Zijn er paarden die..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:18

Mijn paard staat altijd in een wei met een inloop stal

MarlindeRooz

Maar ik zie allemaal mensen die zich verontschuldigen want ze kunnen namelijk niet anders want er is geen andere optie om hun paard te stallen. Maar geef dan wel toe dat je uit eigenbelang toch een paard neemt. Dat mis ik een beetje.

Zinzi_jewel

Pfff heftig onderwerp dit.
Ik kan alleen zeggen dat ik weet wat voor mijn club het beste is.
En dat is 24/7 vrije beweging. Een goede schuilstal.
Veel ruwvoer.
Gelukkig is dat in Brabant wel te vinden.
Zij het 40 km van huis...

Ik zou zelf niet happy zijn en geen rust hebben als mijn paardjes hele dagen op stal staan.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:20

Mijn paard heeft geen stalondeugden en niet dat dat betekent dat hij supergelukkig of juist doodongelukkig is, maar als ik naar mijn paard kijk zie ik geen ongelukkig paard. Als ik mijn paard de mogelijkheid geef de wei in te gaan, wilt ze het niet. En daarbij kan de wei dat ook gewoon niet, als mijn paard hem met deze natte bende loopt te verwoesten. En hij haat regen en modder. Daar kan geen wetenschappelijk artikel tegen op voor mij. Ik ken mijn paard het beste, en ik weet ook wat hij nodig heeft. En natúúrlijk staat mijn paard niet 24/7 binnen. Hij komt wel degelijk een paar uur buiten + ik rijd hem. Maar niet van een bepaalde tijd tot een bepaalde tijd (9 tot 17 bijv.). Dat red de wei niet, vindt mijn paard niet nodig en vind ik dus ook niet nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:20

ElineS schreef:
Dat snap ik wel hoor, dat is ook een lastige situatie. Het is simpel om te zeggen "Kan je er niet voor zorgen moet je het niet nemen." Maar als je het eenmaal hebt en je hebt dan niet alles, dan kan je niet zomaar paard weg doen of naar de slacht. Dat snap ik heel goed.

Maar dan denk ik wel, misschien iets verder kijken dan je neus lang is. Naar een mooi rusthuis in een andere provincie bijvoorbeeld. Kun je er zelf inderdaad niet vaak meer heen, maar doe je wel alles voor je paard. Of is ze nog niet zo oud? Word ze nog gereden?

Want dan staat jouw belang (het kunnen rijden) boven haar belang van buiten kunnen staan, door haar in de je buurt te laten staan.

Of zie ik dat verkeerd?

Ze staat buiten. Een dagdeel in de winter, hele dagen in de zomer. Ze wordt 20 jaar in Mei. En ik heb niet alleen haar, ik heb haar dochter ook en dat wordt een drama als ik ze uit elkaar ga halen, want ze staan al jaren naast elkaar en het geschreeuw is niet van de lucht als ik met een van de twee wat ga doen. Gereden wordt ze niet meer, maar ik wil haar dicht bij me hebben en in de gaten kunnen houden en zelf de beslissing nemen voor de laatste gang als het niet meer gaat. Ik heb een adres maar dat is mij echt te ver weg (diep Frankrijk in). Ik wil nog zo lang mogelijk van haar kunnen genieten.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:21

MarlindeRooz schreef:
Maar ik zie allemaal mensen die zich verontschuldigen want ze kunnen namelijk niet anders want er is geen andere optie om hun paard te stallen. Maar geef dan wel toe dat je uit eigenbelang toch een paard neemt. Dat mis ik een beetje.

Ja wat wil je nou horen? Iedereen neemt toch uit eigenbelang een paard? Ik ga hem niet voor een ander kopen. :roll:

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:21

MarlindeRooz schreef:

Dit vind ik weer een rare beredenering..
tuurlijk neem je uit eigenbelang een paard/pony. Ik neem aan dat jij dat ook hebt? (of verzorgpony)
of zijn ze bij jou aan komen lopen.......

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:23

MarlindeRooz schreef:

Daar hoorde ik in ieder geval niet bij. :D
Je doet net alsof iedereen in dit topic zich automatisch verontschuldigt, behalve als ze volgens de norm van een bepaald groepje zijn gestald.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:24

MarlindeRooz schreef:

Als je even terugleest zie je dat ik mijn paarden heb omdat ik dat wil. Lees: eigenbelang.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:24

Eigenlijk zou ik wel eens willen weten hoeveel paarden er nou elke dag buiten komen, en dan op gras of paddock, met rijden/ wandelen etc. Want eerlijk gezegd denk ik dat mensen er nu een heel probleem van maken, maar dat er helemaal niet zo heel veel paarden 24/7 buiten komen. En dat er nu mensen hoorntjes op krijgen, terwijl die juist heel erg hun best doen voor hun paarden.

Bij ons is de situatie door omstandigheden veranderd, wij stonden op een stal waar ze in de natte periode 8 uur per dag buiten op de paddock kwamen. Nu op een stal waar ze wanneer het mogelijk is, 8 uur in de wei, of als het echt te nat (glad en modder, zoals afgelopen week) is, 's ochtend een uur in de molen en 's avonds rijden/los in de bak/ molen.

Nu gaan ze komende week ws weer de wei op als het water iets wegtrekt, maar het kan zijn dat een winter heel vies is, en dat ze 2 maanden lang stal/molen/rijd hebben. Maar daar kies je weer voor ivm veranderde omstandigheden (bij ons de komst van ons kindje in het voorjaar, waardoor de andere stal niet meer mogelijk was).

Het hangt echt van je eigen omstandigheden af, en heel eerlijk? Onze paarden zijn er voor ons, en wij zijn er voor hun. Ik zorg voor een zo goed mogelijke omgeving, maar perfect zal ik het nooit kunnen doen. Ook omdat perfect voor hun, niet meer perfect voor ons zou zijn (denk aan de omgeving voor een wild paard, met kudde, ruimte etc tegenover een sportpaard).

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:27

Annemeik schreef:
Eigenlijk zou ik wel eens willen weten hoeveel paarden er nou elke dag buiten komen, en dan op gras of paddock, met rijden/ wandelen etc. Want eerlijk gezegd denk ik dat mensen er nu een heel probleem van maken, maar dat er helemaal niet zo heel veel paarden 24/7 buiten komen. En dat er nu mensen hoorntjes op krijgen, terwijl die juist heel erg hun best doen voor hun paarden.

Bij ons is de situatie door omstandigheden veranderd, wij stonden op een stal waar ze in de natte periode 8 uur per dag buiten op de paddock kwamen. Nu op een stal waar ze wanneer het mogelijk is, 8 uur in de wei, of als het echt te nat (glad en modder, zoals afgelopen week) is, 's ochtend een uur in de molen en 's avonds rijden/los in de bak/ molen.

Nu gaan ze komende week ws weer de wei op als het water iets wegtrekt, maar het kan zijn dat een winter heel vies is, en dat ze 2 maanden lang stal/molen/rijd hebben. Maar daar kies je weer voor ivm veranderde omstandigheden (bij ons de komst van ons kindje in het voorjaar, waardoor de andere stal niet meer mogelijk was).

Het hangt echt van je eigen omstandigheden af, en heel eerlijk? Onze paarden zijn er voor ons, en wij zijn er voor hun. Ik zorg voor een zo goed mogelijke omgeving, maar perfect zal ik het nooit kunnen doen. Ook omdat perfect voor hun, niet meer perfect voor ons zou zijn (denk aan de omgeving voor een wild paard, met kudde, ruimte etc tegenover een sportpaard).

:j helemaal met je eens.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:30

dyoka schreef:
Mijn paard heeft geen stalondeugden en niet dat dat betekent dat hij supergelukkig of juist doodongelukkig is, maar als ik naar mijn paard kijk zie ik geen ongelukkig paard. Als ik mijn paard de mogelijkheid geef de wei in te gaan, wilt ze het niet. En daarbij kan de wei dat ook gewoon niet, als mijn paard hem met deze natte bende loopt te verwoesten. En hij haat regen en modder. Daar kan geen wetenschappelijk artikel tegen op voor mij. Ik ken mijn paard het beste, en ik weet ook wat hij nodig heeft. En natúúrlijk staat mijn paard niet 24/7 binnen. Hij komt wel degelijk een paar uur buiten + ik rijd hem. Maar niet van een bepaalde tijd tot een bepaalde tijd (9 tot 17 bijv.). Dat red de wei niet, vindt mijn paard niet nodig en vind ik dus ook niet nodig.

Ik had mijn paard 2 jaar geleden voor het eerst 24 uur buiten gezet, na altijd gewend te zijn op stal te staan 's avonds. Ze heeft weken zielig voor het hek gestaan. Vooral als het regende. Heb haar toen maar weer 's avonds naar binnen gezet, want ze was echt niet gelukkig 24 uur buiten Zag haar voor me weg verpieteren.

Deze zomer heb ik weer een poging gedaan, nu op een andere stal, maar langzaam opbouwen, tot ze heerlijk 24 uur buiten stond in de zomer. Regendeken op met de regen, want ze heeft wel nog een hekel aan regen :') en ze heeft het heerlijk gehad.

Het is dus maar net wat je paard gewend is denk ik ook.

Ik ben blij dat ik het weer geprobeerd heb, want nu heeft het goed uitgepakt.. Van het lente gaat ze ook weer lekker 24 uur de weide op.

Pas sinds een maand staat ze 's avonds weer op stal, vanwege het weer en dan gaat ze ook wel graag heen, want daar ligt het eten natuurlijk en ze heeft echt een hekel aan regen. Dus ik geloof wel dat paarden wel graag op stal willen staan voor een tijdje, maar ze wil 's ochtends ook net zo graag weer naar buiten. De keuze aan hun laten, dus een schuilstal, zou mij echt ideaal lijken. Bij haar vorige eigenaar was ze in de winter echt een brok energie en heel vervelend. Daar sloeg ze de stalwanden er bijna uit omdat ze de hele winter op stal stond en één uurtje in de bak mocht rennen, nou, joepie. Toen ik haar dan ook kocht in de winter en ineens zoveel uur naar buiten mocht, was ze zielsgelukkig. Haar karakter veranderde in een paar dagen van vervelende rotmerrie naar een rustig kalm ding.

@Annemeik: Ik ben het op zich wel met je eens. Perfect kan ook niet.. Ik zou het ook wel willen, 24 uur buiten nu, maar heb die mogelijkheid niet, zoals vele anderen het ook niet hebben. Dus dat begrijp ik.

Maar er zit wel een heel verschil in, een paar uurtjes op de weide per dag of helemaal niet. Ik vind rijden of stapmolen of 2 uurtjes in de paddock gewoon niet genoeg. De 5 uurtjes per dag zijn ook niet genoeg, die 7 of 8 uren ook niet, maar het komt al heel wat meer in de buurt dan het andere.

Je paard de hele dag oppotten op stal is gewoon niet goed... En als je dus die paar uurtjes per dag niet kan bieden... Heb je niets met een paard te zoeken, vind ik dan.

Je laat je hond toch ook niet de hele dag in de bench.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:34

MarlindeRooz schreef:

Iedereen neemt uit eigen belang een paard. Of een hond, of een kat. We willen er allemaal plezier van hebben, heb je dat niet dan moet het dier veelal weer weg. Daarom zitten de asiels zo vol, en worden er momenteel zoveel paarden naar de slacht gebracht.
Hoewel, er zijn weldoeners die daadwerkelijk een verwaarloosd (en dan echt verwaarloosd niet omdat hij regelmatig op stal staat) dier of 1 uit het asiel onder hun hoede nemen om ze een beter leven te gunnen.
Daar slaan sommige mensen dan ook weer in door (40 katten in een flatje of dat mens in Rotterdam met ruim 30 paarden op haar stukje grond wat geschikt was voor maximaal 3, maar ja ze liepen wel vrij en buiten rond).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:35

Ils_e schreef:
MarlindeRooz schreef:

tuurlijk neem je uit eigenbelang een paard/pony. Ik neem aan dat jij dat ook hebt? (of verzorgpony)
of zijn ze bij jou aan komen lopen.......

Ja natuurlijk, maar er zijn mensen die genoegen nemen met 20uur op stal, omdat ze zelf niet willen verhuizen/lang willen rijden/meer willen betalen.

Príma, jouw keuze maar ga dan niet beweren dat je er niks aan kunt doen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:38

MarlindeRooz schreef:
Oonax schreef:
Tsjah, eindeloze discussie dit. In elk geval.. Hoewel ik doodgraag een paard zou hebben, zal ik mij dit nooit kopen voor ik de mogelijkheid heb om het paard winter en zomer dagelijks weidegang te voorzien.
Dit is voor mij even belangrijk dan het paard de nodige medische verzorging, voer, hoefsmid, passend materiaal... te voorzien.

En zolang dit niet kan vind ik inderdaad dat ik dan maar geen paard moet nemen. Een paard pakweg 22u/dag zijn natuurlijke behoefte ontnemen om mij pakweg 2 uur van de dag plezier te bezorgen,... Neen, dan maar niet.

Hier ben ik het ook mee eens.

Daarom eet ik ik dus ook geen vlees, kan ik niet over mijn hart verkrijgen. :)

Jouw honden en/of katten krijgen ook geen vlees (brokjes of blikvoer) dan ?
Dat is toch ook zielig ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:39

Nens77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hier ben ik het ook mee eens.

Daarom eet ik ik dus ook geen vlees, kan ik niet over mijn hart verkrijgen. :)

Dat is toch ook zielig ?

Klopt, maar dat hoef ik zelf niet op te eten.
Weer puur een gewetenskwestie van mijzelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:39

Nens77 schreef:
Dat is toch ook zielig ?

Wat ik zielig zou vinden is als honden en katten ook vegetarisch gevoerd worden, omdat baasje dat ook is :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:40

Cassidy schreef:
Nens77 schreef:
Dat is toch ook zielig ?

Wat ik zielig zou vinden is als honden en katten ook vegetarisch gevoerd worden, omdat baasje dat ook is :D

Dat vind ik ook, hoewel onze hond niks tegen een kaas en brinta dieet zou hebben. :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:44

MarlindeRooz schreef:

of zijn ze bij jou aan komen lopen.......[/quote]
Ja natuurlijk, maar er zijn mensen die genoegen nemen met 20uur op stal, omdat ze zelf niet willen verhuizen/lang willen rijden/meer willen betalen.

Príma, jouw keuze maar ga dan niet beweren dat je er niks aan kunt doen.[/quote]

Verhuizen ?
Je hebt toch werk/familie/vrienden ?
Een koopwoning met een waardedaling waar je u tegen zegt, bij verkoop een schuld overhouden van 70.000,- ?
Lang willen rijden ?
Mensen die op zichzelf wonen, een baan, man (of vrouw) en kinderen hebben, hebben nog meer te doen dan school/bijbaantje en thuiskomen waar je natje en droogje verzorgd wordt....
Ik wil best meer betalen, maar dat betekend hier in de buurt niet dat mijn paard wel buiten komt in de winter, helaas.
Sterker nog, ik was in de zomerperiode 24/7 op de wei een stuk goedkoper uit.
Geld is geen issue.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:44

Stel ik zou nu geen paard hebben; dan zou voor mij minimaal 8 uur per dag buiten een vereiste zijn. Anders zou ik ook geen paard nemen; ook ik heb kennis tot mij genomen en een keuze gemaakt wat ik zelf belangrijk vind voor een paard.

Overigens heeft mijn 24/7 buitenpony een gigantische liefde voor het vreten van hout... Hoera. Had gehoopt dat die gewoonte eruit zou gaan.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:46

Cassidy schreef:
Nens77 schreef:
Dat is toch ook zielig ?

Dat vind ik ook, hoewel onze hond niks tegen een kaas en brinta dieet zou hebben. :')[/quote]

Dat dan weer wel....
Mijn katten eten ook gewoon vlees, en ik overigens ook.
Geen paardenvlees, dat dan weer niet (ander 'aaibaar' vlees ook niet overigens)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:46

Maar TS. Aan de ene kant zeg je mijn paard staat in de winter binnen. Maar verder op zeg je dat je een paar keer per dag komt om je paard los te laten.
Dan staat ze toch evengoed lekker buiten? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

24 uur per dag op stal vind ik echt dierenmishandeling.
Een paar uur vrij bewegen met soortgenoten moet. En dat kan op verschillende manieren.
Misschien door met mensen op stal een schema te maken? Met een beetje samenwerken kom je een heel end.

En nu maar hopen dat we vroeg voorjaar krijgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:49

Nens77 schreef:
Cassidy schreef:

Dat vind ik ook, hoewel onze hond niks tegen een kaas en brinta dieet zou hebben. :')

Dat dan weer wel....
Geen paardenvlees, dat dan weer niet (ander 'aaibaar' vlees ook niet overigens)[/quote]
Ze eten vast wel paardenvlees, it is everywhere. :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:53

Nens77 schreef:
Cassidy schreef:

Dat dan weer wel....
Geen paardenvlees, dat dan weer niet (ander 'aaibaar' vlees ook niet overigens)[/quote]
Ze eten vast wel paardenvlees, it is everywhere. :')[/quote]

Haha ik niet, zij wel hoor !
Hoewel, ik heb ook de balletjes van Ikea gegeten :=
Maar bewust niet iig

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 22:56

AnnemiekvM schreef:
Maar TS. Aan de ene kant zeg je mijn paard staat in de winter binnen. Maar verder op zeg je dat je een paar keer per dag komt om je paard los te laten.
Dan staat ze toch evengoed lekker buiten? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

24 uur per dag op stal vind ik echt dierenmishandeling.
Een paar uur vrij bewegen met soortgenoten moet. En dat kan op verschillende manieren.
Misschien door met mensen op stal een schema te maken? Met een beetje samenwerken kom je een heel end.

En nu maar hopen dat we vroeg voorjaar krijgen.

Jaa maar met in de winter binnen bedoel ik niet op de wei :)