Volgtopic: Serena en Stitch worden beleerd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Re: Volgtopic: Serena en Stitch worden beleerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:21

Verder gaat het goed met ze hoor :) dankzij hun mega wintervacht overleven ze zelfs die stormen en nattigheid wel. Ze worden er wel ontzettend druk van, al heb ik het idee dat Serena sowieso erg veranderd is/aan het puberen is, want het was altijd zo'n rustig diertje. Tegenwoordig heeft ze naar mijn idee net teveel energie, zelfs als ze elke dag aan het werk moet. Ze schrikt ook vlugger en heeft wat losse beentjes, waardoor ik misschien (en natuurlijk door de voorvallen met de kar) een beetje het vertrouwen in dr kwijt geraakt ben. Moet gewoon ongelooflijk aan haar 'nieuwe' karakter wennen, en er mee om leren gaan.

De nieuwe verzorgster is nu al een aantal keer langsgeweest en hoop haar binnenkort gewoon zelfstandig te kunnen laten gaan, dan kan ik eens een dagje vrij nemen en krijgen beide pony's wat meer beweging en aandacht. Wellicht gaat dat ook nog wat uitmaken :). Leuk dat je het vraagt!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 20:25

Gister voor het eerst met de dubbele longe gewerkt, zowel voor Serena als mij. Op het touw achter dr benen langs reageerde ze amper, dus dat viel me al erg mee! Het longeren zelf was wel wennen, ze zocht nog erg veel steun op de lijnen en aan het eind begon ze erg te hangen op rechts. Al met al, voor een eerste keer, ging het best oké. Er zijn wat foto's/filmpjes gemaakt door een vriendin, ik zal eens kijken of die gelukt zijn en ze dan plaatsen :)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:28

Ach, voor jullie beide even wennen :D Je komt er wel!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 00:20

Vandaag tweede keer dubbele lijnen. Rechtsom is duidelijk haar moeilijke kant, ze hangt nog steeds en galop is een grote uitdaging. Dus even stapje teruggenomen die kant om en vooral gefocust op de halt, stap en draf overgangen, en de ontspanning in de stap. Het stopknopje was ver te zoeken vandaag, maar goed :+ ontspanning in stap was al stukken beter dan de eerste keer. Mag nog wat actiever.

Afbeelding

En voor de liefhebbers wat korte, bewegende beelden:

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:41

Ik heb nog nooit gelangelijnd ofzo hoor, maar van wat ik er van zie als leek ziet het er heel goed uit!

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:49

netjes! ziet er erg leuk uit hoor!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 18:29

Dankjullie :D

Gister heb ik weer eens met Serena gelangelijnd, dat was al weer best een poosje geleden. Omdat ze lekker rustig en braaf was (ze was eerder wel eens ontzettend druk), besloot ik om over de weg uit te stappen:

(Best lastig, sturen en filmen tegelijk. Daarom loop ik er wat scheef achter, om te voorkomen dat ze het gras induikt :p)

Voor Stitch heb ik een nieuw halster gekregen:
Afbeelding

Vandaag gelongeerd, maar even wat anders dan normaal! Onder het schoftje heb ik een doek gedaan, dit om haar wat 'bomproofer' te krijgen. Handig, omdat ze de laatste tijd wat schrikkiger is. Zowel voor de kar straks weer als eventueel met een meisje op haar rug. Ze gaf er, tegen mijn verwachtig in, weinig om!
Het halthouden wilde niet zo goed en in het begin wilde ze continu gras eten en het terug naar stap ging dus ook niet lekker, zoals op de filmpjes te zien is. Uiteindelijk reageerde ze een keer wel vlot toen ik haqr vroeg halt te houden en toen zijn we ook direct gestopt :)

Begin van de sessie:

En later, toen het al beter ging:

Fijne feestdagen allemaal {:)!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:22

Jij ook!
Ik heb niet alles gekeken (niet heel veel geduld haha), maar het zag er op wat dingen na best goed uit!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:33

Ziet er best goed uit hoor! Ik had alleen bij dat eerste filmpje een duidelijkere ophouding gegeven. Ze loopt meerdere rondjes door, terwijl je eigenlijk wil dat ze na het eerste commando gewoon gaat stappen. Zou je kunnen vergelijken met beengebruik onder het zadel. Bij geen reactie geef je duidelijkere hulpen, om te voorkomen dat ze denken dat het ook goed is als ze na de 10de keer pas reageren.
Laatste filmpje ziet er al een stuk beter uit. :D

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:05

Dankje Kim (:

Fellow schreef:
Ziet er best goed uit hoor! Ik had alleen bij dat eerste filmpje een duidelijkere ophouding gegeven. Ze loopt meerdere rondjes door, terwijl je eigenlijk wil dat ze na het eerste commando gewoon gaat stappen. Zou je kunnen vergelijken met beengebruik onder het zadel. Bij geen reactie geef je duidelijkere hulpen, om te voorkomen dat ze denken dat het ook goed is als ze na de 10de keer pas reageren.
Laatste filmpje ziet er al een stuk beter uit. :D

Ja, klopt hoor! Die ophoudingen geef ik ook wel, dat kun je misschien via film niet zo goed zien. Probleem was dat ze de gang 'stappen' telkens oversloeg :D het was óf draven óf stilstaan, kop naar beneden en eten. Op zich luistert ze dus wel naar het commando, ze gaat langzamer, maar dan een tikje te veel. En als ze dan weer aandraaft op het moment dat je klikt met je tong (hele kleine hulp), kun je niet veel meer doen dan geduld hebben.
Maar denk ook dat het aan mijn eigen houding lag. Op het moment dat ik een keer diep uit adem luistert ze vrijwel direct, mijn energie zal eerder dus toch wel te hoog geweest zijn.

Vandaag Kerst dus niet echt iets met de pony's kunnen doen, maar toen ik aan kwam om te voeren stond ik wel even verbaasd te kijken :+ Stitch was ontsnapt naar het grote weiland. Op zich wel te verwachten, nadat hij gister ook al de hele tijd onder de draad kroop.
Hij kwam wel braaf naar me toe gelopen toen ik hem riep :D

Spoiler:
Uiteraard heb ik daarna iets aan het draad gedaan om te voorkomen dat het weer gebeurt, hopelijk!

Edit: Oh die foto's ben ik vergeten te plaatsen! Terwijl Serena gister zo stond te eten na het longeren:
Afbeelding

Werd Stitch een beetje jaloers... en besloot z'n eigen gras te fixen ;)
Afbeelding
Om stroom gaf ie niks, dankzij (voor mij dan niet) zijn bos manen.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:57

Hoe gaat het nu met ze :D was en ben altijd een stille meelezer, vind het heel leuk om te volgen hoe ze vooruit gaan.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 14:19

spruitje12 schreef:
Hoe gaat het nu met ze :D was en ben altijd een stille meelezer, vind het heel leuk om te volgen hoe ze vooruit gaan.

Leuk dat je het vraagt :) Ikzelf kwakkel een beetje de laatste tijd qua gezondheid, en in combinatie met drukte van school en de nog steeds vrij korte dagen zit er weinig regelmaat in de trainingen. Echter heb ik de knop wel omgezet en besloten dat er iets moet veranderen, omdat ik het lange wachten totdat ik eindelijk lekker kan gaan mennen beu ben. Heb dus nog een beleerstal gecontacteerd en zij willen het wel doen. Nu met mijn ouders in overleg.

Met de pony's gaat het wel goed, hoewel ik merk dat ze het niet zo tof vinden de hele week maar in hun weitje te moeten staan. Gelukkig komen ze er momenteel in ieder geval weekends uit met mijn verzorgster. Bovendien heb ik het goede nieuws gekregen dat ze winters op de grote wei mogen (paar hectare), dus dat probeer ik ook een beetje op te bouwen.

Daarnaast is mijn tuig inmiddels compleet, mijn bitloze neusriem is binnen en ook de oogkleppen heb ik aan de kant gelegd.

Tot zover, hoop, nadat ik weer wat opgeknapt ben, een regelmatige training met ze te kunnen beginnen totdat ze wellicht in het voorjaar een paar weekjes weggaan naar de beleerstal.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:00

Vraagje, waar heb jij je bitloze neusriem vandaan? :D

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:26

oeh hopen dat alles beter gaat met je! Wat fijn dus dat ze op de wei kunnen! *\o/*

Laat je ze allebei beleren of alleen serena?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 15:44

kirsten4 schreef:
Vraagje, waar heb jij je bitloze neusriem vandaan? :D

Mijn bitloze neusriem komt van Horseshopinternational. 't Is een Ideal, op verzoek zijn ze ook in het notenbruin leverbaar kwam ik dus achter :D (zo staan ze niet op de site). Levertijd is dan wel 8-10 weken.

spruitje12 schreef:
oeh hopen dat alles beter gaat met je! Wat fijn dus dat ze op de wei kunnen! *\o/*

Laat je ze allebei beleren of alleen serena?

Hoop het ook :)
Bedoeling is allebei, ook wel fijn voor ze als ze elkaar hebben terwijl ze op zo'n vreemde stal staan!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 16:42

Vandaag Stitch gepakt en even gegrondwerkt. Het is nog lang niet zoals het moet zijn, ik heb nog niet de controle over hem die ik graag zou willen hebben, maar na er een poosje uit te zijn geweest zelf is het een begin. Morgen ga ik hem weer eens aan de enkele longe klikken.

Deze zomer wil ik toch echt kunnen mennen, dus ik heb mijn hoop op Stitch gevestigd. ik vind het lastig om me elke keer weer tot het trainen toe te zetten, maar dat is hopelijk een fase waar we doorheen moeten. Als we straks dichtbij ons doel zijn zal het vast makkelijker gaan.

Overigens heb ik een nieuwe mobiel die fatsoenlijke foto's en filmpjes kan maken, dus die hoop ik vanaf nu volop te kunnen maken :D

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:17

Dat klinkt goed! Ik denk dat je met trainen gewoon moet doorzetten, als hij eenmaal reageert zoals je wil word het vanzelf fijner ;)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:56

Vervelend hoor, dat het allemaal zo lang duurt.. Ik hoop dat je deze zomer gewoon lekker kan beginnen met ritjes maken.
Laat je ze ook direct tweespan beleren als je ze naar de beleerstal brengt?

puckboXXXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:21

super leuk , ben benieuwd..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 20:21

Vanochtend moest Stitch er aan geloven, longeren! Weet niet precies hoe vaak we dat al gedaan hebben, iig niet zo vaak en ik meen me te herinneren dat hij de laatste keer wat aan het klieren was met gras happen telkens.
Het ging goed vanochtend! Hij viel af en toe wel te vroeg terug uit een gang, maar heb over het algemeen niks te klagen :D

Hier een kort filmpje, mijn stem was wat schor af en toe, excuses :D

Verder heb ik een bestelling geplaatst bij Agrari en onder andere een bitje besteld (enkelgebroken watertrens 9,5 cm). Wilde eigenlijk een ongebroken bustrens, maar dat kon ik niet vinden voor een redelijk bedrag, dus eerst dit maar eens proberen. Daarnaast voor Serena Confidence EQ besteld, kijken of dat invloed op haar heeft. Zou een paard meer vertrouwen moeten geven in stressvolle situaties, wellicht werkt het en kunnen we op die manier weer een stapje verder met de kar.

Speaking about Serena, vandaag even kort vrijheidsdressuur met dr getraind. Dat blijft toch wel favoriet! Ik ben nu voornamelijk bezig met achteruit lopen tussen paaltjes door (om straks te kunnen 'inparkeren' voor de kar) en het trucje 'touch' uit te breiden, zodat ik haar straks ook kan vragen de kar te touchen ed.

Fellow schreef:
Vervelend hoor, dat het allemaal zo lang duurt.. Ik hoop dat je deze zomer gewoon lekker kan beginnen met ritjes maken.
Laat je ze ook direct tweespan beleren als je ze naar de beleerstal brengt?

Nee, alleen enkelspan :) daar ben ik voorlopig al meer dan blij mee, als dat lukt.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:03

Hoe gaat het met jullie? Was het bitje een succes? :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:47

Hoe gaat het inmiddels met de pony's ?

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:14

hielkebro schreef:
Hoe gaat het inmiddels met de pony's ?

ik zag dat ze te koop staan..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 21:26

Phoef, dit topic was ik behoorlijk uit het oog verloren :o

De pony's staan inderdaad te koop. Reden? Ze staan oneerlijk veel te nietsnutten in het land, terwijl ze zo graag aan het werk willen. Echt lekker doortrainen lukt niet meer, dus als ik dan wel eens bezig wil, moet ik natuurlijk rekening houden met slechtere conditie, dingetjes eerst wil herhalen, etc. Zo beleven we er alle drie maar weinig lol aan. En omdat het de komende jaren ook niet rustiger gaat worden, staan ze nu te koop voor een beter plekje.

Met het mennen gaat het eigenlijk wel al weer heel goed! Ik heb het afgelopen winter gelaten, heb het een paar weken terug weer eens geprobeerd met wat laten wennen aan de kar en ze stapte zo snel over haar angst heen! Als ze niet spoedig verkocht worden, wil ik deze vakantie toch nog even proberen of we in ieder geval Serena er nog eens voor kunnen krijgen, op de oude stalling weer.

Duss, een update voor degenen die dit topic toch nog gestipt hadden staan, excuses voor mijn late reactie.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:19

Ah wat jammer, maar ik snap je volledig zijn het niet waard om als grasmaaier te dienen.
Ik hoop voor je dat een fijn plekje vind, en met serena nog lekker kan gaan mennen!