Volg je paard in 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelHx

Re: Volg je paard in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:14

Vandaag mijn allereerste les met Flora gehad!
Heel leerzaam, heb meteen een aantal punten om aan te werken!

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:06

Jack vanavond lekker gelongeerd, heerlijk ontspannen. Zijn geen touwtjes voor nodig :)
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:59

Even mijn doelen terug op een rijtje...
Citaat:
Doelen 2016
- Goed meelopen aan het touw (niet staken als mijn andere in de wei blijft)
- In de wei aan het touw poetsen
- De pony's één voor één binnen zetten (neem ze nu tegelijk mee, omdat als ik eentje uit de wei haal, de ander meeglipt)
- Bomproof maken (is bang voor alles)
- Niet wegrennen als ik haar proberen te pakken in de wei

Doelen Januari
- Netjes het halster om en af kunnen doen

Doorgestreept is gelukt!! :D

Nieuwe doelen:
Citaat:
Doelen Februari
- Meer rust met poetsen
- Achter hoefjes uit krabben

Ze is nog erg gespannen met poetsen, dus daar wil ik mee aan de slag.
De voorhoefjes gaat al prima, achter 'zakt' ze in elkaar of trapt.

Afbeelding

Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:25

Ghostattack schreef:
Alvast mijn doelen voor februari:
-Zadelmaker laten komen voor Zara
-Beginnen met rijden
-Longeren met dubbele lijnen
-Grondwerk doen, band opbouwen
-Eventueel een eerste lesje meepakken!

Beginnen met rijden is een soort van half gelukt. We hebben normaal kunnen stappen. Vandaag helaas weer 5 stappen achteruit gedaan, ze is hartstikke hengstig en door allerlei factoren is ze compleet geflipt toen ik wilde opstappen. Steigeren, springen en achterover laten vallen in de omheining. Er zit nu een scheur in mijn zadel en de omheining is stuk.. Zara zelf heeft gelukkig niks, maar wat de aanleiding nu was om zo te flippen? -O- Ze is verder namelijk super braaf geweest. Vanaf nu ga ik haar wat hoger in training zetten aan de longe en met begeleiding opnieuw oefenen met opstappen. Zadelmaker ga ik binnen een week bellen.

Dus even mijn doelen aanpassen.
Doelen Februari
-Zadelmaker bellen
-Intensiever aan het werk -> longeren
-Grondwerk / band opbouwen
-Onder begeleiding oefenen met opstappen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:17

Mijn doelen voor februari zijn:
- Aangalopperen binnen twee letters
- Zweet tussen de billen halen :7
- Leren flemen
- Aan de stelling werken
- Halsstrekken oefenen

Galopperen gaat al super nu, krijg hem al bijna 'vlekkenloos' in de galop. Nu nog oefenen met op de hoefslag houden!
Halsstrekken gaat ook al goed, alleen er hoeft maar het minst te gebeuren en hii gaat weer kijken.
Flemen heeft hij ook al redelijk onder controle!

Al met al gaat het dus al super nu!

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:25

Amelie - januari

Beetje laat, maar het kan nog :+ . Niet echt veel gedaan deze maand, voornamelijk vanwege het weer. Het weer liet het helaas niet toe om de bak te gebruiken, of bevroren of te nat. En in het weiland o.i.d is het precies hetzelfde. Maar ik ben wel verder gegaan met het oefenen om aan haar oren te zitten. Eergisteren heb ik haar weer even kunnen longeren, wat erg goed ging :) .

Afbeelding

Doelen januari:
~ Oefenen met aan haar oren komen - Gaat al iets beter, maar ze blijft het vervelend vinden
~ Oefenen met galopperen aan de longe - dit hebben we helaas maar heel weinig kunnen oefenen, het gaat wel al iets beter. Maar het is nog lang niet perfect

Doelen februari
~ Verder oefenen met aan haar oren komen
~ Verder oefenen met galopperen aan de longe
~ Oefenen met voetjes optillen

En ergens kriebelt het heel erg om er weer eens op te klimmen, maar daar wacht ik nog even mee :o . Ik ben van plan hier mee te beginnen als de echt 5 jaar is, dat duurt nog 3 maanden. Dan begint ze redelijk oud genoeg te worden om echt te beginnen :)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:39

Even mijn doelen op een rijtje weer

Doelen 2016:
- Verder met vrijheidsdressuur komen
- Meer buitenritten maken
- Meedoen aan verschillende clinics/trainingen
- Vooral lol hebben
- Meer werken in vrijheid
- Compleet agility parcours afleggen in vrijheid

Doel voor Januari

- Conditie weer opbouwen
- Manen en staart eens onder handen nemen
- Weer eens een duinritje maken

Januari is een beetje hectisch geweest en de bak was niet te doen, dus hebben we weinig kunnen doen. Aan de bak wordt wat gedaan dus we kunnen vol aan de slag aankomende maand. Manen en staart waren onder handen genomen, maar daar dacht paardlief anders over :+ :+ . Meer een geval help mijn paard is een varken...

Afbeelding

Doelen voor Februari
- Kaptoom kopen
- Longeren weer oppakken
- Grondwerk oppakken
- Meer conditiewerk doen
- Wat nieuwe kunstjes aanleren
- Poetsen poetsen poetsen (van die wintervacht afkomen)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:39

Oepsss dubbelpost.

Superleuk om iedereens doelen te lezen en te lezen hoe het gaat ondertussen!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:51

Wauw dat is idd een varkentje haha. Hopelijk krijg je hem nog makkelijk schoon?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:52

Duality, weet je zeker dat je paard zwart is? Hij lijkt liever bruin te zijn :')

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:05

Haha dit is dagelijkse kost. 80% kans dat ik haar zo aantref als ik aankom. Ze houd erg van modderbaden maar daar ontkom je niet aan als ze buiten staan en ook nog een zonder deken :'). Zodra er een plas ligt is het raak :') Eigenlijk ook wel als er geen plas ligt maar dan blijft het niet zo vreselijk plakken.

Ghostattack - ssssst niet verklappen zwart is haar schutkleur :')

Ik kan mij ondertussen wel profesioneel poetser noemen hahaha! :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:08

Hoe lang ben je dan wel niet bezig met poetsen? :wow:

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:15

Het valt opzich mee, als ze er zo uitziet ben ik ongeveer 20/30 minuutjes bezig, en zonder de blubber maar met zand is het in 10 minuten gefixed! Haha Lang leve de stalen roskam :D

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:33

Poeh, ben ik blij dat die van mij watervrees hebben en twee keer nadenken voor ze in de plas liggen! :')

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:55

Helaas is de dierenarts voor Heurby nog niet langs geweest (hij heeft op laatste moment afgezegd..) maar het gaat vrij goed! Niet meer kreupel, al ietsjes dikker en staat weer rustig in training. Zondag kan hij gewoon mee naar de wedstrijd! :D
Flo heb ik de afgelopen weken overigens niet meer gereden. Laatste keer was hij aan de kletter gegaan en uiteindelijk wel goed afgesloten. Hij werd ook steeda wat chagrijniger met het rijden, dus staat even op de achtergrond. Nu volledig aan het focussen op de in hand trail en vrijheidsdressuur, dit laatste vindt hij echt geweldig!!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:37

Help wie heeft er tips om me paard rustig te laten staan tijdens het poetsen? Vandaag ging het wel goed dan zijn we met zn tweeën, van laatst waren me broer en vader bezig met de wortels. Ze werd heel ongeduldig maar ik bleef maar borstelen maar toen drukte ze me zowat plat dus ik stapte de stal in, en duwde haar terug. Toen trok ze haar hoofd de lucht in, en pang daar ging het halster touw. Ik beloon haar wel als ze rustig is. Weet niet hoe ik dit op moet lossen of moet ik dit echt trainen?

Hier foto van vandaag.Afbeelding

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:43

Ik zet mijn paard niet vast met poetsen ik laat het touw los en daar moet hij blijven (ground tying). Als hij wel weg gaat dan zorg ik dat hij zijn voeten ook gaat bewegen: om mijn heen circlen veel van hand veranderen. Dan uiteindelijk wil hii stil staan en kan ik verder. Of soms stuur ik hem achteruit en weer vooruit en dan weer acheruit. Hij moet weten wat zijn taak is namelijk stil staan.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:45

xxdomiixx schreef:
Ik zet mijn paard niet vast met poetsen ik laat het touw los en daar moet hij blijven (ground tying). Als hij wel weg gaat dan zorg ik dat hij zijn voeten ook gaat bewegen: om mijn heen circlen veel van hand veranderen. Dan uiteindelijk wil hii stil staan en kan ik verder. Of soms stuur ik hem achteruit en weer vooruit en dan weer acheruit. Hij moet weten wat zijn taak is namelijk stil staan.

Dat is ook wel mooi ja! Maar als ze los staat gaat ze denk ik allemaal rondjes lopen. Maar wie weet pakt het wel goed uit heb haar nog niet lang dus kan altijd proberen

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:33

Ze moeten t wel leren dat ground tying. Die va mij kon het eerst ook niet maar consequent zijn en nu kan ik ook naar de zadelkamer lopen als ik wil. In de bak gebruik ik het ook zodat ik op mijn gemak balken kan verleggen etc.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:11

@Janinevv Ik herken dat wel hoor. Je hebt je draver nog niet heel lang toch? Mijn dravers waren beide ook geen fan van poetsen. De ene kroop helemaal in zijn schulp, alsof ik hem aan het mishandelen was, de ander werd binnen no-time humeurig en draaide dan weg. Ik ben op stal gaan poetsen, en als ze wel buiten de box stonden touw alleen om de paal heen geslagen.
Daarbij hele zachte borstels gebruikt, en steeds een beetje meer vragen (dus eerst alleen poetsen zodat er iig een zadel op kan, daarna uitbreiden met een roskam erbij, enz) Bij Guus (de wegloper) duurde het 6 maanden voor hij zijn eerste 'kriebelneusje' liet zien, bij Tinus (die angsthaas) wel een jaar. Nu zijn ze gek op poetsen, hoe langer er harder roskammen/kriebelen hoe beter!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:33

Ik mag vandaag eindelijk weer naar huis. Helaas pas savonds thuis dus morgen ga ik naar Zorro. Ik kan nog niet echt veel maar wil toch even opstappen om te kijken waar we staan en waar we aan gaan werken

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:37

Verdiep je inderdaad eens op de 'ground tie'. Een redelijk onbekende oefening die vroeger heel veel werd gebruikt.
In principe laat ik mijn paarden ook altijd los staan (touw één keer om de balk) voor het geval ze gaan hangen. Maar als ik mijn jonkies vast leer staan, dan doe ik het (4 m) touw één keer om de balk en houd ik het uiteinde vast. Als hij dan gaat lopen of trekken, dan trek ik het touw aan waardoor er druk ontstaat. Zodra hij rustig stil staat, laat ik ook gelijk het touw los en verdwijnt de druk. Zo leer hij sneller dat als hij netjes stil staat, hij ook geen last van druk krijgt.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:25

Helaas door het slechte weer en ik 1 week ziek ben geweest kan ik pas morgen weer met de paarden bezig zijn. Ga een buitenrit maken met lady en wodan wat grondwerk en oefenen met stilstaan ( osteopaat komt over 3 weken dus moet hij nog even oefenen) over 1 maandje kunnen wij waarschijnlijk weer gaan rijden :)

Hier nog even 2 foto's van lady :D

1. Afbeelding
2. Afbeelding

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:44

Het wandelen gaat al aardig goed, we kunnen zo zonder andere paarden, en ze is heel rustig!
Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:12

Graffi86 schreef:
@Janinevv Ik herken dat wel hoor. Je hebt je draver nog niet heel lang toch? Mijn dravers waren beide ook geen fan van poetsen. De ene kroop helemaal in zijn schulp, alsof ik hem aan het mishandelen was, de ander werd binnen no-time humeurig en draaide dan weg. Ik ben op stal gaan poetsen, en als ze wel buiten de box stonden touw alleen om de paal heen geslagen.
Daarbij hele zachte borstels gebruikt, en steeds een beetje meer vragen (dus eerst alleen poetsen zodat er iig een zadel op kan, daarna uitbreiden met een roskam erbij, enz) Bij Guus (de wegloper) duurde het 6 maanden voor hij zijn eerste 'kriebelneusje' liet zien, bij Tinus (die angsthaas) wel een jaar. Nu zijn ze gek op poetsen, hoe langer er harder roskammen/kriebelen hoe beter!

Jaa ik heb haar nu net een maandje! Jaa nee ze vind het maar niks en dan loopt ze maar ongeduldig. Ik poets haar niet lang alleen de zand laag er af en dat is het haha