Die 'inhammen' naast de schoft zou spieratrofie kunnen zijn. Dan zijn de spieren daar verdwenen, je wilt graag dat die spieren terug komen maar dan moeten ze wel ruimte hebben om zich te ontwikkelen. Als je zadel vast ligt in de kuilen kunnen die kuilen zich niet opvullen met spieren. Wellicht is voor eerst een (semi)boomloos zadel een optie? Dan kunnen de spieren zich ontwikkelen en heb je niet steeds de kosten van het aanpassen van het zadel.
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 16:26
Maanlicht, fijn dat je het leuk vindt! Ik vind het zelf ook heel leuk om dingen te delen, daar kan ik alleen maar van leren. Swift, oh ja, dat is wel handig om even naar te kijken inderdaad. Is zo'n zadel duur? En hoe vind ik die? Want Shan heeft wel een vrij moeilijke rug. (net zoals Oreo, vandaar dat mijn zadel paste)
De les gister ging heel fijn, het was te merken dat hij een buitenbak leuker vindt dan een binnenbak haha. Maar ik begon met longeren. In stap en in draf doet hij dat al heel goed, maar in galop wordt ik nog de bak doorgesleurd
Daarna ging ik rijden. Het opstappen ging al heel goed! Hij reageerde amper nog op het krukje. Daarna was hij in het begin wat druk, maar daarna werd hij zo relaxt! Echt geweldig.
En ik heb zelfs nog gegaloppeerd! Mijn dag is helemaal goed!
Vandaag ga ik hem even kennis laten maken met de losgooibak. Gewoon rustig aan de hand. Ook wil ik hem aan de hand over een balkje heen laten stappen.
Een vraagje trouwens, ik vind het hoeven uitkrabben met hem nog best eng omdat hij ze nog niet zo makkelijk optilt. Heeft iemand nog tips hiervoor?
Leuk die filmpjes, ziet er goed uit hoor! Stoer dat je al gegaloppeerd hebt
SinneJ
Geplaatst: 08-11-16 16:50
Hoeven uitkrabben is eng, dat begrijp ik, maar de meeste paarden worden juist kalmer als je er aan begint met een idee van 'dit is niets speciaal, ik ga dit gewoon doen' zeker niet gemakkelijk, maar houd in je achterhoofd dat zomaar trappen echt geen normaal gedrag is. Alle paarden durven het doen hoor, maar als hij het uitkrabben kent, is de kans heel klein dat hij zou uithalen. Wat hij wel kan doen in het begin is wegtrekken of ze kunnen een tic hebben, maar daar leer je hem snel genoeg in kennen.
Als je echt bang bent, kan je beginnen met een halstertouw rond zijn voet net onder de kogel en dan kan je, terwijl je bij de buik staat, voorzichtig wat druk zetten tot hij meegeeft en zijn voet opheft, tegelijkertijd zeg je 'voet' of een ander commando, maakt niet uit. Niet vergeten belonen! Met je stem of met een snoepje of een aai. Je kan zo de tijd dat jij zijn voet tegenhoudt met het touw steeds langer maken tot je dichter durft komen en het met je hand overneemt.
Doe dit de eerste keer met iemand bij, je instructrice bv, want sommige paarden vinden een touw nog enger dan een hand, die van mij maakte er niets van.
hopelijk heb je hier iets aan
edit: dit is voor de achterhoeven, de voorhoeven volgen vanzelf als hij het commando kent en zijn een stuk minder eng, want daarmee kan hij niet zo naar opzij maaien en dus sta je relatief veilig aan de schouder
Ziet er leuk uit! Hij is heel relaxt of niet? Wat betreft zadel zou ik even aankijken wat hij doet qua spieren en over een tijdje even zadelmaker laten komen. Zou ook wat bijgezet gaan longeren dat ie lekker los in de rug komt en spiertjes gaat kweken.
Leuk kimmie en die tip met halstertouw langs de voet is een goede. Al denk ik dat je bv gewoon alle benen borstelende dan merk je snel genoeg hoe die daarop reageert.
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 19:30
Swift, oei! Ik vind 300 euro best wel veel geld. Zeker omdat dit zadel best goed past. Als hij wat meer spieren gaat krijgen, zal ik mijn zadel laten vermaken. Dankjewel madhatter, Maanlicht, Nikki en Ilona! Bedankt voor de tips SinneJ! Daar heb ik zeker wat aan! MarjanB, op dat moment was hij inderdaad lekker ontspannen. Heel fijn! Dat ga ik doen. Kan dat met bijzet longeren al? Omdat hij ook nog niet heel goed zijn balans kan vinden? suikermeisje, zal ik gaan uitproberen. En hij tilt zijn voorbenen ook al goed op hoor, maar met zijn achterbenen heeft hij nog wel echt moeite om zijn balans te houden.
Vandaag dus even aan de hand kennis laten maken in de losgooibak en over een balkje heengestapt. Hij gaf er helemaal niks om haha.
Helaas wel een beetje donker haha. Morgen kan ik helaas niet naar hem toe. Maar mijn verzorgster gaat eventjes langs om hem een knuffel en een snoepje te geven.
'Omdat dit zadel best goed past'... 300 euro is niks als je berekend wat uiteindelijk de schade is, al kijk je alleen maar naar je lessen die zometeen voor niks zijn omdat je paard niet fijn kan ontspannen
Maargoed ik hou er over op, het is jouw paard en jouw keuze. Wat knap dat je al lekker aan het rijden bent! En fijn dat Shan zich dan zo goed gedraagt daarmee. Hoop dat jullie veel plezier van elkaar hebben/krijgen
liekec, hij kan prima ontspannen, dat heeft hij wel laten zien haha. En het is inderdaad mijn keuze dat ik doe wat ik doe. En je hoeft echt niet zo denigrerend te doen, zonder snap ik je ook wel hoor En verder bedankt!
Ik ben meer het meelees-type maar ik wou toch even zeggen dat ik het erg leuk vind om het topic te volgen! Ben benieuwd naar meer berichten van jou en Shan !
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 20:34
Ooh, zo haha. Ik zal anders donderdag eventjes een foto maken van zijn rug, dan kun je inschatten of het past of niet. (ik heb trouwens 17/17.5 inch nodig) SonShine, dankjewel! Meer berichten gaat zeker goedkomen!
Als je instructrice zegt dat die goed ligt, dan kun je er wel even mee rijden hoor. Maar bij elke nieuwe combinatie van paard + zadel is het gewoon erg verstandig om er zo snel mogelijk even een expert (goede zadelpasser) bij te halen om het zeker te weten en ook om te weten waar je de komende tijd op moet letten namate zijn spieren meer gaan ontwikkelen. Daarmee kun je heel wat problemen voorkomen. Bij een jong (onder ontwikkeld) paard in training is het sowieso raadzaam om regelmatig een boomzadel zadel te laten checken door een expert. Een slecht passend zadel kan jullie ontwikkeling heel erg gaan remmen.
Better safe than sorry.
De raad is goed bedoeld, je geeft al aan eigenwijs te zijn, dat mag best en je mag ook wel vertrouwen op de mensen om je heen, maar zij zijn waarschijnlijk geen expert.
Dus dit zadel zal voor nu even goed kunnen liggen, maar wees verstandig en laat er nog even naar kijken.
Voor de rest.. Gefeliciteerd met je aanwinst! Shan is een erg leuk paard!
Hm kim... prijzen verschillen hoor. Ik heb een thorowgood. Toen paard af viel lag t voor geen meter meer. Achterover. Te wijd... Ik dacht... crapp dat wordt n ander zadel. Samen gezocht met zadelmaker. Een gevonden... lag óók niet. Huidige thorowgood gepakt met de zadelmaker... en ik dacht... dat wordt wat.
Mijn thorowgood heeft n verwisselbaar kopijzer. Ze vervangt m. Kijkt. Ohh hier zit te veel vulling. Past t aan. En zadel licht weer 100... Paard loopt als n tierelier.
Ik dacht idd ook 300. Maar met 135 euro was alles inc. Voorrijkosten klaar.
Maralyn ik heb ook een thorowgood! Heeel fijn. Pebbles heeft nog steeds rugklachten van het zadel wat ik hiervoor had... Ik had het zadel overgenomen van de oude eigenaren, daar reden zij haar ook mee. Als het om zadels gaat ben ik ook vrij spastisch...
Voor even kan het geen kwaad, denk ik. Ik heb echter 9 maanden met dat zadel gereden..... Als ik het had geweten, als....
Maar voor nu eerst lekker wennen aan Shan en genieten!
Anoniem
Geplaatst: 08-11-16 23:15
Shirley schreef:
Kimmie, als je toch graag eens een Barefoot wilt proberen, mag je de mijne wel lenen. Die ligt hier voorlopig toch te niksen
Ik heb je er al eerder een PB over gestuurd maar wat ben jij ongelofelijk lief en gul!
EmptyWords
Geplaatst: 08-11-16 23:34
Ik denk dat ts wel doorheeft ondertussen wat de boodschap is van het zadel. We moeten niet vergeten dat ts net een paard heeft gekregen van haar ouders. Ouders die zelf eigenlijk vrij weinig verstand hebben van paarden. Als ts nu bij haar ouders door blijft gaan over een zadel waarvan de instructrice aangeeft dat het goed ligt, kan ik me voorstellen dat haar ouders wat minder blij worden. Ts luistert duidelijk naar wat wij zeggen, maar heeft hier toch een beperking. In dit geval denk ik dat we van de expertise van de instructrice uit moeten gaan. Op de filmpjes klinkt ze in ieder geval erg aardig.
Ts: ik vind shan een erg leuk en sympathiek dier. Geniet van je nieuwe vriendschap, leer samen en groei samen. Blijf naar hem kijken en ga op je gevoel af. Met Oreo heb je laten zien dat je dat kunt. En vooral: GENIETEN!! Van iedere dag en van alles wat je met hem doet. Of je nou wedstrijden wilt rijden of kampioen achterste voren zitten wilt worden. Geniet en heb lol.
Dankjewel allemaal! Ik laat ook zeker naar het zadel kijken en ga dat ook overleggen met mijn instructrice. Dan kan ik met haar kijken wanneer ik de zadelmaker moet laten komen.