[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:59

dat wil ik wel hoor :)

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:02

Ik denk dat het prima pas!

Mijn paardje is trouwens 1,38 en ik 1,71!

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:15

Toen ik 1,72 was reed ik ook gewoon op een zware pony van 1,46 en dat paste prima :)

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:40

ik ben 1,51 en ik rijd op een shet van 1.08 het is niet het perfecte knhs plaatje maar voor een keertje kan het wel :D

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:45

dat vind ik persoonlijk niet kunnen .. . Ik houd voor mezelf altijd aan niet meer dan 25 cm verschil en daarboven moet je het gewoon per combinatie bekijken .

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:49

Ik ben 176 cm en mijn paard 157, zal dat dan nog wel lukken?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:52

Maxime, ik heb je al foto's zien posten maar vind je echt te groot hoor

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:53

SindyKaya schreef:

Waarschijnlijk wel hoor ! Ligt er ook aan wat je postuur is en dat van je paard.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:59

Maxime_Dokus schreef:
ik ben 1,51 en ik rijd op een shet van 1.08 het is niet het perfecte knhs plaatje maar voor een keertje kan het wel :D

vind het persoonlijk nee, het kan niet, ook niet voor een keertje. Te groot is te groot...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:02

Nathalie18x schreef:
SindyKaya schreef:

Waarschijnlijk wel hoor ! Ligt er ook aan wat je postuur is en dat van je paard.

Nou niet zo heel grof, this een smal paardje

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:10

Als je een foto hebt is het sowieso makkelijker :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:14

Heb niet een recente ( heb hier ookal vaker foto's geplaatst) alleen van de voorkant, maar ik zal vandaag even foto maken

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:01

Sindykaya ik denk dat het wel gaat passen hoor, zolang jij niet te zwaar bent en het paardje goede bespiering heeft.
Ik ben ook 1.76 en mijn paard is 160/163 en dat past prima, foto eventueel per pb

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:07

Ik denk dat het prima past.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:31

Foto wil ik in PB sturen :)
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 25-01-16 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:39

Past nog wel.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:40

Natuurlijk past dat

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:02

als vraag dan.. Als ik een iets te lang bovenlichaam heb en mijn voeten komen net onder zijn buik uit. Dan hinder ik hem toch niet?? ik vind het pas hinderen als je met je voeten op gelijke of bijna gelijke hoogte zit als de knieën van een paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:06

Maxime_Dokus schreef:
als vraag dan.. Als ik een iets te lang bovenlichaam heb en mijn voeten komen net onder zijn buik uit. Dan hinder ik hem toch niet?? ik vind het pas hinderen als je met je voeten op gelijke of bijna gelijke hoogte zit als de knieën van een paard.

Nou, als er iemand op mijn paard zit, met de voeten tot bijna aan haar knieën; dan is degene echt te groot.
Mijn man (1,86) heeft 1x voor de grap op mijn Fjord gezeten (1,42) en hij is toch echt te groot ondanks dat zijn voeten nog niet bij de knieën van de Fjord zaten.

Jij bent met 1,50 op een pony van 1,08 nog veel groter in verhouding.
En als je benen amper onder de buik uitkomen, kan dit ook beteken dat de pony veels te dik is.

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:41

Nogmaals, met een te lang bovenlichaam breng je de pony uit balans.
Nu zijn mensen die heel netjes kunnen zitten, toch vind ik dit geen excuus. Pony hoeft maar een onverwachtse beweging te maken en je blijft niet meer zo recht.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:22

Dan moet ie geen onverwachte beweging maken. Mn E pony gaat ook op zn snufferd als ie buiten een onverwachte beweging maakt. Weet ie ook, daarom loopt ie braaf waar ik m leid.
Kom op als je je rondje recht zit... Ik ga altijd correct met een paard mee en zo niet sta je er zo naast (shet). Bij de shet belast ik m niet maar veer ik verder, bij de kwpn hang ik er echt naast (aan t zadel?) als ik val. Wie zou meer last hebben? Ik 'rij' overigens enkel zonder zadel maar met bontsingel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:53

Ehhhnn hoe weet jij zo zeker dat jij zo recht zit als dat jij zegt dat je zit?

Niemand rijdt compleet recht, en als jij beweert van wel, zouden wij dit graag met een filmpje dat jouw achterkant volgt, in alle wendingen wel willen zien!!

Denk eens aan een dressuurstang. Ja, zo'n ding die ze gebruiken in het z.
Des ter langer de scharen, des ter harder de inwerking is.

Ok... Dan een ander.

Ik vraag jou, om rond te rennen, met bochten en alles er om heen. Met 2 planken op je schouders. Ja deze steken naar voren uit. Maar deze kun jij balanceren. Net als dat jij op een paard zit.
Deze planken zijn 1,50 meter lang. Dit kun je prima aan!! Toch?

Nu heb je 2 dunnere planken, van 3 meter op je schouders. En je doet het zelfde.
Die bocht door komen en de planken in balans houden is dan een stuk moeilijker.

Of.... Wil je het anders zo proberen?

Neem een lepel en een gekookt ei.
Hoe korter het steeltje, des te makkelijker het ei er op te houden.
Hoe langer.... en tadaaa daar heb je het probleem...

Paarden moeten zich, ondanks dat jij zo goed denkt recht te zitten, wel jouw gewicht en lengte mee dragen.
En ondanks dat jij maar 1,50 bent, en 45 kilo op een paard van 1,40.
Is iemand van 1,78 met 45 (wat overigens wel heeel licht is, maar dat is een andere discussie) die heeft een heel andere gewichtsverdeling.
Bij diegene gaat het gewicht nog 15 cm hoger door.

Dus bij jou zit het topgewicht van 10 kg, vanaf je borst tot aan je hoofd, op 150.
Maar het topgewicht van de ruiter van 1,78 met 10 kilo zit dus veel hoger.

Daardoor, moet het paard dus elk pasje uitzetten.
Ga jij dan in de bocht tóch iets naar binnen zitten, moet het paard zich daarmee opvangen.
En dat opvangen, gebeurd niet met het hele lichaam, maar met het been wat het dichtst bij staat, en dat is het voorbeen.
Dit is extra - en onnodige belasting.

Daarnaast, mag je er ook best vanuit gaan dat een shetlander maar 20% mag dragen, grof genomen.
Shetlander van 150 kilo, kan dus 30 kilo op zijn rug dragen, zonder dat dit schade oplevert.

Maar reken je ook nog het harnachement mee?

En dan niet te spreken over het niet passen van de meeste zadels op de korte rugjes van shetlanders. Waardoor de zadels bij de lendenen uit komen.

En dan vraag jij jezelf een realistisch af......

Wil je dan nog wel op je shetlander rijden?

Oh... en wist je dat met hogere gangen je eigen gewicht verzwaard wordt? Doordat er kracht gemaakt moet worden voor de volgende gang + Zweef moment(je) van de draf?

Ijslanders hebben een viertaktgang, zonder zweefmoment. Daardoor kunnen er (iets) zwaardere personen hun achterwerk op dat rugje bivakkeren.

Echter......

Moet nooit vergeten worden:

Pas je niet meer met je bips in het maximum grote van het zadel wat op de rug past van het paard of pony? Ga er dan gewoon niét meer op zitten.
Dus, je hebt een ctje, met een rug voor 16 inch, en jij moet 17 hebben? Niet meer doen!

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:54

xSlvna schreef:
Dan moet ie geen onverwachte beweging maken. Mn E pony gaat ook op zn snufferd als ie buiten een onverwachte beweging maakt. Weet ie ook, daarom loopt ie braaf waar ik m leid.
Kom op als je je rondje recht zit... Ik ga altijd correct met een paard mee en zo niet sta je er zo naast (shet). Bij de shet belast ik m niet maar veer ik verder, bij de kwpn hang ik er echt naast (aan t zadel?) als ik val. Wie zou meer last hebben? Ik 'rij' overigens enkel zonder zadel maar met bontsingel.

Paarden zijn vluchtdieren dus maken ze onverwachte bewegingen. Lijkt me niet heel fijn als je paard probeert te 'vluchten' en dan op zn snufferd gaat... Sneu hoor!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:22

Maxime_Dokus schreef:

vraag het aan je natuurkunde leraar als je het van niemand wilt aannemen..

lengte, gewicht en zwaartepunten..

Een groot paard, met dus hoger gewicht, kan een groter persoon dragen om zo de kracht die nodig is om jouw zwaartepunt en zijn zwaartepunt met elkaar in balans te houden.. Hoe stil en recht jij ook zit, hij moet de bocht om met jouw erop..

Een kleine pony + een groot persoon is een enorme afstand tussen beide zwaartepunten, waardoor het niet alleen lastiger is om iets te dragen, maar ook nog eens moeilijker is om beiden in balans te houden..

Een gewicht tegen je borst aanklemmen en vasthouden is makkelijker als het gewicht uitstoten en daar vast houden. Het zwaartepunt en jouw zwaartepunt zitten in het eerste geval bijna op elkaar.. het gewicht en jij zijn dan vrijwel 1. in het tweede geval is het zwaartepunt van het gewicht een groot eind verwijderd van het jouwe, probeer dan nog maar eens een rondje te lopen..

jouw zwaartepunt bevind zich rond je navel, dat van een pony bevind zich net achter de schouder en op zo'n 2/3 vanaf de onderzijde.. Een klein kind op een shetlander is een goede combinatie.. dan bevinden de zwaartepunten zich op geringe afstand en netjes in verhouding met de krachten die het dier kan opbrengen.. immers beweging moet ook weer door de korte pootjes worden afgevloeid..

je ziet dan ook, dat iemand die te lang is, zich vaak gaat opfrotten om passend te worden..
Allereerst beugels die te kort worden opgeknoopt, gevolgd door een vooroverbuigend bovenlichaam, om de combinatie maar in balans te houden, om het zwaartepunt van de mens maar te veranderen zodat het dichter in de buurt van die van de pony komt om zo samen toch op een geforceerde manier 'een' te vormen. Middelpunt van een 'balletje' zit immers weer dichter op het middelpunt van de pony als het middelpunt van een netjes uitgestrekt zittend persoon.. Het 'balletje' kan echter onmogelijk behoorlijk rijden, en stoort daarmee de pony.. De netjes zittende persoon stoort de pony niet door te stuiteren te hobbelen en te schuiven, maar wel weer doordat zijn zwaartepunt gewoon te ver af ligt van die van het dier om ontspannen en soepel te kunnen bewegen en daarin niet te hoeven corrigeren..

waar een klein persoon met een keurige houding een paar milimeter 'uitzwenkt' in een bocht, neemt die 'uitzwenking' toe in relatie tot de lengte.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 26-01-16 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:26

Elena... Wij bedoelen precies hetzelfde ..... *\o/* *\o/*