Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ElineS schreef:Dat snap ik wel hoor, dat is ook een lastige situatie. Het is simpel om te zeggen "Kan je er niet voor zorgen moet je het niet nemen." Maar als je het eenmaal hebt en je hebt dan niet alles, dan kan je niet zomaar paard weg doen of naar de slacht. Dat snap ik heel goed.
Maar dan denk ik wel, misschien iets verder kijken dan je neus lang is. Naar een mooi rusthuis in een andere provincie bijvoorbeeld. Kun je er zelf inderdaad niet vaak meer heen, maar doe je wel alles voor je paard. Of is ze nog niet zo oud? Word ze nog gereden?
Want dan staat jouw belang (het kunnen rijden) boven haar belang van buiten kunnen staan, door haar in de je buurt te laten staan.
Of zie ik dat verkeerd?
MarlindeRooz schreef:Maar ik zie allemaal mensen die zich verontschuldigen want ze kunnen namelijk niet anders want er is geen andere optie om hun paard te stallen. Maar geef dan wel toe dat je uit eigenbelang toch een paard neemt. Dat mis ik een beetje.
MarlindeRooz schreef:Maar ik zie allemaal mensen die zich verontschuldigen want ze kunnen namelijk niet anders want er is geen andere optie om hun paard te stallen. Maar geef dan wel toe dat je uit eigenbelang toch een paard neemt. Dat mis ik een beetje.

Annemeik schreef:Eigenlijk zou ik wel eens willen weten hoeveel paarden er nou elke dag buiten komen, en dan op gras of paddock, met rijden/ wandelen etc. Want eerlijk gezegd denk ik dat mensen er nu een heel probleem van maken, maar dat er helemaal niet zo heel veel paarden 24/7 buiten komen. En dat er nu mensen hoorntjes op krijgen, terwijl die juist heel erg hun best doen voor hun paarden.
Bij ons is de situatie door omstandigheden veranderd, wij stonden op een stal waar ze in de natte periode 8 uur per dag buiten op de paddock kwamen. Nu op een stal waar ze wanneer het mogelijk is, 8 uur in de wei, of als het echt te nat (glad en modder, zoals afgelopen week) is, 's ochtend een uur in de molen en 's avonds rijden/los in de bak/ molen.
Nu gaan ze komende week ws weer de wei op als het water iets wegtrekt, maar het kan zijn dat een winter heel vies is, en dat ze 2 maanden lang stal/molen/rijd hebben. Maar daar kies je weer voor ivm veranderde omstandigheden (bij ons de komst van ons kindje in het voorjaar, waardoor de andere stal niet meer mogelijk was).
Het hangt echt van je eigen omstandigheden af, en heel eerlijk? Onze paarden zijn er voor ons, en wij zijn er voor hun. Ik zorg voor een zo goed mogelijke omgeving, maar perfect zal ik het nooit kunnen doen. Ook omdat perfect voor hun, niet meer perfect voor ons zou zijn (denk aan de omgeving voor een wild paard, met kudde, ruimte etc tegenover een sportpaard).
helemaal met je eens. dyoka schreef:Mijn paard heeft geen stalondeugden en niet dat dat betekent dat hij supergelukkig of juist doodongelukkig is, maar als ik naar mijn paard kijk zie ik geen ongelukkig paard. Als ik mijn paard de mogelijkheid geef de wei in te gaan, wilt ze het niet. En daarbij kan de wei dat ook gewoon niet, als mijn paard hem met deze natte bende loopt te verwoesten. En hij haat regen en modder. Daar kan geen wetenschappelijk artikel tegen op voor mij. Ik ken mijn paard het beste, en ik weet ook wat hij nodig heeft. En natúúrlijk staat mijn paard niet 24/7 binnen. Hij komt wel degelijk een paar uur buiten + ik rijd hem. Maar niet van een bepaalde tijd tot een bepaalde tijd (9 tot 17 bijv.). Dat red de wei niet, vindt mijn paard niet nodig en vind ik dus ook niet nodig.
en ze heeft het heerlijk gehad. MarlindeRooz schreef:Maar ik zie allemaal mensen die zich verontschuldigen want ze kunnen namelijk niet anders want er is geen andere optie om hun paard te stallen. Maar geef dan wel toe dat je uit eigenbelang toch een paard neemt. Dat mis ik een beetje.
Ils_e schreef:MarlindeRooz schreef:Maar ik zie allemaal mensen die zich verontschuldigen want ze kunnen namelijk niet anders want er is geen andere optie om hun paard te stallen. Maar geef dan wel toe dat je uit eigenbelang toch een paard neemt. Dat mis ik een beetje.
Dit vind ik weer een rare beredenering..
tuurlijk neem je uit eigenbelang een paard/pony. Ik neem aan dat jij dat ook hebt? (of verzorgpony)
of zijn ze bij jou aan komen lopen.......
MarlindeRooz schreef:Oonax schreef:Tsjah, eindeloze discussie dit. In elk geval.. Hoewel ik doodgraag een paard zou hebben, zal ik mij dit nooit kopen voor ik de mogelijkheid heb om het paard winter en zomer dagelijks weidegang te voorzien.
Dit is voor mij even belangrijk dan het paard de nodige medische verzorging, voer, hoefsmid, passend materiaal... te voorzien.
En zolang dit niet kan vind ik inderdaad dat ik dan maar geen paard moet nemen. Een paard pakweg 22u/dag zijn natuurlijke behoefte ontnemen om mij pakweg 2 uur van de dag plezier te bezorgen,... Neen, dan maar niet.
Hier ben ik het ook mee eens.
Daarom eet ik ik dus ook geen vlees, kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Nens77 schreef:MarlindeRooz schreef:
Hier ben ik het ook mee eens.
Daarom eet ik ik dus ook geen vlees, kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Jouw honden en/of katten krijgen ook geen vlees (brokjes of blikvoer) dan ?
Dat is toch ook zielig ?
Cassidy schreef:Nens77 schreef:Jouw honden en/of katten krijgen ook geen vlees (brokjes of blikvoer) dan ?
Dat is toch ook zielig ?
Wat ik zielig zou vinden is als honden en katten ook vegetarisch gevoerd worden, omdat baasje dat ook is
Cassidy schreef:Nens77 schreef:Jouw honden en/of katten krijgen ook geen vlees (brokjes of blikvoer) dan ?
Dat is toch ook zielig ?
Wat ik zielig zou vinden is als honden en katten ook vegetarisch gevoerd worden, omdat baasje dat ook is
[/quote]Nens77 schreef:Cassidy schreef:
Dat vind ik ook, hoewel onze hond niks tegen een kaas en brinta dieet zou hebben.
Nens77 schreef:Cassidy schreef:
Dat vind ik ook, hoewel onze hond niks tegen een kaas en brinta dieet zou hebben.
[/quote]

AnnemiekvM schreef:Maar TS. Aan de ene kant zeg je mijn paard staat in de winter binnen. Maar verder op zeg je dat je een paar keer per dag komt om je paard los te laten.
Dan staat ze toch evengoed lekker buiten? Of heb ik dit verkeerd begrepen?
24 uur per dag op stal vind ik echt dierenmishandeling.
Een paar uur vrij bewegen met soortgenoten moet. En dat kan op verschillende manieren.
Misschien door met mensen op stal een schema te maken? Met een beetje samenwerken kom je een heel end.
En nu maar hopen dat we vroeg voorjaar krijgen.