Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daNiielle_ schreef:tjoppie schreef:yep dat klopt air, daarom moeten de paarden snel aan de minimale hulpen staan.
Maar volgende week woensdag ben ik vrij, kom jij dan bitloos rijden? zal ik eerst met bit het voordoen, dan met halster en daarna mag jij narijden. Maar we filmen wel de hele boel en zetten de filmpjes hier neer. Met een beetje mazzel met Arabesk en de slowmotioncamera erbij.
En wat is de conclusie dan als dat narijden wel of niet lukt?
Dan heb ik geen antwoord op de vraag van dit topic: Is bitloos rijden nou wel zo goed?
Lepeltje schreef:Mijn paard reageert zeker significant meer overdreven en gevoelig op druk op een bit dan op druk op zijn neus (met een normale dikke band). Voor mij zegt dat genoeg voor mijn paard, en ik zie duidelijk dat hij het als veel scherper ervaart.
Maar er zullen vast ook paarden zijn die fijner reageren op een bit. Je moet gewoon naar je paard kijken en zien wat het beste werkt voor hem.
daNiielle_ schreef:He ik begrijp niet wat je wil bereiken met je post Electra63?
Nee, ik voel me niet aangesproken want die situaties gaan voor mij niet op.
Maar nou ben je dus bezig met oordelen over de mensen, en je bericht heeft geen enkele betrekking op het onderwerp van dit topic?
tjoppie schreef:geen conclusie, gewoon put your money where your mouth is.
Mijn conclusie van al 20 jaar bitloos rijden is dat het een geweldige manier is om te kijken of je technisch ok rijd. Mijn conclusie is dat je bitloos veel, en veel groffer inkomt dan zonder bit. Ik ga bitloos buiten rijden met paarden die ik in de baan met st rij gewoonweg omdat ik ze bitloos in notime terug in het gareel heb.
Als ik de gemiddelde bitloze ruiter zie rijden dan krijg ik al pijn in mijn voeten, kan je nagaan wat het paard moet voelen. Bitloos is OK, is helemaal goed maar om als bitloze ruiter bitruiters neer te sabelen ben je echt fout, heel fout
Ik ben gek op bitruiters die zo nu en dan eens bitloos rijden, helemaal top! ik heb een hekel aan mensen die zeggen dat bitloos je van het is.

Electra63 schreef:Ik vind het wel weer grappig hoe de bitloze brigade er hier met zijn allen op inhakt!
Ik begrijp precies wat Tjoppie bedoelt (denk ik).
Een aantal van deze bokkers in dit topic kom je overal tegen met allerlei adviezen. Sommigen reden paar jaar geleden nog op een manege en hebben nu de waarheid ontdekt, laten ze je geloven. Ik lees hier dat je (natuurlijk) rijdt met o.a. je zit, maar als ik dan weet, dat één van deze bokkers er van de week nog is afgevallen, dan denk ik: welke zit?
Je krijgt altijd het idee van deze bokkers, dat alleen zij goed zijn voor hun paard en dat zij alleen weten hoe je een paard kan rijden zonder pijn en/of druk. Jammer dat sommigen een tijdje terug nog wel hun paard in (proffesionele) training hadden staan om de rijtechnische problemen op te lossen.
Over bossloffende paarden die sterren kijken, heb ik het dan nog maar niet.
Ik heb geen namen genoemd, dus wie het zich persoonlijk aantrekt, mag me (weer) PB-en.
JoviBan schreef:Dat zogenaamde "finetunen" wat tjoppie zo graag doet en zo belangrijk vindt, is niets anders dan een scherpere pijnprikkel voor het paard. Heel "fine" voor de ruiter, maar het voegt niets anders toe dan die extra pijnprikkel. Als je daarmee je proefjes moet winnen en je oefeningetjes mee voor mekaar moet krijgen, dan schort er toch wel iets aan de rijkunst. Maar volgens tjoppie ben je dan een veel betere ruiter dan wanneer je het zònder die pijnprikkel voor mekaar krijgt.![]()
Air schreef:[
Sorry, mag ik dan even trots zijn op de mensen die jong zijn en open minded en veel leerstof tot zich nemen? En niet trots op de mensen die volwassen en dus wijzer zouden moeten zijn, maar juist de kinderachtige reactie's plaatsen?
liedje89 schreef:JoviBan schreef:Dat zogenaamde "finetunen" wat tjoppie zo graag doet en zo belangrijk vindt, is niets anders dan een scherpere pijnprikkel voor het paard. Heel "fine" voor de ruiter, maar het voegt niets anders toe dan die extra pijnprikkel. Als je daarmee je proefjes moet winnen en je oefeningetjes mee voor mekaar moet krijgen, dan schort er toch wel iets aan de rijkunst. Maar volgens tjoppie ben je dan een veel betere ruiter dan wanneer je het zònder die pijnprikkel voor mekaar krijgt.![]()
Waarom zou de druk bij het paard altijd hoger moeten zijn?? Wanneer je met een scherper hulpmiddel minder kracht gebruikt blijft de druk toch hetzelfde, kan je zeggen dat veel mensen evenveel druk uitoefenen maar dat ligt dan toch aan mensen. Bovendien zie ik er niet altijd voordeel om de druk van een hulp te verspreiden, lijkt mij niet in alle gevallen tot meer duidelijkheid voor het paard leiden, zolang de druk maar als druk word ervaren en niet als pijn.
JoviBan schreef:Dat zogenaamde "finetunen" wat tjoppie zo graag doet en zo belangrijk vindt, is niets anders dan een scherpere pijnprikkel voor het paard. Heel "fine" voor de ruiter, maar het voegt niets anders toe dan die extra pijnprikkel. Als je daarmee je proefjes moet winnen en je oefeningetjes mee voor mekaar moet krijgen, dan schort er toch wel iets aan de rijkunst. Maar volgens tjoppie ben je dan een veel betere ruiter dan wanneer je het zònder die pijnprikkel voor mekaar krijgt.![]()
tjoppie schreef:Geld voor bitloos nog veel meer omdat dit veel groffer inkomt. Volgens mijn beredenering is dat ook de reden waarom de predikers van het bitloosrijden zich ook zo profileren. Zonder bit hebben ze veel meer te vertellen over hun paard dan met bit met het fabeltje erom heen dat het zoveel vriendelijker is. Vergezeld met allemaal hoolikiboo onderzoeken welke echt niet bevoorroodeeld zijn.
De mensen die en met bit en bitloos rijden, de mensen die ook hun kunnn laten toetsen met of zonder bit. die snappen heel goed waar ik het over heb.
Air schreef:Aan lezen ontbreekt heb je behoorlijk he Tjoppie?
Liljebo, ik heb jou ook nog geen kinderachtige reactie zien plaatsen en er dingen bij zien halen die hier niks mee te maken hebben.
tjoppie schreef:Sorrie, dit is mijn conclusie met de ervaring die ik heb.
Als je dat wil dan kan je ook komen en dan zal ik je laten voelen dat paarden veel heftiger reageren op bitloos dan met bit met betrekking tot groffe ophoudingen
Een bit is zo hard als de ruiter welke deze hanteerd.
Geld voor bitloos nog veel meer omdat dit veel groffer inkomt. Volgens mijn beredenering is dat ook de reden waarom de predikers van het bitloosrijden zich ook zo profileren. Zonder bit hebben ze veel meer te vertellen over hun paard dan met bit met het fabeltje erom heen dat het zoveel vriendelijker is. Vergezeld met allemaal hoolikiboo onderzoeken welke echt niet bevoorroodeeld zijn.
De mensen die en met bit en bitloos rijden, de mensen die ook hun kunnn laten toetsen met of zonder bit. die snappen heel goed waar ik het over heb.

liljebo schreef:Mijn ervaringen zijn anders. En dan heb ik het niet over mijzelf.
Mijn reden om bitloos te rijden heb ik eerder in dit topic omschreven, maar ik hou niet van het vellen van oordelen.
Er zijn heel erg veel mensen met en zonder bit, waarvan ik veel kan leren.
Maar waar ik moeite mee heb is het vellen van oordelen over de ander zoals jij dat doet en vooral de degenererende toon naar anderen toe.
Vooral, zoals ik eerder noemde, voor iemand die les geeft.
Goed... misschien ben je wel zo goed als je zelf beweert. Best mogelijk. Maar laat dan iets van jezelf zien of geef ons de mogelijkheid om jou aan het werk te zien.
En nee... ik wil helemaal niet op jouw paarden rijden, noch jou op mijn paarden laten rijden.
Ik rij per definitie niet eens met paarden die ik niet ken.
Ik ben nl een van die slechte ruiters die zomaar met paard viel (in frankrijk en dat was met bit in een rengalop... paard gleed uit) en brak daarbij mijn rug.
Sinds die tijd met ik een kneuterige bosruiter zonder ambitie. Gewoon voor de lol
Maar mijn interesse blijft. Zo ben ik tijdens mijn laatste reis in nl gaan kijken mij mensen die ik via topic KR leerde kennen en heb ik ook bij iemand die western rijdt met de paarden les genomen, om te begrijpen wat er werd verteld.
Dus heb ik ook interesse in het bekijken van de mens achter de toch wel vernederende reacties die hier worden geplaatst.
Zoals gezegd... misschien stel ik mijn mening van je bij. Ik ben bereid bij mijn volgende visite in nederland open minded te komen kijken als je aan het werk bent, liefst tijdens een les en als je zelf rijdt.
Wellicht ga ik dan anders over je denken.
Maar dan moet je mij die kans wel geven.
en heb je niks te zoeken op een paard.
want een bit bij goed gebruik is veel vriendelijker.