[Centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony2?-Max 2 fotos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: [centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:09

Inderdaad word echt moe van je zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:42

Aslan niet te groot.
Op zaira_sak ga ik maar niet in

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:07

zaira_sak: te groot...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:24

weet je wat ik zo grappig vind als een meissie wat op een shet zit neit veel weegt maar wel groot is. Is ze te groot meot ze er per direct af. Maar kijk is naar die mannen/vrouwen die op ijslanders rijden? Die steken een end uit met hun benen, vooral de mannen. Ik ben persoonlijk niet zo snel klaar met mn mening ocer te groot of niet. Ik vind dat je echt sne laan een paard merkt of ze het irritant vinden of niet. Via een foto ben je snel be-vooroordeeld! Helemaal net de fotos van de shetjes. Die meiden zitten een end lager dan dat de fotograaf staat dus lijken ze al groter omdat het van boven af is.

Vind dat jullie soms te snel en te hard beoordelen!

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:29

nou ik ben het hier niet helemaal mee eens.

Ten eerste vinden shetjes (en andere paarden en pony's) het leuk om aandacht te krijgen en ook in de vorm van erop rijden, dus ze geven niet snel aan als ze het irritant vinden, want dat vinden ze niet. Maar het kan dus wel gewoon slecht voor ze zijn en dan verpest je dus heel de rug en benen.

Je kan verder zat andere dingen met een shet doen, behalve erop rijden en dan zullen ze het rijden echt niet missen. Je rijdt voor het plezier voor jezelf niet voor de pony, als je de pony longeert, in de wei zet of er gewoon mee gaat lopen vind die dat ook leuk, omdat ze iets te doen hebben.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:41

zaira_sak : ik had foto's van jou net toevallig gevonden in een ander topic die jij had geopend, en je kon bijna meelopen met je shet!
ik heb mezelf al weleens afgevraagd of ik te groot ben voor mijn verzorgpony, ik scheel 20 cm en mensen hier uit dit topic waar ik het aan vroeg vonden dat het nog paste, maar jij scheelt gewoon bijna 50 cm met je schet dit is echt té veel!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:11

suus1991 schreef:
zaira_sak : ik had foto's van jou net toevallig gevonden in een ander topic die jij had geopend, en je kon bijna meelopen met je shet!
ik heb mezelf al weleens afgevraagd of ik te groot ben voor mijn verzorgpony, ik scheel 20 cm en mensen hier uit dit topic waar ik het aan vroeg vonden dat het nog paste, maar jij scheelt gewoon bijna 50 cm met je schet dit is echt té veel!

yups... niets aan toe te voegen, enkel te beamen...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:40

suus1991 schreef:
Je kan verder zat andere dingen met een shet doen, behalve erop rijden en dan zullen ze het rijden echt niet missen. Je rijdt voor het plezier voor jezelf niet voor de pony, als je de pony longeert, in de wei zet of er gewoon mee gaat lopen vind die dat ook leuk, omdat ze iets te doen hebben.

Met andere paarden toch ook? Nerd Nors opkijken
Ik vind dat een rare instelling!

En uit eigen ervaring, geloof me ik heb veel shetlanders verzorgd! en 1 eigenwijze gehad, weet ik dat de meeste echt wel laten weten of ze het leuk vinden of niet. Dat zie je echt wel. Trouwens emt elk paard zie je of hij het fijn vind of niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:45

MAAR er is een wereld van verschil, tussen of een pony het rijden niet leuk vindt, of dat het pijn doet. bovendien HOEFT het geen pijn te doen als de ruiter te groot of te zwaar is, het gaat erom dat een pony niet weet dat het schadelijk is als hij bereden wordt door een te grote/ zware ruiter, en dus niet om die reden aan zal geven dat hij of zij iets niet wil.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:20

nee dat begrijp ik. Maar als het zeer doet of iets zal hij het ZEKER wel aangeven !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:34

Ja het doet dus geen zeer meestal, dus dat is geen maatstaf de probelmen komen later pas

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:47

karoliena schreef:
Ja het doet dus geen zeer meestal, dus dat is geen maatstaf de probelmen komen later pas

idd.

Dan nog zijn er veel mensen die niet zien dat de pony iets aangeeft.
vb- hij gaat harder bij mij - terwijl dat logisch is, omdat net als bij fietsen het makkelijker is voor je evenwicht
vb- oren naar voren - tja dan luistert naar het geluid voor hem
vb- hij bokt, dus kan mij nog dragen - terwijl hij dus aangeeft dat het niet prettig is
vb- hij bokt niet - misschien toch te zwaar óf heeft hij de les gehad met en zweep en durft ie niet meer.
En de pony is altijd eigenwijs, dus wanneer is het een signaal en wanneer loopt hij te kl0ten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:15

lees bovenstaande...

dat bedoel ik maar. daarbij opgeteld dat een paard niet weet wat slijtage is, en voilá, valkuil nummer één!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:27

ik begrijp het wel maar iemand die amper wat weegt geven jullie te snel een mening over dan heb ik echt iets van Tja.. ? kind van 40 kilo is in jullie ogenv al te zwaar geloof ik ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:28

voor de kleinere ponies is dat te zwaar ja. mijn merrie is 97 cm, bijna een meter dus, maar zal nooit meer gewicht mogen dragen dan 35 kilo, volgens mijn DA en therapeut (onafhankelijk van elkaar). ze kan wel meer, maar dan ben ik risico's aan het nemen en dat wil ik niet. het paardje en haar gezondheid komen op de eerste plaats, imo is dat onderdeel van de verantwoordelijkheid die wij tegenover onze dieren hebben.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:44

begrijp jullie wel hoor. ik rijd ook neit meer op shetters ofz. Maar soms vind ik jullie een beetje zeuren sorry.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:49

Meestal hebben wij het over de lengte, en ja dat kan je zeuren vinden maar als mensen onder de knieen van de pony uit komen vind ik het neit normaal dat ze gewoon blijven rijden. Hetzelfde als ze emt 50 kg op een pony zitten van nog geen meter dat is gewoonweg te zwaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:16

Veel meiden die oop shetjes rijden, krijgen geen of weinig begeleiding.
Die wil ik attent maken op de risico's.
Zodat ze iig kunnen kiezen en later niet hoeven zeggen dat ze het niet wisten en balen dat ze nooit gewaarschuwd zijn.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:36

MissDonna schreef:
suus1991 schreef:

Met andere paarden toch ook? Nerd Nors opkijken
Ik vind dat een rare instelling!

En uit eigen ervaring, geloof me ik heb veel shetlanders verzorgd! en 1 eigenwijze gehad, weet ik dat de meeste echt wel laten weten of ze het leuk vinden of niet. Dat zie je echt wel. Trouwens emt elk paard zie je of hij het fijn vind of niet.

ik vind dit geen rare instelling, het gaat hier om de shet en zaira_sak en daar is ze gewoon te groot voor en omdat het over een shet gaat ga ik hier een voorbeeld geven dat je er meer mee kan doen, dat kan ook natuurlijk met pony's en paarden maar we hebben het nu over de shetlander.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:58

ik vind het best onzin deze discussie.
Ik vind eigenlijk dat ze in veel gevallen niet streng genoeg te zijn wat lengte van de ruiter betreft.
In het begin was iedereen eens stuk strenger maar het zakt toch alweer af.
Soms heb ik echt zoiets van waarom zeggen ze nou dat diegene niet te groot is, terwijl iemand ruim onder de pony uitsteekt.

verders ga ik met de bovengenoemde punten van superwoman mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:43

fanny_loverr schreef:
ik vind het best onzin deze discussie.
Ik vind eigenlijk dat ze in veel gevallen niet streng genoeg te zijn wat lengte van de ruiter betreft.
In het begin was iedereen eens stuk strenger maar het zakt toch alweer af.
Soms heb ik echt zoiets van waarom zeggen ze nou dat diegene niet te groot is, terwijl iemand ruim onder de pony uitsteekt.

verders ga ik met de bovengenoemde punten van superwoman mee.

inderdaad, als eigenlijk zijn deze duscussies helemaal niet nodig, als iedereen gewoon een pony rijdt die bij hem of haar past. alleen dat is nu juist het probleem, teveel mensen kijken daar niet naar, maar willen gewoon rijden, hun plezier gaat kennelijk voor alles, ook voor 'de geliefde' pony. ik probeer mensen mbv goede argumenten te laten inzien wat het beste is in zo'n geval, en daarom ben ik in dergelijke topics actief! Knipoog

zaira_sak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:06

hier mijn fotos ik op mn shet nu kan je zien of ik te groot ben...
Afbeelding
en???

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:09

zaira_sak, is het je eigen pony?
het zit erom vind ik.
is het wel een shet?
want de maat (113 cm toch?) is geen maat die voorkomt bij shetlanders.
ik vind het een beetje dubbel, aan de ene kant vind ik je groot, omdat je met je schoenen zo de benen van de pony kan raken, dat kan nooit fijn zijn voor de pony.
maar aan de andere kant, ik denk wel dat hij je goed kan houden.

zaira_sak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:11

het is mijn eigen shet ja en hij is 1m13

zaira_sak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:15

dus ik kan nog even blijven door rijden??