Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:49

Air schreef:
Waarom stel je die vraag dan Tjoppie, als je zo goed leest? _O-

Welke vraag? of je nog vliegles hebt gehad???

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:51

tjoppie schreef:
Als je een groffe ophouding doet met bit op "mijn" paarden sta je accuut stil, doe je het zonder bit dan lig je op de grond want die gaan echt flikflakken dan.

Hmm ik denk dat dit een andere reden heeft dan het wel/niet met bit rijden.

Nee, ik weet niet wat want ik heb nooit een foto/filmpje van je gezien en ik weet niet hoe je paarden zijn.
Maar het is heel vreemd dat je paarden dan gaan 'flikflakken' zodra ze stil moeten staan zonder bit.
Ik denk juist dat zij dan duidelijk maken dat je zoiets met respect moet doen. Met een bit luisteren ze in mijn ogen sneller, juist vanwege de kracht die het dan uitoefent.

Bij mijn paarden heb ik ervaren hoe je paard zich opeens anders gaat uiten, zo zonder bit. Dat vond ik heel apart. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:53

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:
Als je een groffe ophouding doet met bit op "mijn" paarden sta je accuut stil, doe je het zonder bit dan lig je op de grond want die gaan echt flikflakken dan.

Hmm ik denk dat dit een andere reden heeft dan het wel/niet met bit rijden.

Nee, ik weet niet wat want ik heb nooit een foto/filmpje van je gezien en ik weet niet hoe je paarden zijn.
Maar het is heel vreemd dat je paarden dan gaan 'flikflakken' zodra ze stil moeten staan zonder bit.
Ik denk juist dat zij dan duidelijk maken dat je zoiets met respect moet doen. Met een bit luisteren ze in mijn ogen sneller, juist vanwege de kracht die het dan uitoefent.

Bij mijn paarden heb ik ervaren hoe je paard zich opeens anders gaat uiten, zo zonder bit. Dat vond ik heel apart. :)

Wat voor een reden moet het hebben dan?

Behalve dat ze een enorme will to please hebben en hele grote tenen waar je makkelijk op gaat staan.En ze pikken het groffe inkomen van een bitloos hoofdstel niet. Ze hebben liever dat ik met een st inkom en een keer flos (bij wijze van voordat iedereen weer gaat steigeren) dan dat ik ze met mijn cook cross op de hohouwer moet gaan zetten als ze een keer leuk stout zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:54

Air,
Je mag mij best persoonlijk aanvallen hoor, ik zal niet temmen.
Volgens mij heb ik geen namen genoemd, voel jij je aangesproken?
Het één is een gevolg van het ander en meer zeg ik er niet over.
Ik kom je wel weer eens tegen in een ander topic :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:59

tjoppie schreef:
neemt niet weg dat ik heel goed kan begrijpen dat mensen alleen maar bitloos rijden, ik vind dat ook geen probleem zolang die mensen maar gewoonweg eerlijk blijven in hun redenen. Een reden kan zijn omdat je fysiek niet meer in staat bent om een paard bij je teh ouden in moeilijke situaties, en ik vind dat een goede reden.

een reden kan zijn omdat je paard een probleem heeft waarom die moeilijk met een bit in zijn mond kan lopen, ook wat mij betreft een goede reden.

een reden kan zijn omdat je paard dan fijner loopt, en dan ben je wat mij betreft een nono :) en heb je niks te zoeken op een paard. :) want een bit bij goed gebruik is veel vriendelijker.

Mijn redenen vallen hierbuiten, zoals je kunt lezen in mijn topic.
Maar dat doet er verder niet toe.

Waar ik moeite mee heb is de manier waarop je je meent te moeten profileren tegenover mensen met een andere mening, zonder ook maar een greintje respekt. Integendeel
En dat vind ik onnodig en kwetsend. En daarnaast een heel big nono voor iemand die beweert prof bezig te zijn met paarden

Je manier van reageren op mensen, zorgt bij mij voor twijfels over het eigen kunnen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat mensen, die werkelijk zeer goed zijn met paarden, dit helemaal niet nodig hebben.
Maar zoals ik al een paar keer noemde, kan ik er heel erg goed naast zitten

Vandaar, nogmaals, mijn verzoek om eens in je les te mogen komen kijken en jou zelf met je paard aan het werk te zien.
Ik heb dat vaker aan mensen gevraagd (die overigens niet deze manier van reageren hadden) en daar veel van geleerd.
Misschien stel ik mijn mening van jou dan ook bij.

Misschien ook niet...

Maar dat kan alleen worden bekeken als we eens irl met elkaar praten en ik je aan het werk mag zien.

*edit* je noemt steeds de cross... ik weet dat een aantal paarden die niet prettig vinden. De sidepull wordt daarentegen door vrijwel ieder paard (voor zover ervaren) zonder probleem geaccepteerd.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 23-08-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:59

tjoppie schreef:

Behalve dat ze een enorme will to please hebben en hele grote tenen waar je makkelijk op gaat staan.En ze pikken het groffe inkomen van een bitloos hoofdstel niet. Ze hebben liever dat ik met een st inkom en een keer flos (bij wijze van voordat iedereen weer gaat steigeren) dan dat ik ze met mijn cook cross op de hohouwer moet gaan zetten als ze een keer leuk stout zijn.

Nouja als mijn paard zoiets zou doen, dan zou ik juist denken dat ze een soort van bang is voor het bit.
Ik heb haar bijv. met Pelham gereden, en als ze dan een keer iets deed...ja, iets harder inkomen en paardje was weer lief.
Dat was heeel fout, maar ik durf ook toe te geven dat zoiets gewoon niet kan, daar heb ik veel spijt van.

En zo bitloos wil ze nog steeds eens haar hoofd in de lucht steken, maar alleen als IK iets fout doe.
Zij zet mij juist heel erg recht, maar voorheen met pelham/pesssoa maar ook op een watertrens deed ze dat niet.
En dan denk ik dat ze dat niet deed uit angst voor pijn.

Dus ja, is het dan wat jij zegt: Het bitloze komt te grof in.
Of wat ik denk: Doe je zelf iets fout?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:01

Daan_Ordeal schreef:
liedje89 schreef:
Waarom zou de druk bij het paard altijd hoger moeten zijn?? Wanneer je met een scherper hulpmiddel minder kracht gebruikt blijft de druk toch hetzelfde, kan je zeggen dat veel mensen evenveel druk uitoefenen maar dat ligt dan toch aan mensen. Bovendien zie ik er niet altijd voordeel om de druk van een hulp te verspreiden, lijkt mij niet in alle gevallen tot meer duidelijkheid voor het paard leiden, zolang de druk maar als druk word ervaren en niet als pijn.

Bij een subtiele ruiter wordt de druk misschien niet hoger maar zolang de druk ook niet minder wordt, is het dus alleen maar finetunen voor de ruiter en niet voor het paard.

Uiteraard maar dat zeg ik toch al, dat veel ruiters aan een te scherpe optoming beginnen voor ze er klaar voor zijn of het begrip van de verfijnde hulp verkeerd om hebben begrepen ligt er toch niet aan dat het willen verfijnen van de hulp verkeerd is. Want zo word het wel gesteld door joviban dat het gaat om een grotere druk op een evengroot of kleiner oppervlak en je dus alleen maar pijn kan berijken. Terwijl het idee juist is dat je zo min mogelijk kracht nodig hebt, dus een lage druk op een klein oppervlak = kleine kracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:02

tjoppie schreef:
Mijn conclusie van al 20 jaar bitloos rijden is dat het een geweldige manier is om te kijken of je technisch ok rijd. Mijn conclusie is dat je bitloos veel, en veel groffer inkomt dan zonder bit.

Je bent als ruiter niet goed bezig als je grof in moet komen. Daar mist dan de werkelijke 'finetuning' waar we het eerder over hadden.

Het groffer inkomen, heeft ook meer met de ruiter van doen dan met het paard. Het maakt het paard namelijk helemaal niet uit of jij hem met je pinkbeweging pijn doet of dat je een flinke armbeweging nodig hebt om diezelfde pijnprikkel te bewerkstelligen.
Nogmaals, dat "grof" en "fijn" is allemaal voor de ruiter, nièt voor het paard. De ruiter wil zo weinig mogelijk doen, dus moet er met scherp geschut gereden worden.
Dit laatste geeft alleen maar aan dat wanneer de ruiter 'grof in moet komen', dat die ruiter de werkelijk fijne en subtiele hulpen dus helemaal niet beheerst. En daarom is bitloos een eyeopener en een leerschool.

Ik herinner me nog heel goed de demo van David de Wispelaere tijdens Paard2008. Daar reed hij een hengst voor de eerste keer bitloos. Nu heeft die man sowieso al een geweldig mooie en goede zit, maar ook nu - zonder bit - heeft hij laten zien dat je ook bitloos heel fijn en subtiel kunt zijn. Niks geen groffe hulpen. Iemand uit het publiek vroeg hem zelfs door de microfoon welke (teugel)hulpen hij nou eigenlijk gaf, want die waren niet te zien!! Zijn handen waren zacht en stil en bleven mooi in positie.

tjoppie schreef:
Ik ga bitloos buiten rijden met paarden die ik in de baan met st rij gewoonweg omdat ik ze bitloos in notime terug in het gareel heb.

Dus jij bent in de overtuiging dat een paard alleen maar stopt dmv pijn. Je paard stopt niet op S&T, wel op bitloos, "dus moet bitloos wel heel grof, hard en pijnlijk zijn" volgens jou. Vréémde gedachtengang.
Sta er eens bij stil dat je paard wellicht stopt vanuit rust, ontspanning en een simpele vraagstelling van de ruiter. En juist nièt stopt bij pijninwerking.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:02

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:

Nouja als mijn paard zoiets zou doen, dan zou ik juist denken dat ze een soort van bang is voor het bit.
Ik heb haar bijv. met Pelham gereden, en als ze dan een keer iets deed...ja, iets harder inkomen en paardje was weer lief.
Dat was heeel fout, maar ik durf ook toe te geven dat zoiets gewoon niet kan, daar heb ik veel spijt van.

En zo bitloos wil ze nog steeds eens haar hoofd in de lucht steken, maar alleen als IK iets fout doe.
Zij zet mij juist heel erg recht, maar voorheen met pelham/pesssoa maar ook op een watertrens deed ze dat niet.
En dan denk ik dat ze dat niet deed uit angst voor pijn.

Dus ja, is het dan wat jij zegt: Het bitloze komt te grof in.
Of wat ik denk: Doe je zelf iets fout?

Als je nou eens stopt met denken en start met voelen, dan komen we ergens.

tjoppie

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:06

zucht Joviban. Echt he, ik heb een hoop minder intelligente mensen meegemaakt in mijn leven en ik heb echt wel heen hoop geduld.

Maar weet je, je moet niet voor een ander denken. je moet gewoon lezen wat er staat en geen conclusies trekken welke nergens op slaan. Lees gewoon wat er staat en ga daar inhoudelijk op in. Jij trekt conclusies uit dingen welke er niet staan. Dat maakt discuseren moeilijk.

Ik wil echt wel op je posts ingaan, maar dan moeten ze wel ergens over gaan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:09

Nou ik denk graag na over waar ik mee bezig ben.
Het is juist belangrijk om na te denken over de reacties die je paard geeft op jou rijden, en over de oplossing daarvan.
Over zoiets ga je nadenken aan de hand van wat je voelt. = dus het waarom een paard met bit wel braaf is, maar zonder je laat merken dat er iets niet goed zit
Als je dan met die oplossing aan de slag gaat, dan voel je vanzelf het verschil.

Denk dat meer mensen eens moeten nadenken over waar ze mee bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 23-08-11 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:09

Electra63 schreef:
Air,

Waar val ik je persoonlijk aan volgens jou? Mijn post staat vol met vragen. En dingen die je gewoon zelf gezegd hebt.
Hoe oud ben je? Wel iemand willen aanvallen maar dan niet durven te zeggen tegen wie je het hebt? :')
Waarom zoek je overigens wel iemands berichten na en post je offtopic, maar beantwoord je geen ontopic vragen?

Jammer, ik dacht altijd hoe ouder hoe wijzer maar dit laat maar weer eens zien dat dat dus niet op gaat.

In het slachthuis Tjoppie?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:10

daNiielle_ schreef:
Nou ik denk graag na over waar ik mee bezig ben.
Het is juist belangrijk om na te denken over de reacties die je paard geeft op jou rijden, en over de oplossing daarvan.
Over zoiets ga je nadenken aan de hand wat je voelt. = dus het waarom een paar met bit wel braaf is, maar zonder je laat merken dat er iets niet goed zit
Als je dan met die oplossing aan de slag gaat, dan voel je vanzelf het verschil.

Denk dat meer mensen eens moeten nadenken over waar ze mee bezig zijn.

Moet je helemaal niet doen, je moet voelen. Voelen wat er onder je gebeurd, voelen wat er met het paard gebeurd, voel het moment voel de emotie.

Denken moet je helemaal niet willen. denken is altijd fout. Voelen, dat moet je kunnen. Denken over het gebeuren die dag doe je snachts in je bed om de volgende dag weer te voelen.

tjoppie

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:12

Wat in het slachthuis Air?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:12

He, maar ik zeg toch juist dat ik voel dat mijn paard niet normaal op een hulp reageert?
Het is toch ook niet normaal dat jou paarden gaan flikflakken zonder bit?
Denk je daar dan niet over na, waarom dat zo is???

Nouja ik denk dat dit off-topic is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:13

Tjoppie, weet niet of je mijn verzoek hebt gelezen? (laatste posts)
Je mag ook via pb iets met mij afspreken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:15

Tjoppie, tuurlijk moet je voelen, maar ik combineer dat liever met denken, zodat ik niet als een kip zonder kop ga rijden.

Daarnaast, voel de emotie? We zien waar dat toe leid. De ruiter wordt pissig en reageert dat af op het paard. De ruiter wil het paard in de krul hebben dus gaat het zagen, paard loopt niet goed genoeg door ruiter gaat schoppen etc..... dat zijn allemaal actie's die door emoties komen die voorkomen hadden kunnen worden als de ruiter had nagedacht.

Ik heb het over je 'dan komen we ergens' ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:15

leuk hoor.....voor en tegen gaat rijden bij tjoppie regelen we gelijk een bus voor de geinteresseerden....wordt vast een reuze gezellige dag....LOL
Laatst bijgewerkt door papagroom op 23-08-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:16

Air schreef:
Tjoppie, tuurlijk moet je voelen, maar ik combineer dat liever met denken, zodat ik niet als een kip zonder kop ga rijden.

Daarnaast, voel de emotie? We zien waar dat toe leid. De ruiter wordt pissig en reageert dat af op het paard. De ruiter wil het paard in de krul hebben dus gaat het zagen, paard loopt niet goed genoeg door ruiter gaat schoppen etc..... dat zijn allemaal actie's die door emoties komen die voorkomen hadden kunnen worden als de ruiter had nagedacht.

Ik heb het over je 'dan komen we ergens' ;)

+:)+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:17

Air schreef:
Electra63 schreef:
Air,

Waar val ik je persoonlijk aan volgens jou? Mijn post staat vol met vragen. En dingen die je gewoon zelf gezegd hebt.
Hoe oud ben je? Wel iemand willen aanvallen maar dan niet durven te zeggen tegen wie je het hebt? :')
Waarom zoek je overigens wel iemands berichten na en post je offtopic, maar beantwoord je geen ontopic vragen?

Jammer, ik dacht altijd hoe ouder hoe wijzer maar dit laat maar weer eens zien dat dat dus niet op gaat.

In het slachthuis Tjoppie?

Wie zegt dat ik jouw berichten nalees, misschien heeft iemand ze wel doorgestuurd?
Inmiddels heb ik hier op Bokt geleerd, dat je geen persoonlijke aanvallen mag plaatsen, dus ik noem verder geen namen, scheelt mij weer een waarschuwing :D

Ik ben jou en je "vrienden" al vaker tegen gekomen op Bokt. Ik heb helemaal niets tegen bitloos, ik heb wel vaker geplaatst dat ik (vroeger) ook vaak bitloos reed, niets mis mee, zelfs hartstikke leuk en goed. Maar als je "jullie" berichten lees, dan komt dat zo betweterig over, dat ik denk dat David Whispalaere himself een account op Bokt heeft aangemaakt en dan kijk je wel eens uit belangstelling (nieuwsgierigheid) in iemand zijn/haar profiel, en dan schrik ik me de pleuris.

En nu ga ik eten, misschien tot laters :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:19

papagroom schreef:
leuk hoor.....voor en tegen gaat rijden bij tjoppie regelen we gelijk een bus voor de geinteresseerden....wordt vast een reuze gezellige dag....LOL

Graag gescheiden zitplaatsen :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:20

papagroom schreef:

Nee hoor, ik wil helemaal niet rijden. Ik stap per definitie alleen nog maar op paarden die ik goed ken (enkele uitzondering daargelaten)
Ik wil alleen graag een kijkje nemen bij de lessen en als ze rijdt.
Nieuwsgierigheid naar de mens achter deze reacties.

Voor zover dat dan lukt. Zou me ook kunnen voorstellen dat een familielid met veel verstand van wedstrijdrijden gaat kijken, als het mij niet zou lukken.
Maar ik probeer zoiets wel af en toe te doen, als ik in nederland komt.
Overigens krijg ik binnenkort ook bezoek van een fervent KR ruiter. Kunnen we lekker daarover bomen.
Heel leuk toch???

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:20

jij mag gerust naast me komen zitten hoor.....maar sommigen....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:22

papagroom schreef:

Heb je het tegen mij?

Dat weet ik niet hoor, straks wil je laten zien dat je geen homo bent :P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:23

Electra63 schreef:
papagroom schreef:

Heb je het tegen mij?

Dat weet ik niet hoor, straks wil je laten zien dat je geen homo bent :P

HaHa....mocht je willen........LOL....