Cassidy schreef:ElineS schreef:Als je die tijd niet hebt en dus niet fatsoenlijk in de behoeften van je paard kan voorzien, moet je geen paard nemen.
Het is geen hogere wiskunde hoor jongens.
Hoezo moet ik geen paard nemen? Zoals het toen ging was het haalbaar, ging net. Geen gezin, geen partner, alle tijd voor mezelf. Mijn paard stond en staat op een stal met 40 ha land en de zomer lekker buiten, maar wel midden in de polder dus in de winter gaat dat niet. Ik had om tijd te kunnen sparen mijn paard dichterbij kunnen zetten, in een megastal met 250 boxen en paddocks die je dan kunt huren waar na een of twee dagen weidegang geen sprietje meer op groeit. Stalling verder weg, dus idd zandgrond en lekker het hele jaar op het land had voor mij niet haalbaar geweest. Niet qua tijd. Want er zit maar 24 uur in een dag. Maar mag ik dan geen paard van jou?
Je mag doen wat je wil, ik kan je niets verbieden, maar ik had, als ik jouw was, dan niet voor een paard gekozen... En was de situatie eerst wel haalbaar en nu niet meer, dan zou ik, ook al is het met pijn in mijn hart, een betere plek of ander baasje vinden voor het paard.
Want het uitgangspunt, waar ik in geloof, is dat als je niet kan voorzien in die ow zo belangrijke behoefte van je paard, het buiten staan, je geen paard moet nemen/hebben.
. Dat weet ik niet. Dat kan ik niet zien van achter mijn scherm. 'Geluk' van een paard hangt af van meerdere factoren, zijn omgeving, maatjes, het baasje, hoe er gereden word, bespiering, van alles en nog wat en ook de hoeveelheid buitenstaan. Het ene ontnemen betekend niet dat je paard meteen diep ongelukkig is... Ik ben ook gelukkig in mijn kleine studentenkamer. Ik zou alleen nog gelukkiger zijn met een mooie studio en eigen keuken

. Ik gun mezelf en anderen, mens en dier, het beste van het beste. Dieren en later ook kinderen, zijn mijn verantwoordelijkheid. Kan ik ze niet alles geven wat ze horen te hebben, dan wil ik ze niet nemen. Ik wil mijn dier niet opschepen met tweederangs verzorging omdat ik zo graag een dier wil hebben. Dat vind ik egoïstisch.. Dan kan je paard misschien wel prima in zijn vel zitten en gelukkig zijn met die tweederangse verzorging (niet genoeg buiten komen), dat betekend niet dat het goed is... De Chinese mijnwerker is ook gelukkig, met zijn verdiensten van de mijn om zijn gezin te onderhouden en zijn complete natje en droogje... Maar dat houd niet in dat zijn omstandigheden goed zijn. Hij is gewoon niet beter gewend.