Citaat:
en dat is een feit, er zijn al genoeg bewijs foto's van op internet
Meng mij heel even in deze discussie wat betreft de foto's op het internet. Heel recentelijk is hier nog een artikel over verschenen.
Citaat:
“Fotografie is een zaak van momenten. Als ik fotografeer kan ik de ruiter vrijwel altijd afbranden of ophemelen, afhankelijk van de foto’s die ik uitkies: open monden, een weggedrukte rug, achterbenen in Timboektoe of kantelende hoofden”, zegt Bronkhorst. “Fotografie kan een kleine selectie uit de werkelijkheid tot de absolute waarheid verheffen. Het is daarmee een krachtig wapen om schoonheid te tonen of de boel te belazeren. De Duitse bladen probeerden die mindere momenten van Totilas tot de waarheid te verheffen. Een schitterend voorbeeld van de spagaat waarin de Duitse media zich nu bevinden is een foto over twee pagina’s in de Reiter Revue van maart 2011.Totilas zoals je hem niet wilt zien. Een huizenhoog voorbeen met te weinig rug- en achterbeengebruik. Precies wat Edward altijd voor de voeten geworpen kreeg. Het commentaar bij de foto? ‘Een fractie van een seconde later komt het achterbeen echt wel verder naar voren hoor.’ Ik moest wel even lachen. Ik wens ze veel succes.”
http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/19813/duitse-media-bevinden-zich-in-spagaat-door-totilasHieruit blijkt wel dat je eigenlijk geen oordeel kan vellen over hoe iemand rijdt puur en alleen gebaseerd op foto's. Iedereen, en dan ook werkelijk iedereen maakt wel eens een fout met rijden, of wordt net op het verkeerde moment gefotografeerd (zie artikel), daarop kun je echter geen mening baseren. Wij ruiters kunnen gemakkelijk een keer een fout verdoezelen, maar topruiters die constant in de gaten gehouden worden, kunnen op 1 foute handeling (of één ongelukkig moment totaal afgekraakt worden), iets wat in mijn ogen onjuist is.
Verder, vergeet niet dat heel veel ruiters hun paard wel eens in de krul "trekken" of bijvoorbeeld er een keer een hulpteugel aan hangen. is zo iets dan bij voorbaat gelijk slecht. Nee, dat vind ik niet, mits het juist gebruikt wordt. Ik ken genoeg paarden die een tijdje met een slof gereden worden, en zo ook leren om bepaalde spiergroepen te trainen, die anders nooit gebruikt worden.
Het zelfde geldt voor rollkur en LDR trainen. Ik heb hier geen problemen mee, mits het door iemand gebruikt wordt die weet waar hij/zij mee bezig is, en zolang het maar met mate gebeurd.
Als je een gymnast of balletdanser(es) hebt, worden ook de spieren opgerekt. Is dit dan bij voorbaat zielig? Wel als je er te ver mee gaat, maar als dit op een zeer gedoseerde wijze wordt gebruikt is het alleen maar goed, omdat je daarmee je paard (of jezelf) soepel weet te houden. En door de extra oprekking worden soms andere oefeningen weer gemakkelijker (vergelijk het met turnen, waarbij je altijd de de spagaat weet met je benen in een hoek die groter is dan 180 graden. Hierdoor kun je uiteindelijk eenvoudiger een gewone spagaat).
Wat betreft spoorgebruik. Ook hiervoor geldt weer dat het niet zielig is mits het goed gebruikt wordt. Kan me voorstellen dat het er op elk plaatje niet even vriendelijk uit ziet, maar laat jezelf maar eens een uur op de foto zetten met sporen, en probeer eens te tellen hoe vaak je wel niet met het spoortje prikt.
Daarnaast zou het niet kunnen dat een paard dat door een Anky een Edward etc. alleen maar op spoor gereden wordt. Als ze dat zouden doen, dan zou het paard daar al lang op afgestompt zijn.
Bij sporen vind ik het belangrijk dat ze gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn: de hulpen te verfijnen. Wat vind men fijner om te zien, Een paard wat constant geduwd wordt met het been, of een paard dat één klein prikje krijgt om net even dat extra eruit te krijgen. Zelfde geldt voor stang en trens. Het is voor de verfijning. Dat betekent niet dat er constant alleen maar druk op staat. Een paard dat op zo'n niveau loopt wordt ook echt niet alleen maar op stang en trens getraind, anders zouden ze het nooit volhouden, en zou de verfijning ook geen effect meer hebben.
Wat betreft het op top sport niveau rijden, die mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Dan zijn er wel heel wat amateurs die er een hulpteugen omhangen, sporen gebruiken etc. zonder te weten waarom ze dat nu eigenlijk doen, of ze gewoon compleet verkeerd gebruiken. Top sport is nou eenmaal niet gemakkelijk, niet voor de ruiter, en niet voor het paard. Het vraagt lichamelijk heel erg veel, en komt vaak de gezondheid niet ten goede (geldt niet alleen voor de dressuur, maar ook voor springen, cross, en natuurlijk sporten die wij mensen doen zoals turnen etc.). Betekent dat dan gelijk dat we alles af moeten keuren. Voor hoge prestaties moet soms wat opgeofferd worden.
Topsporters houden zich enkel en alleen aan de regels die de hoge bazen opstellen voor de in dit geval dressuursport.
De eeuwige discussie of een Ankie of een Edward nou slecht bezig zijn, zou niet zo zeer moeten liggen bij de ruiters, maar misschien juist meer bij de reglementen, die uiteindelijk bepalen welke prestaties de ruiters moeten leveren.
En nog één klein verzoek. Het topic is officieel geopend om over het hele anky edward rollkur gebeuren te discusseren. Zullen we het dan houden bij de discussie over deze onderwerpen, en niet over of Anky een verschrikkelijk persoon is of niet qua persoonlijkheid?