Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:34

_/-\o_

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:40

EllenB schreef:
@brainless: ik heb het zelf ook nog nooit gezien en toch meerdere schedels in handen gehad. En toch, die foto's in het boek laten het duidelijk zien. Zou Cook lang gezocht hebben? :o

Ik vind het boekje een beetje overdreven.

Vooral omdat we niet weten wat die paarden hebben gedaan, welke dicipline, welke ruiter heeft erop gezeten, wat voor bit er in heeft gehangen etc etc. En ik denk dat deze paarden absoluut geen lekker leven hebben gehad.

Ik heb het boekje doorgebladerd , heb een snelle conclusie getrokken, een ander bit aangeschaft en daar laat ik het bij.
Elke malloot kan verzinnen dat rukken en plukken aan de teugels schade opleverd. Alleen willen sommige mensen dat niet inzien.
Als ik met volle kracht aan mijn touwhalster ga hangen kan ik de neus ook kapot maken.

e_horse

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:21

Ik heb het boek letter voor letter gelezen en daarna een conclusie getrokken. Bij mijn paard komt er nooit een bit meer in.
Niet alleen door het boekje, maar ook door andere artikelen te lezen en goed naar mijn paard te kijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:23

e_horse-- ff off topic
(hoewel niet helemaal off topic gezien onderwerp)
Mooie site heb je. Daar heb je aardig wat werk in gestoken.
Met een aantal artikelen ben ik bekend, maar niet met alle. Ik sla hem op en ga er eens voor zitten, als ik tijd heb.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:38

Arabesk schreef:
Ook daarvan zijn doen HS opnames gemaakt die nu fijn gewist zijn door mijn ex, ze stonden op zijn youtube account, maar ik heb ze zelf nog wel ergens op mijn oude computer denk ik.

Ah die zocht al, maar nou snap ik waarom ik ze niet kan vinden. Jammer!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:17

liljebo schreef:
e_horse-- ff off topic
(hoewel niet helemaal off topic gezien onderwerp)
Mooie site heb je. Daar heb je aardig wat werk in gestoken.
Met een aantal artikelen ben ik bekend, maar niet met alle. Ik sla hem op en ga er eens voor zitten, als ik tijd heb.

Veel artikelen sluiten inderdaad heel goed aan bij 'Is bitloos nou wel zo goed?' ;)

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:12

Het ligt eigenlijk ook aan de mond van het paard. Als het paard een hele kleine mond heeft kun je er maar moeilijk een goed passend bit voor vinden en vind (lijkt mij) het paard het fijner om bitloos te rijden.
Anders maakt het niet uit. En natuurlijk heeft het ook te maken met hoe de ruiter rijdt.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:26

ik rijd met bit , omdat ik anders geen wedstrijden mag rijden en ik hem met mijn benen rijd :)
Oké af en toe nog wel een kneepje natuurlijk maar lopen trekken en zagen hoeft absoluut niet en dan daarbij als je met je handen rijd doet paard zijn mond wijd open en zijn hoofd zo vermogelijk in de lucht en staakt , dus je hebt wel door wanneer je te hard doet :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:32

Orlando, Ik zeg niet dat JIJ het doet, ik geloof je hoor, maar om even een voorbeeld te geven: tijdens dit EK heeft er ook een vrouw rondgehobbeld (naam kwijt) die constant maar aan die stang zat te halen en te plukken. Die liep ook niet sterren te kijken of te staken.
IMO zijn onze paarden veel te goed van hart en hebben ze een veel te grote will to please om NIET te doen wat wij van ze willen. Ik heb niet vaak gezien dat een paard staakt, omdat jij met je sporen prikt of z'n kin op z'n borst getrokken wordt.
Aan het paard kun je dus over het algemeen niet heel makkelijk of direct zien of de ruiter het niet goed doet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:57

Shahazai schreef:
Orlando, Ik zeg niet dat JIJ het doet, ik geloof je hoor, maar om even een voorbeeld te geven: tijdens dit EK heeft er ook een vrouw rondgehobbeld (naam kwijt) die constant maar aan die stang zat te halen en te plukken. Die liep ook niet sterren te kijken of te staken.
IMO zijn onze paarden veel te goed van hart en hebben ze een veel te grote will to please om NIET te doen wat wij van ze willen. Ik heb niet vaak gezien dat een paard staakt, omdat jij met je sporen prikt of z'n kin op z'n borst getrokken wordt.
Aan het paard kun je dus over het algemeen niet heel makkelijk of direct zien of de ruiter het niet goed doet.

Maar geef dat paard eens ongelijk, ik zou mijn hoofd ook niet in de lucht durven gooien als ik dat paard was

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:47

Laten we afgezien van hoe je rijdt verder discuseren, anders
word het veel te ingewikkeld als je over al rekening mee moet
houden?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:15

Volgens mij is hoe je rijdt toch een groot onderdeel van deze discussie :=

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:10

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:42

Beckydevos schreef:
Laten we afgezien van hoe je rijdt verder discuseren, anders
word het veel te ingewikkeld als je over al rekening mee moet
houden?

Ja goed plan.

Misschien kan Tjoppie om te beginnen nog met de onderzoeken komen over de nadelen van bitloos? Lijkt me super interessant om te lezen :)!

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:54

je kunt ze met allebei zeer doen.
Ik kende iemand die had een pony en het meisje dacht dat bitloos rijden veel beter was. Ze ging bitloos rijden, maar niet goed. Ze trok zegmaar zo hard dat de pony niet meer kon ademhalen door de neus zo.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:11

myrmar schreef:
Ik kende iemand die had een pony en het meisje dacht dat bitloos rijden veel beter was. Ze ging bitloos rijden, maar niet goed. Ze trok zegmaar zo hard dat de pony niet meer kon ademhalen door de neus zo.

Dan heeft dr neusriem ook wel heel veel te laag gehangen. Als hij namelijk op de goede hoogte hangt, kan je zo hard trekken als je wil, de luchtwegen beknel je niet.

EDIT: onderbouwing:
Blauw = het zachte deel van de neus, waar de neusholte begint
Rood = waar de bitloze neusriem hoort te zinnen (het harde deel, wat niet ingedrukt kan worden
Geel = waar een lage neusriem normaal gesproken ongeveer zit, waar de meeste mensen die het fout doen hun bitloze hoofdstel hangen en je dus wel de neusholte zou kunnen beknellen.
http://img13.imageshack.us/img13/6862/bitloos.png

(en dan nog is het vrijwel onmogelijk, doordat er boven ook not een hard bot zit.)
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 26-08-11 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:13

myrmar schreef:

Ik zou niet weten daar je dan de neusriem moet hangen, want je kunt de neus niet afknijpen tenzij je je handen op de neusgaten houdt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:08

myrmar schreef:

Waar zat die neusriem dan precies? En over wat voor optoming hebben we het dan? Kun je dat eens navragen bij diegene die jij kent. Ben ik ff heel erg benieuwd naar. :j

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:56

xxOrlando schreef:
ik rijd met bit , omdat ik anders geen wedstrijden mag rijden en ik hem met mijn benen rijd :)
Oké af en toe nog wel een kneepje natuurlijk maar lopen trekken en zagen hoeft absoluut niet en dan daarbij als je met je handen rijd doet paard zijn mond wijd open en zijn hoofd zo vermogelijk in de lucht en staakt , dus je hebt wel door wanneer je te hard doet :)

Vind je dit niet wat egoistisch...
Je wil bitloos niet een proberen omdat je dan niet meer kan rond huppelen met een medaille ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:29

Xiniee schreef:
xxOrlando schreef:

Je wil bitloos niet een proberen omdat je dan niet meer kan rond huppelen met een medaille ?

Vind je dit niet wat kort door de bocht? Het paard lijkt het niet erg te vinden en er zijn nu eenmaal mensen die graag in de sport rijden. Ik vind het een ander verhaal als het paar duidelijk aangeeft het bit niet te accepteren (en dan kunnen er diverse oorzaken zijn, maar goed er zijn nu eenmaal paarden die met bit niet te rijden zijn) en dan toch starten, dan zou ik het met je eens zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:36

Twiggy2008 schreef:
myrmar schreef:

Waar zat die neusriem dan precies? En over wat voor optoming hebben we het dan? Kun je dat eens navragen bij diegene die jij kent. Ben ik ff heel erg benieuwd naar. :j

Krijg ik nog antwoord? Of is het toch weer zo'n Broodje Aap verhaal? ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:32

@Orlando en Copjekop;

Hoe weet jij dat dat paard het bit geen probleem vind ?
Door een strenge ruiter of gewoon omdat paarden te braaf zijn laten ze het niet meer merken waneer ze met iets niet akkoord gaan.
Hier zijn veel mensen die echt voor hun paard het beste willen, maar ook veel mensen die gewoon hun paard mooie en onnatuurlijk willen zien trippelen, met natuurlijk een hoooop ijzerwerk want zonder ijzerwerk kan het blijkbaar niet. Waarom niet eens proberen ?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:46

Xiniee schreef:
xxOrlando schreef:

Alsof bitloos dé manier is en jij het licht hebt gezien. :roll: Idd opvallend hoe meer bitloze mensen (niet allemaal dus, voor de duidelijkheid), kritiek hebben op mensen die met bit rijden dan andersom. Bij sommigen lijkt het echt of mensen met bit de grootste dierenbeulen op aarde zijn, terwijl je andersom weinig kritiek hoort en mensen vooral moeten doen wat hen het beste lijkt.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:50

Oh Morganya, als jij denkt dat het allemaal pais en vree is vanuit de "andere kant" (bit-ruiters, even gegeneraliseerd) zou ik toch maar even een brilletje opzetten en eens goed rondlezen en luisteren. Valt heel zwaar tegen. IMO zijn beide kanten even schuldig en geen van beide heeft dus het recht om zich in de slachtoffer rol te verstoppen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:02

Als je bitloos niet probeert, dan je ja egoistisch.
Ik snap niet dat er nog steeds ruiters zijn die het bit zo ophelderen.
-Ofwel kan je zelf niet bitloos rijden en krijg je niet wat je wilt (wat je dan wel met bit krijgt) FOUT VAN RUITER.
-Ofwel probeer je het niet, FOUT VAN RUITER.
-Ofwel lukt het leuk en zijn beide gelukkig.
-ofwel geef je het te snel op omdat je denkt dat je paard het maar niks vind, FOUT VAN DE RUITER.
@Morganya In welke van de 4 opties zijn julie ?

Sorry voor mijn gemeenheid !