Paardenvlees in de supermarkt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:52

Kelly_Taco schreef:
en ga nou niet vertellen dat nét jij het écht niet lust O:)

Haha, toch wel. Heb dr principieel helemaal níets op tegen, maar vind het gewoon niet zo lekker. Net als wild, vind ik over het algemeen ook niet zo lekker. :o

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:04

Kelly_Taco schreef:
Ik ging een keer paardenbiefstuk afrekenen toen ik mijn rijkleding nog aan had.
De kassiere vroeg nog of ik wel gelezen had of het paardenvlees was _O-

:D Wat attent

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Paardenvlees in de supermarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:07

Wat zei je Kelly? 'Ja, ik hou erg van paarden, op alle manieren'? :D

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:10

Ik heb even de berichten weer doorgelezen.
upendo schreef:
:')

Neeee, cavia hoort toch meer bij de Russische keuken.. :j

Eeeehhhh?? Eten jullie wel eens varkensragout?? Dan zou je denken dat het echt van varkensvlees gemaakt is, maar helaas het is gemaakt van guinese biggetjes................... (cavia's dus)

Maar ondertussen heb ik weer in een deuk gelegen om de reacties. _O- _O- _O- En ja, deze keer ben ik wel op mijn stoel blijven zitten ;).

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:12

Citaat:
(We moeten de TS een beetje helpen anders weet ze de volgende keer als ze boodschappen gaat doen niet welke producten ze allemaal moet verstoppen)

Nou dan help ik ook even mee..
Want in heel veel producten zitten dierlijke resten in.(vetten,botten etc)
Dus TS,kijk heel goed naar de ingredienten want daar staan heel vaak E-nummers bij vermeld.
Citaat:
Onder E-nummers wordt meestal verstaan een lijst van additieven, die door de Europese Unie zijn toegestaan in voor humane consumptie geschikte levensmiddelen. Het nummersysteem is echter veel uitgebreider en is opgesteld door de Codex Alimentarius en wordt wereldwijd gebruikt. Deze lijst bevat ook o.a. additieven voor diervoeding. Als een additief in de EU is toegelaten wordt er de letter E aan toegevoegd. Dit geldt echter ook voor sommige additieven voor diervoeding (zoals astaxanthine). Ook additieven die inmiddels niet meer zijn toegelaten, behouden nog de E.

Veel succes,als je geen paardenvlees wilt eten zul je toch wel een paar snoepjes en andere lekkerneijen moeten laten liggen ;)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:25

Blue_Eyes schreef:
Wat zei je Kelly? 'Ja, ik hou erg van paarden, op alle manieren'? :D

Haha nee volgens mij zei ik: Ja, ik kan wel lezen hoor :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:29

Als ik vlees zou eten dan zou het paardenvlees zijn... waarschijnlijk het vlees dat het beste leven heeft gehad, komt vaker buiten dan de gemiddelde big!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:01

rainbow8 schreef:
Eeeehhhh?? Eten jullie wel eens varkensragout?? Dan zou je denken dat het echt van varkensvlees gemaakt is, maar helaas het is gemaakt van guinese biggetjes................... (cavia's dus)

Daar geloof ik niks van :D
en als het waar is, ga ik het verstoppen ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:17

Lijkt me nu echt super oneconomiswch om ragout te maken van cavia's dan hou je toch meer afval over dan vlees. (bovendien hoeveel manuren al die kleine rotbeestjes ontvellen, controlerenuit elkaar halen.)

Lijkt me toch echt dat je daar gewone biggetjes voor moet gebruiken.

Purified

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:06

Ja, ik wist het allang, ik vind het echt zonde van die mooie beestjes...
Maarja, sommige mensen houden net zoveel van koeien/schapen/kippen/varkens als wij van paarden, en die eten wij dan weer (of er moet iemand vegetarier zijn? :P)
Maarja.. Ik zou het zelf iig nooit eten!

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:35

Tja, denk idd zoals het al meer gezegd is eens aan de snackbar... Er wordt trouwens door vrienden van mij altijd een heel probleem gemaakt over het feit dat ik geen frikadellen eet, maar dat heeft eigenlijk meer als reden. Dat ik die dingen gewoon echt NIET te eten vindt :Y).

Mar zo als Purified als zegt, als je het zo gaat bekijken, kan je wel helemaal stoppen met vlees eten. Want varkenshaas en Kipfilet komen ook van een beest :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:53

Cyntje schreef:
magda_90 schreef:
In hoeveel producten weet ik ook niet precies, maar in ieder geval veel. 3 kwart zou mij dan ook niets verbazen.

Geloof mij maar dat 3 kwart echt teveel is ;) Ik eet niks waar ook maar iets van paardenvlees in zit ;)
En das echt niet 3 kwart van de supermarkt :+

Ik zou dat best wel eens willen uitzoeken. Want (afval)vlees van koeien etc. zal ook wel in veel spul zitten.

*schrijft het in het schriftje waar mijn ideeën staan die ik nog wel eens wil doen*

Hypofocus schreef:
Bovendien wordt "lijm" en gelatine enzo niet van het vlees gemaakt, maar van botten. Klein detail.

Ook botten zijn afkomstig van een dier ;)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:06

Ik eet zowieso geen vlees, maar wel gewoon drop etc.
En stel dat ik wel vlees zou willen eten, eet ik denk ik liever paardenvlees dan varkensvlees.
Paarden worden (meestal) niet gefokt om bij de slacht te eindigen, en dat is met kippen/koeien/varkens etc vaak wel het geval.
Dus ja, als je denkt aan wat het meest diervriendelijkst is, dan zou mijn beslissing toch snel zijn gemaakt. :)
Want als je ziet hoe varkens worden gefokt en worden gehouden, word je spontaan vegetarier :\

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:06

miss blondie dat is dus echt een fabeltje.
In Nederland is meer vraag dan aanbod en de slachtpaarden worden gewoon geimporteerd (veel uit Polen) en die paarden hebben het echt niet zo fijn gehad. Oude paarden die hier naar de slacht gaan zijn zowiezo niet meer te eten en wrden meestal gebruikt voor bv frikadellen, hamburgers etc
Als je bv buikvlees van het paard wil eten eet je meestal een jong dier, vaak een jaarlingetje, kan me niet voorstellen dat hij ook maar iets aan zijn leventje gehad heeft, ook dravertjes eindigen vaak een vroege dood, daar komt dus je paardenvlees vandaan, niet van oude tevreden paarden, dat is echt een fabel.
Ook in Nederland heeft niet ieder paard het even fijn, vaker niet als wel.
Meschien wat bewuster je vlees eten maar moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet doe hoor, al ben ik geen fan van varkensvlees, bij ons is het of koe of kip, als ik in de buurt ben koop ik scharrelvlees maar vaker niet als wel eigenlijk. Is te omslachtig voor me (te ver en vaak te duur)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:15

Daar heb je wel gelijk in ja.
Ik snap wat je bedoeld.
Zielig dat die paarden dan geen leven hebben gehad :\
Maarja, ben zowieso niet van plan vlees te gaan eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:29

magda_90 schreef:
Hypofocus schreef:
Bovendien wordt "lijm" en gelatine enzo niet van het vlees gemaakt, maar van botten. Klein detail.

Ook botten zijn afkomstig van een dier ;)

Duh...
Ik heb biologie gestudeerd... ;)
'k Zeg toch ook nergens dat "bot" niet van een dier is ofzo? ;) :D

Ging mij erom dat er werd geschreven dat lijm/gelatine van vlees gemaakt zou worden (vlees = spier), terwijl men er vooral bot, huid & kraakbeen voor gebruikt.

@Kelly: ik lust geen paardenvlees, terwijl ik het wel zou eten als ik het lekker zou vinden.
Ik vind 't te bitter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:31

Hypofocus schreef:
Ging mij erom dat er werd geschreven dat lijm/gelatine van vlees gemaakt zou worden (vlees = spier), terwijl men er vooral bot, huid & kraakbeen voor gebruikt.

Dan heb ik je verkeerd begrepen, excuses!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:14

ik eet gerust een stukje paarden vlees hoor! ik zie het principe niet! je eet toch ook koe en varken, en kip! is dat dan niet zielig?? en een paard een edel dier, dat is zo, maar ja het wort echt niet uit de handel genomen omdat het een edel dier is.

ik koop geen paarden vlees dat dan weer niet, maar als er wat te vroeven is en dat is toevallig paarden vlees dan proef ik het wel.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:15

magda_90 schreef:
Hypofocus schreef:

Dan heb ik je verkeerd begrepen, excuses!

gelatine wordt gemaakt van botmerg. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:48

Dhani schreef:

Nee, voornamelijk van de botten zelf, plus het kraakbeen en soms ook huid ;)
Het wordt gewonnen via hydrolyse van collageen.
Collageen is het eiwit dat voorkomt in bindweefsels: botten, kraakbeen en huid dus.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:00

Hypofocus schreef:
Dhani schreef:

Nee, voornamelijk van de botten zelf, plus het kraakbeen en soms ook huid ;)
Het wordt gewonnen via hydrolyse van collageen.
Collageen is het eiwit dat voorkomt in bindweefsels: botten, kraakbeen en huid dus.

ohw hihi :D dat wist ik helemaal niet, er was mij ookt verteld dat het alleen botmerg was :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:08

ik wist het wel, bij ons word het niet verkocht, maar ik heb het wel eens egrens anders zien liggen... het achterin leggen bij de chips vind ik beetje onzinnig, grappig wel, maar nu is dat dier een klein beetje echt voor niks gestorven want het gaat er wat liggen rotten :S Dan kant beter opgegeten worden

Zou wat zijn dat alle boeren in de winkels varkens en koeienvlees door de winkel gingen verspreiden haha :P

iig ik wist het dus

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:11

nou dan kom ik zeker ook van een andere planeet want ik kom vaak bij de supermarkten maar ben nog NOOIT paardenvlees tegen gekomen wel bij de slager.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:20

_Melissa schreef:
nou dan kom ik zeker ook van een andere planeet want ik kom vaak bij de supermarkten maar ben nog NOOIT paardenvlees tegen gekomen wel bij de slager.

haha ik ook :+
mischien omdat ik er niet op let maar ik eet het niet paardenvlees ook nog nooit geprobeert en ik weet dat het ook in heel veel andere dinge zit en koe kip en varke vind ik ook zielig,, maar ik eet dat weer wel ik weet niet waarom is denk ik gewoo het idee :P

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:34

_Melissa schreef:

Nou dan kijk maar eens goed bij de vleeswaren, bij het rookvlees ;)