Airnt schreef:nou dat is maar helemaal de vraag, eigenlijk:
- caps zijn bedoeld om je schedel in een stuk te houden, hetgeen ook duidelijk dodelijker is dan hersenschuddingen DOORGAANS zijn.
- botbreuken geven wel degelijk permanente problemen
-hersenschuddingen komen in vele vormen (er zijn drie classificatiesystemen die verwarrend genoeg alle drie met drie klassen komen, die echter behoorlijk verschillen) en zijn lang niet altijd heel erg, vrijwel altijd zonder behandeling (er kan ook bar weinig worden gedaan). Het probleem is als er ernstig hersenletsel ontstaat dat tot verregaande invaliditeit of dood kan leiden... dat zijn echter de uitzonderingen.
- veel (ook ernstige) hersenschuddingen komen via de kaak en het gezicht tot stand.
je spreekt dus over een betrekkelijk kleine kans, met hele grote consequenties.
het systeem waardoor herssenschuddingen ontstaan is veel slechter in kaart gebracht dan veel mensen aannemen, daarmee is het ook best lastig om in te schatten wat de cap nou precies toevoegd.
daarom vind ik het best belangrijk om uit te leggen dat een cap met een gebarsten schaal echt enorm veel minder werkt dan een met een nog intacte buitenkant (wordt hierboven genoemd)
de structurele stevigheid is de voornaamste functie, niet een vermindering van de vertraging tijdens een val van de schedel, dus meer bedoeld voor het voorkomen van het 'pletten' van je hoofd. (of puntbelastingen die breuken kunnen veroorzaken)
(naja, dat is waar de cap volgens de regelgeving aan moet voldoen)
daarom is het zo raar dat caps uit elkaar knallen bij de eerste impact, omdat hun voornaamste functie ligt bij wat, in de regel, de tweede impact is (paard dat op je stapt/valt na jou eigen val ter aarde).
dus het aanhalen van hersenschuddingen is toch altijd ietwat vreemd, hoewel het een heel ernstig thema is.
Ikzelf heb helaas vele hersenschuddingen meegemaakt (alle drie klassen, meermaals) (hoofdzakelijk deurposten, vechtpartijen op school, hamers die van stijgers vallen, dergelijke ongelukken, nog niet een door een val van een paard, maar dat even daargelaten)
ik weet ook dat vele subtiele consequenties opbouwen en de risicos elke keer veel groter worden.
Maar ik heb ook veel te maken met professionele stuntmensen, ijshockeyspelers, american football spelers en artsen en heb mij al een aantal jaren door mijn eigen risicocathegorie best wel een beetje met de materie bezig gehouden. En het is helaas veel moeilijker een hersenschudding te voorkomen dan wel eens wordt aangenomen.
hard maar waar
Niemand zegt dat een cap een hersenschudding voorkomt. Maar een cap kan wel degelijk het risico op een nog zwaardere hersenschudding beperken.
Hard maar waar, ben ik na eigen ervaring wel achter.
Vaak bescherm je uit automatisme je eigen gezicht als je valt, dus de kans dat je een trap rechtstreeks tegen je kaak aan krijgt is niet eens zo heel groot als jij nu doet denken.
De kans is aanwezig, dat zeker, maar het is een menselijk reflex jezelf te beschermen bij een val.