Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:17

bello2005 schreef:
en recht in je gezicht ? dan kun je alsnog heel veel schade aan je hersens krijgen.

begrijp me niet verkeerd. maar een cap houdt zeker wel wat tegen maar een goede klap tegen je slaap of recht in je gezicht kan ook veel hersenschade aanbrengen

Voor recht in je gezicht heb je natuurlijk al een hele hoop beschermd. Mijn cap zit tot aan mijn wenkbrauwen (iets daaronder), er is een stuk ruimte van zeker 2cm tussen de cap en mijn gezicht, exclusief klep, wat dan al de trap vertraagt.
Hersenschade door een trap in het gezicht zal dan komen door een trap tegen je neus, wanneer het tussenschotje omhoog wordt gedrukt wordt het erg gevaarlijk inderdaad.

Het blijft een kwestie van goed richten voor het paard. Zelf heb ik schade in mijn gezicht gehad door een paard dat omhoog kwam, waardoor mijn lip tussen mijn tanden en de manenkam terecht kwam :P Tijdelijke schade gelukkig ;) Toen ik van dat paard af viel, is het paard over mijn heup heen gekomen met ijzers. Had ook een leuke tijdelijke tattoo. Maar dat was niet door een trap. Je kan je dus ook afvragen in hoeveel gevallen een paard na een val ook nog natrapt. Een trap komt namelijk ook harder aan dan per ongeluk geraakt worden. Hoewel je beide natuurlijk liever niet hebt.

Het zou in dat opzicht wel interessant zijn om te weten wat voor schades er aan het gezicht zijn bij het paardrijden. En dan bedoel ik natuurlijk de schades in het gezicht die zijn opgelopen terwijl er ook een cap is gedragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:27

bello2005 schreef:
Magrathea schreef:
Over het algemeen trek je je kin in reflex naar je toe bij een val, juist om je gezicht te beschermen

maar wat als het paard toch de mogelijkheid krijgt om je tegen je slaap aan te schoppen ?

want die vraag kreeg ik eerder ook ?

nogmaals ik wil echt niet zeggen dat je dan maar klakkeloos zonder cap moet rijden. dat is het echt niet. maar een cap geeft geen garantie dat je geen hersenschade op kan lopen

Dat klopt, ook met een cap kan je hard op je achterhoofd vallen en hersenletsel hebben.
Maar als je een cap op hebt, beschermt deze ook nog een klein deel van je slaap. Wanneer het paard de cap raakt, zal dit een vertragende en absorberende werking hebben. Wanneer het paard echt specifiek de slaap raakt, zal dit waarschijnlijk niet het hoofdzakelijke punt van impact hebben, maar zullen jukbeen en oor dit eerder zijn. Omdat er te weinig ruimte is op de slaap om daar het hoofdzakelijke punt van impact te krijgen.

Qimm

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:32

omdat een cap niet tegen iedere mogelijkheid van letsel kan beschermen kun je hem net zo goed maar helemaal niet dragen :+ Prima logica

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:37

Precies Qimm!

Want inderdaad, wát een oneigenlijke discussie..

Feit dat er ook iets ánders kan gebeuren wordt steeds gebruik als argument om goed te praten waarom je geen gebruik maakt van iets wat wél bescherming kan bieden.

Nou ja...
Allemaal dan maar jezelf niet laten vaccineren, geen condooms gebruiken etc etc

Want he..
Waarom zou je je laten vaccineren tegen tetanus/pokken/kinkhoest, je beschermen tegen een SOA etc etc als je ook kanker kunt krijgen

Het feit dat er ook iets ánders kan gebeuren praat gewoon níet goed dat je je niet via een doodsimpele manier ( namelijk cap op) beschermd tegen mogelijke hersenschade door trap of val
Laatst bijgewerkt door Punz op 16-05-17 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:39

Qimm schreef:
omdat een cap niet tegen iedere mogelijkheid van letsel kan beschermen kun je hem net zo goed maar helemaal niet dragen :+ Prima logica

-als er alternatieven zijn kunnen die beter deze risicos afdekken, en die zijn er
-betere caps kunnen eventueel worden ontwikkeld
-minder moeilijk doen maar wijzen op operante veiligheid geeft een bredere sprijding van veiligheid:
let ook op als je niet op dat moment rijdt, bijvoorbeeld, een trap zit in een klein hoekje, enz enz.

de cap past in een breder geheel van veiligheidsmaaregelen, een cap alleen is niet genoeg.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:53

Citaat:
de cap past in een breder geheel van veiligheidsmaaregelen, een cap alleen is niet genoeg.

Dat zegt toch ook niemand... dat een cap alleen genoeg is. Daar gaat de discussie niet over

Er wordt alleen gezegd dat in het geheel van veiligheidsmaatregelen, een cap dragen belangrijk is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:55

Airnt schreef:
Qimm schreef:

-als er alternatieven zijn kunnen die beter deze risicos afdekken, en die zijn er
-betere caps kunnen eventueel worden ontwikkeld
-minder moeilijk doen maar wijzen op operante veiligheid geeft een bredere sprijding van veiligheid:
let ook op als je niet op dat moment rijdt, bijvoorbeeld, een trap zit in een klein hoekje, enz enz.

Je hebt helemaal gelijk. Hier gaat het echter over een cap, en ik denk dat het toch voor zich spreekt dat hersenletsel net een tandje ernstiger trauma is dan een gebroken pols die je oploopt.
Verder zijn maatregelen om (bijvoorbeeld) een gebroken pols tegen te gaan over het algemeen niet zo in trek denk ik omdat deze niet het verschil gaan maken tussen volledig herstel of permanente handicap, of leven en dood.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:08

2.5 ? en dan al zo goed lopen om een pony uit de wei te halen. nou. dat vind ik erg knap. veel kids kunnen op die leeftijd nog niet eens goed nadenken. laat staan lopen en een pony uit de wei halen

ik vind persoonlijk 2.5 veel te jong. omdat er zo veel kan gebeuren. niet alleen met je eigen paardje maar vooral de andere paarden. je pony kan zoveel ervaring hebben maar stel je kinds struikelt ? ponys merken dat niet altijd meteen en stapt op je kind ?

maar goed. als jij meent dat je er goed aan doet, wie ben ik om daar over te zeuren ?

Dit is een mislukte quote van Bello.

Nou ik vind je geen zeur, ik heb een gewoon kind dat ook iets kan overkomen.
Natuurlijk zijn de omstandigheden aangepast en staat ze onder begeleiding gezien haar leeftijd maar inmiddels is ze al 4. En zijn verzorging, grondwerk en vd kinderspel voor haar zo spelenderwijs kun je ze ook veel meegeven . Dankbaar ben ik voor ons schoolmeestertje, maar ze weet ook dat andere pony's dus niet zo lief kunnen zijn. Bij mijn pony betrek ik ze daarom bewust en met een andere daar mag ze niet bijkomen .Het paard van papa is speciaal maar ook daar weet ze heel goed wat ze wel en niet mag!
En zoals eerder gezegd veiligheidsmaatregelen zijn genomen maar ze mag ook plezier beleven aan haar vrijetijdsbesteding.
Zelf had ik een overbeschermende /betuttelende moeder en dat is niet goed voor me geweest. Hoe goed bedoeld ook ze heeft me onbewust wel tekort gedaan.
Laatst bijgewerkt door kwita op 16-05-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:09

1: rijden jullie altijd met cap?
Absoluut. Mijn hoofd is me best wel dierbaar.

2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?

Onverantwoord, maar volledig eigen keus.

3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Ik kijk uit naar een beter alternatief voor de cap en zou graag zonder rijden, maar zolang er nog geen ander hoofddeksel of beschermend iets is voor het rijden dat dezelfde werking heeft, draag ik m'n cap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:13

kwita schreef:
Zelf had ik een overbeschermende /betuttelende moeder en dat is niet goed voor me geweest. Hoe goed bedoeld ook ze heeft me onbewust wel tekort gedaan.

Daar is ook een middenweg in te vinden...

Ik heb een neefje van een paar maanden, ik zou het echt onwijs leuk vinden als mijn zusje straks eens komt kijken op een wedstrijd met hem. Maar ja, ik in het zomerseizoen, met de weilanden... Brrrr... doodeng... Het kind is zich er toch niet van bewust, dus wat is het nut om hem mee te brengen? Kinderwagens tussen al die idiote paarden... Nee, hou ik niet van...

Ik zou een kind van 2,5 ook geen pony uit het weiland laten halen. Ja, ik hou de pony aan het lijntje en het kind het uiteinde van het lijntje... Dat is ook helpen. :+ Maar de motoriek en het reactievermogen is op die leeftijd onvoldoende ontwikkeld om een vluchtdier te leiden in mijn ogen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:22

Het eerste stuk wekt de suggestie dat ze nog steeds 2 is maar ze is nu 4 en het weiland is afgeschermd van andere paarden hij(haar pony) alleen kan er onderdoor en bij het hek staan! dus het is niet net als op de gemiddelde pensionstal dat er veelpaarden op een snipper grond staan die allemaal dringen om als eerste weg te mogen! geloof me onvoorzichtig/nalatig zijn we niet maar we geven haar wel de mogelijkheid om zich te ontwikkelen ipv ze te beperken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:25

kwita schreef:
Het eerste stuk wekt de suggestie dat ze nog steeds 2 is maar ze is nu 4 en het weiland is afgeschermd van andere paarden hij alleen kan er onderdoor en bij het hek staan! dus het is niet net als op de gemiddelde pensionstal dat er veelpaarden op een snipper grond staan die allemaal dringen om als eerste weg te mogen! geloof me onvoorzichtig/nalatig zijn we niet maar we geven haar wel de mogelijkheid om zich te ontwikkelen ipv ze te beperken.

Ik reageer alleen op het gestelde voorbeeld; een kind van 2,5, en heb daarbij aangenomen dat er geen andere paarden het kind omver lopen.

Hartstikke mooi hoor, maar dan nog blijf ik bij mijn mening. Vanwege motoriek en reactievermogen. Niet omdat ik een kind graag beperk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:36

jij mag je menig hebben dat hebben we allemaal, ik ook. Veiligheid is een grijs gebied wat de ene goed vind is voor een ander niet goed genoeg. dat verschil mag er zijn maar het gaat er om dat wat een ander vind jij heel anders kan zien en dan hoeft dat niets voor of tegen te zijn maar gewoon een ander inzicht.

hier gaat het er over wat er kan gebeuren als denk aan tric riding of voltige....die gaan op hun manier ook voor safety /veiligheid maar hebben gewoon een ander inzicht

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:45

kwita schreef:
jij mag je menig hebben dat hebben we allemaal, ik ook. Veiligheid is een grijs gebied wat de ene goed vind is voor een ander niet goed genoeg. dat verschil mag er zijn maar het gaat er om dat wat een ander vind jij heel anders kan zien en dan hoeft dat niets voor of tegen te zijn maar gewoon een ander inzicht.

Nouja, het inzicht wordt natuurlijk ook bepaald door wat je er in meeneemt. Ik vind motorische ontwikkeling daarbij erg belangrijk. Jij komt waarschijnlijk met andere variabelen die je belangrijk vindt. En dat is op zich geen probleem ;) Het heeft alleen niet met het beperken van een kind te maken.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:48

[/quote]
Je hebt helemaal gelijk. Hier gaat het echter over een cap, en ik denk dat het toch voor zich spreekt dat hersenletsel net een tandje ernstiger trauma is dan een gebroken pols die je oploopt.
Verder zijn maatregelen om (bijvoorbeeld) een gebroken pols tegen te gaan over het algemeen niet zo in trek denk ik omdat deze niet het verschil gaan maken tussen volledig herstel of permanente handicap, of leven en dood.[/quote]

nou dat is maar helemaal de vraag, eigenlijk:

- caps zijn bedoeld om je schedel in een stuk te houden, hetgeen ook duidelijk dodelijker is dan hersenschuddingen DOORGAANS zijn.
- botbreuken geven wel degelijk permanente problemen
-hersenschuddingen komen in vele vormen (er zijn drie classificatiesystemen die verwarrend genoeg alle drie met drie klassen komen, die echter behoorlijk verschillen) en zijn lang niet altijd heel erg, vrijwel altijd zonder behandeling (er kan ook bar weinig worden gedaan). Het probleem is als er ernstig hersenletsel ontstaat dat tot verregaande invaliditeit of dood kan leiden... dat zijn echter de uitzonderingen.
- veel (ook ernstige) hersenschuddingen komen via de kaak en het gezicht tot stand.

je spreekt dus over een betrekkelijk kleine kans, met hele grote consequenties.

het systeem waardoor herssenschuddingen ontstaan is veel slechter in kaart gebracht dan veel mensen aannemen, daarmee is het ook best lastig om in te schatten wat de cap nou precies toevoegd.

daarom vind ik het best belangrijk om uit te leggen dat een cap met een gebarsten schaal echt enorm veel minder werkt dan een met een nog intacte buitenkant (wordt hierboven genoemd)

de structurele stevigheid is de voornaamste functie, niet een vermindering van de vertraging tijdens een val van de schedel, dus meer bedoeld voor het voorkomen van het 'pletten' van je hoofd. (of puntbelastingen die breuken kunnen veroorzaken)
(naja, dat is waar de cap volgens de regelgeving aan moet voldoen)

daarom is het zo raar dat caps uit elkaar knallen bij de eerste impact, omdat hun voornaamste functie ligt bij wat, in de regel, de tweede impact is (paard dat op je stapt/valt na jou eigen val ter aarde).

dus het aanhalen van hersenschuddingen is toch altijd ietwat vreemd, hoewel het een heel ernstig thema is.

Ikzelf heb helaas vele hersenschuddingen meegemaakt (alle drie klassen, meermaals) (hoofdzakelijk deurposten, vechtpartijen op school, hamers die van stijgers vallen, dergelijke ongelukken, nog niet een door een val van een paard, maar dat even daargelaten)

ik weet ook dat vele subtiele consequenties opbouwen en de risicos elke keer veel groter worden.
Maar ik heb ook veel te maken met professionele stuntmensen, ijshockeyspelers, american football spelers en artsen en heb mij al een aantal jaren door mijn eigen risicocathegorie best wel een beetje met de materie bezig gehouden. En het is helaas veel moeilijker een hersenschudding te voorkomen dan wel eens wordt aangenomen.

hard maar waar

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:09

1. Ja ik rijd altijd met cap
2. Eigen keuze, maar wel onverstandig. Ik snap het als je hem even af wilt voor de foto oid (al zou ik het zelf nooit doen), maar elke keer zonder cap rijden of je cap afzetten omdat het te warm is, nee vind ik niet verstandig.
3. Nee ik heb geen behoefte om zonder cap te rijden.

Als het te warm is om een cap op te hebben is het ook te warm om te rijden vind ik. Hier in Australie wel gereden in de zomer en als de voorspelling was dat het een hete dag zou worden (35 tot 40 graden soms) gingen we om half 6 in de ochtend rijden, maar zodra het te warm was om zelf volledige uitrusting aan te hebben, was het ook te warm om te rijden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:09

Airnt schreef:
nou dat is maar helemaal de vraag, eigenlijk:

- caps zijn bedoeld om je schedel in een stuk te houden, hetgeen ook duidelijk dodelijker is dan hersenschuddingen DOORGAANS zijn.
- botbreuken geven wel degelijk permanente problemen
-hersenschuddingen komen in vele vormen (er zijn drie classificatiesystemen die verwarrend genoeg alle drie met drie klassen komen, die echter behoorlijk verschillen) en zijn lang niet altijd heel erg, vrijwel altijd zonder behandeling (er kan ook bar weinig worden gedaan). Het probleem is als er ernstig hersenletsel ontstaat dat tot verregaande invaliditeit of dood kan leiden... dat zijn echter de uitzonderingen.
- veel (ook ernstige) hersenschuddingen komen via de kaak en het gezicht tot stand.

je spreekt dus over een betrekkelijk kleine kans, met hele grote consequenties.

het systeem waardoor herssenschuddingen ontstaan is veel slechter in kaart gebracht dan veel mensen aannemen, daarmee is het ook best lastig om in te schatten wat de cap nou precies toevoegd.

daarom vind ik het best belangrijk om uit te leggen dat een cap met een gebarsten schaal echt enorm veel minder werkt dan een met een nog intacte buitenkant (wordt hierboven genoemd)

de structurele stevigheid is de voornaamste functie, niet een vermindering van de vertraging tijdens een val van de schedel, dus meer bedoeld voor het voorkomen van het 'pletten' van je hoofd. (of puntbelastingen die breuken kunnen veroorzaken)
(naja, dat is waar de cap volgens de regelgeving aan moet voldoen)

daarom is het zo raar dat caps uit elkaar knallen bij de eerste impact, omdat hun voornaamste functie ligt bij wat, in de regel, de tweede impact is (paard dat op je stapt/valt na jou eigen val ter aarde).

dus het aanhalen van hersenschuddingen is toch altijd ietwat vreemd, hoewel het een heel ernstig thema is.

Ikzelf heb helaas vele hersenschuddingen meegemaakt (alle drie klassen, meermaals) (hoofdzakelijk deurposten, vechtpartijen op school, hamers die van stijgers vallen, dergelijke ongelukken, nog niet een door een val van een paard, maar dat even daargelaten)

ik weet ook dat vele subtiele consequenties opbouwen en de risicos elke keer veel groter worden.
Maar ik heb ook veel te maken met professionele stuntmensen, ijshockeyspelers, american football spelers en artsen en heb mij al een aantal jaren door mijn eigen risicocathegorie best wel een beetje met de materie bezig gehouden. En het is helaas veel moeilijker een hersenschudding te voorkomen dan wel eens wordt aangenomen.

hard maar waar

Niemand zegt dat een cap een hersenschudding voorkomt. Maar een cap kan wel degelijk het risico op een nog zwaardere hersenschudding beperken.
Hard maar waar, ben ik na eigen ervaring wel achter.

Vaak bescherm je uit automatisme je eigen gezicht als je valt, dus de kans dat je een trap rechtstreeks tegen je kaak aan krijgt is niet eens zo heel groot als jij nu doet denken.
De kans is aanwezig, dat zeker, maar het is een menselijk reflex jezelf te beschermen bij een val.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:35

@ airnt: hoeveel mensen met hersenletsels heb jij al in je handen gehad???
In theorie is het allemaal gemakkelijk en mooi uit te leggen maar als je moet vechten tegen iemand die door een traumatische hersenbloeding extreem agressief is waarbij je weet dat elke seconde telt, dan zou je heel erg anders praten...
Patiënten die na "domme" ongevallen massieve subdurale bloedingen doen en daardoor op korte termijn hersendood zijn... Of fietsers met open schedelbreuken door simpele valpartijen aan lage snelheid... Of iemand in je handen hebben waar het leven uit weg vloeit en dat je niks maar dan ook niks kunt doen omdat reanimeren niet helpt als het hoofd total loss is...
En dat zijn echt geen uitzonderingen: dit is praktisch dagelijkse kost.
Maar blijf hier alsjeblieft allemaal maar klagen over "vroeger was alles beter", "betutteling","keuzevrijheid", " een helm helpt niet bij dit en dat"... Doe maar...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:04

Nou ja. Hoe het ook zij, ik zet gewoon fijn mijn dopje op mijn kopje en ga met verstand op mijn paard zitten

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:30

maximuss schreef:
Maar blijf hier alsjeblieft allemaal maar klagen over "vroeger was alles beter", "betutteling","keuzevrijheid", " een helm helpt niet bij dit en dat"... Doe maar...

waar doe ik dat? pray tell?

en ik pleit alleen voor MEER... niet voor minder... ik herhaal mijzelf nogal in deze, maar lezen blijkt lastig

(je schreef '@airnt', vandaar dat je dit expliciet aan mij richt)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:48

Kerel, kom van je zelf gemetst voetstuk af. Het maakt echt geen indruk.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:00

Tuurlijk, het is ieders eigen keuze om wel of geen cap op te zetten met rijden. En wat jij doet in jouw bak maakt mij eigenlijk vrij weinig uit. Wat ik alleen niet snap, is waarom we hier op internet, voor elk kind te lezen argumenten gaan aandragen om geen cap op te hoeven zetten. Je kan pleiten voor een eerlijk beeld, dat de geen-cap community ook vrijelijk moet kunnen spreken en dat we niet moeten doen alsof elke persoon ter wereld een cap draagt en dat een cap al je problemen oplost. Maar ik denk dat ook de geen-cap community een verantwoordelijkheid heeft om enigszins het goede voorbeeld te geven. Niet dat je dan moet gaan liegen en moet doen alsof je wel een cap draagt, maar je kan ook besluiten om niet te reageren. Of we moeten gaan werken met "Riding without helmet kills" stickers ofzo op comments net zoals bij sigaretten pakjes. =P

Ja ik vind een cap ook wel eens warm op mijn hoofd, ja ik vergeet m ook wel eens te pakken en moet dan helemaal terug lopen naar mijn kast *zucht steun*, ja ik denk ook wel eens bij het wandelen met mijn paard: gut had ik mijn cap maar mee dan sprong ik er op, ja mijn paard is ook de allerliefste. Maar al het ongemak dat een cap veroorzaakt zijn dingen waar je aan kan wennen (denk ik) en ik heb liever 10000 keer voor niks een cap op gehad dan 1 keer vallen en letsel hebben dat ik niet had gehad zonder cap. En om eerlijk te zijn, als ik geen cap zou dragen en een jong kind (of jonge tiener) mij als voorbeeld zou nemen of als excuus om het ook niet te hoeven, dan zou ik weer een cap gaan dragen. Laat staan wat ik dus zou zeggen op een forum.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:03

Vind ik persoonlijk heel mooi verwoord AlphaDaemon!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:39

Qimm schreef:

Zat ik ook te denken... Ding beschermt in ieder geval groot deel van je kostbare gedachtengoed en besturingssysteem.

Paar jaar terug hier in de polder meisje van haar paard gevallen, met haar hoofd op de straat.... resultaat.. zwaar hersenletsel en paar dagen later overladen, denk altijd, wat als... Geen garantie dat ze er dan nog geweest was, maar wel een kans...

Het toen ik pas leerde rijden (ja, ja, nog met zo'n ouderwets cappie) keer bodemcontact gemaakt in de springles en wist de enigste baksteen in de springtuin te vinden met mijn hoofd, winkelhaak in cap...
Was toen nog totaal niet hip en zagen er niet uit, maar heb toen een van de eerste veiligheids caps gekocht, onder het motto als je dan toch voor aap loopt met zo'n ding op, dan maar een goeie.
En wat was ik toen blij dat ik hem ophad, had nog steeds koppijn maar geen winkelhaak in mijn hoofd.

Jaren geleden menongeluk gehad, waarbij vriendin van me flink gewond is geraakt (ik was de menner), maar wat was ik blij dat we omdat ze haar cap was vergeten toch eerst die nog zijn gaan halen, wilt niet weten hoe die er na het ongeluk uit zag.....

Verder wat ik al eerder zei, als ik kinderen zou hebben dan was er in ieder geval de afspraak altijd rijden met cap, rij je zonder dan gaat je paard in de verkoop. TS is 14, 'tuurlijk vind die dat alles kan, ben ook jong geweest! (al is dat lang geleden :+ ) En heb paardrijdende vrienden wiens ouders dat vroeger ook als simpele regel hadden (en waren van die ouders die dat ook echt uitvoerden, dus die haalden het niet in hun hoofd).

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:10

Weet je, ik denk altijd maar zo: er zal wel een verdraaid goede reden zijn dat zo veel mensen hem dragen en dat het op de meeste maneges verplicht is. Tuurlijk kan er nog steeds iets gebeuren als je hem wel draagt, de paardensport is niet voor niets 1 van de gevaarlijkste, al dan niet dé gevaarlijkste sport. Toch heb ik al een aantal keer een klapper gemaakt waarna ik toch wel heel blij was dat ik mn cap op had, want mn cap lag in 2 stukken, maar mn hoofd was nog heel.