Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:23

Nou om heel eerlijk te zijn is het best eens interessant om bij anderen te gaan kijken. En dan ook te zien hoe verschillende paarden reageren op het bitloos rijden.
Maar de insteek hiervan is een beetje vervelend.

Van mij hebben jullie geen last ik heb woensdag cross training

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:24

Ach, extremisten heb je altijd. :)
Wel heel jammer, want het stoot toch mensen af.

Bitloos is niet voor ieder paard ideaal en niet alles werkt voor elk paard.
Wat ik alleen wel jammer vind is dat veel mensen eens een hoofdstel testen, meteen concluderen dat het niet werkt en het vervolgens nooit meer proberen. Geef het de tijd..
Bij de een kon ik er zo mee wegrijden, maar bij de ander had het een paar keertjes nodig voor de knopjes er weer helemaal op zaten.

DaNielle, dat lijkt mij ook.
Het is dat het mijn verzorgpaard is, maar ik ben best benieuwd naar het resultaat als ze een half jaar geen bit in haar mond heeft gehad. Ik denk dat ze dan exact hetzelfde is als mét bit.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:25

liljebo schreef:
papagroom schreef:
leuk hoor.....voor en tegen gaat rijden bij tjoppie regelen we gelijk een bus voor de geinteresseerden....wordt vast een reuze gezellige dag....LOL

Nee hoor, ik wil helemaal niet rijden. Ik stap per definitie alleen nog maar op paarden die ik goed ken (enkele uitzondering daargelaten)
Ik wil alleen graag een kijkje nemen bij de lessen en als ze rijdt.
Nieuwsgierigheid naar de mens achter deze reacties.

Voor zover dat dan lukt. Zou me ook kunnen voorstellen dat een familielid met veel verstand van wedstrijdrijden gaat kijken, als het mij niet zou lukken.
Maar ik probeer zoiets wel af en toe te doen, als ik in nederland komt.
Overigens krijg ik binnenkort ook bezoek van een fervent KR ruiter. Kunnen we lekker daarover bomen.
Heel leuk toch???

je gaat je toch niet inlaten met professor toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:26

PPG,
Gelukkig nemen wij alles niet zo serieus en nemen we alles met een beetje zout en een dosis humor.

ik ga eten :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:26

daNiielle_ schreef:
Nou om heel eerlijk te zijn is het best eens interessant om bij anderen te gaan kijken. [/size]

Jep.
As woensdag red ik ook niet (wellicht iemand in mijn familie, maar ligt eraan waar ze ergens zit)
Maar goed... een andere keer ... absoluut. Zoals gezegd doe ik dat wel vaker. Leuk toch?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:27

liljebo schreef:
Tjoppie, weet niet of je mijn verzoek hebt gelezen? (laatste posts)
Je mag ook via pb iets met mij afspreken.

Als jij met mij mee wil kijken prima!

Ik kan ook eens naar jou toe komen kijken of we zo elkaar kunnen begrijpen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:27

tjoppie schreef:
liljebo schreef:
[

Nee, het is niet de professor, maar als hij hier aan zou willen komen, is hij van harte welkom. Hij heeft er ook geen problemen mee als ik naar zijn lessen kijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:28

tjoppie schreef:
liljebo schreef:
Tjoppie, weet niet of je mijn verzoek hebt gelezen? (laatste posts)
Je mag ook via pb iets met mij afspreken.

Als jij met mij mee wil kijken prima!

Ik kan ook eens naar jou toe komen kijken of we zo elkaar kunnen begrijpen.

ok dan laat maar weten waar je zit en dan kijk ik of ik iets kan inpassen als ik weer in nl ben.

tjoppie

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:29

Ik weet het beter gemaakt. Als jij nou zegt wanneer jij weer in Nederland bent, dan pas ik mijn schema aan die van jou aan.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:30

liljebo schreef:
tjoppie schreef:

Nee, het is niet de professor, maar als hij hier aan zou willen komen, is hij van harte welkom. Hij heeft er ook geen problemen mee als ik naar zijn lessen kijk.

dan ben jij uniek! want niemand anders mag dat zien.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:32

Electra63 schreef:
PPG,
Gelukkig nemen wij alles niet zo serieus en nemen we alles met een beetje zout en een dosis humor.

ik ga eten :D

Eetse lekker...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:35

tjoppie schreef:
[ hij hier aan zou willen komen, is hij van harte welkom. Hij heeft er ook geen problemen mee als ik naar zijn lessen kijk.

dan ben jij uniek! want niemand anders mag dat zien.[/quote]

valt wel mee hoor. ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:37

mwah, ik heb hier een paar weken geleden een filmpje van zijn lesgeven heel snel zien verdwijnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:38

tjoppie schreef:
Ik weet het beter gemaakt. Als jij nou zegt wanneer jij weer in Nederland bent, dan pas ik mijn schema aan die van jou aan.

Dat weet ik momenteel nog niet. We zijn altijd afhankelijk van een dierenoppas.
Iig niet op heel korte termijn.
En je hoeft echt geen schema aan te passen. Integendeel. Ik kan mij toch gewoon richten op je normale les/werktijden?
Als ik in nl ben, heb ik toch vrij
Maar goed... mocht ik iets willen inplannen, dan zou ik graag weten waar je zit
(wellicht kent iemand in mijn directe omgeving je?)
Zoals gezegd zou ik het leuk vinden als je mij per pb daarover wat wijzer kunt maken. Ik zet het niet hier op het forum als je dat liever niet hebt.

Maar nu ga ik eten en rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:39

tjoppie schreef:
mwah, ik heb hier een paar weken geleden een filmpje van zijn lesgeven heel snel zien verdwijnen.

geen idee. Zou kunnen. Doet er ook niet toe
Ik ben geenszins van plan om hier over andere mensen te gaan discusieren

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:46

Het is wetenschappelijk bewezen dat niemand een internetdiscussie kan winnen. *troll, troll*
Wat haat ik deze discussie toch...

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:50

tjoppie, waarom zeg je eigenlijk dat bitloos rijden scherper inwerkt? Ik heb dat idee niet. Jij zegt dat mensen als excuus gebruiken dat ze bitloos gaan rijden dat het beter voor het paard is, vriendelijker. Maar dat ze eigenlijk hun paard niet aankunnen of het paard een probleem in zijn mond heeft? Ik heb namelijk het idee dat bitloos wel beter is voor het paard. Het ligt natuurlijk wel aan de optoming. Als je met een hackmore rijdt dan denk ik ook dat dat scherper is dan een bit, maar dat gaat helemaal niet over alle bitloos rijdende mensen. Ik rijd met een sidepull met een erg dikke neusriem. Mijn paard reageert duidelijker op een bit. Maar omdat ik denk dat het veel minder scherp inwerkt rijd ik ermee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:52

Ik denk dat bitloos minder hinderlijk is als een bit..
Paard valt veeel fijner te schakelen alleen al, met bit komt er een opstand en zonder reageert ze direct.
Maar of het voor elke combinatie perfect is, dat moet ieder voor zich weten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:59

bellamy97 schreef:
tjoppie, waarom zeg je eigenlijk dat bitloos rijden scherper inwerkt? Ik heb dat idee niet. Jij zegt dat mensen als excuus gebruiken dat ze bitloos gaan rijden dat het beter voor het paard is, vriendelijker. Maar dat ze eigenlijk hun paard niet aankunnen of het paard een probleem in zijn mond heeft? Ik heb namelijk het idee dat bitloos wel beter is voor het paard. Het ligt natuurlijk wel aan de optoming. Als je met een hackmore rijdt dan denk ik ook dat dat scherper is dan een bit, maar dat gaat helemaal niet over alle bitloos rijdende mensen. Ik rijd met een sidepull met een erg dikke neusriem. Mijn paard reageert duidelijker op een bit. Maar omdat ik denk dat het veel minder scherp inwerkt rijd ik ermee.

Heb je helemaal gelijk in hoor, een bit werkt vele malen scherper in dan bitloos, mits bij gelijk gebruik. En bij bitten en ook bij bitloos heb je verschillende scherptes, maar ik denk dat je een brede neusriem met een dubbelgebroken watertrensje kan vergelijken, en een pelham met een hackamore. Alles kan misbruikt worden, maar bij gelijk gebruik ben ik van mening dat een bitloos hoofdstel altijd zachter inwerkt. Een paardenmond is stukken gevoeliger dan een paardenneus, en dan bedoel ik het deel van de neus waar de neusriem hoort te liggen. Vaak zie je dat neusriemen te laag liggen, en dus inwerken op een vreselijk gevoelig deel van de neus, en dat is dus wel erg gevoelig voor een paard.

Ik ben zelf van mening dat alles wat met bit mogelijk is, ook zonder bit mogelijk is. Alleen je kunt een stuk moeilijker faken zonder bit, dus dan moet je écht correct rijden, wil je je paard correct kunnen krijgen. (zonder hack of super dunne harde neusriemen).

Ik rijd zelf trouwens bij lange na nog niet correct hoor, maar dat deed ik met bit ook niet. Ik doe mijn best, ik richt mijn paard recht en werk aan een voorwaarts neerwaartse onspannen houding, de rest komt vanzelf, en jawel, dat kan zonder bit. Dat heeft mijn instructrice inmiddels al wel bewezen. :j Ik hoop dit zelf ook ooit te kunnen bereiken. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:01

Dat ben ik met je eens Sodeletuut, je moet echt correct rijden. :)

De sidepull die ik heb kan je echt onmogelijk je paard pijn mee doen.
2.5 cm dikke neusriem en dik onderlegd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:06

Ik vind dat het verschilt per paard ( en bijbehorende ruiter)

Mijn vijfjarige verzorgshet (gereden door mijn zusje van 8 ) reageerd heel goed en snel op mijn touwhalster (met leren stukjes achter de oren en bij de neus om de inwerking te verzachten) maar hij is ook ingereden op zit, alleen de rem is soms zoek maar dat is ook zo met bit :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:28

Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen maar volgensmij word er met het finetunen niet zo zeer een pijnprikkel bedoelt maar meer dat er contact word onderhouden en dat het paard direct reageerd op de lichtste druk. Ik geloof niet dat die druk per defenitie een pijnprikkel hoeft te zijn.

Even van de hak op de tak, ik dacht dat bitloze hoofdstellen altijd heel lelijk waren maar nu ik er een paar heb bekeken vind ik het reuze meevallen.

Ik vind echter wel in dat er in dit topic het bit al snel word geassocieerd met pijn, ik geloof simpelweg niet dat mijn paard pijn heeft als het bit er in hangt of wanneer er een ophouding word gemaakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:28

daNiielle_ schreef:
Nou om heel eerlijk te zijn is het best eens interessant om bij anderen te gaan kijken. En dan ook te zien hoe verschillende paarden reageren op het bitloos rijden.

Zoiets is er toen geweest met die proefwedstrijd in Ermelo georganiseerd door de KNHS. Aardig wat verschillende combinaties, verschillende rassen, verschillende niveau's en verschillende optomingen :j Zéér interessant.

Ook daarvan zijn doen HS opnames gemaakt die nu fijn gewist zijn door mijn ex, ze stonden op zijn youtube account, maar ik heb ze zelf nog wel ergens op mijn oude computer denk ik.

Bij dat evenement waren ook bekendere bokkers aanwezig, zowel bitloos als nonbitloos en het was best gezellig. O.a. Kiwiko voor de 2e of 3e keer ontmoet. Dáár had je tenminste nog eens wat aan in discussies. Ook al waren we het niet eens, de discussies waren altijd ok. Maar ja, haar account is RIP.

Dussssssss volgens mij is het niet nodig om zoiets te organiseren met de illusie dat we Tjoppie en Electra63 gaan overtuigen.

2. Overigens mis ik na het bijlezen van tig pagina's nog steeds de onderbouwing en beargumentatie waarom bitloos scherper is dan met een bit. Het enkel en alleen 'flikflakken' van het paard is nog geen argument. Wat al eerder opgemerkt wordt, is dat er waarschijnlijk een reden voor is dat het paard gaat stuiteren.

3. Verder vind ik opmerkingen maken op de persoon ipv de bal, waarbij gerefereerd wordt aan een val van een paard totaal niet ter zaken en zéker geen argument in deze discussie.

4. Hulde voor de mensen die in dit topic gewoon netjes blijven na alle trappen die náást de bal terecht kwamen :roll:

5. Er is geen sprake van een bitloze brigade, alles wat er in dit topic rondloopt ken ik IRL niet, noch vanuit een topic of zoiets. Ik ken Air net zo goed als Electra63. Er zit maar één iemand in dit topic tussen die ik IRL ook gesproken heb ooit.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:33

Er was ook een bokker die een onderzoek deed.
Dan moest je eerst een proef met bit rijden, en daarna bitloos.
En dan met paarden die nooit bitloos gereden werden, en dat werd dan gefilmd.
Is niet zo lang geleden, ik ga eens opzoek naar diegene. Resultaat daarvan is vast interessant voor hier. :)

Edit:
[OPG] !!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Vgm is het onderzoek nog bezig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:26

Daniiele, op zich leuk dat ze dat willen doen, maar het is meer een onderzoek naar een gekruisd systeem dan zozeer bitloos?

Wat ik een beetje jammer vind is dat deze discussie een beetje lijkt te verzanden in al dan niet wedstrijden rijden en in hoeverre bitloos daar wel of juist niet bij mogelijk is.

Volgens mij was de vraag of bitloos wel goed was. Ik denk dat je dat dan in zijn geheel moet bekijken en je niet moet beperken tot dressuurwedstrijden. Dan ga je je in de discussie aardig wat beperkingen opleggen.

Zelf rijdt ik, zoals verteld bitloos. Dat heb ik lang niet altijd gedaan. Integendeel. Ik ben daar pas mee aan de slag gegaan nav goed onderbouwde argumenten van mensen die bitloos rijden, omdat ik besefte dat je met een bit toch meer teweeg brengt in de paardenmond dan je zelf soms denkt.
Voor mijn man was het anders. Als onervaren ruiter en ongehinderd door voorkennis over hoe het 'hoort' zag hij het nut van het bit niet in en is het dus nooit een issue geweest.

Persoonlijk heb ik inmiddels allang de conclusie getrokken dat ik bitloos goed vind. Want nu we regelmatig door het bos hobbelen op paarden die het gaspedaal soms best goed weten te vinden, merk ik dat ik de handen met momenten te veel gebruik en besef ik hoe vervelend dat voor het paard zou zijn als het een bit in de mond had ipv de zachte brede neusriem van mijn sidepull.
Dat geeft mij uiteraard iets om intensief mee bezig te zijn.

Ik schaam mij er niet voor dat ik nog niet door het bos kan rijden alsof ik niets in de hand heb, omdat ik dat zelf inzie en omdat ik hard werk om er verandering in te brengen. Liefst totdat ik optomingsloos door het bosen over de weg kan rijden. Dat is echter nog een lange weg.

Punt is echter dat ik echt niet de enige ben die de handen voor meer gebruikt dan slechts een minimaal licht contact ten alle tijden. Begrijpelijk, Maar ik denk dat je in al die gevallen bitloos je paard toch beter tegen jezelf beschermd.

Verder heb ik het eerder gezegd en zeg ik het nog eens...
Ik vind het enorm jammer en getuigen van een bijzonder gebrek aan respect voor anderen dat er een paar mensen zijn die anderen menen te moeten vernederen en daarbij allerlei mogelijke niet ter zake doende voorvallen bij te slepen ter eer en glorie van zichzelf , maar er wel op toezien dat ze zelf anoniem blijven. Dit in tegenstelling tot de mensen die ze onderuit halen en die zichzelf niet verbergen achter een anonieme naam.

Ik heb dan ook veel respect voor de mensen die door de genoemde anonieme personen op zeer degenererende wijze worden behandeld (in meerder topics) en toch netjes blijven.

Een laatste aanvulling..
Ik loop al aardig wat jaartjes rond op deze aardkloot en heb heel erg veel paardenmensen mogen leren kennen en als er iets is wat ik daarvan heb geleerd, dan is het wel dat prestaties in de sport en/of het brood verdienen in de paardenwereld geen garantie is voor respect voor het paard of inzicht.
Ik beweer zeker niet dat het niet kan.
De meest gewaardeerde instructeur waarvan ik les heb gekregen, was internationaal millitery ruiter. Hij behoorde tot de groep mensen die paarden jaren de kans gaven om zich voor te bereiden op de prestaties die ze moesten leveren (verscheen nooit op een wedstrijd met een paard jonger dan 10) en wiens paarden stuk voor stuk bij hem een zeer hoge leeftijd bereikten in goede gezondheid. Nooit of te nimmer heb ik hem grof zien worden tegenover een paard. Een zeer kundig man, maar ook bescheiden en altijd open voor de mening van andere mensen.
Daarentegen heb ik ook mensen gekend die nooit een wedstrijd van dichtbij zagen en evengoed met ieder paard overweg konden. Zoals mijn oom, die zonder blikken of blozen de wei in wandelde van paarden waar geen ander bij in de buurt durfde te komen zonder dat je hem ook maar iets bijzonders zag doen, maar waarbij paarden gewoon rustig werden. Ook hij was een bescheiden mens met respect voor natuur, dier en medemens. Zonder hem zou ik op mijn 12 jarige leeftijd, als jong manegeruitertje, nooit erin zijn geslaagd de onmogelijke welsh die ik toen voor mijn karige spaarcenten kocht in te rijden en zelfs wedstrijdjes mee te doen (de wesh was goedkoop omdat hij niet gereden was en er geen land mee te bezeilen was.)
En zo zijn er meer mensen, zowel in de oudere generaties als in de jonge.
Want ook hier op het forum zitten meiden voor wie ik respect heb en dat hangt niet samen met prestatie, maar met de manier waarop ze met hun paard om gaan, hoe ze zich inzetten om het beste uit zichzelf te halen om alles zo goed mogelijk te doen en hoe ze open blijven staan voor anderen.