Zijn er paarden die..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:51

Cassidy schreef:
ElineS schreef:
Als je die tijd niet hebt en dus niet fatsoenlijk in de behoeften van je paard kan voorzien, moet je geen paard nemen.

Het is geen hogere wiskunde hoor jongens.

Hoezo moet ik geen paard nemen? Zoals het toen ging was het haalbaar, ging net. Geen gezin, geen partner, alle tijd voor mezelf. Mijn paard stond en staat op een stal met 40 ha land en de zomer lekker buiten, maar wel midden in de polder dus in de winter gaat dat niet. Ik had om tijd te kunnen sparen mijn paard dichterbij kunnen zetten, in een megastal met 250 boxen en paddocks die je dan kunt huren waar na een of twee dagen weidegang geen sprietje meer op groeit. Stalling verder weg, dus idd zandgrond en lekker het hele jaar op het land had voor mij niet haalbaar geweest. Niet qua tijd. Want er zit maar 24 uur in een dag. Maar mag ik dan geen paard van jou?

Je mag doen wat je wil, ik kan je niets verbieden, maar ik had, als ik jouw was, dan niet voor een paard gekozen... En was de situatie eerst wel haalbaar en nu niet meer, dan zou ik, ook al is het met pijn in mijn hart, een betere plek of ander baasje vinden voor het paard.

Want het uitgangspunt, waar ik in geloof, is dat als je niet kan voorzien in die ow zo belangrijke behoefte van je paard, het buiten staan, je geen paard moet nemen/hebben.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:51

Lady staat nu niet in haar eigen stront en pies. Stal (4x6 voor een d-pony, groter dan de meeste stallen) word elke dag opgeschoond (vieze plekken en drollen er uit en nieuw zaagsel er in) en een keer per week volledig uitgemest. Verder heb ik al vaker gezegd dat ze nu niet eens graag buiten staat want in de tijd dat haar stal volledig word uitgemest staat ze ook al de helft van de tijd bij het hek om naar binnen te gaan. Maar mijn reacties en de wil van de pony waar ik over praat worden totaal genegeerd dus de groeten. Ik weet wat ik goed en fout doe maar zo lang op stal is in het geval van deze pony niet fout.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-01-14 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Onnodige opmerking verwijderd.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:52

ElineS schreef:
Ik zeg nergens dat een paard ongelukkig is. Misschien is jouw paard wel hartstikke gelukkig :D. Dat weet ik niet. Dat kan ik niet zien van achter mijn scherm. 'Geluk' van een paard hangt af van meerdere factoren, zijn omgeving, maatjes, het baasje, hoe er gereden word, bespiering, van alles en nog wat en ook de hoeveelheid buitenstaan. Het ene ontnemen betekend niet dat je paard meteen diep ongelukkig is... Ik ben ook gelukkig in mijn kleine studentenkamer. Ik zou alleen nog gelukkiger zijn met een mooie studio en eigen keuken :)

Het kan altijd beter en ik vind dan ook dat we daar altijd naar moeten streven.

Ja maar jij kan je een mooie studio met eigen keuken niet veroorloven, om wat voor reden dan ook, anders had je het wel gedaan. Is precies zo met weidegang. En dan is een keuken wat anders dan een pony, maar het zijn allebei aspecten waarnaar wij streven, en die wij soms niet waar kunnen maken. En om dan te zeggen dat ik 'maar geen pony moet nemen' vind ik jammer, zoals je zelf aan aangeeft zijn er zat andere aspecten om een paard gelukkig te maken.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:52

Hier iemand midden in de randstad met fulltime job en alle ellende, maar paarden altijd buiten in winter overdag. Lekker op de paddock met hooi. En onze stal staat niet eens vol. :)

Hoop dat die vier uur gewoon verplicht wordt. Niet meer als normaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:54

ElineS schreef:
Je mag doen wat je wil, ik kan je niets verbieden, maar ik had, als ik jouw was, dan niet voor een paard gekozen... En was de situatie eerst wel haalbaar en nu niet meer, dan zou ik, ook al is het met pijn in mijn hart, een betere plek of ander baasje vinden voor het paard.

Want het uitgangspunt, waar ik in geloof, is dat als je niet kan voorzien in die ow zo belangrijke behoefte van je paard, het buiten staan, je geen paard moet nemen/hebben.

Een betere plek dan waar de oudste merrie nu staat kan ik niet vinden. Ze staat een dagdeel buiten in de winter en de zomer de hele dag op het land. Ander baasje kan niet, enige optie is dood. En daar is ze op dit moment nog te goed voor.

Dus bedankt voor je advies, maar deze blijft bij mij. Tot de dood ons scheidt.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:56

misschien heel kort door de bocht,
Maar ik zie toch liever een goed gezond bespierd paard, waar netjes mee om word gegaan. goed passend materiaal. Genoeg eten, drinken en een schone ruime box. Die alleen minder naar buiten gaat.
Dan dat ik een paard zie die wel 24/7 buiten staat maar minder in de bespiering genoeg eten. ect.
Dan is dit wel heel plat en natuurlijk zijn er wegen tussen in!!!!!!!!
Maar ik heb het gevoel dat we bepaalde groepen over een kam scheren.
Paarden die wel buiten staan in de winter en paarden die dat niet staan.
en dat het nu in deze discussie een beetje zwart of wit word!
en natuurlijk moeten we streven naar beter, maar dat is wel ieder voor zich! en voor iedereen die dat zelf wilt!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:56

dyoka schreef:
ElineS schreef:
Ik zeg nergens dat een paard ongelukkig is. Misschien is jouw paard wel hartstikke gelukkig :D. Dat weet ik niet. Dat kan ik niet zien van achter mijn scherm. 'Geluk' van een paard hangt af van meerdere factoren, zijn omgeving, maatjes, het baasje, hoe er gereden word, bespiering, van alles en nog wat en ook de hoeveelheid buitenstaan. Het ene ontnemen betekend niet dat je paard meteen diep ongelukkig is... Ik ben ook gelukkig in mijn kleine studentenkamer. Ik zou alleen nog gelukkiger zijn met een mooie studio en eigen keuken :)

Het kan altijd beter en ik vind dan ook dat we daar altijd naar moeten streven.

Ja maar jij kan je een mooie studio met eigen keuken niet veroorloven, om wat voor reden dan ook, anders had je het wel gedaan. Is precies zo met weidegang. En dan is een keuken wat anders dan een pony, maar het zijn allebei aspecten waarnaar wij streven, en die wij soms niet waar kunnen maken. En om dan te zeggen dat ik 'maar geen pony moet nemen' vind ik jammer, zoals je zelf aan aangeeft zijn er zat andere aspecten om een paard gelukkig te maken.

Klopt, maar ik kan moeilijk mezelf niet eh, nemen :'). Ik gun mezelf en anderen, mens en dier, het beste van het beste. Dieren en later ook kinderen, zijn mijn verantwoordelijkheid. Kan ik ze niet alles geven wat ze horen te hebben, dan wil ik ze niet nemen. Ik wil mijn dier niet opschepen met tweederangs verzorging omdat ik zo graag een dier wil hebben. Dat vind ik egoïstisch.. Dan kan je paard misschien wel prima in zijn vel zitten en gelukkig zijn met die tweederangse verzorging (niet genoeg buiten komen), dat betekend niet dat het goed is... De Chinese mijnwerker is ook gelukkig, met zijn verdiensten van de mijn om zijn gezin te onderhouden en zijn complete natje en droogje... Maar dat houd niet in dat zijn omstandigheden goed zijn. Hij is gewoon niet beter gewend.

Snap je een beetje wat ik bedoel? Vind het moeilijk een vergelijking te vinden :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:58

Hier staan ze 's winters ook minder buiten dan zomer/lente/begin herfst.
Nu staan ze zo tussen 11.00 - 17.00 buiten, 8 paarden verdeeld over 2 grote paddocks van 20x40m
En ik vind er niks mis mee, met nat en guur weer staan ze niet eens zo graag buiten.
Ook hebben de paarden buitenstallen met halve deuren dus ze hebben 24/7 frisse lucht en uitzicht.
Ik zou niet anders willen dan dit zelfs, voor de winter vind ik dit ideaal.

En wat anderen hier van vinden, maakt me eigenlijk niks uit. :D
Het is mijn paard en daar heeft niemand iets over te zeggen.
Ik zorg goed voor haar en het ze heeft een prima plek (vind ik dan).
Laatst bijgewerkt door mika11 op 01-01-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:59

Ils_e schreef:
Maar ik zie toch liever een goed gezond bespierd paard, waar netjes mee om word gegaan. goed passend materiaal. Genoeg eten, drinken en een schone ruime box. Die alleen minder naar buiten gaat.
Dan dat ik een paard zie die wel 24/7 buiten staat maar minder in de bespiering genoeg eten. ect.
en natuurlijk moeten we streven naar beter, maar dat is wel ieder voor zich! en voor iedereen die dat zelf wilt!

Nogal logisch dat eerste. Andersom ziet iedereen toch ook liever een gezond 24/7 buitenpaard dan een paard dat 24/7 op stal staat, waarvan het baasje dagen over slaat, nooit contact heeft met vriendjes duf uit zijn ogen kijkt en stalondeugden heeft? Dat is geen eerlijke vergelijking.
Goed met slecht vergelijken heeft geen zin.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 01-01-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Esmeej333 schreef:
Nens77 schreef:
Ik zie dat jij niet in de juiste regio woont om te kunnen oordelen over de situatie in de Randstad....

Ook als je niet in de randstad woont heb je recht op een mening. Ook in de randstad zijn er mogelijkheden, misschien op langer termijn. Ik ken jouw situatie natuurlijk vanuit het andere topic, en ik denk dat jouw paard er al een stuk op vooruit is dan wat hij eerst had.
Ik zie echt het nut niet van iemands profiel door te lichten om te beslissen of iemand 'recht' heeft op een mening.

Zo, jij ook hier ? :D
Daar hoef je niet voor in het profiel te kijken hoor, staat gewoon naast het kleine fotootje (avatar ?)
Klopt en ik streef naar nog beter maar wordt moedeloos van het aanbod...
Als daar toch eens iets in zou veranderen ;)

Oonax

Tsjah, eindeloze discussie dit. In elk geval.. Hoewel ik doodgraag een paard zou hebben, zal ik mij dit nooit kopen voor ik de mogelijkheid heb om het paard winter en zomer dagelijks weidegang te voorzien.
Dit is voor mij even belangrijk dan het paard de nodige medische verzorging, voer, hoefsmid, passend materiaal... te voorzien.

En zolang dit niet kan vind ik inderdaad dat ik dan maar geen paard moet nemen. Een paard pakweg 22u/dag zijn natuurlijke behoefte ontnemen om mij pakweg 2 uur van de dag plezier te bezorgen,... Neen, dan maar niet.
Laatst bijgewerkt door Oonax op 01-01-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Cassidy schreef:
ElineS schreef:

Een betere plek dan waar de oudste merrie nu staat kan ik niet vinden. Ze staat een dagdeel buiten in de winter en de zomer de hele dag op het land. Ander baasje kan niet, enige optie is dood. En daar is ze op dit moment nog te goed voor.

Dus bedankt voor je advies, maar deze blijft bij mij. Tot de dood ons scheidt.

Dat snap ik wel hoor, dat is ook een lastige situatie. Het is simpel om te zeggen "Kan je er niet voor zorgen moet je het niet nemen." Maar als je het eenmaal hebt en je hebt dan niet alles, dan kan je niet zomaar paard weg doen of naar de slacht. Dat snap ik heel goed.

Maar dan denk ik wel, misschien iets verder kijken dan je neus lang is. Naar een mooi rusthuis in een andere provincie bijvoorbeeld. Kun je er zelf inderdaad niet vaak meer heen, maar doe je wel alles voor je paard. Of is ze nog niet zo oud? Word ze nog gereden?

Want dan staat jouw belang (het kunnen rijden) boven haar belang van buiten kunnen staan, door haar in de je buurt te laten staan.

Of zie ik dat verkeerd?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:00

Citaat:
Citaat:

Ja maar jouw pony heeft blijkbaar meer weidegang nodig dan de mijne

Is toch echt een uitspraak over wat jij denkt dat mijn pony blijkbaar nodig had.
Waar ik vervolgens op reageer met de vraag of jouw pony dan geen pony is, en weergeef wat er feitelijk bekend is mbt de bewegingsbehoefte van een paard.

Opvallend dat je daar niet op reageert.

Maar goed. Ik ben weg hier. Te veel mening, emotie... te weinig feíten...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:01

wes2009 schreef:
Hier iemand midden in de randstad met fulltime job en alle ellende, maar paarden altijd buiten in winter overdag. Lekker op de paddock met hooi. En onze stal staat niet eens vol. :)

Hoop dat die vier uur gewoon verplicht wordt. Niet meer als normaal.

Vertel, waar sta je ?? :9
Zetten ze de paarden ook binnen en buiten voor je ?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:04

Nens77 schreef:
Daar hoef je niet voor in het profiel te kijken hoor, staat gewoon naast het kleine fotootje (avatar ?)

Haha ja ik ook hier!
Wat mij hoopvol stemt is dat al meer mensen er bewust mee bezig zijn dan tien geleden, en dat er meer vraag is naar buitengang. Nu nog pensionhouders die er op in gaan spelen.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:06

ElineS schreef:
Dat snap ik wel hoor, dat is ook een lastige situatie. Het is simpel om te zeggen "Kan je er niet voor zorgen moet je het niet nemen." Maar als je het eenmaal hebt en je hebt dan niet alles, dan kan je niet zomaar paard weg doen of naar de slacht. Dat snap ik heel goed.

Maar dan denk ik wel, misschien iets verder kijken dan je neus lang is. Naar een mooi rusthuis in een andere provincie bijvoorbeeld. Kun je er zelf inderdaad niet vaak meer heen, maar doe je wel alles voor je paard. Of is ze nog niet zo oud? Word ze nog gereden?

Want dan staat jouw belang (het kunnen rijden) boven haar belang van buiten kunnen staan, door haar in de je buurt te laten staan.

Of zie ik dat verkeerd?

Ik snap je (ook je vorige quote op mij) maar waarom mag je geen paard houden omdat je het anders doet dan wat jullie ideaal vinden?
Algemeen: en dan kan je wel met spijsverteringen gaan roepen, maar zo kun je natuurlijk alles wel onder de loep nemen (een bit in een paards mond? een zadel op zijn rug?) dus daar reageerde ik inderdaad niet op. Dus in principe is hier niks feitelijks aan. Mijn paard en ik voelen ons prettig bij waar we staan en de hoeveelheid uren dat hij buitenkomt (en dat is niet 0 uur zoals ik aan het begin aan heb gegeven) en ik vind dus niet dat je mag zeggen dat ik geen paard had moeten nemen.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:06

Esmeej333 schreef:
Ils_e schreef:

Nogal logisch dat eerste. Andersom ziet iedereen toch ook liever een gezond 24/7 buitenpaard dan een paard dat 24/7 op stal staat, waarvan het baasje dagen over slaat, nooit contact heeft met vriendjes duf uit zijn ogen kijkt en stalondeugden heeft? Dat is geen eerlijke vergelijking.
Goed met slecht vergelijken heeft geen zin.

nee dat is natuurlijk zo!
Mijn punt is dat er ook tussen in wegen zijn.
Ik krijg een beetje het gevoel bij dit topic dat het hier alleen zwart of wit kan zijn.
als de paarden niet meer dan 10 uren buiten komen niet gelukkig zijn en dat je dan maar beter geen paard kan nemen. En dat ze dat alleen zijn zolang ze wel langer dan 10 uren buiten staan.
terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. ik heb toch liever dat ze dan 2 uurtjes buiten zijn dan helemaal niet, en dat ze b.v daarnaast (in mijn situatie) savonds gewoon lekker gereden/gelongeerd worden.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:08

dyoka schreef:
Ik snap je (ook je vorige quote op mij) maar waarom mag je geen paard houden omdat je het anders doet dan wat jullie ideaal vinden?
Algemeen: en dan kan je wel met spijsverteringen gaan roepen, maar zo kun je natuurlijk alles wel onder de loep nemen (een bit in een paards mond? een zadel op zijn rug?) dus daar reageerde ik inderdaad niet op. Dus in principe is hier niks feitelijks aan. Mijn paard en ik voelen ons prettig bij waar we staan en de hoeveelheid uren dat hij buitenkomt (en dat is niet 0 uur zoals ik aan het begin aan heb gegeven) en ik vind dus niet dat je mag zeggen dat ik geen paard had moeten nemen.

hier kan ik me dus ook in vinden!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:11

Nens77 schreef:
Zou jij dan (als je hart echt bij paarden ligt), als je in deze regio zou wonen op een manege gaan rijden ?
Dit is een oprechte vraag overigens....

Nee, ik rijd op het moment ook niet. :)
Dat mede ivm gezondheidsproblemen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:12

MarlindeRooz schreef:
En ook hier, waar je schijnbaar (?) voor 250.000 een huis kan kopen met een lap grond staan paarden hele dagen binnen.

Als het aanbod hier zou zijn, zou ik mijn paard (zeker in de winter) veel meer buiten willen hebben.
24/7 hoeft niet, ook niet het hele jaar door want hij vrat zich in de zomer in nog geen drie maanden bijna ziek.
Daar hoef ik echt niet lang over na te denken.
Ik heb echter ook nog rekening te houden met mijn dochter van 11, zij is nog te jong om alleen maar buitenritjes te maken dus een buitenbak moet er zeker zijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:13

MarlindeRooz schreef:
Nens77 schreef:
Zou jij dan (als je hart echt bij paarden ligt), als je in deze regio zou wonen op een manege gaan rijden ?
Dit is een oprechte vraag overigens....

Nee, ik rijd op het moment ook niet. :)
Dat mede ivm gezondheidsproblemen.

Dus jij zo de aantrekkingskracht (zo noem ik het maar even) naar paarden toe volledig kunnen negeren en er gewoon helmaal niets meer mee doen ? (buiten je gezondheid, want dan kun je gewoon niet).

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:14

Esmeej333 schreef:
Nens77 schreef:

Haha ja ik ook hier!
Wat mij hoopvol stemt is dat al meer mensen er bewust mee bezig zijn dan tien geleden, en dat er meer vraag is naar buitengang. Nu nog pensionhouders die er op in gaan spelen.

Exactly !

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:15

dyoka schreef:

Maar het is niet wat IK ideaal vind. Het is iets wat wetenschappelijk onderzocht en bewezen is.

http://edepot.wur.nl/191940
Waaronder deze, in opdracht van het ministerie.

Citaat:
Paarden besteden in de ‘vrije’ natuur een groot gedeelte (60-80%) van de dag aan foerageren. Ze
leggen dagelijks afstanden af van gemiddeld 5-10 km, op zoek naar voedsel, water, essentiële
mineralen en beschutting. Behoefte aan voedsel en dus de noodzaak tot het vinden van voedsel is
een belangrijke motivatie om te bewegen. Als voedsel- of waterbronnen ver uit elkaar liggen, kunnen
de afstanden oplopen tot ruim 50 km per dag. De dagelijkse beweging bestaat voornamelijk uit
stappen. Zonder dreiging van gevaar draven of galopperen (volwassen) paarden bijna niet. Naast
foerageren rust een paard (10-20 % ), de overige tijd wordt voornamelijk besteed aan sociaal contact.

Gedomesticeerde paarden, die in individuele boxen worden gehouden, en op gezette tijden worden
gevoerd en gereden, besteden slechts 15% van de dag aan eten en staan ruim 70% van de dag stil
in de box. Paarden die voor langere tijd individueel gehouden worden en daarbij weinig gelegenheid
hebben om te foerageren, bewegen en sociaal contact te hebben met soortgenoten, lopen het
risico om stalondeugden of stereotypieën (zoals weven, kribbebijten of luchtzuigen) te ontwikkelen.

En het klopt, een paard heeft in de vrije natuur ook geen zadel en bit in, maar dat is een hele andere discussie. Daar zijn trouwens ook tig onderzoeken over. Ik snap wel waarom je het aanhaalt, want het is ook iets onnatuurlijks en hoewel het los staan van de binnen/buiten discussie is het wel iets dat te maken heeft met het welzijn en geluk van je paard... Maar ik denk dat als je zulke dingen wilt bespreken je in andere topics moet zijn, want op die manier discussiëren moet je meteen alles aanhalen, grootte land, uren rijden, rijstijl, voer etc. Want dat is allemaal paardenwelzijn.. Dat is zo breed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:16

Oonax schreef:
Tsjah, eindeloze discussie dit. In elk geval.. Hoewel ik doodgraag een paard zou hebben, zal ik mij dit nooit kopen voor ik de mogelijkheid heb om het paard winter en zomer dagelijks weidegang te voorzien.
Dit is voor mij even belangrijk dan het paard de nodige medische verzorging, voer, hoefsmid, passend materiaal... te voorzien.

En zolang dit niet kan vind ik inderdaad dat ik dan maar geen paard moet nemen. Een paard pakweg 22u/dag zijn natuurlijke behoefte ontnemen om mij pakweg 2 uur van de dag plezier te bezorgen,... Neen, dan maar niet.

Hier ben ik het ook mee eens.

Daarom eet ik ik dus ook geen vlees, kan ik niet over mijn hart verkrijgen. :)

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:17

hier staan de pony's alleen binnen als er veel sneeuw ligt, en met oud en nieuw anders staan ze lekker buiten :D