Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:05

Mijn paard reageert zeker significant meer overdreven en gevoelig op druk op een bit dan op druk op zijn neus (met een normale dikke band). Voor mij zegt dat genoeg voor mijn paard, en ik zie duidelijk dat hij het als veel scherper ervaart.

Maar er zullen vast ook paarden zijn die fijner reageren op een bit. Je moet gewoon naar je paard kijken en zien wat het beste werkt voor hem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:05

Ik vind het wel weer grappig hoe de bitloze brigade er hier met zijn allen op inhakt!
Ik begrijp precies wat Tjoppie bedoelt (denk ik).
Een aantal van deze bokkers in dit topic kom je overal tegen met allerlei adviezen. Sommigen reden paar jaar geleden nog op een manege en hebben nu de waarheid ontdekt, laten ze je geloven. Ik lees hier dat je (natuurlijk) rijdt met o.a. je zit, maar als ik dan weet, dat één van deze bokkers er van de week nog is afgevallen, dan denk ik: welke zit?

Je krijgt altijd het idee van deze bokkers, dat alleen zij goed zijn voor hun paard en dat zij alleen weten hoe je een paard kan rijden zonder pijn en/of druk. Jammer dat sommigen een tijdje terug nog wel hun paard in (proffesionele) training hadden staan om de rijtechnische problemen op te lossen.

Over bossloffende paarden die sterren kijken, heb ik het dan nog maar niet.

Ik heb geen namen genoemd, dus wie het zich persoonlijk aantrekt, mag me (weer) PB-en.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:08

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:
yep dat klopt air, daarom moeten de paarden snel aan de minimale hulpen staan.

Maar volgende week woensdag ben ik vrij, kom jij dan bitloos rijden? zal ik eerst met bit het voordoen, dan met halster en daarna mag jij narijden. Maar we filmen wel de hele boel en zetten de filmpjes hier neer. Met een beetje mazzel met Arabesk en de slowmotioncamera erbij.

En wat is de conclusie dan als dat narijden wel of niet lukt?

Dan heb ik geen antwoord op de vraag van dit topic: Is bitloos rijden nou wel zo goed?

geen conclusie, gewoon put your money where your mouth is.

Mijn conclusie van al 20 jaar bitloos rijden is dat het een geweldige manier is om te kijken of je technisch ok rijd. Mijn conclusie is dat je bitloos veel, en veel groffer inkomt dan zonder bit. Ik ga bitloos buiten rijden met paarden die ik in de baan met st rij gewoonweg omdat ik ze bitloos in notime terug in het gareel heb.
Als ik de gemiddelde bitloze ruiter zie rijden dan krijg ik al pijn in mijn voeten, kan je nagaan wat het paard moet voelen. Bitloos is OK, is helemaal goed maar om als bitloze ruiter bitruiters neer te sabelen ben je echt fout, heel fout

Ik ben gek op bitruiters die zo nu en dan eens bitloos rijden, helemaal top! ik heb een hekel aan mensen die zeggen dat bitloos je van het is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:09

Lepeltje schreef:
Mijn paard reageert zeker significant meer overdreven en gevoelig op druk op een bit dan op druk op zijn neus (met een normale dikke band). Voor mij zegt dat genoeg voor mijn paard, en ik zie duidelijk dat hij het als veel scherper ervaart.

Maar er zullen vast ook paarden zijn die fijner reageren op een bit. Je moet gewoon naar je paard kijken en zien wat het beste werkt voor hem.

Klopt ja, die van mij reageert op een flinke ophouding heftiger met een bitlooshoofdstel dan met het bit en ze is echt niet monddood. Overigens merk ik met gewone hulpen geven niet veel verschil met bitloos of met bit.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:10

He ik begrijp niet wat je wil bereiken met je post Electra63?

Nee, ik voel me niet aangesproken want die situaties gaan voor mij niet op.
Maar nou ben je dus bezig met oordelen over de mensen, en je bericht heeft geen enkele betrekking op het onderwerp van dit topic?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:11

daNiielle_ schreef:
He ik begrijp niet wat je wil bereiken met je post Electra63?

Nee, ik voel me niet aangesproken want die situaties gaan voor mij niet op.
Maar nou ben je dus bezig met oordelen over de mensen, en je bericht heeft geen enkele betrekking op het onderwerp van dit topic?

Ik lees wel meer hier in dit topic wat geen betrekking heeft op dit onderwerp.
Maar het klopt, jij hoeft je niet aangesproken te voelen, ik ken jou niet en ik kom je zelden of nooit tegen in topics, dus ik heb geen mening over jou.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:12

tjoppie schreef:
geen conclusie, gewoon put your money where your mouth is.

Mijn conclusie van al 20 jaar bitloos rijden is dat het een geweldige manier is om te kijken of je technisch ok rijd. Mijn conclusie is dat je bitloos veel, en veel groffer inkomt dan zonder bit. Ik ga bitloos buiten rijden met paarden die ik in de baan met st rij gewoonweg omdat ik ze bitloos in notime terug in het gareel heb.
Als ik de gemiddelde bitloze ruiter zie rijden dan krijg ik al pijn in mijn voeten, kan je nagaan wat het paard moet voelen. Bitloos is OK, is helemaal goed maar om als bitloze ruiter bitruiters neer te sabelen ben je echt fout, heel fout

Ik ben gek op bitruiters die zo nu en dan eens bitloos rijden, helemaal top! ik heb een hekel aan mensen die zeggen dat bitloos je van het is.

Goh, de eerste post waar ik me in kan vinden.
Behalve dat je grover in komt, dat hoeft niet zo te zijn. Dat is helemaal aan jezelf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:13

Het was een boeiende discussie

Tjoppie, heel erg jammer dat je het nodig vind om een topic, waarin gewoon op respectvolle wijze met elkaar wordt omgegaan, binnenwandeld om mensen eens stevig onderuit te halen, op de man af te spelen en je zeer degenererend te profileren.

Als je werkelijk al zo lang les geeft en paarden inrijdt zoals je zelf beweert, vind ik dat echter nog veel kwalijker.
Ik kan mij zo voorstellen dat je instelling aardig wat klanten zou kunnen kosten.

Maar goed... je eigen bewering is dat je enorm goed rijdt en exact weet hoe alles werkt in tegenstelling tot de meeste anderen hier. Best mogelijk, maar dan wil ik dat wel graag zien.
Adh van je profiel kan ik namelijk geen conclusie trekken, gezien je anonimiteit.

Dus wellicht een paar filmpjes plaatsen/vertellen wie je werkelijk bent?
Of... gezien je ons allen uitnodigt om er een filmfestijn van te maken; laat ons dan weten wie je bent en wanneer we een kijkje mogen nemen in je keuken.
Ik weet dat ik in ieder geval graag zou willen zien welke persoon er achter deze reacties zit.
Toegegeven.. mijn mening is momenteel niet erg positief vanwege de manier waarop je met mensen om meent te moeten gaan, maar wie weet stel ik het wel bij.

Ik wil dan graag open minded bij je komen kijken en zien wat je doet en pas daarna mijn mening al dan niet bijstellen.
Maar daartoe wil ik je graag zien rijden. Dus tja...
Je mag ook per pb zeggen wie je bent/waar je les geeft.
Heb ik de kans, dan kom ik persoonlijk kijken als je aan het werk bent als ik in nederland ben , maar wellicht vraag ik ook iemand in familiekring om een kijkje te nemen, die meer wedstrijd georienteerd is dan ik.

ps. daniielle, mijn complimenten voor het netjes blijven en de goed onderbouwde argumenten

timokyana

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:17

Om hoe laat en waar woensdag,ik zal er zijn ;-)
Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:25

Sorrie, dit is mijn conclusie met de ervaring die ik heb.

Als je dat wil dan kan je ook komen en dan zal ik je laten voelen dat paarden veel heftiger reageren op bitloos dan met bit met betrekking tot groffe ophoudingen

Een bit is zo hard als de ruiter welke deze hanteerd.

Geld voor bitloos nog veel meer omdat dit veel groffer inkomt. Volgens mijn beredenering is dat ook de reden waarom de predikers van het bitloosrijden zich ook zo profileren. Zonder bit hebben ze veel meer te vertellen over hun paard dan met bit met het fabeltje erom heen dat het zoveel vriendelijker is. Vergezeld met allemaal hoolikiboo onderzoeken welke echt niet bevoorroodeeld zijn.

De mensen die en met bit en bitloos rijden, de mensen die ook hun kunnn laten toetsen met of zonder bit. die snappen heel goed waar ik het over heb.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:26

Electra63 schreef:
Ik vind het wel weer grappig hoe de bitloze brigade er hier met zijn allen op inhakt!
Ik begrijp precies wat Tjoppie bedoelt (denk ik).
Een aantal van deze bokkers in dit topic kom je overal tegen met allerlei adviezen. Sommigen reden paar jaar geleden nog op een manege en hebben nu de waarheid ontdekt, laten ze je geloven. Ik lees hier dat je (natuurlijk) rijdt met o.a. je zit, maar als ik dan weet, dat één van deze bokkers er van de week nog is afgevallen, dan denk ik: welke zit?

Je krijgt altijd het idee van deze bokkers, dat alleen zij goed zijn voor hun paard en dat zij alleen weten hoe je een paard kan rijden zonder pijn en/of druk. Jammer dat sommigen een tijdje terug nog wel hun paard in (proffesionele) training hadden staan om de rijtechnische problemen op te lossen.

Over bossloffende paarden die sterren kijken, heb ik het dan nog maar niet.

Ik heb geen namen genoemd, dus wie het zich persoonlijk aantrekt, mag me (weer) PB-en.

Electra, dat jij er 30 jaar over hebt moeten doen om dingen te weten te komen zegt geloof ik meer over jou dan over mij.
Ik vind het ook best raar dat je dit wel wil spuien maar dat je dan niet durft te zeggen dat het over mij gaat, lekker volwassen.
Nogmaals de vraag wat er af vallen te maken heeft met het rijden an sich? Ik wil mijn paard geen dode automatische motor maken dus ja, een paard schrikt wel eens, en ja, dan kan je er af vallen. Of blijf jij zitten wanneer een paard opeens een meter opzij springt?

En nee, Runner ging niet in training door zijn probleem waarvan geen enkele DA iets kon vinden wat het was, hij ging in training omdat de eigenaaresse een tijd ging reizen. Kwam dus inderdaad mooi samen, is toch alleen maar fijn als je paard verder getraind wordt terwijl je weg bent?

Prima dat je dat idee krijgt, maar wat voor idee krijg je dan van jezelf? Ik ben oud dus ik ben de wijsheid zelve?

Ik geloof dat het toch makkelijk te zien is dat wanneer je omheen kijkt de leeftijd helemaal niks zegt? En als je dat wel vind dan vraag ik je oprecht waarom er dan genoeg volwassenen zijn, zelfs van rond de 40 jaar, die hun paard de prut in rijden? Ze hebben toch alle wijsheid? Volgens jou doen ze het dus op elke manier goed, ze zijn immers 40 dus ze zullen het wel weten.

Raar ook, dat je zelf altijd een bepaald niveau moet hebben om te kunnen weten hoe het hoort. Raar ook... wat voor instructie heb of ben je dan vraag ik mij af?

En wat heb je er op tegen? Vind je het niet leuk dat iemand op een jongere leeftijd het correcte rijden ontdekte dan jezelf? Maakt paardenwelzijn je dan niks uit?
En in plaats dan te zeggen wat er fout aan is en dat te onderbouwen ga je offtopic...... en dan denk ik... als je je wijsheid wil bewijzen, doe het dan ook? Want zo moeilijk zijn de regels van bokt nou ook weer niet.
Daarnaast kan je discussie's niet van elkaar onderscheiden want met H_Nalanta wil je hierover niet in discussie gaan want ze doet aan vrijheidsdressuur? En daarom kan je niet met dr over bitloos discussieren.

Sorry, mag ik dan even trots zijn op de mensen die jong zijn en open minded en veel leerstof tot zich nemen? En niet trots op de mensen die volwassen en dus wijzer zouden moeten zijn, maar juist de kinderachtige reactie's plaatsen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:29

JoviBan schreef:
Dat zogenaamde "finetunen" wat tjoppie zo graag doet en zo belangrijk vindt, is niets anders dan een scherpere pijnprikkel voor het paard. Heel "fine" voor de ruiter, maar het voegt niets anders toe dan die extra pijnprikkel. Als je daarmee je proefjes moet winnen en je oefeningetjes mee voor mekaar moet krijgen, dan schort er toch wel iets aan de rijkunst. Maar volgens tjoppie ben je dan een veel betere ruiter dan wanneer je het zònder die pijnprikkel voor mekaar krijgt. :D :')

Waarom zou de druk bij het paard altijd hoger moeten zijn?? Wanneer je met een scherper hulpmiddel minder kracht gebruikt blijft de druk toch hetzelfde, kan je zeggen dat veel mensen evenveel druk uitoefenen maar dat ligt dan toch aan mensen. Bovendien zie ik er niet altijd voordeel om de druk van een hulp te verspreiden, lijkt mij niet in alle gevallen tot meer duidelijkheid voor het paard leiden, zolang de druk maar als druk word ervaren en niet als pijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:32

Air schreef:
[
Sorry, mag ik dan even trots zijn op de mensen die jong zijn en open minded en veel leerstof tot zich nemen? En niet trots op de mensen die volwassen en dus wijzer zouden moeten zijn, maar juist de kinderachtige reactie's plaatsen?

eh ja, maar ik ben ook een erg ouwe doos.... |(
Maar ik kijk absoluut niet neer op jonge mensen. laat ik daarin duidelijk zijn.
Ik ken jonge mensen die ik liever op een bromfiets zie dan op een paard, maar er zijn ook een aantal jonge mensen voor wie ik heilig respect heb,
En dan heb ik het graag over mensen die ik persoonlijk aan het werk heb gezien.

Wat iemand schrijft, zegt niet altijd alles.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:35

liedje89 schreef:
JoviBan schreef:
Dat zogenaamde "finetunen" wat tjoppie zo graag doet en zo belangrijk vindt, is niets anders dan een scherpere pijnprikkel voor het paard. Heel "fine" voor de ruiter, maar het voegt niets anders toe dan die extra pijnprikkel. Als je daarmee je proefjes moet winnen en je oefeningetjes mee voor mekaar moet krijgen, dan schort er toch wel iets aan de rijkunst. Maar volgens tjoppie ben je dan een veel betere ruiter dan wanneer je het zònder die pijnprikkel voor mekaar krijgt. :D :')

Waarom zou de druk bij het paard altijd hoger moeten zijn?? Wanneer je met een scherper hulpmiddel minder kracht gebruikt blijft de druk toch hetzelfde, kan je zeggen dat veel mensen evenveel druk uitoefenen maar dat ligt dan toch aan mensen. Bovendien zie ik er niet altijd voordeel om de druk van een hulp te verspreiden, lijkt mij niet in alle gevallen tot meer duidelijkheid voor het paard leiden, zolang de druk maar als druk word ervaren en niet als pijn.

Bij een subtiele ruiter wordt de druk misschien niet hoger maar zolang de druk ook niet minder wordt, is het dus alleen maar finetunen voor de ruiter en niet voor het paard.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:35

UIk kijk ook niet neer op jongere mensen, ook niet op mensen met een verfrissende kijk.

Maar ik heb wel wat moeite met dingen uit de oude doos welke het stadium hebben van " been there, done that and got the tshirt" .

Dat is voor mij niet vernieuwend mee.

En beideweei Air, ben je nog van je verzorgpaard afgevallen de afgelopen twee weken?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:36

Daan_Ordeal schreef:
[quo
Bij een subtiele ruiter wordt de druk misschien niet hoger maar zolang de druk ook niet minder wordt, is het dus alleen maar finetunen voor de ruiter en niet voor het paard.

EENS!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:37

JoviBan schreef:

Wat is daar mis met finetunen? Bijv parelli, die gebruikt toch ook een zeker vorm van finetunen met zijn fases? Pijnprikkel is ook een relatief begrip. Wanneer doet het pijn?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:37

Dan moet je dat ook testen op andere paarden, als je een groffe ophouding maakt met bit op mijn paard dan loopt het iets minder leuk af dan wanneer je dat met een bitloos hoofdstel doet. Dat is precies de reden dat ik hem zolang hij nog groenige acties heeft bitloos rijd.

Misschien is het bij jouw paard andersom, maar dat betekent niet dat het bij elk paard zo werkt.
Uiteindelijk zal mijn paard waarschijnlijk ook regelmatig met bit worden gereden maar dat is eigenlijk alleen omdat het zon gedoe is om bitloos wedstrijden te rijden en het makkelijker longeert.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:39

Aan lezen ontbreekt heb je behoorlijk he Tjoppie? :D

Liljebo, ik heb jou ook nog geen kinderachtige reactie zien plaatsen en er dingen bij zien halen die hier niks mee te maken hebben. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:40

tjoppie schreef:
Geld voor bitloos nog veel meer omdat dit veel groffer inkomt. Volgens mijn beredenering is dat ook de reden waarom de predikers van het bitloosrijden zich ook zo profileren. Zonder bit hebben ze veel meer te vertellen over hun paard dan met bit met het fabeltje erom heen dat het zoveel vriendelijker is. Vergezeld met allemaal hoolikiboo onderzoeken welke echt niet bevoorroodeeld zijn.

De mensen die en met bit en bitloos rijden, de mensen die ook hun kunnn laten toetsen met of zonder bit. die snappen heel goed waar ik het over heb.

Mijn ervaringen zijn anders. En dan heb ik het niet over mijzelf.
Mijn reden om bitloos te rijden heb ik eerder in dit topic omschreven, maar ik hou niet van het vellen van oordelen.
Er zijn heel erg veel mensen met en zonder bit, waarvan ik veel kan leren.

Maar waar ik moeite mee heb is het vellen van oordelen over de ander zoals jij dat doet en vooral de degenererende toon naar anderen toe.
Vooral, zoals ik eerder noemde, voor iemand die les geeft.

Goed... misschien ben je wel zo goed als je zelf beweert. Best mogelijk. Maar laat dan iets van jezelf zien of geef ons de mogelijkheid om jou aan het werk te zien.
En nee... ik wil helemaal niet op jouw paarden rijden, noch jou op mijn paarden laten rijden.
Ik rij per definitie niet eens met paarden die ik niet ken.
Ik ben nl een van die slechte ruiters die zomaar met paard viel (in frankrijk en dat was met bit in een rengalop... paard gleed uit) en brak daarbij mijn rug.
Sinds die tijd met ik een kneuterige bosruiter zonder ambitie. Gewoon voor de lol

Maar mijn interesse blijft. Zo ben ik tijdens mijn laatste reis in nl gaan kijken mij mensen die ik via topic KR leerde kennen en heb ik ook bij iemand die western rijdt met de paarden les genomen, om te begrijpen wat er werd verteld.
Dus heb ik ook interesse in het bekijken van de mens achter de toch wel vernederende reacties die hier worden geplaatst.
Zoals gezegd... misschien stel ik mijn mening van je bij. Ik ben bereid bij mijn volgende visite in nederland open minded te komen kijken als je aan het werk bent, liefst tijdens een les en als je zelf rijdt.
Wellicht ga ik dan anders over je denken.
Maar dan moet je mij die kans wel geven.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:41

Als je een groffe ophouding doet met bit op "mijn" paarden sta je accuut stil, doe je het zonder bit dan lig je op de grond want die gaan echt flikflakken dan.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:42

Air schreef:
Aan lezen ontbreekt heb je behoorlijk he Tjoppie? :D

Liljebo, ik heb jou ook nog geen kinderachtige reactie zien plaatsen en er dingen bij zien halen die hier niks mee te maken hebben. :)

Vind je? ik vind juist dat dit niet jouw sterke kant is.

Heb je nog antwoord op mijn vraag mbt tot jouw verzorgpaard?

Air

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:43

Waarom stel je die vraag dan Tjoppie, als je zo goed leest? _O-

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:44

tjoppie schreef:
Sorrie, dit is mijn conclusie met de ervaring die ik heb.

Als je dat wil dan kan je ook komen en dan zal ik je laten voelen dat paarden veel heftiger reageren op bitloos dan met bit met betrekking tot groffe ophoudingen

Een bit is zo hard als de ruiter welke deze hanteerd.

Er is een verschil tussen scherp en grof.
Een paar pagina's terug vond je dat het scherper werkte dan het bit, wat is het nou? :o

In het begin vond ik het bitloze hoofdstel grover inwerken, maar ondertussen is het dus zover dat ze op pinken te rijden is en precies reageert.
Ik denk dat dit misschien ' de kunst' is van het bitloos rijden.
ik merk dat mijn paard nu gerichter is op mij, en niet constant met 'hoe ga ik met dat ding in mijn mond om'.
Hoewel ze nu sinds kort het bit dus wel weer accepteert, en daar veel fijner mee omgaat dan voorheen.
Dat is persoonlijk, zal ongetwijfelt bij iedereen anders zijn!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:49

liljebo schreef:
Mijn ervaringen zijn anders. En dan heb ik het niet over mijzelf.
Mijn reden om bitloos te rijden heb ik eerder in dit topic omschreven, maar ik hou niet van het vellen van oordelen.
Er zijn heel erg veel mensen met en zonder bit, waarvan ik veel kan leren.

Maar waar ik moeite mee heb is het vellen van oordelen over de ander zoals jij dat doet en vooral de degenererende toon naar anderen toe.
Vooral, zoals ik eerder noemde, voor iemand die les geeft.

Goed... misschien ben je wel zo goed als je zelf beweert. Best mogelijk. Maar laat dan iets van jezelf zien of geef ons de mogelijkheid om jou aan het werk te zien.
En nee... ik wil helemaal niet op jouw paarden rijden, noch jou op mijn paarden laten rijden.
Ik rij per definitie niet eens met paarden die ik niet ken.
Ik ben nl een van die slechte ruiters die zomaar met paard viel (in frankrijk en dat was met bit in een rengalop... paard gleed uit) en brak daarbij mijn rug.
Sinds die tijd met ik een kneuterige bosruiter zonder ambitie. Gewoon voor de lol

Maar mijn interesse blijft. Zo ben ik tijdens mijn laatste reis in nl gaan kijken mij mensen die ik via topic KR leerde kennen en heb ik ook bij iemand die western rijdt met de paarden les genomen, om te begrijpen wat er werd verteld.
Dus heb ik ook interesse in het bekijken van de mens achter de toch wel vernederende reacties die hier worden geplaatst.
Zoals gezegd... misschien stel ik mijn mening van je bij. Ik ben bereid bij mijn volgende visite in nederland open minded te komen kijken als je aan het werk bent, liefst tijdens een les en als je zelf rijdt.
Wellicht ga ik dan anders over je denken.
Maar dan moet je mij die kans wel geven.

Ik persoonlijk zie jou niet in de categorie vallen waar ik op doel. Derhalve hoef jij je ook niet aangesproken te voelen voor wat ik zeg.

Ik vind bitloos geweldig, en dat zeg ik bijna elke post in dit topic weer, echter heb ik mijn bemerkingen bij de mensen welke dit bij hoog en laag prediken, want ik weet dat er ook nogo's zitten aan het bitloos.

Mensen die dat niet willen zien zijn blind, en in het land der blinden is eenoog koning.

neemt niet weg dat ik heel goed kan begrijpen dat mensen alleen maar bitloos rijden, ik vind dat ook geen probleem zolang die mensen maar gewoonweg eerlijk blijven in hun redenen. Een reden kan zijn omdat je fysiek niet meer in staat bent om een paard bij je teh ouden in moeilijke situaties, en ik vind dat een goede reden.

een reden kan zijn omdat je paard een probleem heeft waarom die moeilijk met een bit in zijn mond kan lopen, ook wat mij betreft een goede reden.

een reden kan zijn omdat je paard dan fijner loopt, en dan ben je wat mij betreft een nono :) en heb je niks te zoeken op een paard. :) want een bit bij goed gebruik is veel vriendelijker.