Janine1990 schreef:Sommige mensen hebben de pech dat een goedkopere cap niet lekker zit. Dat heb ik ook... Maar voor een beetje comfort heb ik dat wel over! Ik begrijp dat je dat er niet aan uitgeeft als je eens per week een half uurtje rijdt. Maar als ik uitga van mijn cap en het feit dat ik deze 4 á 5 keer per week gebruik... Ik heb een braaf paard, ben er nog niet afgevallen in de afgelopen 2 jaar en 4 maanden. Zou ik deze cap dan ook meteen hebben gehad... Is dat ruim 120 weken x 4 = 480 keer rijden (bij benadering) en dat bij een cap van 450 euro, heeft me dat nog geen euro per ritje gekost. En counting, want niet gevallen, dus hoef 'm ook nog niet te vervangen.
Daarbij hebben de duurdere caps vaak een extra service! Zo word er door sommige merken gratis gecontroleerd op scheuren/haarscheurtjes, waardoor het vervangen soms niet eens nodig blijkt en krijg je er vaak een speciale captas bij, waardoor bij vallen niet meteen een probleem ontstaat. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat banketstaaf zakje dat je vaak ziet. Maar gewoon een stevige tas.
Natuurlijk voldoet elke cap die op dit moment in de schappen ligt aan de VG1 norm, maar worden de duurdere caps vaak op veel meer manieren getest. Kijk voor de grap eens in de boekjes die bij Kep, Charles Owen en Uvex zitten. Deze caps hebben meerdere keurmerken, verkregen door verschillende (!!!) testen te ondergaan. Dat betekent niet dat een cap met alleen het VG1 (verplichte) keurmerk minder veilig is, slechts dat het onder minder omstandigheden is getest.
Persoonlijk vind ik het een fijn idee dat een cap onder verschillende omstandigheden is getest. Nog belangrijker vind ik het dat die cap lekker zit en mooi is. Ik heb geen geld te veel (bestaat dat?), maar ik heb wel mijn prioriteiten zo liggen dat ik die duurdere cap me prima kan veroorloven.
Dat is nogal een aanname, van dat 1x per week een halfuurtje.
Ik train endurance dus ik rijd zeg maar wel iets meer dan dat
3-4x per week 2 uur is eerder regel dan uitzondering.
Ik heb een Uvex en ja, dat is een wat duurdere cap, maar ik moet zeggen dat ik op zeker moment ook echt 'het verschil niet meer voel' tussen een cap van 150 euro of 1 van 600.
Je mag ervan zeggen wat je wilt hoor en van mij mag je voor mijn part 1000 euro uitgeven aan een cap... Maar als iemand mij vraagt welke caps lekker zitten of welke cap ze moeten kopen, ga ik niet meteen de duurste aanraden. Zeker niet als diegene al twijfelt of ze überhaupt wel een cap willen, dan maakt dat de drempel bepaald niet lager.