Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:58

Janine1990 schreef:
bello2005 schreef:
en recht in je gezicht ? dan kun je alsnog heel veel schade aan je hersens krijgen.

begrijp me niet verkeerd. maar een cap houdt zeker wel wat tegen maar een goede klap tegen je slaap of recht in je gezicht kan ook veel hersenschade aanbrengen

Voor recht in je gezicht heb je natuurlijk al een hele hoop beschermd. Mijn cap zit tot aan mijn wenkbrauwen (iets daaronder), er is een stuk ruimte van zeker 2cm tussen de cap en mijn gezicht, exclusief klep, wat dan al de trap vertraagt.
Hersenschade door een trap in het gezicht zal dan komen door een trap tegen je neus, wanneer het tussenschotje omhoog wordt gedrukt wordt het erg gevaarlijk inderdaad.

Het blijft een kwestie van goed richten voor het paard. Zelf heb ik schade in mijn gezicht gehad door een paard dat omhoog kwam, waardoor mijn lip tussen mijn tanden en de manenkam terecht kwam :P Tijdelijke schade gelukkig ;) Toen ik van dat paard af viel, is het paard over mijn heup heen gekomen met ijzers. Had ook een leuke tijdelijke tattoo. Maar dat was niet door een trap. Je kan je dus ook afvragen in hoeveel gevallen een paard na een val ook nog natrapt. Een trap komt namelijk ook harder aan dan per ongeluk geraakt worden. Hoewel je beide natuurlijk liever niet hebt.

Het zou in dat opzicht wel interessant zijn om te weten wat voor schades er aan het gezicht zijn bij het paardrijden. En dan bedoel ik natuurlijk de schades in het gezicht die zijn opgelopen terwijl er ook een cap is gedragen.

dat is waar. volgens mij is het over het algemeen gesproken weinig paarden die nog na trappen. maar je hebt ze wel.

joa idd.. ben ook wel eens benieuwd hoeveel en wat de schade dan precies is.
wel leuk onderwerp eigenlijk :P

Punz schreef:
Precies Qimm!

Want inderdaad, wát een oneigenlijke discussie..

Feit dat er ook iets ánders kan gebeuren wordt steeds gebruik als argument om goed te praten waarom je geen gebruik maakt van iets wat wél bescherming kan bieden.

Nou ja...
Allemaal dan maar jezelf niet laten vaccineren, geen condooms gebruiken etc etc

Want he..
Waarom zou je je laten vaccineren tegen tetanus/pokken/kinkhoest, je beschermen tegen een SOA etc etc als je ook kanker kunt krijgen

Het feit dat er ook iets ánders kan gebeuren praat gewoon níet goed dat je je niet via een doodsimpele manier ( namelijk cap op) beschermd tegen mogelijke hersenschade door trap of val

joa dat klopt dan wel. maar vind het eerlijk gezegd geen eindeloze discussie.
mij lijkt het interessant om het eens daadwerkelijk in cijfers te bekijken wat de schade is met en zonder cap
tuurlijk een cap beschermd heus wel iets. en wil niet zeggen dat als de cijfers dusdanig hoger zijn met cap dan zonder dat je dan maar zonder moet rijden, maar het is gewoon nieuwschierigheid.

ik blijf zonder cap rijden tot mn kleine in de picture is.

kwita schreef:
Nou ik vind je geen zeur, ik heb een gewoon kind dat ook iets kan overkomen.
Natuurlijk zijn de omstandigheden aangepast en staat ze onder begeleiding gezien haar leeftijd maar inmiddels is ze al 4. En zijn verzorging, grondwerk en vd kinderspel voor haar zo spelenderwijs kun je ze ook veel meegeven . Dankbaar ben ik voor ons schoolmeestertje, maar ze weet ook dat andere pony's dus niet zo lief kunnen zijn. Bij mijn pony betrek ik ze daarom bewust en met een andere daar mag ze niet bijkomen .Het paard van papa is speciaal maar ook daar weet ze heel goed wat ze wel en niet mag!
En zoals eerder gezegd veiligheidsmaatregelen zijn genomen maar ze mag ook plezier beleven aan haar vrijetijdsbesteding.
Zelf had ik een overbeschermende /betuttelende moeder en dat is niet goed voor me geweest. Hoe goed bedoeld ook ze heeft me onbewust wel tekort gedaan.

ben je 'eerste' kind ? of enigskind.
daar hoor ik vaker bij dat ze te kort worden gehouden. en je kunt het inderdaad zien als te kort gedaan. maar goed een moeder probeert altijd het beste te doen.

maar als jouw kindje dat al in ziet vind ik dat echt knap. en geloof er inderdaad ok wel in dat je je kindje niet alleen laat :) :) :)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:03

Ik droeg nooit een cap tijdens het rijden, in de wei niet maar ook tijdens een buitenrit niet.
Ik hoef geen commentaar over hoe onveilig blablabla ben een volwassen persoon, maar ik werd er
eerder angstig door, en ik rij aan een aantal jaren niet meer.

Qimm

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:22

Ik heb toen ik leerde rijden tot mijn 22e oid altijd caploos gereden. Altijd. En ergens, zonder duidelijke oorzaak ben ik een cap gaan dragen (op enkele kleine uitzonderingen na) altijd

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:49

[quote=

daar hoor ik vaker bij dat ze te kort worden gehouden. en je kunt het inderdaad zien als te kort gedaan. maar goed een moeder probeert altijd het beste te doen.

maar als jouw kindje dat al in ziet vind ik dat echt knap. en geloof er inderdaad ok wel in dat je je kindje niet alleen laat :) :) :)[/quote]

nee geen van beiden, een 2e kind met 7 jaar verschil tussen oudste kind die het grijze gebied opzocht tussen fout en goed fout. en tussen mij en het oudste kind zat er ook nog een miskraam.

En gevaar inzien ach dat heeft een kind niet zoals wij, ze weet dat ze die dingen moet gebruiken anders mag ze haar pony niet verzorgen wat ze geweldig leuk vind!....ze heeft het 2x geprobeerd om dat niet te doen en toen heeft ze hard gehuild na de eerste waarschuwing en daarna hebben we daad bij het woord gevoegd. Daarna altijd beschermende middelen gebruikt gebruikt zodat ze wel kan doen wat ze in gedachten had *\o/*

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:49

[quote=

maar als jouw kindje dat al in ziet vind ik dat echt knap. en geloof er inderdaad ok wel in dat je je kindje niet alleen laat :) :) :)[/quote]

nee geen van beiden, een 2e kind met 7 jaar verschil tussen oudste kind die het grijze gebied opzocht tussen fout en goed fout. en tussen mij en het oudste kind zat er ook nog een miskraam.

En gevaar inzien ach dat heeft een kind niet zoals wij, ze weet dat ze die dingen moet gebruiken anders mag ze haar pony niet verzorgen wat ze geweldig leuk vind!....ze heeft het 2x geprobeerd om dat niet te doen en toen heeft ze hard gehuild na de eerste waarschuwing en daarna hebben we daad bij het woord gevoegd. Daarna altijd beschermende middelen gebruikt gebruikt zodat ze wel kan doen wat ze in gedachten had *\o/*

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:21

Vorige week nog reageerde ik hier dat ik eigenlijk nooit met cap rijd omdat ik n cap niet lekker vind zitten

Afgelopen weekend is een collega van mij met z'n 25km/h scooter verongelukt: twee scheurtjes in zijn schedel met als gevolg een flink revalidatietraject en een behoorlijke tijd uit de running.

Dat heeft mij aan het denken gezet. Zoon scooter heeft geen eigen wil en toch is dit gebeurd. Mijn beest kan nog zo braaf zijn, het kan altijd gebeuren.

Ben enorm geschrokken van dit voorval en heb vandaag dus Zowaar met cap gereden. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet waar ik me zo over aanstel. Zo slecht zit dat ding ook weer niet en t gaat toevallig wel over m'n hersenen.

Ik denk dat ik daadwerkelijk eens ga kijken voor zoon kep italia. Hoor er veel goede dingen over op bokt.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:40

_black_rose_ schreef:
Vorige week nog reageerde ik hier dat ik eigenlijk nooit met cap rijd omdat ik n cap niet lekker vind zitten

Afgelopen weekend is een collega van mij met z'n 25km/h scooter verongelukt: twee scheurtjes in zijn schedel met als gevolg een flink revalidatietraject en een behoorlijke tijd uit de running.

Dat heeft mij aan het denken gezet. Zoon scooter heeft geen eigen wil en toch is dit gebeurd. Mijn beest kan nog zo braaf zijn, het kan altijd gebeuren.

Ben enorm geschrokken van dit voorval en heb vandaag dus Zowaar met cap gereden. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet waar ik me zo over aanstel. Zo slecht zit dat ding ook weer niet en t gaat toevallig wel over m'n hersenen.

Ik denk dat ik daadwerkelijk eens ga kijken voor zoon kep italia. Hoor er veel goede dingen over op bokt.

Super dat je dit ingezien hebt. Heel verstandig denk ik dan.

Over de KEP. Ze zitten heerlijk! Wil geen andere cap meer. Ik heb hem ook volledig op maat en naar goesting laten maken waardoor ze nog eens super leuk zijn om naar te kijken. Al komt er natuurlijk wel een kostenplaatje bij maar je hebt maar 1 hoofd denk ik dan en na een lichte val heb ik hem gratis kunnen laten opsturen om alles weer te controleren. dus bespaard me ook om telkens een andere cap te kopen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:43

kwita schreef:
[quote=

maar als jouw kindje dat al in ziet vind ik dat echt knap. en geloof er inderdaad ok wel in dat je je kindje niet alleen laat :) :) :)

En gevaar inzien ach dat heeft een kind niet zoals wij, ze weet dat ze die dingen moet gebruiken anders mag ze haar pony niet verzorgen wat ze geweldig leuk vind!....ze heeft het 2x geprobeerd om dat niet te doen en toen heeft ze hard gehuild na de eerste waarschuwing en daarna hebben we daad bij het woord gevoegd. Daarna altijd beschermende middelen gebruikt gebruikt zodat ze wel kan doen wat ze in gedachten had *\o/*[/quote]

nee dat zowiezo niet. maar op de een of andere manier 'ziet' ze het toch

nou, dat is toch super zo iets :) :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:50

_black_rose_ schreef:

Daar noem je ook wel acuut de duurste... Een prettige HH of desnoods Uvex zit ook niet verkeerd hoor.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:02

Ik heb een enorm ovaal hoofd. Ben eerder voor een goede cap gaan kijken maar zelfs de verkoper zei dat ik een lastig hoofd had. Ze gaan allemaal klemmen of zitten aan de zijkant te los. En ik heb dus exht geen zin om met maandverbandjes te gaan klungelen.

Blijkbaar heeft kep een model dat speciaal voor ovale hoofden gemaakt is.

Het uiterlijk boeit me geen fluit. Ik ben van t type ruiter dat met oude trui en jeans gaat rijden. Maar bedankt voor de tip van oa uvex.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:05

Ik heb de uvex exxential zelfs op maat gekregen bij mijn dochter die een wat scheef hoofd heeft aan de achterkant (afgeplat door verkeerd liggen als baby). Van mij mag je een kep hoor, maar het is de moeite waard om eens te kijken. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:12

Blue_Eyes schreef:
Ik heb de uvex exxential zelfs op maat gekregen bij mijn dochter die een wat scheef hoofd heeft aan de achterkant (afgeplat door verkeerd liggen als baby). Van mij mag je een kep hoor, maar het is de moeite waard om eens te kijken. :)

Uvex is een verstelbare cap, die krijg je makkelijker passend op een ovaal hoofd dan een Harry's Horse ;)
Maar je hebt gelijk hoor, gewoon lekker passen en kijken wat mooi is, niet met oogkleppen op naar de Kep toelopen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:33

Blue_Eyes schreef:
_black_rose_ schreef:

Daar noem je ook wel acuut de duurste... Een prettige HH of desnoods Uvex zit ook niet verkeerd hoor.

Als die duurste wel fijn zit en ook nog mooi gevonden wordt en de cap dan altijd gebruikt wordt prima toch?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:57

Ik zou zo'n dure bijna niet durven gebruiken haha. Oons bint zuunig

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:55

Airnt schreef:
maar wat als je paard geschopt had tegen je kin of gewoon recht in je gezicht ? wat heeft de cap dan voor meerwaarde ?

Amen![/quote]

Je kan allemaal redenen noemen om een cap niet te hoeven dragen om t voor jezelf goed te praten.
Iedereen moet t lekker zelf weten.
Kun je ook zeggen waarom zou je een helm dragen op je motor, misschiem breek je wel je nek dan heb je niets aan de helm gehad.
Drog redenen.
Ik heb hem liever op.
Het beschermt je niet tegen alles, maar hoe meer zorg ik draag dat ik mijzelf bescherm tegen evt letsels hoe beter t is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:26

nou het bovenstaande ik had en de hersenschuddung en gebarsten een barst in een nekwervel, Toch was ik blij met mijn cap...die was doormidden en heeft lang in de ruitersportzaak gehangen.
De gezichten van de ouders met het filmpje....lachwekkend zeker als ik hun er na aansprak en blijkbaar heel indrukwekkend. Er zijn veel ouders die het nut niet inzagen "bekeerd" gelukkig maar want het kan iedereen overkomen gewoon een schrikkende pony!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:20

Ik heb maar 1 hoofd en die moet nog wel wat langer mee dan vandaag. Dus ik rij altijd met cap.
Liever cap naar de klote dan m'n hoofd. Cap is vevangbaar, m'n hersens niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:08

Als kind heb ik gevoltigeerd. Daarbij draag je geen cap. Het is onveiliger om met cap te voltigeren dan zonder. Doordat ik geen hoogtevrees had en nogal een lichtgewicht was deed ik bijvoorbeeld de vlag op de schouders van mijn teamgenoten. Dat ging weleens mis. Ben er op alle mogelijke manieren vanaf geslingerd maar NOOIT op mijn hoofd gevallen. Op een gegeven moment had ik een soort katachtige reflexen ontwikkeld. Kwam altijd op mijn pootjes terecht. Meerdere keren de enkelbanden beschadigd. Nu is die reflex er nog steeds en zonder bodyprotector land ik nog steeds op mijn voeten. De enige keer dat ik er met dat ding aan vanaf ging brak ik ook gelijk mijn neus door de cap....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:17

Ik kan me wel voorstellen dat als je voltige beoefend je erg goede val training krijgt. En zoals je al schreef behendigheid.

Zelf nooit aan voltige gedaan.
Maar gelukkig nooit op mijn hoofd geland.
Schouder, arm leek favoriet.
Maar draag toch braaf de cap.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:22

_AnnelotD schreef:
Louise_vd5r schreef:
Ik rijd bijna altijd met Cap! Ook omdat het gewoon moet van m'n mama en ik vind het totaal niet 'stoer' ofzo om zonder te rijden. Enkel op echt warme dagen dan zou ik die toch liever aflaten, dan is m'n hele hoofd bezweet. Gebeurt dan heel af en toe wel is, maar niet vaak. Ook omdat ik jonge pony's rijd en vaak spring. Heb nu een Samshield besteld en hoop hierbij op iets betere ventilatie.

Zou je me willen vertellen hoe de ventilatie je bevalt? moet zelf misschien dan ook maar zo eentje met ventilatie :)

https://www.ej.nl/ruiter/veiligheid/vei ... orId=10041

Ik heb deze, er is ook een variant die bijna exact hetzelfde is. De mistrall I en die is een stuk goedkoper. Zou niet anders willen met dit warme weer. Ik ben er super blij mee!! Onder gewone caps zweet ik me zelfs in de winter al een ongeluk en met deze tot nu toe zelden (heel) nat haar gehad (wel een beetje vochtig maar dat hou je toch wel ook zonder cap)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:22

Anne_GTI schreef:
Als kind heb ik gevoltigeerd. Daarbij draag je geen cap. Het is onveiliger om met cap te voltigeren dan zonder. Doordat ik geen hoogtevrees had en nogal een lichtgewicht was deed ik bijvoorbeeld de vlag op de schouders van mijn teamgenoten. Dat ging weleens mis. Ben er op alle mogelijke manieren vanaf geslingerd maar NOOIT op mijn hoofd gevallen. Op een gegeven moment had ik een soort katachtige reflexen ontwikkeld. Kwam altijd op mijn pootjes terecht. Meerdere keren de enkelbanden beschadigd. Nu is die reflex er nog steeds en zonder bodyprotector land ik nog steeds op mijn voeten. De enige keer dat ik er met dat ding aan vanaf ging brak ik ook gelijk mijn neus door de cap....

Ook ik heb mn neus gebroken door de cap! Weliswaar geen reden om em niet te dragen maar als t even niet hoeft dan ga ik zonder. Wat deed dat zeer zo'n gebroken neus..pffff..

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:28

1: Eigenlijk altijd wel ja
2: Ik vindt het best gevaarlijk, ik zou eigenlijk altijd wel met cap
3: Mmh, ik ga wss twee shetlanders van de kinderboerderij verzorgen, heb het al een keer gedaan. Na 5 uur mag je zelf rijden, (ik ben 10) die shetlanders zijn niet echt groot en val je echt niet zo hard af dus dan rijdt ik wel zonder, ook omdat het niet handig is zo'n ding de hele dag mee te nemen. Dus dan rijdt ik wel zonder, maar verder ga ik niet zonder rijden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:31

Een kennisje van me heeft haar elle boog gebroken bij een val een shet.
Dus zeg niet dat je daar niet verkeerd af kunt vallen.

Je kunt ook tegen een paal vallen. Dan maakt hoogte niet veel uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:33

Wat is er in vredesnaam lastig aan een cap de hele dag meenemen? :')
Kan iemand mij dat vertellen? :+

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:49

AndreaFrans1 schreef:
1: Eigenlijk altijd wel ja
2: Ik vindt het best gevaarlijk, ik zou eigenlijk altijd wel met cap
3: Mmh, ik ga wss twee shetlanders van de kinderboerderij verzorgen, heb het al een keer gedaan. Na 5 uur mag je zelf rijden, (ik ben 10) die shetlanders zijn niet echt groot en val je echt niet zo hard af dus dan rijdt ik wel zonder, ook omdat het niet handig is zo'n ding de hele dag mee te nemen. Dus dan rijdt ik wel zonder, maar verder ga ik niet zonder rijden

Dan mag ik hopen dat je ouders en de leiding van de kinderboerderij heel snel ingrijpen en verplichten dat je een cap opzet. Ook van een shet kun je hard afdonderen met je hoofd tegen een paal of op een steen.