact met je paard. :) je leert op jezelf zitten en dat verbeterd je houding, je zit en je balans!

Kim, wat je zegt is eigenlijk het verschil :D een boomloos zadel past veel sneller en beter doordat het geen boom heeft. Dus je kan de rug niet verpesten door een verkeerde boommaat.
Maar je moet wel meer op je zit letten. Want de ruiter kan uiteraard ook schade doen. Goed, er gaat een hele disussie over boom of boomloos. Daar kan je je wel eens in verdiepen.

Ervaar het een keertje, er zijn bedrijven die boomloze zadels uitlenen om te ervaren. :) als je dichterbij woonde mocht je mijne wel eens lenen :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:43

Ik heb weleens op een boomloos zadel gereden maar als je een beetje steun fijn vindt is dat niets. Naast dat het zadel veel te groot was voor mij voelde ik juist het paard helemaal niet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 19:33

karijn, dat is wel een dingetje inderdaad. Ik ga het er zeker met mijn instructrice over hebben als ik weer les heb.
Babootje, ah oke. Dan is het inderdaad niks voor mij.
Fair, dat zal ik een keertje doen. Maar dan liever niet op Shan, ik denk niet dat hij er nu gelukkig van wordt als ik allemaal dingen met hem ga uitproberen.
suikermeisje, ik vind een beetje steun inderdaad wel fijn, ik zal er dan ook niet eentje gaan kopen haha.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:34

Verslagje van vandaag.
Eerst hadden we hem lekker gepoetst en dat ging helemaal goed.
Maar toen we hem daarna gingen longeren, hadden we het zadel er al opgelegd, en hadden we de beugels eroverheen gelegd zodat ze niet uit zouden zakken bij het longeren. Maar hij werd echt superbang en ging keihard rennen. Ik vond het heel erg eng, want ik kreeg hem echt amper terug. Daarna eventjes gestapt en toch besloten te gaan rijden.
Toen zijn we naar de bak gelopen en heb ik daar nog even gestapt en wilde ik opstappen. Maar hij was zo bang, zelfs als we hem aanraakten schrok hij helemaal, en het ging echt verschrikkelijk. Toen moest ik wel echt huilen, want ik vond het zo eng. Maar gelukkig kwam toen iemand van stal langs, die hem even vasthield en me erop hielp. Zelf opstappen kan ik dus nog echt niet haha.
Daarna ben ik begonnen met gewoon veel stappen, ik was echt superbang, maar ik dacht, ik moet doorzetten anders wordt ik straks nog banger.

Daarna voelde hij weer wat rustiger en besloot ik ook even een stukje te draven. Hij ging wel echt heel hard, maar nu ik het filmpje zie, begrijp ik dat ook wel. Ik zit verschrikkelijk gespannen, maar ik had ook wel echt flink stress.

Uiteindelijk ben ik toch wel blij dat ik heb doorgezet, ondanks dat ik best bang was.
Daarna heb ik hem weer rustig uitgestapt, maar het afstappen vond ik wel weer heel eng. Ik was toch weer bang dat hij er vandoor zou gaan, maar gelukkig was hij heel braaf.
Toen ik hem weer naar stal ging brengen, regende het echt heel hard, maar gelukkig wilde een vriendin nog eventjes meelopen. Toen hij weer op stal stond werden we allebei langzaam weer rustig.
Ik heb dus geleerd dat ik niet moet longeren met het zadel op, want dat werkt dus echt totaal niet.
Morgen wil ik weer gaan rijden, en hopelijk gaat het dan iets beter dan vandaag.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:37

Ik vind de draf eigenlijk een heel mooi tempo hoor, vond hem op je eerdere filmpjes te sloom (wat wel begrijpelijk is want je bent net bij elkaar en het is een keigroot paard). Ik denk dat het harder aanvoelt omdat ie zo groot is maar ik vind hem zeker niet over zijn tempo lopen :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:40

Denk aan wat je instructrice vertelde bij je laatste les. Ga dingen doen en leer hem kennen. Overgangen, tempowisselingen, voltes, slangen votes, gebroken lijnen, afwenden en noem maar op. Met de wendingen maak je hem soepel, met de overgangen leert hij reageren op je been. Ook leer jij wanneer waar en hoe hij op jou reageert. Lekker sturen met m

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:40

Ik vind hem helemaal niet snel gaan in draf! Juist een lekker tempo!!
Heel goed dat je hebt doorgezet, volgende keer beter!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:41

Nou hij is zeker niet te sloom op die eerdere filmpjes hoor! Hij loopt daar op een fijn ontspannen tempo. Dat vind ik een stuk fijner dat dit ongecontroleerd hard gaan.
EmptyWords, dat is ook zeker zo. Ik was alleen even zo in de stress, dat ik echt even niet kon denken. Maar dat ga ik morgen zeker proberen.
madhatter, ah bedankt!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:45

Het doen van dingen helpt ok jou om je hoofd naar het rijden te zetten. Hierdoor kun je niet meer nadenken maar gewoon gaan rijden.

Wat mij altijd helpt is als ik voor ik opstap doelen stel.
Mijn eerste dol is: ontspannen rijden. Dit bereik ik door dat en dat te doen
Als dit goed gaat is mijn 2e doel: .... dat bereik ik door .... te doen.
Hierdoor stap je op met een missie.

En ik pak er een plan b bij: als hij druk en gespannen is doe ik ..... om hem te laten ontpannen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:46

EW, dat is inderdaad een hele fijne tip. Normaal heb ik dat wel een beetje, maar vandaag wilde ik gewoon kijken hoe het ging. Voor morgen wordt mijn doel zelf ontspannen blijven haha

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:47

Vindt het ook helemaal niet hard gaan in draf denk dat je echt nog aan zijn bewegingen moet wennen. Denk dat het verstandig als je voor morgen regelt dat je les hebt of dat er iemand bij is die je kan helpen zodat je niet allemaal spanning gaat opbouwen.
Voor de volgende keer als je paard zo druk aan voelt blijf juist niet te lang stappen dan bouwen ze vaak alleen maar spanning op. Ga lekker draven en met hem aan het werk met voltes en overgangen rijden. Dan zijn jullie veel eerder ontspannen als dat je in stap maar bezig blijft.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:48

Goed dat je doorgezet hebt!
Ik vind het er ook uitzien als een mooi tempo eigenlijk. Hij lijkt me nog steeds redelijk makkelijk te sturen, dus zo ongecontroleerd leek het niet voor mij. Maar dat voel jij natuurlijk het best haha.

Toch zou ik in stapjes oefenen met het longeren met zadel, als je namelijk een keer in galop zit en je verliest een beugel, is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij er dan ook zo van wegschiet.
Maar jullie zijn goed bezig, dus ga zo door!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:50

Ja, het hard lopen valt op het filmpje wel mee haha, ik denk dat ik er nog aan moet wennen. Maar ik voelde bij hem best wat stress, dat zie je ook omdat hij met zijn hoofd schud. Nou ja, ik ga maar hopen dat het morgen beter gaat. Dan ga ik maar even niet vantevoren longeren.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:58

Valt best mee inderdaad.
Waarom eigenlijk zo'n groot paard? :P

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:57

Misschien is longeren met zadel niet het probleem maar de bewegelijkheid van de beugels. Zou je deze er niet af kunnen halen voor tijdens het longeren en weer omdoen als je gaat rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:01

Juist als je hem trager laat lopen, tilt hij zijn benen niet op en zal hij nooit nagevelijk gaan lopen (dat komt namelijk uit activiteit). Dan zal hij dus ook niet echt aan het werk gaan, zich eerder vervelen en eerder schrikken omdat hij zijn concentratie niet bij jou heeft maar om zich heen (want hij hoeft toch niks te doen).

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 09:16

suikermeisje, omdat ik van grote paarden hou. Kleine paarden vind ik eigenlijk niks.
friendly, dat is het inderdaad. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe mijn beugels weer op mijn zadel moeten als ik ze eraf heb gehaald :') , dus dat is een beetje een probleem. Toen we ze opstaken vond hij het ook niet eng, maar dat zakte er weer de hele tijd uit. Iemand dus nog een tip hoe je beugels blijven zitten bij het longeren?
Danique, nee dat is ook zo. Maar hij is echt best actief hoor, als hij gaat ontspannen gaat hij trager lopen. De activiteit is bij hem zeker niet het probleem. We zijn nu trouwens nog niet bezig met nagevelijkheid, eerst gewoon elkaar vertrouwen.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:18

Ik lees al vanaf het begin mee :)
Super leuk dat je Shan gekocht hebt:)

Voor het longeren zou je misschien de beugels met touwtjes aan elkaar kunnen maken, dan hang je ze naar beneden en maak je ze onder de buik door aan elkaar, waardoor ze amper kunnen bewegen

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:26

Een stille meelezer meld zich :D Wat ik altijd doe is de beugel opsteken, dan het uiteinde van de beugelriem door de opgestoken beugelriem halen en die dan weer gewoon door dat lusje waar die altijd zit. Haha oke lekker vaag :? Hopelijk snap je het!
Lang leve Google, ik heb een plaatje gevonden :)

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:39

Ik vind het ook een mooie draf hoor!!

Het kan denk ik wel erg wennen zijn, omdat je misschien anders gewent bent!
Dat heeft tijd nodig... Maar dat komt wel goed.

Wat ik je wel wil mee geven is: Ontspan en geniet.
Hij is erg braaf! Glimlach en geniet van de kleinste dingetjes. Al is het een volte die gelukt is.
Als je die kleinste dingetjes kan waarderen, ga je veel meer genieten en ook lachen waardoor je ontspant!
Voor mij werkt dat ideaal met spanning. En wat nog niet goed gaat, probeer ik elke x een klein stapje beter te doen, en al is het één stapje beter? Dan ben ik super tevreden en glimlach ik weer.

Mensen in mijn les kunnen wel denken dat ik een tik van de molen heb gehad. Maar ik ben gewoon erg blij :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:42

Wat wij doen met de jonge paarden die mak gemaakt worden is de beugels gewoon lang laten hangen en met losse beugels longeren. Ze moeten nl. gewoon wennen aan geklapper en gefladder langs hun buik. Dat is ook beter voor jou want dan schrikt hij ook niet als je een keer een beugel verliest met rijden..
Het is ook beter om niet in een grote bak te longeren maar een ringetje uit te zetten.