ElineS schreef:Ik had mijn paard 2 jaar geleden voor het eerst 24 uur buiten gezet, na altijd gewend te zijn op stal te staan 's avonds. Ze heeft weken zielig voor het hek gestaan. Vooral als het regende. Heb haar toen maar weer 's avonds naar binnen gezet, want ze was echt niet gelukkig 24 uur buiten Zag haar voor me weg verpieteren.
Deze zomer heb ik weer een poging gedaan, nu op een andere stal, maar langzaam opbouwen, tot ze heerlijk 24 uur buiten stond in de zomer. Regendeken op met de regen, want ze heeft wel nog een hekel aan regenen ze heeft het heerlijk gehad.
Het is dus maar net wat je paard gewend is denk ik ook.
Ik ben blij dat ik het weer geprobeerd heb, want nu heeft het goed uitgepakt.. Van het lente gaat ze ook weer lekker 24 uur de weide op.
Pas sinds een maand staat ze 's avonds weer op stal, vanwege het weer en dan gaat ze ook wel graag heen, want daar ligt het eten natuurlijk en ze heeft echt een hekel aan regen. Dus ik geloof wel dat paarden wel graag op stal willen staan voor een tijdje, maar ze wil 's ochtends ook net zo graag weer naar buiten. De keuze aan hun laten, dus een schuilstal, zou mij echt ideaal lijken. Bij haar vorige eigenaar was ze in de winter echt een brok energie en heel vervelend. Daar sloeg ze de stalwanden er bijna uit omdat ze de hele winter op stal stond en één uurtje in de bak mocht rennen, nou, joepie. Toen ik haar dan ook kocht in de winter en ineens zoveel uur naar buiten mocht, was ze zielsgelukkig. Haar karakter veranderde in een paar dagen van vervelende rotmerrie naar een rustig kalm ding.
@Annemeik: Ik ben het op zich wel met je eens. Perfect kan ook niet.. Ik zou het ook wel willen, 24 uur buiten nu, maar heb die mogelijkheid niet, zoals vele anderen het ook niet hebben. Dus dat begrijp ik.
Maar er zit wel een heel verschil in, een paar uurtjes op de weide per dag of helemaal niet. Ik vind rijden of stapmolen of 2 uurtjes in de paddock gewoon niet genoeg. De 5 uurtjes per dag zijn ook niet genoeg, die 7 of 8 uren ook niet, maar het komt al heel wat meer in de buurt dan het andere.
Je paard de hele dag oppotten op stal is gewoon niet goed... En als je dus die paar uurtjes per dag niet kan bieden... Heb je niets met een paard te zoeken, vind ik dan.
Je laat je hond toch ook niet de hele dag in de bench.
Ja er zit verschil in 24/7 binnen en 18/7 binnen, maar niemand hier houdt zijn paarden 24/7 binnen. Ik vind het niet meer dan normaal dat mijn paard minder buiten komt, om al die redenen die ik al heel vaak genoemd heb. Mijn pony is gelukkig, vrolijk, actief en gelukkig kerngezond. Sowieso kan ik haar gewoon niet meer buiten zetten op de plek waar ik nu sta, zou ik dat willen of zou mijn pony meer weidegang nodig hebben, dan zou ik moeten verhuizen van stal (wat waarschijnlijk te duur is voor mijn ouders) of hem weg moeten doen. Zoals ze er nu bij staat staat ze prima, gelukkig.
en ze heeft het heerlijk gehad.
die zou de hele dag binnen moeten zitten, het hele jaar door.