Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:16

Suzan_v_h schreef:
Rosaprinces:

Hier leg je volgens mij wel uit waarom ze er worden afgehaald :)
rosaprinces schreef:
En als het nou gaat om de bestwil van het varken? :+ wat denk je dat ie liever heeft? Een staartje dat afgebrand word of een staartje dat afgebeten word door z'n broer?

Hu wat raar dat schreef ik niet.....
ff het berichtje terug zoeken

edit:
Afbeelding

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:21

Rosaprinces:

Hier leg je volgens mij wel uit waarom ze er worden afgehaald :)
rosaprinces schreef:
En als het nou gaat om de bestwil van het varken? :+ wat denk je dat ie liever heeft? Een staartje dat afgebrand word of een staartje dat afgebeten word door z'n broer?
[/quote]

Hu wat raar dat schreef ik niet.....
ff het berichtje terug zoeken

edit:
Afbeelding[/quote]
Sorry mijn fout ;) Ik ga alle namen door de war halen omdat er zoveel mensen actief zijn!

rosaprinces

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:36

maakt niet uit! :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:55

Wat een vreselijk onboeiende discussie hier die waarschijnlijk niet meer gaat stoppen _O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:32

Als boeren meer betaald kregen, konden ze er ook wat meer aan doen, dat de dieren in een uitloop op roosters naar buiten zouden kunnen. Maar het geld ligt er niet voor het oprapen en geldbomen zijn er ook nog steeds niet!

Mensen vergeten 1 ding, wat ik lees.

80% Van al het NL vlees, gaat naar het buitenland. En 80% wat in de winkel ligt komt ook uit het buitenland!

Als wij in NL er alles aan gaan doen om de varkenshouderij zo humaan mogelijk te houden? Wie zegt mij dan dat de rest van de wereld volgt?
Wij steken dan miljarden in bedrijven, en denk maar niet dat wij dan extra centjes van het buitenland krijgen.
Het buitenland is namelijk nog niet zo zeer bezig met de welzijn van dieren als wij nederland.

Nederlandse boeren mogen zichzelf wel ff een klapje op hun schouder geven.

Het zijn juist de buitenlandse boeren, die hun zaakje niet voor elkaar hebben!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:35

Wie bedoel je met buitenlandse boeren? Europese boeren, Amerikaanse boeren, Chinese boeren?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:37

EU vind ik nog een beetje bij ons horen.
Denk aan Amerika, landen met minder investeringen.
China weet ik niet.....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:06

Nou in de tijd van mond en klauwzeer. Mochten wij onze veestapels af laten maken in Nederland. ze mochten absoluut niet gegeten worden! En ook mocht er niks vervoert worden (ALLE melk in de put laten lopen) Varkens werden opgepot want ze mochten het terrein niet af.
Gigantische strop voor de boeren. Maar heel veel VEE nodeloos afgemaakt. We mochten niet enten want dan mocht het vlees niet meer gegeten worden.

MAAR waar halen de Nederlandse winkels hun vlees vandaan voor de mens die toch echt wel hun goedkope stukje vlees willen? Juist uit Argentinie waar de beesten echt niet zo goed verzorgt worden als in Nederland, EN waar volop ge-ent wordt tegen mond en klauw zeer.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:08

wendyenbram schreef:
Nou in de tijd van mond en klauwzeer. Mochten wij onze veestapels af laten maken in Nederland. ze mochten absoluut niet gegeten worden! En ook mocht er niks vervoert worden (ALLE melk in de put laten lopen) Varkens werden opgepot want ze mochten het terrein niet af.
Gigantische strop voor de boeren. Maar heel veel VEE nodeloos afgemaakt. We mochten niet enten want dan mocht het vlees niet meer gegeten worden.

MAAR waar halen de Nederlandse winkels hun vlees vandaan voor de mens die toch echt wel hun goedkope stukje vlees willen? Juist uit Argentinie waar de beesten echt niet zo goed verzorgt worden als in Nederland, EN waar volop ge-ent wordt tegen mond en klauw zeer.

Kijk....jij snapt het tenminste!!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:37

http://www.stomverbaasd.com/varkens-mis ... rie-video/

Let op! Filmpje is erg schokkend, mensen met een zwakke maag moeten dit niet kijken!

Dit gebeurt dus nog steeds in de wereld, ik kreeg er gewoon tranen in mijn ogen van.

Ik Nederland worden de meeste varkens gelukkig goed behandeld, maar moet je dit is zien.... Niet normaal.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:02

UK inderdaad...En die mensen die je zag? Kijk daar ben ik het niet mee eens...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:08

Een pagina geleden vroeg iemand waar mensen hun info vandaan haalden : een betrouwbare boek over de slechte levensomstandigheden van dieren die gekweekt worden (kippen, varkens en vissen worden het meest uitgebreid behandeld denk ik, is al even geleden dat ik het gelezen heb) is Dieren Eten van Jonathan Safran Foer. Na het lezen van dit boek ben ik vegetariër geworden, dat wil wel al iets zeggen denk ik :Y)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:11

Dit soort filmpjes maken dat mensen die toch alles al zielig vinden nog erger tegen de vee industrie zijn.
Maar let wel dit soort filmpjes zijn NIET de normale gang van zaken.
En dan liggen varkens of andere dieren er niet bij zoals je zou willen (in hokken en niet op stro en niet buiten) mishandelt worden ze echter niet.
(ja in het filmpje wel, echter is het ook een hoop knip en plak werk waardoor de erge dingen nog erger lijken)
Maar men ziet toch wel in dat dit niet een normale gang van zaken is? of denkt men dat dit de manier van varkens houden is?

Helaas zullen er altijd mensen zijn die slecht voor hun dieren zijn. En als dat een boer is, is dat een slechte naam voor alle boeren. Maar zo is het ook onder maneges, en particulieren die beesten houden.

Als er 1 particulier is die zijn paarden mishandelt, zeg ik toch ook niet dat ALLE particulieren slecht zijn voor hun paarden?
en dat geld helaas wel voor boeren, Omdat er dit soort filmpjes gezien worden denkt men dat ALLE boeren zo doen.
En dat is wat de boeren hier op bokt zo tegen de borst stuit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:20

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:25

Ik kan wel janken om dat filmpje! Echt vreselijk om te zien! Ik heb er geen woorden voor!
Maar inderdaad, dat dit gebeurt is vreselijk maar godzijdank zijn niet alle varkenshouders zo en hebben de meeste het voor zo ver mogelijk goed voor met hun dieren

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:17

voor degene die niet geloven hoe de varkens boeren met hun vee om gaan.. er zijn ''stap in de stal'' dagen, en andere soorten open dagen. bij het bedrijf waar ik werkte hadden we de kiekenton met filmpjes.
ik heb ook jaren in de varkenshouderij gewerkt :) en daar kon je serieus van de grond eten. :D

en ja ik ben trots op de ned. veehouderij. We staan op kop bij innovatie! daar zouden de ned. juist trots op moeten zijn!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:24

sMieke schreef:
voor degene die niet geloven hoe de varkens boeren met hun vee om gaan.. er zijn ''stap in de stal'' dagen, en andere soorten open dagen. bij het bedrijf waar ik werkte hadden we de kiekenton met filmpjes.
ik heb ook jaren in de varkenshouderij gewerkt :) en daar kon je serieus van de grond eten. :D

en ja ik ben trots op de ned. veehouderij. We staan op kop bij innovatie! daar zouden de ned. juist trots op moeten zijn!

goede tip inderdaad !
ik ga ook eens kijken voor mijn foto's van op de varkenshouderij !

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:24

Sorry maar ik zie niet in dat een varken het slecht heeft. Anders zou ik zelf ook geen 5/6 dagen bij de varkens werken. Staarten worden niet gesneden, die worden gebrand. Dat duurt 2 seconden, het wondje is meteen dicht en 5 minuten laten liggen ze alweer te lurken aan het uier van de zeug. Prikken om dikker te worden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat een belachelijke opmerking.[/quote]

het gaat er toch niet om of de staart eraf branden snel gaat. snijden gaat vast ook snel. het gaat erom dat het evengoed pijn doet, aangezien het niet verdoofd wordt, dat een big gelijk naar zn moeder rent, geeft eerder aan dat ie stress heeft gehad, dan dat hij zich heerlijk ontspannen voelt.

edit:
goede tip inderdaad die stap in de stal dagen. alleen krijg je natuurlijk nooit écht te zien hoe het ergens aan toe gaat. als je een boer bent die wel slecht is voor zijn dieren, dan ga je dat natuurlijk niet op een open dag aan de hele wereld laten zien.
zoals op dat eerste filmpje, die stal ziet er vrij normaal uit, het enige is dat die man ect verschrikkelijk is met zn dieren. al zou er op die stal een open dag zijn, lijkt mij dat hij de gewonde dieren achter houdt, en in ieder geval zal hij op dat moment niet doen zoals in het filmpje.

de meeste boeren zullen echt beter zijn dan deze man, maar ja, ik denk ook dat ze niet net zoveel geven om hun varkens (broodwinning) als om hun hond. dus zullen ze daar harder mee om gaan.
Laatst bijgewerkt door jasz op 21-08-13 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:29

jasz schreef:
het gaat er toch niet om of de staart eraf branden snel gaat. snijden gaat vast ook snel. het gaat erom dat het evengoed pijn doet, aangezien het niet verdoofd wordt, dat een big gelijk naar zn moeder rent, geeft eerder aan dat ie stress heeft gehad, dan dat hij zich heerlijk ontspannen voelt.

Biggen ondervinden bij wijze van spreken al stress als je alleen maar naar ze kijkt. Dus iedere ingreep zal bij een big stress veroorzaken. Dan is het toch beter dat de ingreep maar heel kort en heel snel gaat?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook geen fan van, maar ik kan wel begrijpen waarom de keuze voor couperen gemaakt wordt.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:39

_San87_ schreef:
jasz schreef:

Biggen ondervinden bij wijze van spreken al stress als je alleen maar naar ze kijkt. Dus iedere ingreep zal bij een big stress veroorzaken. Dan is het toch beter dat de ingreep maar heel kort en heel snel gaat?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook geen fan van, maar ik kan wel begrijpen waarom de keuze voor couperen gemaakt wordt.

ja tuurlijk, kort eraf branden is veel beter dan het snijden, maar het is evengoed heel pijnlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:42

jasz schreef:
_San87_ schreef:

ja tuurlijk, kort eraf branden is veel beter dan het snijden, maar het is evengoed heel pijnlijk.

Aangekauwde staarten zijn langdurig nog pijnlijker...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:43

Ja, en wat boeit die snelle, korte pijn? Ga het big lekker vangen, geef hem een verdovende prik en ga dan aan de gang, dier is ondertussen half gestorven van de stress :\

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:50

jullie zijn wel van het snel aanvallen he ;)
Ik heb toch niet gezegd dat het mij beter lijkt om die staarten te laten zitten zodat die er af gebeten kunnen worden :Y)
het is natuurlijk wel een goed teken dat er te veel biggen op een plek zitten, die blijkbaar veel stress hebben, want in normale (natuurlijke) omstandigheden, zouden varkens niet elkaar staart eraf bijten. dat gaat tegen de natuur in, en dat komt dus door de slechte omstandigheden waarin ze leven. de staarten afknippen zorgt dan dat er geen extra pijn komt door bijten, maar dat zorgt niet dat ze zich beter voelen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:51

jullie zijn wel van het snel aanvallen he ;)
Ik heb toch niet gezegd dat het mij beter lijkt om die staarten te laten zitten zodat die er af gebeten kunnen worden :Y)
het is natuurlijk wel een teken dat er te veel biggen op een plek zitten, die blijkbaar veel stress hebben, want in normale (natuurlijke) omstandigheden, zouden varkens niet elkaar staart eraf bijten. dat gaat tegen de natuur in, en dat komt dus door de slechte omstandigheden waarin ze leven. de staarten afknippen zorgt dan dat er geen extra pijn komt door bijten, maar dat zorgt niet dat ze zich beter voelen.

edit: verkeerde woordkeus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:52

xSlvna schreef:
Ja, en wat boeit die snelle, korte pijn? Ga het big lekker vangen, geef hem een verdovende prik en ga dan aan de gang, dier is ondertussen half gestorven van de stress :\

Precies, wij gaan ook niet voor de lol naar de tandarts. :+ Bovendien doet de verdoving ook pijn en duurt het nog langer ook, dus langer stress. Want je moet eerst de biggen vangen voor de verdoving, deze laten inwerken, staartje couperen, ben je zo drie keer zo lang bezig.

Bovendien vraag ik me af of de mensen die zich nu zo druk maken om de biggen ook kleding kopen bij h&m en consorten, of andere kleding die in india, bangladesh, china etc is geproduceerd. Die mensen, kinderen hebben het nog veel slechter dan deze varkens... Ik maak me eerder druk om welke kleding ik verantwoord kan kopen dan om dierenwelzijn in NL.