.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:33

Ik snap dat ik met een niet passens zadel niet kan rijden Knipoog. Dan ga ik gewoon met haar wandelen enzo en longeren wat ik haar eerst moet leren Tong uitsteken. Wat is er mis met haar houding? Ik heb haar pas een paar maanden en nog bijna geen een keer op haar gereden. Ook is ze heel onzelfverzekerd dus mss daarom haar houding??
Mijn voeten komen onder haar buik uit ja en ook bij de shet maar ik heb hun benen nog nooit geraakt tijdens het rijden.

En ik ga liever voor een boomlooszadel. Mss ga ik strax wel al een testzadel aanvragen. Met een dekje waarbij de ruggengraat vrij ligt is er geen probleem met druk- en gewichtsverdeling. Daar zijn speciale dekjes voor gemaakt Knipoog.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:31

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:35

PoEmTa_hvj schreef:
Ik snap dat ik met een niet passens zadel niet kan rijden Knipoog. Dan ga ik gewoon met haar wandelen enzo en longeren wat ik haar eerst moet leren Tong uitsteken. Wat is er mis met haar houding? Ik heb haar pas een paar maanden en nog bijna geen een keer op haar gereden. Ook is ze heel onzelfverzekerd dus mss daarom haar houding??
Mijn voeten komen onder haar buik uit ja en ook bij de shet maar ik heb hun benen nog nooit geraakt tijdens het rijden.

En ik ga liever voor een boomlooszadel. Mss ga ik strax wel al een testzadel aanvragen. Met een dekje waarbij de ruggengraat vrij ligt is er geen probleem met druk- en gewichtsverdeling. Daar zijn speciale dekjes voor gemaakt Knipoog.

dit is dus niet waar. bij een zadel met boom wordt het gewicht door de harde kern (de boom) over een groot oppervlak verdeeld, bij een boomloos zadel zit je op een zacht 'iets', wat totaal geen druk verdeelt. het is beter voor de rug dan helemaal zonder zadel, maar er is absoluut geen sprake van een drukverdeling te vergelijken met een boomzadel.

denk maar eens in, als iemand met naaldhakken op dun ijs gaat staan en erdoorheen prikt, en ditzelfde vervolgens doet met plankjes onder de schoenen... dát is gewichts- en drukverdeling.

de zadelboom is niet voor niets uitgevonden, niet voor de ruiter, maar voor het paard.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:04

Ja natuurlijk verdeelt een boom zoiets beter. Maar ze hebbe niet voor niets speciale dekjes met inlages gemaakt zodat de ruggengraat vrij blijft he. Een boomlooszadel is ook niet voor niets uitgevonden. Dat zadel vormt zich naar de vorm van het paard een boom is hard en veranderd niet mee. Daarom wil ik ok graag een boomlooszadel.

Fleurtje mijn welsh is ook nog niet zo oud en kan nog wel wat bespiering gebruiken dus als ik nu een zadel passend laat maken past die over een jaar niet meer. Daar schiet ik dan ook weinig mee op.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:08

PoEmTa_hvj schreef:
Ja natuurlijk verdeelt een boom zoiets beter. Maar ze hebbe niet voor niets speciale dekjes met inlages gemaakt zodat de ruggengraat vrij blijft he. Een boomlooszadel is ook niet voor niets uitgevonden. Dat zadel vormt zich naar de vorm van het paard een boom is hard en veranderd niet mee. Daarom wil ik ok graag een boomlooszadel.

Fleurtje mijn welsh is ook nog niet zo oud en kan nog wel wat bespiering gebruiken dus als ik nu een zadel passend laat maken past die over een jaar niet meer. Daar schiet ik dan ook weinig mee op.

Je moet hem toch na 20 rijuren laten checken etv. Als jouw boom past, dan kan hij dmv de kussens rekening houden met extra bespiering. Na de 20 rijuren heeft hij wat meer bespiering en kunnen de kussens daar weer op aangepast worden.

Ik heb ook een boomloos zadel gehad, en de ruggengraat bleef wel vrij ja. Ik heb echter ook genoeg verhalen gehoord van paarden die drukplekken kreeg op de gebieden naast de ruggengraat waar de ruiter zat.

Een boomloos zadel heeft ook een harde pommel. Die pommel zit precies achter de schouder, waar ook bespiering gaat komen. Dus dan zou je die alsnog aan moeten laten passen als je paardje meer spieren krijgt.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:18

Ik heb een vraagje, ik ben bijna 1.75 en weeg +- 62 kg.
Past dat nog op een D pony van 1.47? Het is een beetje een forse pony.
(pony is van een vriendin van mij, ik rij er af en toe op als ik bij mijn ouders thuis ben).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:57

ja moet kunnen, mn vz pony en ik zijn ongeveer net zo'n combi.
mischien voor het plaatje een tikkie te groot, maar niet storend.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:43

PoEmTa_hvj schreef:

het gaat niet alleen om ruggegraatvrijheid. ik zou je willen aanraden om de zoekfunctie hier op Bokt eens te gebruiken voor je aan boomloos begint, en voor je iets verdedigt waarin je je duidelijk niet verdiept hebt.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:54

Al maanden ben ik aan het lezen over een boomlooszadel hoor. En ook allemaal reacties van mensen gehoord en gelezen dus zeg nou niet dat ik er niks van weet. Trouwens mss vind ik dat zadel wel helemaal niks of mss Fleurtje wel niet. Ik mag dat toch zelf wel kiezen he. Een boomlooszadel is ook niet altijd even goed.
En een bomlooszadel spreekt me al maanden aan vanaf het moment dat ik ervan wist. Dus ik ben er zeker van dat ik er een ga proberen.

garuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:04

ik ken iemand die zegt dat ik nog makkelijk op een shet van 1.10 pas het is een stevig gebouwde.
maar ik denk zelf apsoluut van niet. ik ben 1.60 en 50 kilo ongeveer. Ik zal maar even vragen wat jullie er van vinden ik weet het niet.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:19

Ik denk ook dat je te groot bent. Ook vind ik je te zwaar een grote shet kan max. 50 kg dragen en dat is met tuig en al dus.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:50

Wendel87 schreef:
Ik heb een vraagje, ik ben bijna 1.75 en weeg +- 62 kg.
Past dat nog op een D pony van 1.47? Het is een beetje een forse pony.
(pony is van een vriendin van mij, ik rij er af en toe op als ik bij mijn ouders thuis ben).

zonder foto is het moeilijk te zeggen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:47

garuda schreef:
ik ken iemand die zegt dat ik nog makkelijk op een shet van 1.10 pas het is een stevig gebouwde.
maar ik denk zelf apsoluut van niet. ik ben 1.60 en 50 kilo ongeveer. Ik zal maar even vragen wat jullie er van vinden ik weet het niet.

hmmm ik zou zeggen van niet, maar als je ze soms ziet... bijvoorbeeld, bij ons op stal staan twee shetten van rond de 1,15, als ik daar naast sta denk ik weleens dat ik er nog op zou kunnen, maar ik durf het niet aan, hihi! ik ben 1,63 lang en weeg rond de 52 kilo.
desondanks vind ik het toch wel op het randje, misschien kan ik er een keertje op gaan zitten en dan snel een foto maken, zodat ik het zelf kan zien zeg maar... plaats ik de foto hier.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:04

@ merrieveulen garuda zou je van zegge dat ze niet te groot is Verward terwijl mijn shet ook 1.10 is mss wel een paar cm groter. Ik weeg minstens 10 kg lichter en ben ook nog zo'n 5 cm kleiner. Maar mij vind je geen fijn beeld geven sorry hoor ma van jou snap ik dus echt niks meer.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:29

Hoi !!

Op de manege moet ik nog wel eens op deze lieve pony , maar ben ik te groot ?

( ik ben de linkse ! )
Afbeelding

Afbeelding

ik heb trouwens geen duiderlijke foto's !

Groetjes !

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:30

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:32

Nee . Volgens mij niet. ! Ik zal nog wel even kijken !

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:49

@ sannekeee volgens mij past het nog hoor Knipoog
Volgens mij kom je niet eens met je benen onder zijn buik uit Tong uitsteken
maar het is wel een onduidelijke foto

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:10

Sannekee: past nog volgens mij

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:55

sannekeee past ook nog voorzo ver ik kan zien aan de foto's

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:15

Deze foto is van een tijd geleden . Ong. een half haar.
Maar nu kom ik net met een stukje onder zijn buik uit.
Maar met springen , dus 2 gaatjes korter , komen ze er niet onder uit.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:26

PoEmTa_hvj: Sorry, maar ik vind je voor beide pony's te groot.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:25

sanneke: ik denk dat het nog past Ja
maar voor alle duidelijkheid kan je misschien eens een nieuwe foto maken? Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:50

Als ik weer op haar mag , doe ik dat !! Haha!

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:53

Ik weeg zo'n 44,4 kg en ben ongeveer 164 of 165.
Pas ik nog op een c-pony of op een d-pony?