Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:52

AndreaFrans1 schreef:
3: Mmh, ik ga wss twee shetlanders van de kinderboerderij verzorgen, heb het al een keer gedaan. Na 5 uur mag je zelf rijden, (ik ben 10) die shetlanders zijn niet echt groot en val je echt niet zo hard af dus dan rijdt ik wel zonder, ook omdat het niet handig is zo'n ding de hele dag mee te nemen. Dus dan rijdt ik wel zonder, maar verder ga ik niet zonder rijden

_O- van een Shetlander kan je echt wel hard vallen. En wat als je met je hoofd tegen een steen oid aan valt? Of de pony nog een trap na geeft, precies op je hoofd? Ook Shetties kunnen hard trappen.

En inderdaad, wat vinden je ouders ervan? En de eigenaar van de kinderboerderij?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:55

Wat mij eigenlijk een beetje verbaast is dat zelfs onder de jeugd (laten we dan zeggen, de jeugd die minimaal 10 jaar jonger is dan ik) een cap nog dat suffe imago heeft.
De caps van tegenwoordig zijn allemaal behooooorlijk modieus te noemen, ook de goedkope versies!!! En toch wil een groot aantal jongeren de cap niet op....

Ik dacht dat tegenwoordig een cap vooral stoer was... Hoort bij de outfit, die je echt niet loeiduur hoeft samen te stellen, maar we kunnen er allemaal modieus bij lopen in de paardensport, en dat hoeft niet meer dan 100 euro te kosten, het kan zelfs veel goedkoper...

meremeer

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:58

Ik rij tegenwoordig met een wat luxere cap, heb ik dan ook 90 euro voor neergeteld maar is niet van stof en daardoor ook prima geventileerd. Snap inderdaad dan ook echt niet dat de cap zo'n suf imago heeft. In mijn les of bij verzorgpaard hoef ik echt niet aan te komen zonder cap. Oerdom inderdaad en vooral bij de jongere jeugd snap ik het echt niet, je krijgt maar 1 paar hersenen.
Kijk maar eens op youtube op het kanaal PaardenPraat, meisje daar rijdt altijd met cap en heeft ongeluk gehad met cap en is er nog goed vanaf gekomen maar heeft er heel veel aan over gehouden. Wil niet weten wat er gebeurd was als ze geen cap op gehad had.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:08

genja schreef:
Als die duurste wel fijn zit en ook nog mooi gevonden wordt en de cap dan altijd gebruikt wordt prima toch?

Nah, wat Qimm zegt, ik zou hem bijna niet durven gebruiken :D En ik vind het ook een beetje zonde van het geld. Maar inderdaad, als je dat te veel hebt en je hebt het ervoor over - dan moet je het helemaal zelf weten ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:18

Blue_Eyes schreef:
genja schreef:
Als die duurste wel fijn zit en ook nog mooi gevonden wordt en de cap dan altijd gebruikt wordt prima toch?

Nah, wat Qimm zegt, ik zou hem bijna niet durven gebruiken :D En ik vind het ook een beetje zonde van het geld. Maar inderdaad, als je dat te veel hebt en je hebt het ervoor over - dan moet je het helemaal zelf weten ;)

Sommige mensen hebben de pech dat een goedkopere cap niet lekker zit. Dat heb ik ook... Maar voor een beetje comfort heb ik dat wel over! Ik begrijp dat je dat er niet aan uitgeeft als je eens per week een half uurtje rijdt. Maar als ik uitga van mijn cap en het feit dat ik deze 4 á 5 keer per week gebruik... Ik heb een braaf paard, ben er nog niet afgevallen in de afgelopen 2 jaar en 4 maanden. Zou ik deze cap dan ook meteen hebben gehad... Is dat ruim 120 weken x 4 = 480 keer rijden (bij benadering) en dat bij een cap van 450 euro, heeft me dat nog geen euro per ritje gekost. En counting, want niet gevallen, dus hoef 'm ook nog niet te vervangen.

Daarbij hebben de duurdere caps vaak een extra service! Zo word er door sommige merken gratis gecontroleerd op scheuren/haarscheurtjes, waardoor het vervangen soms niet eens nodig blijkt en krijg je er vaak een speciale captas bij, waardoor bij vallen niet meteen een probleem ontstaat. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat banketstaaf zakje dat je vaak ziet. Maar gewoon een stevige tas.

Natuurlijk voldoet elke cap die op dit moment in de schappen ligt aan de VG1 norm, maar worden de duurdere caps vaak op veel meer manieren getest. Kijk voor de grap eens in de boekjes die bij Kep, Charles Owen en Uvex zitten. Deze caps hebben meerdere keurmerken, verkregen door verschillende (!!!) testen te ondergaan. Dat betekent niet dat een cap met alleen het VG1 (verplichte) keurmerk minder veilig is, slechts dat het onder minder omstandigheden is getest.

Persoonlijk vind ik het een fijn idee dat een cap onder verschillende omstandigheden is getest. Nog belangrijker vind ik het dat die cap lekker zit en mooi is. Ik heb geen geld te veel (bestaat dat?), maar ik heb wel mijn prioriteiten zo liggen dat ik die duurdere cap me prima kan veroorloven.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:23

1: Nee, ik rij eigenlijk altijd zonder cap.
2: Eigen verantwoording.
3: //

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:41

Janine1990 schreef:
Sommige mensen hebben de pech dat een goedkopere cap niet lekker zit. Dat heb ik ook... Maar voor een beetje comfort heb ik dat wel over! Ik begrijp dat je dat er niet aan uitgeeft als je eens per week een half uurtje rijdt. Maar als ik uitga van mijn cap en het feit dat ik deze 4 á 5 keer per week gebruik... Ik heb een braaf paard, ben er nog niet afgevallen in de afgelopen 2 jaar en 4 maanden. Zou ik deze cap dan ook meteen hebben gehad... Is dat ruim 120 weken x 4 = 480 keer rijden (bij benadering) en dat bij een cap van 450 euro, heeft me dat nog geen euro per ritje gekost. En counting, want niet gevallen, dus hoef 'm ook nog niet te vervangen.

Daarbij hebben de duurdere caps vaak een extra service! Zo word er door sommige merken gratis gecontroleerd op scheuren/haarscheurtjes, waardoor het vervangen soms niet eens nodig blijkt en krijg je er vaak een speciale captas bij, waardoor bij vallen niet meteen een probleem ontstaat. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat banketstaaf zakje dat je vaak ziet. Maar gewoon een stevige tas.

Natuurlijk voldoet elke cap die op dit moment in de schappen ligt aan de VG1 norm, maar worden de duurdere caps vaak op veel meer manieren getest. Kijk voor de grap eens in de boekjes die bij Kep, Charles Owen en Uvex zitten. Deze caps hebben meerdere keurmerken, verkregen door verschillende (!!!) testen te ondergaan. Dat betekent niet dat een cap met alleen het VG1 (verplichte) keurmerk minder veilig is, slechts dat het onder minder omstandigheden is getest.

Persoonlijk vind ik het een fijn idee dat een cap onder verschillende omstandigheden is getest. Nog belangrijker vind ik het dat die cap lekker zit en mooi is. Ik heb geen geld te veel (bestaat dat?), maar ik heb wel mijn prioriteiten zo liggen dat ik die duurdere cap me prima kan veroorloven.

Dat is nogal een aanname, van dat 1x per week een halfuurtje. :') Ik train endurance dus ik rijd zeg maar wel iets meer dan dat := 3-4x per week 2 uur is eerder regel dan uitzondering.
Ik heb een Uvex en ja, dat is een wat duurdere cap, maar ik moet zeggen dat ik op zeker moment ook echt 'het verschil niet meer voel' tussen een cap van 150 euro of 1 van 600.
Je mag ervan zeggen wat je wilt hoor en van mij mag je voor mijn part 1000 euro uitgeven aan een cap... Maar als iemand mij vraagt welke caps lekker zitten of welke cap ze moeten kopen, ga ik niet meteen de duurste aanraden. Zeker niet als diegene al twijfelt of ze überhaupt wel een cap willen, dan maakt dat de drempel bepaald niet lager.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:55

Blue_Eyes schreef:
Dat is nogal een aanname, van dat 1x per week een halfuurtje. :') Ik train endurance dus ik rijd zeg maar wel iets meer dan dat := 3-4x per week 2 uur is eerder regel dan uitzondering.
Ik heb een Uvex en ja, dat is een wat duurdere cap, maar ik moet zeggen dat ik op zeker moment ook echt 'het verschil niet meer voel' tussen een cap van 150 euro of 1 van 600.
Je mag ervan zeggen wat je wilt hoor en van mij mag je voor mijn part 1000 euro uitgeven aan een cap... Maar als iemand mij vraagt welke caps lekker zitten of welke cap ze moeten kopen, ga ik niet meteen de duurste aanraden. Zeker niet als diegene al twijfelt of ze überhaupt wel een cap willen, dan maakt dat de drempel bepaald niet lager.

Dat was naar niemand persoonlijk toe als voorbeeld hoor... ;)
Enkel dat ik begrijp dat je (whoever) in zo'n geval niet een cap van 800+ koopt...

Ik raad sowieso niemand een bepaald merk aan, ik geef wel vaak het voorbeeld van de goedkope cap die bij mij niet goed zat, en welke caps mij wel goed zitten. Het is zo verschillend. Laatst hoorde ik nog iemand die zei: Nou die Charles Owen, dat zit echt voor geen meter bij mij. Persoon noemde nog een paar duurdere merken, die ook niet goed zaten. En kwam uiteindelijk bij een goedkoper merk uit die wel goed zat. Nou hartstikke mooi toch? Mission accomplished... Tenzij je liever een duurder merk had gekocht :P
Ben het dus wel met je eens dat een bepaald merk aanraden niet een goed begin is :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:14

Ben blij dat mijn hoofd past in goedkopere caps :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:22

AndreaFrans1 schreef:
1: Eigenlijk altijd wel ja
2: Ik vindt het best gevaarlijk, ik zou eigenlijk altijd wel met cap
3: Mmh, ik ga wss twee shetlanders van de kinderboerderij verzorgen, heb het al een keer gedaan. Na 5 uur mag je zelf rijden, (ik ben 10) die shetlanders zijn niet echt groot en val je echt niet zo hard af dus dan rijdt ik wel zonder, ook omdat het niet handig is zo'n ding de hele dag mee te nemen. Dus dan rijdt ik wel zonder, maar verder ga ik niet zonder rijden

Als het goed is zal de kinderboerderij dit nooit goed keuren. Als jij er af valt zonder helm en je hebt wel serieus letsel dan kunnen hun een giga probleem hebben. Grote kans dan hun juridisch verantwoordelijk woorden gesteld.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:11

Janine1990 schreef:
Wat mij eigenlijk een beetje verbaast is dat zelfs onder de jeugd (laten we dan zeggen, de jeugd die minimaal 10 jaar jonger is dan ik) een cap nog dat suffe imago heeft.
De caps van tegenwoordig zijn allemaal behooooorlijk modieus te noemen, ook de goedkope versies!!! En toch wil een groot aantal jongeren de cap niet op....

Ik dacht dat tegenwoordig een cap vooral stoer was... Hoort bij de outfit, die je echt niet loeiduur hoeft samen te stellen, maar we kunnen er allemaal modieus bij lopen in de paardensport, en dat hoeft niet meer dan 100 euro te kosten, het kan zelfs veel goedkoper...

Hier sluit ik me bij aan jammer dat die oude zweet pispotten niet meer voorhanden zijn als voorbeeld!
zo lelijk, zwaar en zo weinig comfort...dan piepen ze nu uit luxe geloof ik ;)

ga zelfs binnenkort met man en kinderen een fiets helm kopen. Waarom als voorbeeld, mijn dochter haar klasgenootje was over het hoofd gezien maakte een vreselijke klapper, fiets totalloss en de helm zwaar beschadigt. En het mannetje heeft niets behalve blauwe plekken en schrammen en rent weer vrolijk rond!!

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:21

Je zou eigenlijk voor de grap eens die jeugd een maand moeten laten rijden met die bomhelmen die ze vroeger op hadden. Dan zeuren ze nooit meer over hun HH of wat voor merk dan ook die van carbon of een ander soort kunststof gemaakt is en wel degelijk ventilatiegaten heeft..

Mocht iemand nog iemand anders het nut van een cap (en het comfort van de hedendaagse modellen) bij willen brengen, ik heb op zolder nog zo'n bomhelm liggen. Je mag hem lenen :Y)

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:13

Blue_Eyes schreef:
genja schreef:

Of je moet het slim aanpakken ;) Ofja, wat is 'slim' natuurlijk. Ik heb een KEP die gepersonaliseerd is dus dan zit je al snel een pak boven de 500euro. Veel geld vind ik persoonlijk ook.
Maar door mijn ernstige val, waar mijn cap stuk was, mocht ik van mijn ouders natuurlijk een nieuwe krijgen een eens een wat 'duurdere' (200euro). Had ik het 'geluk' dat enkele maanden nadien mijn verjaardag was en ik meer dan 250euro aan cadeaubonnen lag van de ruitersportwinkel waar ik mijn KEP wou gaan halen en dan had ik nog eens korting gespaard in die winkel voor een kleine 100euro... Uiteindelijk viel het dus nog mee welk bedrag ik uit mijn eigen zak heb moeten betalen.
Maar het blijft natuurlijk veel geld, maar heb het mij nog geen seconde beklaagd. Hij zit HEERLIJK! mocht hij ooit stuk gaan, spaar ik liever opnieuw wat langer dan opnieuw over te schakelen naar een HH, maar dat komt natuurlijk omdat ik mijn KEP nu gewoon ben. (wat overigens niet wil zeggen dat HH of BR,.. slecht is hé! Voordien had ik deze ook :D )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:16

Dat is gewoon mazzel hebben ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:39

Black Rose, ik heb ook en ovaal hoofd, heb echt hele Bergen caps gepast, uiteindelijk bij de divoza wederom hele schap opgezet en toen een middenklasser van rond de 80 euro gevonden die super paste!
Heeft me wel wat zoeken gekost, maar hoefde geen KEP of zo aan te schaffen.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:04

Oke ik reageer nog een keer, ik heb net voor het eerst op mijn paard gereden zonder cap. Zonder zadel, dit was voor de foto. Ik heb wel geteld 4 voltes gereden en toen ging de cap weer op. Ik vertrouw mijn pony 99,9% maar het voelde niet goed. Er kon altijd iets gebeuren. Het voelde voor mij niet fijn , de wind door mn haren. Ik was heel erg blij toen de cap weer op was :=

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:12

Nynkefleur schreef:
Oke ik reageer nog een keer, ik heb net voor het eerst op mijn paard gereden zonder cap. Zonder zadel, dit was voor de foto. Ik heb wel geteld 4 voltes gereden en toen ging de cap weer op. Ik vertrouw mijn pony 99,9% maar het voelde niet goed. Er kon altijd iets gebeuren. Het voelde voor mij niet fijn , de wind door mn haren. Ik was heel erg blij toen de cap weer op was :=

stom he, net of je iets mist dan. heel herkenbaar een goede gewoonte!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:18

Ik heb op shoots en toen hoedjes in het Z waren zonder cap gereden.
Maar mis hem altijd, ook wel eens perongeluk op mijn paard gestapt al kletsend met anderen en dan zit je erop en denk je, hmm ik mis iets.. wat en dan voel je de wind in je haren en denk je, aha!! cap!!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:07

Soraya10 schreef:
Airnt schreef:
maar wat als je paard geschopt had tegen je kin of gewoon recht in je gezicht ? wat heeft de cap dan voor meerwaarde ?

Amen!

Je kan allemaal redenen noemen om een cap niet te hoeven dragen om t voor jezelf goed te praten.
Iedereen moet t lekker zelf weten.
Kun je ook zeggen waarom zou je een helm dragen op je motor, misschiem breek je wel je nek dan heb je niets aan de helm gehad.
Drog redenen.
Ik heb hem liever op.
Het beschermt je niet tegen alles, maar hoe meer zorg ik draag dat ik mijzelf bescherm tegen evt letsels hoe beter t is.[/quote]

het is geen goedpraten.. het was gewoon een vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:43

Dieren kan je nooit honderd procent vertrouwen, ze kunnen altijd ergens van schrikken en er vandoor gaan of zelf vallen. Dus een beetje bescherming kan geen kwijt, ik doe mijn cap altijd op als ik rij.En als het heel warm is dan rijd ik niet eens. Heb ik zelf helemaal geen zin in, en die paarden al helemaal niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:12

Hoihoi!

Ik woonde 3 jaar in curacao en daar reed ik toch echt ALTIJD met cap.

Ik vertrouw mijn vp overens 100% maar ja, het blijft een wild dier en die kan ook schrikken!!
Heb hem wel is afgezet voor de foto maar galloperen ofzo nooit doen zonder cap zeg ik :P

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:28

Ik vind het persoonlijk niet slim om het te doen! Ik heb nu een Hh cap, maar die ventileert totaal niet... iemand 'goedkope' cap die goed ventileert? Max 200 euro ofzo.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:48

Die van de decathlon. 25 euro :+ fijnste cap die ik so far gedragen heb. Lekker licht en luchtig. Voor 200 euro kun je elke kleur bestellen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:06

Maudfaldo schreef:
Ik vind het persoonlijk niet slim om het te doen! Ik heb nu een Hh cap, maar die ventileert totaal niet... iemand 'goedkope' cap die goed ventileert? Max 200 euro ofzo.

In mijn vorige bericht had ik het over de Casco Mistral II. (145,-) de Mistral I kun je ook nog kopen. Bijna exact tzelfde maar paar hele kleine verschilletjes voor t oog (90,-)

De fotos die ik net maakte doen m geen goed. Ik vind t echt een leuke cap om te zien als je m op hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die bandjes die er op zitten kun je verwisselen. Oorspronkelijk istie zwart/wit gestreept. Ik heb nu n lichtblauwe er op haha.

Door al die ventilatiegaten en heel weinig voering aan de binnenkant (die je ook nog eens los kunt maken om te reinigen) wordt je hoofd echt veeeeel minder warm!

Een verademing voor mij hihi.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:03

S_en_Z schreef:
Maudfaldo schreef:

In mijn vorige bericht had ik het over de Casco Mistral II. (145,-) de Mistral I kun je ook nog kopen. Bijna exact tzelfde maar paar hele kleine verschilletjes voor t oog (90,-)

De fotos die ik net maakte doen m geen goed. Ik vind t echt een leuke cap om te zien als je m op hebt.

[ [url=m/vs7KxN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/s98EHq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hs4roW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die bandjes die er op zitten kun je verwisselen. Oorspronkelijk istie zwart/wit gestreept. Ik heb nu n lichtblauwe er op haha.

Door al die ventilatiegaten en heel weinig voering aan de binnenkant (die je ook nog eens los kunt maken om te reinigen) wordt je hoofd echt veeeeel minder warm!

Een verademing voor mij hihi.

Deze heb ik ook al een aantal x genoemd naar TS :) ik heb de roze stiekjes erin, best leuk voor de afwisseling :P

Vind het een super fijne en leuke cap, voor een mooie prijs.
Afbeelding

Edit: Ah, hij ziet er ondertussen ietsje anders uit, dit is de mistrall floral.