Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:50

EskeGirl schreef:
teunticheler schreef:
Ik denk dat rollkur wel meevalt voor de paarden, een stressbotje, schei toch uit. Als jij een uurtje of misschien maar een half uurtje per dag met een gebogen nek rondloopt groeit er toch ook niet zomaar een "stressbotje" aan!!! Kijk naar Totilas of Salinero, die hebben tijdens de kur toch de oortjes naar voren??? Kijk naar Patrick Kittel, hij was naïef. Dan gaat het te ver.Afbeelding

Over sporen gesproken, je hoort te drijven met je kuiten en als het paard dan nog niet geageert ga je pas je spoor gebruiken, bij hengsten heb ik altijd iets sneller de neiging om spoor te gebruiken omdat die meer met de omgeving bezig zijn.
Bij changementen snap ik wel dat je met het spoortje aandrukt omdat dat vaak gehaast moet gebeuren en je dan weinig tijd hebt om op je beenpositie te letten.

Ik vind dat edward het super doet en het is voor hem heel sneu dat zijn toppaard, de nummer een v.d wereld totilas is verkocht.

(dit is al wel de zoveelste discussie over rollkur en het wordt een beetje irri!!!)

LDR was toch iets anders dan Rollkur?(heb ik dan weer hier gehoord).
Aangezien je het over Rollkur hebt, en je een plaatje avn LDR laat zien.
Plaatje van paard Rollkur:
Afbeelding
Afbeelding
Echt fijn is het niet om te zien...

ja, de foto's zijn verschrikkelijk, maar het is momentopname, nu rath totilas rijdt kunnen we dat ook bij hem gaan doen.
Hier een paar foto's van edward zonder die rollkur momentopname;
Afbeelding
Afbeelding

PuurxNatuur

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:51

mm die 1e foto is wel soort van rolkur of niet>]??

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:54

Gut o gut, nu is ineens alles wat rond de loodlijn zit rollkur/LDR? Kom op jongens, je kan ook overdrijven zeg.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:58

Da weet ik tog niet?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:09

Die eerste foto is juist "goed" zegmaar, precies op de loodlijn voor zover ik kan zien :)
Als hij echt achter de loodlijn gaat is het pas echt rollkur.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:56

PaardenliefJ schreef:
Da weet ik tog niet?

Zul je je dan niet bezig houden met informatie te verzamelen. In plaats van te oordelen over mensen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:00

sporter schreef:
PaardenliefJ schreef:
Da weet ik tog niet?

Zul je je dan niet bezig houden met informatie te verzamelen. In plaats van te oordelen over mensen.

Dat is juist het hele punt in deze discussie. Mensen bemoeien zich met dingen waar ze totaal geen know how van hebben. Ze oordelen en veroordelen zonder dat ze daar echt goede argumenten voor hebben.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:04

misschien even een hele domme vraag, maar waarom mag er uberhaupt nog rolkur gebruikt worden op wedstrijden ?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:05

xjesssicaa schreef:
misschien even een hele domme vraag, maar waarom mag er uberhaupt nog rolkur gebruikt worden op wedstrijden ?

Rollkur mag niet gebruikt worden op wedtrijd.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:06

LDR wel ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:07

easygoing schreef:
LDR wel ;)

Juist :D

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:08

sporter schreef:
xjesssicaa schreef:

Rollkur mag niet gebruikt worden op wedtrijd.

er was een keer ook een discussie over rolkur er werd toen gezegt dat dat wel op wedstrijden gebruikt mocht worden
dat vond ik al zo raar.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:08

:')

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:10

oke, ik voel me nu echt blond :+

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:13

xjesssicaa schreef:
oke, ik voel me nu echt blond :+

Geeft niets joh. Domme vragen bestaan helemaal niet alleen zou ik als ik jou was eerst even zoeken op google wat het nou allemaal inhoud, dus zowel de rollkur als LDR, en van daaruit je mening vormen ;).
overigens staat er in het begin van dit topic een filmpje waarin Anky heel duidelijk uitleg geeft van haar manier van trainen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:16

Niet alles doorgelezen, maar iemand zij dat Salinero en Totilas hun oren naar voren hebben, dus zich daarom prettig voelen :')
Ik zal toch nog maar wat boeken doorlezen, want bij Sal en Toot is het niet dat ze zich zo prettig voelen, maar meer omdat ze continue gespannen zijn ;)
Als jij zenuwachtig en gespannen ben ga je toch ook zenuwachtig lachen en dan voel je je toch ook niet fijn??

Mensen kunnen zeggen wat ze willen, de 1 vind het goed, de ander vind de dressage van nu slecht.

Het feit is dat dit niet natuurlijk is... Slecht? Geen idee.. Gezond? Nee!
Een paard opzichzelf gaat toch ook niet in een kudde 'ontspannen' met zijn hoofd in een boog lopen :P
Een paard die ontspannen is strekt, en loopt niet rond.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:19

Zoals mijn instructeur het altijd vergelijkt: stel een fysiotherapeut gaat met jouw arm/schouder aan de slag. Als hij dan met beleid en met goed communiceren aangeeft dat je je arm steeds hoger moet houden, kan je op een gegeven moment je arm veel verder doordraaien dan normaal. Als de fysio echter in ene keer een ruk aan die arm omhoog geeft of met geweld probeert die arm daar te krijgen, blokkeer je. En dat is het hele eieren eten. Het gaat niet om de houding an sich, het gaat om hoe die houding bereikt wordt wat bepaalt of het slecht is of niet. (Daarnaast uiteraard hoe lang die houding wordt aangehouden, maar even beside the point).

Kort gezegd is rollkur/hyperflexie die houding bereiken door dwang, LDR doet dit zonder dwang.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:21

mylittlejoy schreef:
Zoals mijn instructeur het altijd vergelijkt: stel een fysiotherapeut gaat met jouw arm/schouder aan de slag. Als hij dan met beleid en met goed communiceren aangeeft dat je je arm steeds hoger moet houden, kan je op een gegeven moment je arm veel verder doordraaien dan normaal. Als de fysio echter in ene keer een ruk aan die arm omhoog geeft of met geweld probeert die arm daar te krijgen, blokkeer je. En dat is het hele eieren eten. Het gaat niet om de houding an sich, het gaat om hoe die houding bereikt wordt wat bepaalt of het slecht is of niet. (Daarnaast uiteraard hoe lang die houding wordt aangehouden, maar even beside the point).

Kort gezegd is rollkur/hyperflexie die houding bereiken door dwang, LDR doet dit zonder dwang.

LDR doet het ook met dwang, want je paard moet uiteindelijk daar gaan lopen ;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:29

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:32

gabjj8 schreef:
mylittlejoy schreef:

LDR doet het ook met dwang, want je paard moet uiteindelijk daar gaan lopen ;)

Een paard draagt een ruiter altijd onder dwang dus wat dan aangaat heb je geen punt.
Ik was het trouwens die het had over oortjes naar voren maar als je verder gelezen had dan had je kunnen zien dat ik mezelf later verbeterde en doelde op het algehele beeld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:34

gabjj8 schreef:
Een paard opzichzelf gaat toch ook niet in een kudde 'ontspannen' met zijn hoofd in een boog lopen :P

Of het wel of niet gezond is, is geen feit!
Een ruiter op een paard is niet hetzelfde als een paard in de kudde.
Om deze ruiter relatief veilig(er) te dragen is het verstandig om de rugspieren te trainen en de buikspieren...
Deze reactie slaat dus eigenlijk nergens op, omdat je appels met peren vergelijkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:49

gabjj8 schreef:
Niet alles doorgelezen, maar iemand zij dat Salinero en Totilas hun oren naar voren hebben, dus zich daarom prettig voelen :')
Ik zal toch nog maar wat boeken doorlezen, want bij Sal en Toot is het niet dat ze zich zo prettig voelen, maar meer omdat ze continue gespannen zijn ;)
Als jij zenuwachtig en gespannen ben ga je toch ook zenuwachtig lachen en dan voel je je toch ook niet fijn??

Mensen kunnen zeggen wat ze willen, de 1 vind het goed, de ander vind de dressage van nu slecht.

Is dit een feit?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:52

sporter schreef:
PaardenliefJ schreef:
Da weet ik tog niet?

Sporter,
Ik vind jou wel een echte kindervriend :D
Misschien kan jij eens de vragen van kinderen beantwoorden op een rustige, leerzame manier. *\o/*

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:36

Hhahahah dat vind ik nou ook.
Maar aan de andere kant zijn er heel wat bladzijdes voorbij gekomen met uitleg op een duidelijke manier.
Het is zo'n eindeloze discussie, ieder heeft zijn/haar eigen mening erover, en ik geloof niet dat je er helemaal uit komt.
Om de vraag te beantwoorden, ldr en rollkur zijn systemen die niet zo maar door iedereen gebruikt kunnen worden. Ik weet dat er op wedstrijden streng op gecontroleerd wordt, maar dat geldt ook voor verkeerd sporen, teugel, zweep en stemgebruik.
Op een wedstrijd je paard verkeerd "gebruiken"wordt op alle fronten bestraft.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:37

Ook als je Anky, Edward of Michael Whitacker heet......
Sorry had er nog bij moeten staan!